Zet je zaak op de kaart in 60 minuten van Elja Daae

Zet je zaak op de kaart in 60 minuten van Elja Daae (boek)

Het boek “Zet je zaak op de kaart in 60 minuten” van Elja Daae staat boordevol online marketingideeën voor bedrijven die richten op lokale klanten. Denk aan winkels, makelaars of een advocatenkantoor.

Tegenwoordig zijn klanten in alle leeftijdscategorieën online te vinden. En zoekmachines zoals Google houden automatisch op basis van de zoekopdracht rekening met locaties in de buurt van de zoeker. Om gevonden te worden moet je website wel duidelijk aangeven wat “in de buurt” is.

Naast zoekmachines spelen social media een belangrijke rol in het leven van veel mensen. Juist bedrijven met een locatie kunnen profiteren van klanten die vertellen dat ze op bezoek zijn. En leren van of pronken met feedback over de dienstverlening.

Zet je zaak op de kaart in 60 minuten van Elja Daae

Bestel bij – Bol.com – Managementboek.nl

Elja beschrijft als aanleiding van het boek een zoektocht naar een lunchlocatie. Geen eetcafé in de buurt had zich aangemeld op Google Maps.

Zet je zaak op de kaart in 60 minuten

Zonde! Met de tips in dit boek kunnen zij zich, grotendeels kosteloos, online op de kaart zetten. Sommige tips in het boek zijn heel concreet en gemakkelijk toe te passen. Tot een stappenplan aan toe. Andere tips stippen een onderwerp aan. Die kun je parkeren om later verder uit te diepen. Of bespreek ze met iemand die jou online verder kan helpen.

Denk in doelgroepen

Net als gewone marketing is er een doelgroep, een daarop afgestemd aanbod en heb je de nodige middelen om die doelgroep te laten weten wat je aanbod is.

Doelgroepen van lokale ondernemers zijn onder andere buurtbewoners, winkelpubliek, toeristen en werknemers. Waar zijn die groepen naar op zoek?

Bijvoorbeeld naar openingstijden, je adresgegevens, aanbiedingen en reserveringen. En dan niet alleen vanuit huis maar ook onderweg. Onderweg naar jouw winkel bijvoorbeeld.

En hoe spring jij daar vervolgens uit ten opzichte van de concurrent? Op dit moment natuurlijk al met aanwezigheid maar dat verandert natuurlijk als andere lokale ondernemers online marketing serieus gaan nemen.

Gebruik de juiste woorden

Woorden zijn heel belangrijk voor je online vindbaarheid. Vergelijkbaar met de vroegere naamsbekendheid.

Je wordt online niet gevonden op woorden die je niet gebruikt. Als op jouw website het woord “speelgoedwinkel” niet is gebruikt dan komt jouw zaak ook niet tevoorschijn als iemand daarop zoekt in Google.

Subtieler is het als je “sportschoenen” verkoopt én benoemt op je website. Maar je doelgroep zoekt op “sneakers”…

Vaak ben je zelf zo doordrongen van jargon dat je niet eens doorhebt dat je het gebruikt. De “gouden” zoekwoorden komen van potentiële klanten. Hoe hebben zij je uiteindelijk gevonden?

Minimale zoektermen waar je goed op gevonden wilt worden zijn je officiële bedrijfsnaam en je bedrijfstak. In combinatie met de vestigingsplaats.

Geef je website een plek

Locatie, locatie, locatie! Je website is je belangrijkste “online onroerend goed”. Ook als je er niet veel mee doet, loont het de moeite om wat er staat aan te passen op basis van de tips in dit hoofdstuk.

Het meest belangrijke voor lokale ondernemers is dat Google kan zien dat het een lokale onderneming betreft. Zodat mensen die zoekopdrachten plaatsen die overduidelijk lokaal bedoeld zijn goed geholpen worden.

Dezelfde adresgegevens op je eigen website én die van gerelateerde websites zoals online bedrijvengidsen (zoals Gouden Gids) zijn een goede eerste stap.

In dit hoofdstuk staan belangrijke zaken die je technisch op orde moet (laten) brengen om beter gevonden te worden via Google. Strategische locaties voor het verwerken van de juiste zoekwoorden en adresgegevens. En achterhalen hoe goed gevonden concurrenten dat gedaan hebben.

Doe meer met Google

Omdat meer dan 90% van de zoekopdrachten in Nederland bij Google terecht komen is het belangrijk dat je daar goed vindbaar bent. Dat doe je onder andere door je vermelding in de bedrijvengids van Google goed te regelen. Dan sta je ook direct goed op de kaart in Google Maps.

De gids van Google heet op dit moment “Google Mijn Bedrijf”. Niet zo heel lang geleden heette het “Google Places”, “Google Local” en zelfs Google+. Google werkt eraan om al deze vermeldingen samen te voegen. Misschien sta je er al op en kun je een bestaande vermelding claimen.

Regel jij dat “Google Mijn Bedrijf” klopt, dan regelt Google de rest. Zorg je voor een aantrekkelijk profiel met foto’s en informatie zoals openingstijden?

Als je dan toch op Google+ bent, overweeg dan daar updates te plaatsen met nieuwtjes en achtergrondinformatie over je bedrijf. Als je daarin weer de juiste woorden gebruikt dan helpt dat met je vindbaarheid.

Laat je promoten

Gidsen zijn belangrijke verzamelplekken voor lokale websites. Zowel op lokatie als op onderwerp. Zie naast de telefoongids de Startpagina’s en lokale nieuwsbronnen niet over het hoofd. Bij de meeste websites is een basisvermelding gratis.

Veel websites stellen bezoekers in staat reviews te geven. Met sterretjes en/of woorden. Van sommige websites neemt Google deze beoordeling mee in de zoekresultaten. Vraag je klanten om een beoordeling, zeker als ze zich op een of andere manier al positief over je hebben uitgelaten. Zowel online als offline zijn er veel mogelijkheden om klanten daartoe uit te nodigen.

Omarm social media

Via sociale netwerken kunnen bezoekers inchecken en reviews achterlaten. Dat, en het feit dat ze op termijn belangrijker voor je kunnen worden zijn goede redenen om sowieso jouw naam vast te leggen.

Elja legt de specifieke mogelijkheden van Facebook(pagina’s), Foursquare & Swarm, Instagram, Pinterest en Twitter toe.

Pinterest kan zelfs direct productinformatie vanuit jouw website overnemen, lees daarvoor meer over “rich pins”.

Vertel je verhaal

Voor wie meer wil dan een statische website is er altijd wel een gelegenheid te vinden die input kan bieden voor het updaten van je socialmediakanalen.

Nieuwe informatie helpt omdat:

  • je (potentiële) klanten het leuk vinden om van je te horen;
  • Google je beter leert kennen;
  • je (potentiële) klanten je mogelijk introduceren bij hun netwerk met het doorsturen van je informatie.

Doe meer dan alleen maar promotie van je producten en diensten. Geef mensen een kijkje achter de schermen. Of biedt klanten, collega’s, leveranciers en goede doelen een podium. Deel kennis voor het opbouwen van goodwill en zodat mensen weten wat ze aan je hebben.

En als lokale ondernemer kun je het ook hebben over de buurt die jij en je klanten gemeenschappelijk hebben. Wat is er georganiseerd? Is het koopavond? Is het druk? Wat is er in het nieuws over de buurt of stad?

Zet de next step!

Open een webshop en combineer de voordelen van online en offline. Vergroot je productaanbod online of gebruik je offline winkel als afhaal- of inwisselpunt.

Experimenteer met online adverteren op Google, Facebook, LinkedIn of Twitter. Hierbij maak je gebruik van het feit dat sociale netwerken heel veel weten van hun eindgebruikers. Je kunt advertenties heel precies richten op een specifieke, geografische doelgroep met bepaalde kenmerken zoals leeftijd en interesse.

Gebruik ’s werelds tweede meest belangrijke zoekmachine. Open een eigen YouTube-kanaal en maak de video’s die je publiceert vindbaar. Denk naast interviews, productdemonstraties en evenementen eens aan een live-uitzending via Hangouts.

Checklist

Het boek eindigt met twintig lekker concrete tips waarvan je met de meeste binnen een half uur tot een uur een heel eind op weg komt.

Uitzonderingen zijn het beginnen van een e-mailnieuwsbrief en/of een blog. Zeker goed om te hebben maar dan moet je ze wel regelmatig van nieuwe inhoud voorzien.

Via www.jezaakopdekaart.com vind je links naar de artikelen die Elja heeft gebruikt om dit boek te schrijven.

Websitescan van Eenmanierom.nl

Zelf maak ik voor MKB eerst een websitescan. Daar neem ik onder andere de genoemde aspecten uit het boek van Elja in mee. De resultaten van deze inventarisatie presenteer ik samen met een visie op online-bestaan. Na de presentatie stellen we dan samen een actielijst op.

Deze concrete acties kun je zelf uitvoeren of laten uitvoeren door de bouwer van je website. Soms krijg je bij je webbouwer een aanzienlijke korting voor elkaar omdat je website domweg al beter geregeld had moeten zijn. En afhankelijk van de eisen en wensen kan ik je ook helpen met het bouwen of aanpassen van je website. Regelmatig blijkt dat je website een stuk goedkoper kan waardoor je snel een aanzienlijke jaarlijkse besparing realiseert.

Interesse? Neem contact met me op!

Een gedachte over “Zet je zaak op de kaart in 60 minuten van Elja Daae (boek)

  1. Cees Noteboom schreef:

    Goed artikel Patrick, vooral het gedeelte over Google en de mogelijkheden die Google biedt om je als lokaal bedrijf op de kaart te zetten!
    Gaan we zeker doen…

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *