My YouTube Channel

Een eigen YouTube-kanaal inrichten

YouTube bestaat sinds 2005 en werd in 2006 eigendom van Google. YouTube is met een marktaandeel van zo’n 80% de facto hét sociale videoplatform op internet. Na Google is het de tweede plek waar mensen op zoek gaan naar informatie.

YouTube verdient samen met mensen die video’s publiceren geld met het weergeven van advertenties op de startpagina er boven, naast en in video’s. Hoewel in Nederland nog schaars kunnen video’s via YouTube ook worden verhuurd en verkocht. De kwaliteit van het aanbod aan video’s varieert zo van thuisvideo tot professioneel, van 240p via Full HD (1080p) tot zelfs 4K (4096 x 2304), live (in te schakelen vanaf 100 abonnees) en omvat ook muziek, shows en films.

Dit artikel is opgedeeld in vier delen:

  1. Het afspeelvenster van YouTube (Player);
  2. Video’s bekijken op YouTube;
  3. Een eigen YouTube-kanaal inrichten voor het publiceren, mixen of cureren van video;
  4. Checklist video vindbaar publiceren.

Je eigen YouTube kanaal inrichten

Je kunt een eigen YouTube kanaal naar wens inrichten en video’s uploaden die de potentie hebben miljoenen mensen te bereiken zoals Orabrush hieronder mooi verhaalt.

Artiesten kunnen tickets verkopen via Ticketmaster (eerst alleen in Amerika).

In plaats van eigen video’s produceren, kun je ander materiaal op YouTube naar voren brengen (cureren).

Je kunt een YouTube-kanaal beheren vanuit meerdere Google-accounts. Als je al een kanaal hebt dan kun je het omzetten naar een merkaccount (brand account). YouTube waarschuwt dat je bij een omzetting gegevens verliest maar maak je geen zorgen: je abonnees, views en reacties onder de video’s gaan allemaal gewoon mee.

Instelbaar zijn:

  • Kanaalpictogram: je avatar of logo. Als wijzigingen hierin niet direct zichtbaar zijn, ververs dan de cache van je webbrowser.
  • Bannerafbeelding: een afbeelding die YouTube achter je logo weergeeft. YouTube adviseert één afbeelding van 2560×1440 pixels te uploaden volgens een sjabloon.
  • Kanaalbeschrijving: een tekstuele omschrijving van de inhoud van je kanaal.
  • Weblinks (inclusief social media): links naar jouw websites en social media kanalen. YouTube laat de social media iconen op de bannerafbeelding zien. De eerstgenoemde website kun je daar toevoegen met een vinkje.
  • Gedeelte: video’s uit bijvoorbeeld afspeellijsten of favorieten die je wilt profileren op je YouTube-kanaal in een horizontale of verticale rij.
  • Kanaaltrailer: een video die bezoekers die nog niet op je kanaal zijn geabonneerd te zien krijgen.

YouTube laat rechtsboven een checklist zien zodat je niets over het hoofd ziet.

Checklist YouTube-kanaal instellen

Nieuwe bezoekers aan je kanaal zien eerst je eventuele kanaaltrailer die meteen begint met afspelen. Daaronder de indeling van gedeeltes die je instelde. Vervolgens kan de bezoeker kiezen uit een aantal tabbladen:

  1. Home/feed
    De door de eigenaar ingestelde voorpagina en de YouTube-activiteit van de eigenaar.
  2. Video’s
    Via het tabblad Video’s kun je geüploade video’s en afspeellijsten van een YouTube gebruiker zien.
  3. Over
    Een tekstuele omschrijving van het kanaal plus linkjes naar andere plekken op het web (zoals social media) waar je de eigenaar van het kanaal kunt vinden, eventueel aangevuld met kanalen die de YouTube-gebruiker volgt.
  4. Discussie
    Via het tabblad Discussie en onderaan een video kunnen mensen reacties plaatsen. Reacties die voor jou belangrijk zijn, staan bovenaan.
  5. Zoeken
    Geeft je de mogelijkheid naar video’s te zoeken binnen het kanaal.

Tips:

  • Is jouw bedrijfsnaam al geclaimd op YouTube? YouTube reageert erg goed op klachten omtrent copyright en handelsnamen. Mijn eigen verrassende ervaring is dat je met een YouTube Trademark Complaint al binnen een dag een kanaal in handen kunt krijgen.
  • Als je kanaal meer dan 500 abonnees heeft, minimaal 30 dagen bestaat en netjes is opgemaakt dan kun je mogelijk een andere (voorgedefinieerde) URL kiezen voor je YouTube-kanaal.
  • Als je een kanaal zakelijk gebruikt, koppel er dan een Google account met een generiek e-mailadres aan. Zo kunnen collega’s ook bij het account als je (onverwachts) uit dienst treedt. Aan een kanaal kun je meerdere beheerders toewijzen.
  • Als je reacties op video’s of je kanaal toestaat, stel dan via Instellingen>E-mails in dat je daar een melding van krijgt en let op die mailbox.
  • In Londen kun je workshops volgen en een ruimte boeken met de geavanceerde opname- en bewerkingsapparatuur. Lees meer over YouTube Creator Space.
  • Promoot je kanaal op je webpagina en in nieuwsbrieven. Gebruik een link waarmee mensen zich direct kunnen abonneren zoals https://www.youtube.com/subscription_center?add_user=eenmanierom of https://www.youtube.com/eenmanierom?sub_confirmation=1

Online video’s bewerken met YouTube

Na het uploaden van een video kun je hier verbeteringen in aanbrengen. Denk aan bijsnijden, draaien, stabiliseren en kleurinstellingen. Of experimenteer eens met effecten zoals zwart/wit, HDR-achtig of slow motion (slomo). Verder kan YouTube je via Rumblefish aan muziek helpen waarbij je op genre, stemming, gelegenheid en passende tijdsduur kunt zoeken.

Naast video’s die je zelf hebt geüpload kun je gebruik maken van video’s van anderen die de rechten hebben vrijgegeven via Creative Commons. YouTube verzorgt dan automatisch een naamsvermelding onder de video door te verwijzen naar het origineel.

YouTube Create verwijst naar websites waar je ook zonder videomateriaal een video kunt maken, bijvoorbeeld met foto’s of als animatie.

YouTube afspeellijsten (Playlists)

Naast, of in plaats van, het zelf uploaden van video kun je interessante video’s verzamelen en daar een kanaal met afspeellijsten mee inrichten. Ook YouTube erkent het belang van cureren/bundelen (verzamelen, vormgeven en doorgeven van informatie): If you can’t be the Channel that uploads great videos, you can be the Channel that finds great videos! Afspeellijsten kun je promoten door ze toe te voegen aan je YouTube-kanaal via “Mijn kanaal > Een gedeelte toevoegen”.

Afspeellijsten kun je privé gebruiken (zoals je lijst “Later bekijken” altijd privé is) of openbaar maken. Openbare afspeellijsten verschijnen in zoekresultaten en je kunt ze op je eigen kanaal laten zien (klik op “Mijn kanaal” op de knop “Bewerken” boven de afspeellijsten). Afspeellijsten zijn ook een handige manier om je eigen video’s te groeperen voor bezoekers. Ze kunnen dan in één keer achter elkaar worden afgespeeld, zie bijvoorbeeld diverse video’s over het efficiënt pellen en snijden van onder andere banaan en meloen. Je kunt zelfs gemakkelijk een korte video met je webcam (of gewoon tekstueel) invoegen in een playlist om de volgende video aan te kondigen (interstitials).

Met de knop “Toevoegen aan” onder de YouTube Player kun je een video snel toevoegen aan een bestaande of nieuwe afspeellijst. Je kunt de volgorde van video’s op de afspeellijst instellen en aangeven welke video de miniatuur voor de afspeellijst bepaalt.

YouTube gebruikers kunnen een afspeellijst ook als ‘leuk’ of ‘niet leuk’ markeren en de lijst insluiten in een website, tenzij je dat niet wilt.

Afspeellijsten hebben ook onderhoud nodig. Zo worden ze niet automatisch bijgewerkt als jij of anderen video’s van YouTube verwijderen.

Tips:

  • Met “Afspeellijst bewerken” kun je de volgorde van video’s in een afspeellijst  en video’s inkorten tot minimaal 15 seconden. Denk ook eens aan het zelf maken van korte video’s als overgang tussen andere video’s in een afspeellijst.
  • Als je voor 2011 al een YouTube had dan heb je wellicht een afspeellijst “My Top Videos”. Deze lijst bevat video’s die je bij de overgang naar een nieuwe interface in 2011 op je kanaal stonden. Video’s worden niet vanzelf aan deze afspeellijst toegevoegd of verwijderd dus je kunt deze afspeellijst beter verwijderen.
  • In het menu links kun je je eigen afspeellijsten waaronder Favorieten, Later bekijken en Als ‘leuk’ gemarkeerd snel terugvinden en bewerken.
  • YouTube bewaart alles waar je op zoekt en alles waar je naar kijkt. Je kunt jouw zoek- en afspeelgeschiedenis tijdelijk onderbreken maar ook gedeeltelijk of helemaal wissen.
  • Je kunt een playlist van een andere gebruiker kopiëren.
  • Je kunt een “virtuele” afspeellijst maken die niet gekoppeld is aan een account. Som daarvoor alle id’s van YouTube video’s als volgt op: https://www.youtube.com/watch_videos?video_ids=ID1,ID2,ID3,ID4,…

Videostatistieken en analyse

Met de knop Videostatistieken onderaan een specifieke video kun je zien welke gebeurtenissen (zoals publicatie op een weblog) bij hebben gedragen aan de verspreiding van de video en bij welke doelgroepen en in welke landen deze populair is. Je kunt als eigenaar van een kanaal bepalen of je deze gegevens openbaar beschikbaar wilt stellen via Instellingen>Privacy. De Videostatistieken zijn vervolgens beschikbaar op al je video’s tenzij deze “Overeenkomende inhoud van derden” bevat.

Als eigenaar van een kanaal kun je Kanaalstatistieken over je eigen video’s opvragen. Je kunt daar inkomsten-, weergave- en betrokkenheidsrapporten vinden.

  • De inkomstenrapporten geven de geschatte inkomsten weer en je kunt dit per advertentietype analyseren.
  • De weergaverapporterengeven inzicht in aantal weergaven, demografie (geslacht, leeftijdscategorie en land), afspeellocaties (bijvoorbeeld mobiel of op de video- of kanaalpagina op YouTube, of ingesloten op andere website) en verkeersbronnen (hoe vinden mensen de video).Per video kun je de kijkersloyaliteit inzien – waar haken mensen af of spoelen ze juist vaak vooruit of terug? Er zijn statistieken absoluut voor deze video of relatief om te vergelijken met video’s van soortgelijke lengte. YouTube wijst erop dat de meeste mensen binnen 15 seconden al afhaken en adviseert je de start interessant te maken.
  • De betrokkenheidsrapporten geven inzicht in het aantal abonnees, stemmen voor leuk en niet leuk, favorieten, reacties en delen. Je kunt deze rapporteren analyseren op aantal, kaart (land), video en datum.
YouTube - Analyse Kijkersloyaliteit

De statistische gegevens kun je ook downloaden als CSV om zelf te analyseren met bijvoorbeeld Excel.

Tot augustus 2015 bleef de teller rond 301 views “hangen” om te controleren of ze wel echt van mensen waren. Sindsdien is de telling meer real-time.

YouTube advertenties

Als je promotiemateriaal op YouTube publiceert dan wil je advertenties op je kanaal uitschakelen om te voorkomen dat een concurrent naast of in jouw video adverteert. Als YouTube partner kun je ervoor kiezen geen advertenties weer te geven naast je video’s. YouTube promoveert je account na verloop van tijd automatisch tot partner.

Je kunt helaas niet voorkomen dat YouTube een video van een concurrent suggereert als gerelateerde video na het afspelen van een video. Met het embedden van de YouTube player in je eigen website kun je wel de gerelateerde video’s met een parameter uitschakelen.

Als je wel advertenties toe wilt blijven staan dan kun je een AdSense account koppelen aan je YouTube account en meedelen in de opbrengsten. Je kanaal moet daarvoor minimaal 1.000 abonnees hebben én het afgelopen jaar 4.000 kijkuren hebben opgeleverd. Advertenties worden alleen weergegeven bij de video’s waarvoor je alle rechten bezit. Advertenties op je kanaal kun je in- en uitschakelen via Instellingen>Overzicht.

Als je advertenties toestaat dan worden er Display-advertenties naast je video’s weergegeven. Je kunt instellen of je ook overlay-advertenties (pop-ups in de video) en TrueView InStream (advertenties ín de video) wilt toestaan onder Instellingen>Standaardinstellingen voor advertenties.

Adverteer je voor anderen in je video’s met bijvoorbeeld product placement? Let dan goed op wat je doet. Zelf reclame verwerken in een video (preroll, logo’s laten zien) gaat tegen de servicevoorwaarden van YouTube in en kan je je account kosten. YouTube wil dergelijke advertentie via het eigen platform verkopen om zo tot 45% van de advertentieomzet op te strijken.

YouTube voor non-profit instellingen

Via het Non-profitprogramma van YouTube kunnen non-profit instellingen gratis meer met YouTube doen. Zoals videominiaturen kiezen en de huisstijl integereren. YouTube geeft ook tips zoals het gebruik maken van videoannotaties en overlays om aan te sporen tot actie. Er is zelfs een doneerknop om direct geld over te maken. Het is ook mogelijk om een digitale thermometer weer te geven die de voortgang richting een aantal views of abonnees in een video en op het kanaal zelf weergeeft.

YouTube Educatief

Op YouTube vind je honderdduizenden educatieve video’s van hoge kwaliteit van bijvoorbeeld Khan Academy, Stanford en TED-Ed. YouTube for Teachers geeft leraren tips en tricks for het gebruiken van YouTube tijdens de les.

Alternatieven voor YouTube

YouTube is met een marktaandeel van zo’n 80% de facto hét videoplatform op internet. De mogelijkheden van concurrenten van YouTube zijn helder uiteengezet in het artikel Best Of Free And Premium Video Hosting PlatformsThe Small Business Guide to YouTube linkt naar interessante artikelen op basis van vragen die je kunt hebben.

Pas voor commercieel gebruik op met Vimeo – de gratis en Plus versie zijn niet bedoeld voor commercieel materiaal, daarvoor is Vimeo Pro.

24 gedachten over “Een eigen YouTube-kanaal inrichten

  1. Kim schreef:

    Hoi, ik ben een leek in YouTube maar we hebben een kanaal aangemaakt voor onze zoon. Echter als ik tussen de kanalen wil zoeken en bij de zoekfunctie de naam ingeef wordt het kanaal niet weergegeven. Moeten er een min aantal video’s opstaan? Hij heeft er nu 3 gepost?

    • Patrick Mackaaij schreef:

      Het enige dat ik kan bedenken is dat de video’s die je plaatst privé zijn (niet openbaar). Of je account moet al ergens voor gestraft worden maar dat lijkt me sterk. Misschien wil je hier je kanaal eens delen? Dan kunnen meer mensen beter meekijken.

  2. Ralph de Jong schreef:

    Hallo Patrick,

    Ik zie dat de berichten van lang geleden zijn maar heb een vraag….

    We willen een YouTube kanaal opzetten met videos van huizen… Staat Youtube toe dat we de videos branden met de naam van een bedrijf?

    Ik hoor graag van je.

    Groet,
    Ralph

  3. Aart Jan schreef:

    Hi Patrick,

    Dank voor je heldere uitleg. kun je nou op 1 kanaal zowel eigen gemaakte video’s uploaden als afspeellijsten met bestaande video’s creëren? Dus dat jouw kanaal een verzameling wordt van eigen materiaal en materiaal van anderen?

    Ik zie je reactie met belangstelling tegemoet,

    Aart Jan

  4. Romy schreef:

    Is het mogelijk om een pre-roll af te laten spelen voor de filmpjes op jouw eigen kanaal? Dan bedoel ik niet de automatische pre-rolls van Adsense, maar pre-rolls die je zelf van een klant krijgt aangeleverd. Alvast bedankt.

  5. A.Vellinga schreef:

    Hi Patrick,
    Ik wil graag onze eigen prive films op youtube plaatsen en wel zo dat het alleen bekeken kan worden door twee andere familieleden op hun TV met een Youtube app. Ik krijg het maar niet voor elkaar. Ik heb er nu een paar films opstaan, prive gezet en toegang verleent middels een email van betreffende persoon die ook een youtube account heeft. Ik kan hem daar op de tv niet zien. Enig idee wat ik fout doe? Alvast bedankt!

    • Patrick Mackaaij schreef:

      Het lijkt wat omslachtig te werken omdat YouTube geen lijstje heeft van video’s die met je gedeeld zijn. Ik heb het voor elkaar gekregen door de video te delen. De link heb ik doorgestuurd naar iemand anders. Die heeft de link op PC/laptop geopend en toegevoegd aan een privé-afspeellijst. De YouTube-app op de TV heeft wel een overzicht van afspeellijsten. Zo kreeg ik de video op de TV. Misschien werkt dat ook voor jou.

  6. Lisette schreef:

    Hoi Patrick,

    Is t mogelijk om op een zakelijk YouTube kanaal video’s te categoriseren in bv ‘corporate’, ‘werkenbij’, ‘events’ enz.?
    Of kan ik daar t best apart verschillende zakelijke YouTube kanalen voor aanmaken?

    • Patrick Mackaaij schreef:

      Je kunt inderdaad video’s categoriseren in afspeellijsten of losse kanalen aanmaken. Switchen tussen kanalen kan vrij eenvoudig als je de rechten goed instelt. YouTube heeft wel als nadeel dat je afleidende reclame’s en/of “gerelateerde” video’s naast je video’s krijgt. Je zou ook eens naar Wistia of Vimeo kunnen kijken.

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *