Social media

YouTube-checklist voor het vindbaar publiceren van video op YouTube

YouTube bestaat sinds 2005 en werd in 2006 eigendom van Google. YouTube is met een marktaandeel van zo’n 80% de facto hét sociale videoplatform op internet. Na Google is het de tweede plek waar mensen op zoek gaan naar informatie.

YouTube logo

YouTube verdient samen met mensen die video’s publiceren geld met het weergeven van advertenties op de startpagina er boven, naast en in video’s. Hoewel in Nederland nog schaars kunnen video’s via YouTube ook worden verhuurd en verkocht. De kwaliteit van het aanbod aan video’s varieert zo van thuisvideo tot professioneel, van 240p via Full HD (1080p) tot zelfs 4K (4096 x 2304), van opgenomen via Google Hangouts on Air tot live en omvat ook muziek, shows en films.

Dit artikel is opgedeeld in vier delen:

  1. Het afspeelvenster van YouTube (Player);
  2. Video’s bekijken op YouTube;
  3. Een eigen YouTube-kanaal inrichten voor het publiceren, mixen of cureren van video;
  4. YouTube-checklist video vindbaar publiceren.

Video’s publiceren via YouTube

In plaats van videobestanden gewoon op je website aan te bieden kun je ze naar YouTube uploaden en dan embedden. Door een videoplatform als YouTube te gebruiken hoef je je geen zorgen te maken over technische perikelen zoals beschikbaarheid van Flash, HTML5, coderingen (H.264/WebM) en bandbreedte. Op YouTube kan je video extra onder de aandacht komen en je krijgt inzicht in interessante statistieken. Dat YouTube eigendom is van Google komt de vindbaarheid van je video’s via dat platform natuurlijk ook ten goede.

YouTube kan overweg met bestanden tot 20GB (zo’n 12 uur). Standaard kun je maximaal 15 minuten uploaden – een restrictie die na verloop van tijd vervalt. Je kunt de YouTube-uploadlimiet verhogen door je YouTube-account telefonisch te verifiëren. Bestanden groter dan 2GB moet je uploaden via webbrowsers Google Chrome of Firefox. Of installeer Silverlight in Internet Explorer.

De bestandsformaten FLV, ASF en WMV hebben de voorkeur. Er is standaard hulp bij problemen zoals audio en video die niet synchroon loopt met AVI, MOV- of MP4. Doordat YouTube verschillende machines inzet voor de verwerking van de geüploade video’s is 60% van de video’s al binnen een minuut na uploaden te zien. Tips:

  • YouTube kan niet overweg met Flash bestanden (.swf).
  • Als je een webcam hebt dan kun je daar ook direct van opnemen.
  • Via Hangout kun je je scherm overnemen en zo een screencast-video maken.
  • YouTube kan van foto’s een slideshow met overgangen maken, kies bij uploaden voor het maken van een “Diavoorstelling van foto’s” en upload je foto’s.
  • Je kunt video’s ook via e-mail uploaden, zie Instellingen>Overzicht voor jouw YouTube-e-mailadres.
  • Ben je het oorspronkelijke videobestand kwijtgeraakt? Via Videobeheer kun je je eigen video’s als MP4 downloaden. Maximaal twee per uur en als er  geen “Overeenkomende inhoud van derden” is gevonden. Of download je hele YouTube-archief.
  • Met YouTube Direct (Lite) kun je bezoekers video’s naar je laten insturen die je vervolgens beoordeelt en gebruikt.

Communityrichtlijnen van YouTube

Houdt je bij het uploaden van video aan de Communityrichtlijnen van YouTube. Zo is het niet de bedoeling dat je aanstootgevend of auteursrechtelijk beschermd materiaal publiceert. Er zijn veel grijze gebieden, zo kan geweld nieuwswaardig zijn en mag je een deel van auteursrechtelijk materiaal (fair use) gebruiken om iets aan te tonen. YouTube adviseert om duidelijk in de beschrijving van de video te vertellen wat je in de video laat zien, zij kijken daarnaar als iemand je video vlagt of een claim indient.

YouTube scant automatisch alle video’s die worden geüpload op auteursrechtelijk beschermd materiaal. Duizenden rechthebbenden krijgen, net als de uploader zelf, via YouTube direct na het uploaden van een video een melding van YouTube als er beschermd materiaal is gebruikt. Rechthebbenden kunnen ervoor kiezen om de video te verwijderen of juist te laten staan en er geld mee te verdienen (dat laatste doet 90%). Zo gebruikte ik in een privé-filmpje muziek van Jason Mraz – naast de link naar Spotify die ik zelf in de beschrijving heb opgenomen heeft de rechthebbende gezorgd voor een link naar het YouTube kanaal van Jason Mraz en kunnen mensen het nummer kopen op iTunes.

De reputatie van je account kun je inzien via Instellingen>Overzicht. YouTube maakt onderscheid in het houden aan de Communityrichtlijnen, Waarschuwingen vanwege auteursrechtklachten en Content ID-claims. YouTube hanteert een “three-strikes-out” beleid. Als jouw account driemaal inbreuk maakt op auteursrecht dan ben je het kwijt. Soms is een (automatische) claim op auteursrecht onterecht en dan kun je daar counter-report voor indienen. De (vermeende) eigenaar kan de claim loslaten of omzetten naar een officiële DMCA-melding.

De volgende stap in geval van Fair Use is een rechtszaak die te kostbaar is voor individuele uploaders – daarom stelt Google budget beschikbaar.

Tips:

  • Als je nog niet precies weet of je gekochte DVD, een live-optreden, alleen de muziek of een mashup/remix uit mag zenden, bekijk dan de video en de test van de auteursrechtschool op YouTube.
  • YouTube geeft je na een tijdje vanzelf de mogelijkheid om video’s van meer dan 15 minuten te uploaden en er, via AdSense, geld mee te verdienen.

YouTube-checklist video’s vindbaar publiceren

Je hebt invloed op de video’s die YouTube laat zien zodra een gebruiker een zoekopdracht uitvoert of een andere video bekijkt.

Om helemaal aan de top komen voor een bepaald zoekwoord moet je in ieder geval een goede video maken. YouTube geeft de voorkeur aan video’s die goed bekeken worden én gebruikers op de website houdt. Een misleidende titel of thumbnail kan veel mensen verleiden te klikken, maar die kijken de video niet uit. Youtube meet dat.

Je kunt YouTube wel helpen door mee te geven waar je video over gaat. Deze tips werken ook voor live-uitzendingen op YouTube.

YouTube kan met spraakherkenning achterhalen wat er in een video wordt gezegd. Deze gegevens kan YouTube gebruiken om de video beter vindbaar te maken. De herkenning werkt slechts in enkele talen en alleen als de uitspraak duidelijk is. Een goede video maken kost aardig wat tijd, zorg er dan ook voor dat je video goed gevonden kan worden!

  • Houdt als het kan bij het maken van de video al rekening met de uitgesproken tekst en gebruik trefwoorden waarop je gevonden wilt worden.
  • Zorg ervoor dat de eerste 15 seconden van de video interessant zijn, de meeste mensen haken in deze tijdspanne af.
  • Overweeg mensen in de video op te roepen zich op jouw YouTube kanaal te abonneren of door te linken naar andere video’s op YouTube. Gebruik hiervoor een card of eindscherm zoals ik hieronder toelicht.
  • Bedenk een pakkende titel die begint met de belangrijkste trefwoorden. Hernoem de bestandsnaam van de video hier al voor het uploaden naar.
  • Als je video liefst eerst beoordeelt voordat anderen hem zien stel deze dan al tijdens het uploaden als Verborgen in. YouTube verwerkt razendsnel en als er iets mis gaat waardoor je opnieuw moet uploaden dan krijg je een nieuwe URL toegewezen (je kunt een video niet vervangen). Je kunt ook de standaardinstellingen voor uploaden naar YouTube instellen.
  • Verwijder de extensie van het videobestand uit de titel (YouTube neemt de hele bestandsnaam over).
  • Vul in de beschrijving in wat mensen in de video kunnen zien (wie, wat, waar, wanneer, waarom). Overweeg als call-to-action mensen te vragen zich te abonneren op jouw kanaal (je mag overigens geen beloningen aanbieden voor het klikken op videofuncties als leuk of favoriet markeren). Noem het ook even als je ondertiteling hebt toegevoegd. Als je in de beschrijving een link opneemt naar social media of een website, begin die dan met http://
  • Geef Labels mee om video’s te groeperen, YouTube gebruikers kunnen hierop doorklikken en zo bijvoorbeeld andere video’s (hopelijk van jouw kanaal) op het spoor komen. Je kunt de labels scheiden met een spatie en woorden groeperen tussen aanhalingstekens.
  • Plaats de video in een passende categorie.
  • Vul een opnamelocatie en -datum in.
  • Kies onder “Licentie en rechteneigendom” voor “Creative Commons – Naamsvermelding” als anderen jouw video mogen hergebruiken om zelf een video samen te stellen in de YouTube editor (je krijgt dan automatisch een link terug), kies anders “Standaard YouTube-licentie”.
  • Stel in of mensen (video)reacties mogen plaatsen bij je video en of je die eerst goed wilt keuren. Je kunt ook het laten stemmen op reacties en het beoordelen van de video in- en uitschakelen.
  • Kies bij Syndicatie of je de video beschikbaar wilt stellen op TV en mobiele apparaten. Als je video “Overeenkomende inhoud van derden” bevat dan kun je deze instelling mogelijk niet veranderen.
  • YouTube kiest als miniatuur voor een afbeelding ongeveer halverwege de video. Na het uploaden kun je die veranderen naar een afbeelding van ongeveer 1/3e danwel ongeveer 2/3e van de video. Achteraf kun je gelukkig een representatieve miniatuur (thumbnail) uploaden. Let erop dat deze aansluit bij de inhoud en in de verhouding 16:9 is (bij voorkeur 1280×720). Als je een miniatuur hebt aangepast dan kan het 36 uur duren voordat deze wijziging overal zichtbaar is.
  • Als de video direct “live” mag pas dan de Privacy- en publicatie-instellingen in op Openbaar. Noteer anders in je agenda om dit later te doen. Met alleen de link kan gewoon getest worden met het insluiten (embedden) van de video. YouTube geeft onder Verborgen video’s duidelijk weer “Deze video is niet-vermeld. Alleen gebruikers die de link hebben, kunnen de video bekijken.” – geef als je deze link doorstuurt tóch expliciet mee dat mensen ‘m niet mogen doorsturen. Google Apps-gebruikers kunnen video’s uploaden naar YouTube die alleen zichtbaar zijn voor collega’s binnen hetzelfde domein. Je kunt met YouTube helaas geen video’s schedulen voor een later tijdstip.
  • Voeg ondertiteling toe, zowel in de gesproken taal als anderstaligen (mogelijk tot wel 60% van je bezoek) die je wilt bereiken. Voor kijkers met gehoorproblemen én indexering.
  • Je kunt kijkers vertalingen laten aandragen. Schakel daarvoor “Community–contributed subtitles and CC” in, daarna kunnen kijkers via het tandwiel vertalingen indienen. Of koop een professionele vertaling vanaf het tabblad Translations – de video moet hiervoor openbaar zijn en ondertiteling in tenminste één taal hebben.
  • Deel de video op social media zoals Twitter, Facebook, Google+ of LinkedIn (of noteer dit in je agenda om later te doen).
  • Zorg ervoor dat de video interessant is om te kijken – het zoekalgoritme van YouTube neemt de “Watch Time” in ogenschouw. YouTube Cards en End Screens helpen de kijken betrokken te houden.
  • Bedenk of je de video onder kunt brengen in een afspeellijst. Een afspeellijst van eigen video’s kun je aanmerken als officiële serie waarna YouTube ze achter elkaar afspeelt – een video mag daarvoor maar in één afspeellijst zijn opgenomen.
  • Bedenk of je deze video als aanbevolen naar voren wilt brengen op je eigen kanaal of zelfs als miniatuur in ál je video’s wilt promoten via InVideo-programmering.
  • Publiceer video’s die je wilt aanbieden via de Apple iTunes Store.
YouTube checklist

© peshkova – Fotolia.com

Tips:

  • Verwijs bij lange video’s vanuit de beschrijving onder de video naar delen van de video met tijdcodes zoals 2:30. Extern kun je linken naar onderdelen door de URL van de video uit te breiden met #t=2m30s
  • Als je een meertalige doelgroep hebt dan kun je de trefwoorden in de titel, beschrijving en labels per taal herhalen, ondertiteling lever je per taal apart aan.
  • Naast Openbaar (Iedereen kan hiernaar zoeken en het weergeven) en Verborgen (Iedereen met de link kan de video bekijken) kun je de video als Privé doorsturen zodat “Alleen mensen die jij selecteert, kunnen de video bekijken”.
  • Houdt na het uploaden van een nieuwe video een extra oogje op eventuele reacties. Zorg ervoor dat je via Instellingen>E-mails minimaal een e-mailbericht ontvangt als iemand een reactie achterlaat in je kanaal, bij een video of je een privé-bericht stuurt. Zo kun je daar snel (of überhaupt) op reageren.
  • Je kunt “Reacties van vrienden automatisch toestaan, andere reacties alleen na goedkeuring toestaan”. Klik hiervoor vanaf de pagina van de video bovenaan op de knop Gegegevens bewerken. Daar kun je de titel, beschrijving, categorie, labels en licentie inline aanpassen. De knop Instellingen die dan verschijnt geeft een verfijnde manier om met Reacties om te gaan.
  • Verwijs waar van toepassing over en weer naar andere kanalen op YouTube.
  • Regelmatig video uploaden heeft invloed op de rangschikking van je video in de zoekresultaten.
  • Wil je je eigen video’s downloaden vanaf YouTube? Gebruik dan Google Takeout, anders zijn de video’s verkleind tot 480p.
  • Tijdens een live-uitzending kun je Super Chat verkopen – je bezoekers kunnen dan betalen om hun chatbericht bovenaan de reacties te plaatsen.
N.B.:
  • Verwijzen naar timestamps in de video werkt helaas maar tot en met 59:59. Ik heb het aangemeld bij YouTube, als workaround kun je hele URL’s gebruiken waarbij je het tijdstip in seconden noteert.

Video gemarkeerd als ongepast / inappropriate

Helaas markeert YouTube regelmatig en automatisch video’s ten onrechte als ongepast (inappropriate). Bezoekers die de veiligheidsmodus (safety filter) gebruiken krijgen in plaats van de video een melding. Het lijkt erop dat je de URL’s van dergelijke video’s kunt plaatsen op het YouTube-forum gericht aan gebruiker Epontius die ze doorspeelt aan YouTube.

De melding die gebruikers krijgen is: “Deze video is mogelijk ongepast. Deze video is niet beschikbaar wanneer de veiligheidsmodus is ingeschakeld. Als je de video wilt bekijken, moet je de veiligheidsmodus uitschakelen. Het spijt ons.” In het Engels lezen bezoekers: “This video may be inappropriate. This video is unavailable with Safety Mode enabled. To view this video, you will need to disable Safety Mode. Sorry about that.”

De meest snelle manier om na te gaan of jouw video’s gefilterd zijn is de veiligheidsmodus activeren (onderaan). Speel vervolgens een video van je eigen kanaal af zodat je de afspeellijst “Uploads” ernaast ziet. Scroll vervolgens door de lijst en kijk welke ongepast / inappropriate zijn.

Helaas klinkt de oplossing zo houtje touwtje als het is. Net als een automatische “Google Penalty” krijg je geen bericht dat er iets speelt, weet je niet waarom en is er geen aanspreekpunt. Hopelijk verandert Google/YouTube daar iets aan!

Ondertiteling toevoegen (closed captions)

Bovenaan de Videobeheer pagina’s kun je kiezen voor Ondertiteling. Vanaf daar kun je “Nieuwe ondertitels of transcripten” in diverse talen toevoegen. Ondertiteling toevoegen is belangrijk:

  • Kijkers met gehoorproblemen (doven en slechthorenden) kunnen meelezen met wat er wordt gezegd – alleen in Nederland al meer dan 1,5 miljoen;
  • In een drukke ruimte of op kantoor kun je geen geluid aan zetten of kun je het niet goed horen – met ondertiteling kun je toch meelezen wat er wordt gezegd (zoals op TV met teletekst 888);
  • Gebruikers kunnen snel iets opzoeken in een video, handig bij langere video en bij instructies en trainingen;
  • Sprekers die niet goed zijn te verstaan kunnen worden gevolgd;
  • YouTube biedt eindgebruikers aan om ondertiteling te vertalen via Google Translate;
  • YouTube indexeert de teksten van de ondertitels waardoor je video beter gevonden kan worden;
  • Google kan de ondertiteling gebruiken om de video prominent onder de aandacht te brengen (featured snippet).

YouTube experimenteert met het automatisch timen van de tekst op basis van spraakherkenning. Voor Engels, Spaans, Japans, Koreaans, Duits, Italiaans, Frans, Portugees, Russisch en Nederlands kun je volstaan met het aanleveren van de tekst zonder tijdcodes. Je kunt een tekst plakken. Of uittypen tijdens het uitluisteren van de video waarbij YouTube de video pauzeert terwijl je typt, al kun je daarvoor beter oTranscribe gebruiken. Een door YouTube gesynchroniseerd bestand kun je downloaden, finetunen en weer uploaden of inline editen.

YouTube experimenteert ook met het automatisch toevoegen van ondertiteling op basis van spraakherkenning. YouTube voorziet video’s automatisch van ondertiteling. Het is, zeker voor bedrijven, de moeite waard dat resultaat eens te kijken. Vaak staat er namelijk niet wat er is gezegd wat kan variëren van grappig tot gênant. Je zou het wel weer kunnen gebruiken voor de eerste aanzet voor het uitwerken van een opgenomen interview door je opname via TunesToTube te uploaden.

Voor alle andere talen, en als je liever het eindresultaat in eigen hand hebt, moet je zelf een “Bestand met ondertiteling (inclusief tijdcodes)” aanmaken. Handiger is Easy YouTube caption creator, die werkt als volgt:

  1. Geef de URL naar de te ondertitelen YouTube-video op;
  2. Plak de tekst van de ondertiteling per regel van maximaal zo’n 10 woorden in een testvak;
  3. Start de video en druk op de letter ‘a’ als de volgende regel moet worden ingevoegd.
  4. Kopieer de tekst met tijdcodes bijvoorbeeld met Notepad in een plat tekstbestand en bewaar dit bestand met de extensie .sub.

Easy YouTube caption creator

Geef bij het uploaden van het .sub bestand naar YouTube de taal die het betreft aan en geef de ondertiteling een naam mee (de YouTube-gebruiker ziet deze terug). Tips:

  • Gebruik het bestand met tijdcodes in één taal als basis om andere talen aan te bieden.
  • Als je om esthetische redenen de ondertiteling in de gesproken taal liever standaard verbergt upload dan een .sub-bestand met alleen “00:00:00.00” erin. Kies bij het uploaden voor de gesproken taal en laat de optionele omschrijving leeg. YouTube past de ondertiteling alfabetisch toe waardoor de ondertiteling zonder omschrijving bovenaan staat en de video dus standaard geen ondertiteling weergeeft. De gebruiker kan met de knop ‘cc’ alsnog voor ondertiteling kiezen.
  • YouTube gebruikers kunnen zelf kiezen of ze van ondertiteling gebruik willen maken en de weergave daarvan beïnvloeden, zie hiervoor de tekst “Het afspeelvenster van YouTube (Player)” elders in dit artikel.

Verbeteringen aanbrengen

Je kunt met YouTube ook verbeteringen aanbrengen in de video. De verbeteringen kun je gerust uitproberen, je kunt ze altijd annuleren om terug te keren naar het origineel. Er zijn snelle oplossingen voor bijsnijden, linksom of rechtsom draaien (eindelijk die video die je met je smartphone hebt opgenomen rechtop!) en stabiliseren.

Het beeld kun je aanpassen met instellingen als vullicht, contrast, verzadiging en kleurtemperatuur. Effecten zijn ook mogelijk: zwart/wit, HDR-achtig, ouderwets, tekenfilms en sepia.

Verder kun je via Audio gratis muziek toevoegen en deze mixen met de video of juist laten overheersen. Geen passende muziek? Probeer Jukedeck eens een melodie op lengte in elkaar te laten zetten op basis van stijl (rock, electronic, folk of ambient, tempo, type instrument, stemming (dark, uplifting, angry).

Met Vervagingseffecten kun je mensen (gezichten, lichaamsdelen) en gevoelige informatie (contact- of financiële gegevens, kentekenplaten) onherkenbaar maken zonder dat je de video opnieuw hoeft op te nemen. Je selecteert een deel van de video waarna YouTube het object automatisch vervaagt in de rest van video. De Engelse benaming voor deze functionaliteit is “Blur faces” of “Custom blurring”.

Deze functionaliteit werkt (nog?) niet 100% dus als mensen controleer als mensen echt anoniem moeten blijven goed of je tevreden bent met het resultaat of publiceer de video privé.

Cards of een eindscherm toevoegen

 

Een card is een kleine banner die rechtsboven in scherm verschijnt. De omvang, kleur en locatie van kaarten zijn niet instelbaar. Je kunt maximaal vijf kaarten plaatsen voor verkopen, geld inzamelen, linken naar video’s of afspeellijsten en gelieerde websites promoten. De kijker kan op de cards klikken voor meer informatie. Bovendien kan de kijker altijd rechtsbovenin klikken op de letter i om alle cards van de video in één keer te bekijken.

Hoewel YouTube gebruikers zich altijd met één klik kunnen abonneren op een kanaal kun je wellicht beter linken naar Abonneren. Op de pagina van je kanaal trekt de eerst zichtbare video misschien meer aandacht dan de knop om te abonneren. De optie “Abonneer” genereert een link als: https://www.youtube.com/subscription_center?add_user=eenmanierom of https://www.youtube.com/eenmanierom?sub_confirmation=1

Projecten die geld inzamelen via Indiegogo of Kickstarter, Change.org, DonorsChoose.org of Causes mogen naar die externe projectenpagina linken. Je kunt naar een website linken die je zelf beheert zodat je producten en diensten kunt verkopen. Daarvoor moet je de website registreren via Google Webmaster Tools en als bijbehorende website op YouTube.

Je kunt de laatste 5 tot 20 seconden van een video gebruiken om kijkers op je eigen kanaal te houden en (maximaal vier) elementen aan je eindscherm toevoegen. Denk aan:

  1. Video of afspeellijst: Suggereer je meest recente video, een automatisch door YouTube gekozen video van jouw kanaal of een afspeellijst van je kanaal of je openbare of verborgen video’s.
  2. Abonneren: Moedig de kijker aan zich te abonnementen op je kanaal.
  3. Goedgekeurde websites: Link naar je gekoppelde website of goedgekeurde websites voor merchandising en crowdfunding. Gebruik een aangepaste afbeelding en selecteer een call-to-action.
  4. Kanaal: Promoot een ander kanaal en geef een aangepast bericht op.

Eindschermen zijn bedoeld als sterke afsluiting van je video voor je kijkers. YouTube optimaliseert het systeem op basis van prestaties, kijkersgedrag, gebruikte apparaten en context. Houd er rekening mee dat je eindscherm niet altijd verschijnt. Bijvoorbeeld als je video op de achtergrond wordt afgespeeld, of niet goed past op hele kleine schermen. Als je in je video naar elementen denkt te wijzen kan het dus zijn dat je voor de kijker in de lucht staat te prikken. Daarnaast is het goed te weten dat een eindscherm andere interactieve elementen onderdrukt, zoals kaartteasers, aanbevolen content en brandingwatermerken.

Kijkers kunnen via Instellingen>Afspelen instellen of zij aantekeningen standaard weer willen geven.

Je kanaal of video promoten in al je video’s

Met InVideo-programmering kun je in één keer in ál je video’s je kanaal of een specifeke promoten. Je logo of video-miniatuur verschijnt voor een in te stellen tijdspanne in een van de hoeken.

Jouw video aanbevolen door YouTube?

Naast het betaald zelf promoten van je video kan het zijn dat jouw video door YouTube wordt aanbevolen waardoor deze veel kijkers trekt. Video’s van actieve YouTube gebruikers hebben daar meer kans op.

Actief meedoen betekent dat je een eigen YouTube kanaal hebt, daar regelmatig video’s op plaatst, reacties plaatst, andere kanalen volgt en afspeellijsten beheert. De gerelateerde en aanbevolen video’s waar YouTube aan het einde van een video naar verwijst zijn niet domweg op het aantal klikken gebaseerd. Een aantrekkelijke thumbnail garandeert immers geen interessante video. In plaats daarvan kijkt YouTube of een video bijdraagt in de hoeveelheid video die iemand achter elkaar (in een sessie) op YouTube bekijkt. Het werken met aantrekkelijke thumbnails of het korter (of juist langer) maken van video helpt hier dus niet bij.

, , , , , , ,

7 reacties op YouTube-checklist voor het vindbaar publiceren van video op YouTube

  1. Online Video Marketing Academy (Gijs) dinsdag, 10 maart 2015 at 17:16 #

    Hi Patrick,

    Mooi en informatief artikel. Ik ben bezig om de YouTube ranking factors voor 2015 samen te stellen, ik vroeg mij af of jij uit ervaring / testen, deze hebt kunnen vinden?

    Uiteraard ken ik er ondertussen al veel en ook de infographic van TagSeoBlog, was leerzaam, maar als ik zelf test, kom ik tot andere conclusies, ben benieuwd naar jou ervaringen…

    Mvg.

    Gijs

    • Patrick Mackaaij dinsdag, 10 maart 2015 at 18:51 #

      Hallo Gijs,

      Bedankt voor je compliment!

      Ik heb de vindbaarheid niet expliciet getest, het is gebaseerd op álle helpdocumentatie en blogs van YouTube die ik heb doorgespit voor mijn artikelenreeks over YouTube. Plus van alles wat ik her-en-der op heb gepikt. Als je concrete tips hebt dan zet ik die er graag bij.

      – Patrick

  2. Joost Willemse dinsdag, 29 november 2016 at 14:10 #

    Goed artikel, ook over de instellingen en het plaatsen van video’s op YouTube. Echter houden veel mensen geen rekenening met het tegenovergestelde. Andere organisaties adverteren namelijk met reclamespotjes op andermans YouTube video’s en zo ook op die van concurrenten. Hoe je deze advertenties kan weigeren lees je [op mijn site].

  3. Alyssa woensdag, 15 februari 2017 at 12:39 #

    Hi Patrick! Bedankt voor het uitgebreiden artikel, hier heb ik echt veel aan!!! ik heb een vraagje. Ik heb gisteren mijn eerste video geplaatst en nu realiseerde ik me dat de thumbnail veeeeel beter kon. Ik heb deze dus aangepast. Nu is op Facebook (waar ik hem heb geplaatst en een aantal mensen het hebben gedeeld) het hele youtube schermpje wit. Als ik de link vervang met de link van de video (met gewijzigde thumbnail) blijft het wit…. Weet jij misschien hoe ik dit zou kunnen aanpassen?

    • Patrick Mackaaij woensdag, 15 februari 2017 at 13:02 #

      Ik denk dat het gewoon even duurt voordat de wijziging van de thumbnail overal is doorgewerkt. YouTube laat ‘m vaak ook niet direct overal zien maar ververst ‘m periodiek (“cache”).

  4. Marianne van Dijk dinsdag, 28 maart 2017 at 13:26 #

    Dankjewel Patrick dit was supernuttig!

Geef een reactie

css.php