TweetDeck logo

Twitter-cockpit TweetDeck

Veelgebruikers (power users!) van Twitter hebben het liefst zoveel mogelijk functionaliteiten onder handbereik. En zicht op meerdere Twitter-zoekopdrachten of -tijdlijnen tegelijkertijd – zonder het scherm steeds te verversen of door de webinterface heen te klikken. Zoals ik eerder schreef in De kracht van Twitter maak ik liever gebruik van lokaal geïnstalleerde programma’s om met webdiensten (zoals Twitter) samen te werken omdat deze net iets gebruikersvriendelijker zijn. Zo werken ze, met name bij schermwisselingen en pop-ups, iets sneller. Voor Twitter gebruik ik op mijn normale PC (en laptop) TweetDeck.

De kracht van TweetDeck is:

  • meerdere kolommen in één keer op het scherm;
  • de inhoud van deze kolommen nauwkeurig instelbaar;
  • realtime bijgewerkte kolommen, inclusief afbeeldingen;
  • meerdere Twitter-accounts tegelijk beheren zonder in- en uitloggen;
  • gemakkelijker een privébericht versturen;
  • tweets inplannen om later te versturen (schedule);
  • tweets over alle kolommen heen filteren op inhoud, auteur of bronapplicatie;
  • gemakkelijker werken met Twitterlijsten en handmatig samengestelde tijdslijnen (custom timelines);
  • melding bij nieuwe tweets;
  • gratis!

In dit artikel link ik naar de verschillende installaties van TweetDeck en leg ik deze mogelijkheden uit. Ook blik ik even terug op de geschiedenis van TweetDeck om de evolutie tot de huidige client te verklaren.

TweetDeck logo

TweetDeck installeren

Je kunt TweetDeck in drie uitvoeringen gebruiken:

  1. TweetDeck Chrome App – voor gebruikers van webbrowser Google Chrome
  2. TweetDeck Web – voor gebruikers van een andere moderne webbrowser
  3. Mac App Store – voor gebruikers van macOS

Hoewel sommige berichten op internet concluderen dat 11 juni 2013 het doek valt voor TweetDeck op Mac en PC is dat dus niet het geval. De interface met het blauwe TweetDeck-logo linksbovenin blijft gewoon werken! De clients met het gele logo vervallen.

Nieuwe functionaliteiten worden éérst in TweetDeck web en de Chrome App geïmplementeerd. De apps voor Mac en PC laten even op zich wachten maar volgen enkele dagen later. TweetDeck geeft je vanzelf een seintje dat je opnieuw op kunt starten om een update door te voeren.

TweetDeck bewaart de toegang tot je Twitter-accounts samen met je instellingen zodat je ze op een andere machine of in een andere versie van de app snel in gebruik kunt nemen. Als je TweetDeck voor december 2014 al gebruikte dan heb je waarschijnlijk nog een TweetDeck-account. Via de instellingen kun je dit omzet naar een nieuw account zodat je de betere beveilig van een Twitter-account gebruikt (tweefactorauthenticatie).

Via TweetDeck kun je andere Twitter-gebruikers toegang geven tot een account zonder het wachtwoord te delen. Gebruikers met de rol “Contributor” kunnen (privé)berichten plaatsen, tweets aan favorieten toevoegen of retweeten. Gebruikers met de rol “Admin” kunnen andere gebruikers toegang geven tot het account.

De interface van TweetDeck

Met TweetDeck houd je overzicht op diverse dwarsdoorsnedes van tweets. TweetDeck geeft deze dwarsdoorsnedes gelijktijdig weer in kolommen – eventueel zelfs van meerdere Twitter-accounts. Afhankelijk van de breedte van zo’n kolom en je scherm kun je zo bijvoorbeeld vier kolommen tegelijk volgen, zoals je in onderstaand screenshot kunt zien.

TweetDeck-interface

De kleurstelling (Dark/Light), breedte van de kolommen (Narrow, Medium, Wide) en lettergrootte (Smallest – Largest) zijn instelbaar via Application Settings > General (het tandwiel-pictogram).

TweetDeck - Application Settings - General

TweetDeck kan de inhoud van kolommen om de zoveel tijd verversen (ik meen 45 seconden, dat is niet instelbaar). Of zodra tweets binnenkomen (realtime) als je kiest voor de optie Twitter Streaming. Klik tweemaal op de kolomkop om naar boven te scrollen.

TweetDeck attendeert je bij het opstarten op nieuwe tweets als je Show notifications at startup aan hebt gevinkt.

Kolommen toevoegen en verwijderen

Met het plus-knopje links (Add Column) voeg je een nieuwe kolom toe aan TweetDeck. Je kunt zoveel kolommen toevoegen als je wilt.

TweetDeck - Add column

De soorten waar je uit kunt kiezen zijn:

  • Home: Geeft de standaard tijdslijn van een account weer, ook van accounts die niet van jou zijn.
  • Interactions: Interacties met een van je eigen accounts, vermeldingen (mentions), retweets, favorieten, nieuwe volgers of lidmaatschap van lijsten.
  • Mentions: Alleen vermeldingen, ook te gebruiken met accounts die niet van jou zijn.
  • Mentions (all accounts): Alle vermeldingen van al je accounts in één kolom.
  • Activity: Geeft activiteiten (volgen, retweeten, aan favorieten toevoegen) van accounts die je volgt weer.
  • Favorites: Tweets die door een Twittergebruiker aan favorieten zijn toegevoegd.
  • Lists: Twitterlijsten bewerken en en als kolom toevoegen.
  • Scheduled: Tweets die je hebt ingepland om later te versturen.
  • Search: Een zoekopdracht. Zo’n kolom kun je ook snel toevoegen met de sneltoets ‘S’.
  • Followers: Somt Twitter-gebruikers op die jou zijn gaan volgen.
  • Messages: Privéberichten (Direct messages) van een van je eigen accounts.
  • Messages (all accounts): Privéberichten (Direct messages) van al je accounts in één kolom.
  • User: Tweets van een Twittergebruiker.
  • Trending: Laat wereldwijde, regionale en lokale trends zodat je daar snel een kolom van kunt toevoegen.
  • Custom timeline: Handmatig samengestelde tijdslijn.

TweetDeck somt alle kolommen als iconen op aan de linkerkant. Met de knop >> (of sneltoets ‘x’ voor Expand) kun je meer informatie over de kolom lezen: soort/zoekopdracht, betrokken account en sneltoets. De volgorde van kolommen kun je veranderen door ze omhoog en omlaag verslepen. Of sorteer de kolommen in de door jou gewenste volgorde door ze met de grip aan de linkerkant van de kop te verslepen.

Een kolom verwijder je door in de rechter bovenhoek van een kolom op de schuifjes te klikken. Klik vervolgens op Remove.

Heb je een eigen website of blog? Openbare kolommen zoals zoekopdrachten, tijdslijnen en profielen kun je  omzetten naar een Twitterwidget om in te sluiten op je eigen website via Share.. Op de website van Twitter stel je de widget verder in en krijg je de HTML-embed-code.

Bepalen welke tweets TweetDeck in kolommen weergeeft

Je kunt heel nauwkeurig instellen welke tweets je wilt lezen. Bijvoorbeeld met specifieke trefwoorden, van specifieke personen, vanaf een specifieke locatie of verstuurd met specifieke programma’s/webservices. Klik op de schuifjes rechtsboven een kolom.

TweetDeck - Column Setting

Filter op inhoud (Content) kent deze mogelijkheden:

  • Showing: laat alle tweets zien of alleen die met afbeeldingen (images), video, Periscope of überhaupt met media (any media) of links.
  • Matching: laat alleen tweets zien die dit trefwoord bevatten.
  • Excluding: verbergt tweets die dit trefwoord bevatten.
  • Written in: laat alleen tweets zien in een specifieke taal.
  • Retweets: laat retweets wel (included) of juist niet (excluded) zien.

Bij matching/excluding kun je weer gebruik maken van de mogelijkheden van geavanceerd zoeken zoals “near”.

Via Users kun je filteren op de afzender (By) of geadresseerde (Mentioning):

  • All users: geen filter.
  • Specific user: een specifieke Twittergebruiker.
  • Me: tweets van een van jouw eigen accounts.
  • Verified users: tweets van geverifieerde Twittergebruikers.
  • Members of list: Twittergebruiker van een lijst.

Met Engagement filter je een kolom met een zoekopdracht op het aantal retweets, favorieten of replies. Dat is handig om relevante tweets bij grote evenementen uit de stroom aan berichten te halen.

TweetDeck Engagement

Onder Alerts kun je een notificatie instellen. TweetDeck laat naar wens een geluid (sounds) horen of pop-up (popups) zien als er nieuwe tweets voor de kolom binnenkomen.

Met Previews geef je aan of je een kleine afbeelding (thumbnail) van media zoals foto of video wilt zien: Off, Small, Medium of Large. De standaardinstelling is Medium, op de volgende uitzonderingen na:

  • Large: als je de kolom instelt om juist media weer te geven.
  • Small: bij discussies en reacties.
  • Privéberichten geven geen in-line previews weer.

Met de knop Clear maak je de kolom met tweets in TweetDeck leeg. Het oogt rustiger, de tweets blijven gewoon op Twitter staan. Mocht je de kolom verwijderen en opnieuw toevoegen dan zie je ze ook in TweetDeck weer terug.

Tweets onderdrukken in álle kolommen met Mute

Over alle kolommen heen tweets filteren op trefwoorden, Twittergebruikers of bronapplicatie kan via Application Settings > Mute (het tandwiel-pictogram).

TweetDeck - Application Settings - Global Filter

Zo kun je tweets filteren waar je je aan stoort of die je iets vertellen wat je nog niet wilt weten (spoilers!). Bijvoorbeeld een bepaalde hashtag of een Twitterapplicatie zoals Foursquare. Of Twitter-gebruikers die je hebt gerapporteerd voor spam omdat je hun tweets wel terugziek in kolommen met zoekopdrachten omdat deze resultaten publiek zijn.

TweetDeck verbergt de betrokken tweets direct. Met de knop Remove kun je ieder filter weer verwijderen.

Snel navigeren door kolommen in TweetDeck

Als je veel kolommen hebt – en dat is natuurlijk wel het idee – dan wil je daar natuurlijk ook snel doorheen bladeren met sneltoetsen (shortcuts). Je kolommen zijn snel toegankelijk door:

  • ze aan de klikken in de eerste kolom – als je schermruimte minder dan drie kolommen toelaat staat de aangeklikte kolom links, bij meer ruimte centreert TweetDeck de aangeklikte kolom;
  • het kolomnummer op je toetsenbord in te typen: 1 t/m 9. Cijfer 0 brengt je naar de laatste kolom.
  • met de pijltjes links/rechts op het toetsenbord te bladeren.
  • te scrollen met het horizontale scrollbalkje welke onderaan het scherm verschijnt.

Binnen een kolom kies je snel een specifieke tweet met de pijltjestoetsen omhoog en naar beneden. Met PgUp en PgDn scroll je een aantal tweets verder danwel terug.

Vanaf een geselecteerde tweet kun je snel acties starten zoals reply, (quote) retweet, favorite, direct message, view user profile, view tweet details (zoals eerdere tweets van de conversatie).

TweetDeck - Keyboard Shortcuts

Zoals je ziet zijn er sneltoetsen voor een nieuwe tweet, het versturen van een tweet en het toevoegen van een kolom. Bovenstaande pop-up open je in TweetDeck door het vraagteken (?) te typen.

De acties zijn natuurlijk ook allemaal met de muis uit te voeren. Klik op de avatar voor het profiel, onderaan de tweet voor details, reply, retweet, favoriet of extra acties. Met de muis kun je snel een nieuwe kolom aanmaken met een hashtag als zoekopdracht door de hashtag aan te klikken.

Via de extra acties kun je een Twitter-gebruiker snel volgen, een privébericht versturen, toevoegen/verwijderen lijsten, blokkeren en rapporteren voor spam.

Als je een eigen website of blog hebt dan kun je de HTML-embed-code voor de tweet snel genereren via Embed this tweet. WordPress heeft overigens genoeg aan het webadres (de URL) van de tweet die je met de rechtermuisknop op het tijdstempel kunt kopiëren.

Via Link this tweet stel je een nieuwe tweet op met een verwijzing naar deze tweet. Ook kun je de tweet e-mailen. Tenslotte kun je tweets vanuit een andere taal vertalen.

Vanuit een profielpagina kun je ook weer snel doorklikken op alle gegevens. Sommige opties openen in de webbrowser.

TweetDeck - Profiel

Tweets versturen met TweetDeck

Met de blauwe knop New Tweet linksboven (of sneltoets ‘n’) stel je een nieuwe tweet op. Als je meerdere Twitteraccounts hebt gekoppeld dan zie je de avatars daarvan staan. Klik op de avatars voor het in- en uit te schakelen van accounts voor deze te versturen tweet.

In de kolom voor het opstellen van een tweet somt TweetDeck op via welke accounts de tweet verstuurd gaat worden. Standaard is één account actief. Omdat tweeten zo gemakkelijk gaat kun je ervoor kiezen dat je eerst “Ready to Tweet” moet aanvinken. Dat is handig voor zakelijke accounts zodat je niet per ongeluk een privébericht verstuurt.

TweetDeck - Nieuwe tweet

In het venster waarin je je tweet typt vult TweetDeck automatisch Twitter-gebruikersnamen en hashtags aan. TweetDeck kort links automatisch in. Hiervoor kun je gebruik maken van Twitter of Bit.ly – zie hiervoor de Application Settings > Services.

Let op: Veranderen de Link Shortening alleen naar bit.ly als je dat echt ergens voor nodig hebt. TweetDeck koppelde voorheen met veel meer diensten zoals YFrog, TwitPic, Mobypicture, Twitgoo of Img.ly voor foto’s. Al deze alternatieven stammen uit de tijd dat Twitter zelf geen verkorters en fotodienst had. De tendens is dat deze diensten steeds slechter werken in combinatie met Twitter en uiteindelijk worden uitgefaseerd.

Als je reageert op een tweet dan adresseert TweetDeck alle Twitter-gebruikers die genoemd werden in de tweet waarop je reageert. Daarnaast probeert TweetDeck jouw Twitter-account alvast slim in te vullen. Zo reageer je in principe altijd vanuit het juiste account. Blijft wel goed opletten want bij een kolom met een zoekopdracht activeert TweetDeck altijd het standaardaccount. Het standaardaccount stel je in via Application Settings.

Bevat je bericht meer dan 140 tekens? Dan schakelt TweetDeck de knop Tweet uit. De teller met het aantal tekens geeft met een negatief getal weer hoeveel tekens te lang je bericht is.

Onderaan het venster voor het opstellen van een tweet voeg je met Add image een afbeelding toe.

Met Direct Message (envelopje) stuur je een privébericht (Direct Message). TweetDeck voegt een extra veld aan het formulier voor het versturen van een tweet toe. Daar kun je – met automatisch aanvullen – een of meerdere geadresseerden intypen.

Tweets inplannen met TweetDeck

Onderaan het scherm voor het opstellen van een nieuwe tweet kun je er met Schedule Tweet (klokje) voor kiezen de tweet in te plannen. Er verschijnt dan een datum/tijd en kalender.

TweetDeck - Nieuwe tweet inplannen

Bedrijven kunnen tweets plannen via Twitter Ads. Ingeplande tweets zijn over-en-weer zichtbaar.

TweetDeck verstuurt ingeplande tweets incidenteel niet. Daarom is het praktisch een oogje te houden op ingeplande tweets door de kolom Scheduled toe te voegen. Dan zie je dat ze blijven staan.

Geavanceerd zoeken

Twitter kun je heel gericht doorzoeken op tweets. In een zoekkolom kun je alle operatoren van geavanceerd zoeken gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld zoeken op tweets uit de buurt van Amsterdam: near:”amsterdam” within:20km

Of zoek latitude longitude coördinaten op en gebruik: geocode:52.370216,4.895168,20km

Of zoek alleen Nederlandse tweets met: lang:nl (handig om spam op de hashtag van een Nederlands evenement uit te filteren).

Via Zoeken kun je ook Twittergebruikers zoeken. TweetDeck doorzoekt ook de profielinformatie van gebruikers, zoals locatie en bio.

Twitterlijsten aanmaken, beheren en als kolom toevoegen

Met Twitterlijsten kun je gebruikers groeperen op thema’s zodat je tweets op thema kunt lezen. Je kunt lijsten zelf aanmaken en onderhouden. Of een openbare lijst van een ander account volgen, zoals bijvoorbeeld de lijst van Lifehacking-auteurs.

Je hoeft een Twittergebruiker niet te volgen om deze in een lijst op te nemen en te volgen, alleen als de gebruiker de tweets heeft afgeschermd.

Twitterlijsten beheer je via Lists linksonderin. Met de knop Add Column voeg je de geselecteerde lijst toe als kolom.

Vanaf iedere tweet of profielweergave kun je de pop-up Add or remove from lists… openen met lijsten waar je eigenaar van bent – zo vink je iemand snel aan of uit voor een lijst.

Erg krachtig is dat je tweets binnen een kolom kunt filteren op verzender gebaseerd op lidmaatschap van een Twitterlijst. Zo kun je van een select groepje mensen tweets met een trefwoord volgen:

  1. Klik op de schuifjes boven een kolom
  2. Klik op Users
  3. Stel By in op “members of a list”
  4. Typ de naam van de lijst, bijvoorbeeld: @lifehacking/auteurs.

Handmatig samengestelde tijdslijnen (custom timelines) aanmaken, beheren en als kolom toevoegen

Met handmatig samengestelde tijdslijnen (custom timelines) kun je tweets rondom een bepaald thema groeperen. Iedere tweet op de lijst is er door jou handmatig aan toegevoegd. Samengestelde tijdlijnen zijn openbaar en door andere Twitter-gebruikers op te vragen via je profiel, tesamen met de korte omschrijving die je eraan geeft.

Als je een kolom van een samengestelde tijdslijn in TweetDeck actief hebt dan kun je er tweets naartoe slepen met de muis. Rechtsonderin een tweet verschijnt een kruisje welke je kunt ‘vastpakken’. Je kunt ook klikken op het menu met extra acties onder een tweet en dan kiezen voor Add to custom timeline. Of een tweet toevoegen op basis van de URL.

Via de knop Share onder de kolomkop kun je een link naar de tijdlijn openen of deze link doorsturen via Twitter. Je kunt een tijdlijn ook embedden (insluiten) op een van je eigen webpagina’s. Daarnaast kun je de zoekopdracht kopiëren om te delen met andere Twitter-gebruikers. De zoekopdracht werkt ook buiten TweetDeck!

Tweets die je per ongeluk hebt toegevoegd aan de samengestelde tijdlijn verwijder je met het kruisje rechtsonderin. De lijst zelf verwijder je via de extra opties onder de schuifknopjes van de kolom.

Als je TweetDeck graag met het toetsenbord bedient, open dan het menu om een tweet toe te voegen aan een samengestelde tijdlijn met de sneltoets ‘C’. Als je één tijdlijn hebt dan voeg je de tweet eenvoudig toe met spatie. Heb je meerdere tijdlijnen dan moet je helaas klikken met de muis tot TweetDeck tab of de pijltjes ondersteunt.

De laatst toegevoegde tweet staat bovenaan – sorteren is (nog?) niet mogelijk.

Geschiedenis van TweetDeck

De eerste publicatie van TweetDeck dateert 2 september 2008 (versie 0.18.1b). De app, gebouwd op het Adobe Air platform, werd enthousiast ontvangen en door de lezers van Lifehacker in februari 2011 verkozen tot “Best Social Media Manager”.

Op 21 oktober 2010 werd (onder andere) de Nederlandstalige versie van TweetDeck aangekondigd. Samen met vier anderen werkte ik mee aan het beter inzetbaar maken van TweetDeck in Nederland. Met de overname van TweetDeck door Twitter ben ik in mei 2011 als moderator betrokken geraakt bij de vertaling van Twitter naar het Nederlands.

Op 6 december 2010 werd ChromeDeck geïntroduceerd: een webgebaseerde versie van TweetDeck. ChromeDeck combineerde berichten uit diverse sociale netwerken – naast Twitter ook Facebook, MySpace, LinkedIn, Google Buzz en FourSquare – in één kolom. Zo kon je bijvoorbeeld alle statusupdates van vrienden in één kolom volgen en berichten die aan jou waren gericht in een andere.

Op 7 april 2011 werd met de lancering van het standalone TweetDeck Web duidelijk dat ChromeDeck de basis vormde voor een nieuwe TweetDeck-client. Hoewel er niet meer verder aan werd ontwikkeld bleven sommige gebruikers werken met de “oude” gele TweetDeck. Omdat de oude Adobe Air client gebruik maakt van een oude manier om met Twitter te communiceren (API versie 1.0) werkt deze niet meer sinds 7 mei 2013.

Op 12 augustus 2013 werd het mogelijk om het venster voor het opstellen van tweets open te houden (Stay open). Niet bovenaan het scherm, maar als kolom aan de linkerkant.

Op 25 januari 2011 werd Deck.ly geïntroduceerd – een dienst die ook andere Twitter-apps konden gebruiken om berichten van meer dan 140 tekens te versturen. De functionaliteit Deck.ly sneuvelde als eerste na de overname van TweetDeck door Twitter op 25 mei 2011. Later sneuvelden de integratie van meerdere sociale netwerken, de Adobe Air apps en de mobiele apps voor iPhone en Android. Dit artikel is toen herschreven van “TweetDeck als cockpit voor sociale netwerken zoals Twitter” naar “Twitter-cockpit TweetDeck”.

TweetDeck over de mobiele apps: “That said, we know this applies to most of our users –– not all of them. And for those of you who are inconvenienced by this shift, our sincere apologies.”

Toekomstige ontwikkelingen van TweetDeck

Blijf op de hoogte van toekomstige ontwikkelingen van TweetDeck door @TweetDeck op Twitter te volgen. Voor ondersteuning kun je terecht bij Twitter Support en waarschijnlijk ook bij mensen die jou volgen want TweetDeck is een van de meest populaire Twitter-clients.

Alternatieven voor TweetDeck

HootSuite is een alternatief voor TweetDeck welke overweg kan met meerdere sociale netwerken. HootSuite is echter geen desktop applicatie maar een webapplicatie waardoor deze iets minder snel op je handelingen reageert.

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *