Tesla Model 3 Long-Range

Elektrisch rijden met Tesla

Sinds 2019 rijd ik een Tesla Model 3 Long-Range en dat bevalt prima. De auto zoeft over de weg, de actieradius is goed en je kunt in Nederland bijna overal wel opladen. Het grote touchscreen (scherm) als dashboard werkt prima en went snel. In dit artikel vertel ik hoe de auto en features werken en wat de kosten precies zijn.

Tesla Model 3 Long-Range

Deuren ontgrendelen

Tesla gebruikt een soort bank- of creditcard als sleutel. Deze houd je tegen de deurstijl aan.

Tesla kan de deuren automatisch ont- en vergrendelen als je de Tesla-app op je smartphone zet en koppelt aan je bestuurdersprofiel. Je kunt ook zonder sleutelkaart rijden.

In- en uitstappen

De deuren van Tesla openen anders dan je gewend bent. Je moet dit dan ook aan iedere passagier uitleggen.

Het handvat aan de buitenkant is in de deur verzonken. De deuren open je het meest gemakkelijk met je rechterhand. Je drukt met je duim het bredere gedeelte links in. Het handvat dat nu naar buiten komt kun je met je andere vingers vastpakken om de deur zoals “normaal” te openen.

Deurgreep van de Tesla

Voor het uitstappen ontgrendel je de deur met een druk op het knopje bovenop het handvat. Daarna duw je de deur open.

Knopje om het portier van de Tesla van binnenuit te ontgrendelen

Let op: het knopje doet mensen denken aan raambediening. Er is een vergrendeling die “normaal” aanvoelt aan de voorkant van het handvat. Deze is bedoeld voor noodgevallen als de Tesla geen elektriciteit heeft en schuift de ramen niet iets naar beneden waardoor je eea kunt beschadigen. Je krijgt een waarschuwing op het touchscreen als je de deur op deze manier opent.

Stoel, stuur, spiegels en klimaat inregelen

Tesla kan tot tien profielen voor bestuurders onthouden. Je kunt de profielen koppelen aan een sleutelpas of smartphone. Via de instellingen voor de bestuurdersprofielen maak je een nieuw profiel aan. De auto detecteert vervolgens je aanpassingen en vraagt of je die wilt bewaren.

De regelaars voor stoelen van de bestuurder en passagier zitten aan de stoel aan de kant van de deur. De voorste hendel regelt naar voren/achter, de tweede de rugleuning en de derde de lendesteun. Daarnaast is er een stand voor gemakkelijk uitstappen – Tesla schuift dan de stoel uit en het stuur in.

Via het touchscreen kun je aangeven dat je het stuur wilt verstellen. Je verstelt het stuur met het linker scrollwieltje op het stuur. Rollen voor omhoog/omlaag en opzij drukken voor verder weg/dichterbij.

De (verwarmde) buitenspiegels verstel je op dezelfde manier als het stuur met het linker scrollwieltje. De achteruitkijkspiegel is alleen handmatig te verstellen.

Onderin het touchscreen kun je de stoelverwarming inregelen en de gewenste temperatuur instellen (met Sync actief in één keer voor zowel de bestuurder als de bijrijder). Via het pictogram voor het inregelen van de ventilatie kun je linksonder doortikken naar de stoelverwarming en deze per zitplek aantikken om in te regelen.

Klimaarinstellingen touchscreen

Starten en wegrijden

Om de auto te kunnen starten moet je de sleutelkaart op het middelconsole tegen de armleuning aanleggen – of je smartphone met Tesla-app instellen.

Tesla kan de bestemming overnemen uit je agenda. Of zoek een bestemming (waarbij je kunt praten in plaats van typen). Je kunt bestemmingen opnemen als favoriet. Thuis en werk zijn speciale favorieten waar je snel naartoe kunt navigeren door het zoekvenster naar beneden te slepen. Tesla navigeert ’s ochtends (05:00-11:00) automatisch naar je werk en ’s avonds (15:00-23:00) automatisch naar huis.

Je start de Tesla vervolgens door het rempedaal in te trappen en met de rechterhendel naar een versnelling te schakelen. Omhoog is achteruit (Reverse), omlaag is vooruit (Drive). Je ziet de aanduiding R of D op het beeldscherm.

Vervolgens trap je het rijpedaal (voorzichtig) in en stuur je bij. Voorzichtig, omdat een elektrische auto snel kan optrekken. Als je het rijpedaal vol intrapt aan de oprit van de snelweg rijdt je in 4 tot 5 seconden 100 kilometer per uur.

De richtingaanwijzer (linkerhendel) kent twee standen. Als je de hendel licht beweegt, knipper je driemaal. Je moet de hendel verder doordrukken om het knipperen vast te houden – bijvoorbeeld op een rotonde. Dat doordrukken voelt de eerste keer om een of andere reden wat fragiel.

Om af te remmen haal je je voet voorzichtig van het rijpedaal. De auto remt (als de batterij niet helemaal vol is) best sterk af om energie te regenereren. Je ziet dit regenereren op het touchpad in een groene lijn onder je huidige snelheid. De remweg vanuit volle snelheid kan juist weer langer zijn dan je gewend bent dus let de eerste tijd extra goed op.

Tijdens het rijden kun je muziek luisteren van (internet)radio, je smartphone of je passagier karaoke laten zingen.

Tesla is een automaat, dus je hoeft niet te schakelen. De buitenverlichting schakelt Tesla automatisch aan en uit. Via het touchpad kun je de verlichting voor deze rit aanpassen – bij je volgende rit regelt Tesla het weer automatisch. Tesla kan automatisch groot licht voeren en uitschakelen als er een tegenligger komt. Als je zelf groot licht wilt bedienen (met de linkerhendel) kun je deze instelling uitschakelen. Tesla kan de ruitenwissers automatisch bedienen – je hoeft alleen de knop aan de zijkant van de linkerhendel in te drukken als je de voorruit wilt schoonmaken met vloeistof.

Autopilot: cruisecontrol en automatisch sturen

Als je op het touchscreen onder de snelheid die je rijdt een bord met snelheidsaanduiding ziet, kun je cruisecontrol inschakelen. Je activeert cruisecontrol door de rechterhendel omlaag te trekken – het pictogram is dan blauw. Tesla zal – tot de ingestelde maximum snelheid – automatisch harder en zachter gaan rijden afhankelijk van de verkeerssituatie. Let wel op dat je zelf de eventuele nieuwe maximumsnelheid onderweg instelt. Cruisecontrol haalt geen auto’s in, ook niet als je er rechts voorbij kunt. Je blijft zelf sturen. Dat werkt prima op de snelweg én binnen de bebouwde kom. Vooral als er een auto voor je rijdt, dan komt de auto vanzelf tot stilstand bij een stoplicht of file.

Als linksboven in het touchscreen een pictogram van een stuur verschijnt kun je automatisch sturen. Je activeert automatisch sturen door de rechterhendel tweemaal omlaag te trekken – het pictogram is dan blauw. Tesla neemt het stuur van je over – de auto blijft direct in het midden van de rijstrook rijden en houdt deze positie vast. Het navigatiesysteem is aardig op de hoogte van maximumsnelheden en houdt zich daaraan – en anders pikt de auto de borden aan de kant van de weg op.

Linkerdeel touchscreen tijdens rijden met automatisch sturen en cruisecontrol actief

Automatisch sturen is soms wat schokkerig/abrupt. Bijvoorbeeld als je de functie activeert terwijl je niet in het midden van de baan rijdt. Of als het een wat onlogische rijbaan kiest voor de vervolgroute. Soms remt de auto plotseling af op plekken waar regelmatig files ontstaan.

Met Full Self-Driving Capability kan Tesla voor je inhalen. Als er een auto voor je rijdt waardoor je de ingestelde snelheid niet haalt, suggereert het systeem in te halen. Inhalen moet je bevestigen met de richtingaanwijzer – de auto wisselt vervolgens automatisch van rijstrook. Als het wisselen van baan meer dan 5 seconden duurt breekt Tesla de manoeuvre af.

Als je een bestemming hebt ingesteld in de navigatie en je hebt Full Self-Driving Capability, krijg je meldingen om de juiste rijbaan aan te houden en neemt Tesla automatisch de afslag. Daarbij gaat de richtingaanwijzer pas op het moment van afslaan af. Hoewel anders dan wij hebben geleerd (300 meter voor de afrit aangeven dat je gaat afslaan), lijkt dat wettelijk in orde.

Automatisch sturen controleert iedere 15 seconden of je het stuur nog vast hebt door te meten of er weerstand is. Met een licht rukje laat je weten dat je nog aan het opletten bent. Doe je dit niet – of druk je het rijpedaal in om harder te rijden dan de maximumsnelheid toestaat – dan krijg je straf en kun je Autopilot pas inschakelen nadat je even hebt geparkeerd.

Je kunt de snelheid regelen door het wieltje op het stuur langzaam (+/- 1 km) of snel (+/- 5 km) te draaien. Het navigatiesysteem is aardig op de hoogte van maximumsnelheden en pikt borden langs de weg op. Je kunt de maximum snelheid instellen door op de maximumsnelheid op het touchscreen te tikken.

Met de optie “Verkeerslicht- en stopbordherkenning” actief remt Tesla af bij T-splitsingen, rotondes en stoplichten. Je krijgt daarvan een melding op je scherm “Stoppen voor verkeerslicht/stopbord over x meter”. Als het (weer) groen is, geef je met een korte trap op de accelerator aan dat de auto door mag rijden. Als je stilstaat voor een stoplicht dat op groen springt, attendeert de auto je met een kort “ding”-geluid dat je kunt gaan rijden.

Als je de rechterhendel omhoog beweegt of de rem (licht) intrapt, stopt autopilot. Automatisch sturen stopt ook zodra je zelf het stuur overneemt.

De afstand die je tot je voorganger wilt houden kun je instellen. Tijdens het rijden kan Tesla je attenderen op een vieze camera. Je kunt de camera’s (voor boven de achteruitkijkspiegel , achter boven de kentekenplaat, links en rechts tussen de deurstijlen en thv het spatbord) voorzichtig schoonmaken met een doekje met warm water.

Er zit binnen ook een camera – boven de achteruitkijkspiegel. Deze is nog niet in gebruik.

Parkeren

Een Tesla met Full Self-Driving Capability kan automatisch inparkeren als deze ruimte ziet. Zowel file als achteruit inparkeren:

  1. Rijd zachtjes langs parkeerruimte tot de ‘P’ op het touchscreen verschijnt
  2. Stop de auto
  3. Zet de versnelling in achteruit (rechterhendel omhoog)
  4. Tik op het touchscreen op “Parkeren” als het veilig is

Blijf zelf de omgeving in de gaten houden om te zien of het veilig blijft. Als er een voetganger of fietser aankomt, kun je het inparkeren onderbreken door op de rem te trappen (en vervolgens weer hervatten).

Zelf inparkeren kan natuurlijk ook. De parkeersensoren en de video op het touchpad helpen je naast zelf kijken en de spiegels gebruiken. Als je klaar bent druk je de parkeerknop aan het uiteinde van de rechterhendel in voor de parkeerstand. De buitenspiegels kunnen automatisch draaien voor beter zicht tijdens parkeren en vervolgens inklappen in de parkeerstand.

Je kunt de buitenspiegels inklappen via het touchscreen om in een krappe plek te parkeren. De spiegels blijven dan ingeklapt tot je ze uitklapt of 50 km/u rijdt.

Tesla kan de deuren automatisch ontgrendelen in parkeerstand. Maar anders tik je even kort op het slotje op het touchscreen of druk je nogmaals op de parkeerknop.

Amerikaanse Tesla’s van na 1 september 2019 maken geluid (Pedestrian Warning System) als je zachter dan 32 kilometer per uur rijdt zodat voetgangers je kunnen horen. Dat lijkt op het Europese model nog niet van toepassing, dus wees je ervan bewust dat voetgangers je niet horen aankomen.

Het handschoenenkastje open je via het touchscreen (of met voice). Je sluit het vervolgens met de hand. Via het touchscreen kun je ook de voor- en achterbak openen.

In de parkeerstand kan Tesla de temperatuur vasthouden via de ventilatie-instellingen. Zo kun je bijvoorbeeld boodschappen koel houden, een hond in de auto achterlaten (Hond, laat de temperatuur op het touchscreen zien met het bericht “Mijn baasje komt zo terug – Maakt u maar geen zorgen! De airco staat aan en het is hier [temperatuur]”) of met een kind in de auto wachten (Camp, houdt het touchscreen actief zodat je entertainment zoals spelletjes kunt gebruiken).

Tesla kan de ramen automatisch sluiten als je de auto vergrendelt. Of een melding sturen naar je smartphone als er een raam of kofferbak open staat. Voor de ruiten achter werkt zo’n melding alleen als deze volledig open staat.

Tesla opladen

Tesla levert een standaard-laadkabel Type 2 (Mennekes – IEC 62196) van 4 meter mee. Die kun je in het vak van de achterbak kwijt. Plus een “Mobiele Connector” (kabel van 6 meter) met twee verloopstekkers: een 230V-aansluiting en een 3-polige IEC 60309-adapter.

Je kunt de laadpoort vanuit de auto openen. In parkeerstand verschijnt er een duidelijke knop op het touchscreen. Als je bij de laadpoort staat kun je ‘m ook met je hand zachtjes indrukken in de rechter onderhoek. Tenslotte kun je de poort openen met de Tesla-app op je smartphone. Bij een Tesla Supercharger opent de laadpoort automatisch als je de stekker erbij houdt.

Het Tesla-logo bij de laadpoort is wit als de auto klaar is voor opladen. Na het aansluiten betekent eeen blauwe indicator dat de auto wordt voorbereid op het opladen. Als de indicator groen wordt, wordt de auto opgeladen. Om het opladen te starten moet je bij sommige laadpalen eerst je oplaadpas tegen de paal houden. Bij andere palen kun je eerst de stekkers aansluiten. De stekkers vergrendelen aan beide kanten tijdens het opladen – niemand kan je kabel zomaar lostrekken.

Bij de Supercharger kan het zijn dat je in de winter een poppend geluid hoort (alsof er steentjes tegen de auto springen). Dat schijnt met de luchtdruk maken te hebben. Het kan geen kwaad volgens Tesla maar ze kunnen het verhelpen. Tesla geeft in de handleiding aan dat de opladers binnen de bebouwde kom beter zijn voor de batterij met “Minimize the use of DC chargers (such as superchargers) for optimal Battery health.”.

De auto laadt in ongeveer een half uur het snelst op bij een Tesla Supercharger. Bij laadpalen binnen de bebouwde kom en bij kantoren duurt het een uur of vijf.

AansluitingkWTijdsduur (uu:mm)km/u
Stopcontact2,325:4513
1-fase 16A3,716:0021
2-fase 32A7,48:0043
3-fase 16A115:3064
Supercharger1200:40750
Supercharger v32500:152.000
Oplaadtijden per type aansluiting. 11kW is de maximale capaciteit van de omvormer.

Als je klaar bent met opladen ontgrendel je de stekkers aan beide kanten door het opladen te stoppen. Dat kan door je oplaadpas bij de laadpaal te houden. Of vanuit de Tesla-app op je smartphone. Het klepje van de laadpoort sluit automatisch binnen 10 seconden dus je hoeft het niet te forceren.

Laadpunten met de Shell Recharge-app

Via de Tesla-navigatie kun je alle Superchargers vinden. De app Shell Recharge (Apple iOS, Google Android) geeft beter inzicht in laadpunten binnen de bebouwde kom.

Het beleid van laadpalen verschilt per gemeente. In mijn woonplaats mag je zelf alleen een laadpaal plaatsen op eigen terrein. Je mag geen kabel over de stoep leggen om je auto op te laden. De gemeente regelt een laadpaal binnen 300 meter. Mijn aanvraag heeft eerst drieënhalve maand onterecht stilgelegen en is aansluitend binnen drie maanden geplaatst.

Shell Recharge-app met kaartweergave oplaadpunten Amsterdam Centrum

In de instellingen van de app kun je aangeven welke auto je hebt. Je kunt de kaart filteren zodat je alleen beschikbare laadpunten die bij jouw auto passen ziet. Verder kun je laadpunten favoriet maken zodat je hun beschikbaarheid snel in een lijstje kunt opvragen. De app kan je een pushnotificatie sturen als een specifieke laadpaal beschikbaar is.

Apparatuur opladen

Tesla heeft twee usb-poorten voorin en twee achterin voor het opladen van bijvoorbeeld smartphones. Voorin zit er een vreemde hoek die een kabel moet maken – voor Apple (Lightning) leverde Tesla deze kabels vroeger mee.

Vanaf iPhone 8 kun je draadloos opladen met het Nomad Qi Draadloos laadstation die naadloos in Tesla 3 past (extra accessoire). Het laadstation gebruikt beide usb-poorten voorin maar wordt geleverd met splitters. Zodat kun je nog steeds een usb-stick voor Dashcam/Sentry Mode gebruiken en zelfs de passagier van een usb-aansluiting voorzien.

Tesla en de wasstraat

In de wasstraat moet de auto in Neutraal. Dit doe je door de rechterhendel een seconde of twee omhoog of omlaag te houden. Op het touchscreen verschijnt de ‘N’.

Als je uitstapt met de versnelling in Neutraal, schakelt Tesla over naar de parkeerstand. Er is een transportmodus om je auto indien nodig te verslepen. Mocht je dat overkomen, pak de handleiding erbij want de wielen mogen tijdens het slepen het wegdek niet raken.

Schakel ook de ruitenwissers uit op het touchpad.

Kofferbakruimte

Tesla heeft een kofferbak voor. Daarin kun je een kleine koffer/trolley kwijt. Je opent deze ruimte via het touchscreen of de Tesla-app. Sluiten doe je handmatig door de klep voorzichtig met twee handen naast het logo te drukken.

Extra ruimte onder de kofferbak

Achterin heb je onder de normale ruimte nog extra ruimte – ook daar kun je een kleine koffer kwijt. In de normale achterbak passen twee grote koffers. Wij gingen probleemloos met z’n vieren op vakantie – er was nog extra ruimte voor wat handbagage.

Een “kleine koffer” is zo’n 30 liter (55h x 36b x 20d). Een “grote koffer” is zo’n 100 liter (78h x 50b x 29d).

Er bestaan koffers die precies op maat zijn gemaakt voor de Tesla zodat je alle opslagruimte optimaal benut. Daarnaast kun je de achterbanken nog neerklappen.

Je kunt Tesla Model 3 uitrusten met een trekhaak (tot 910kg, voor een fietsenrek of kleine trailer) en een Roof Rack.

Bandenspanning

Als de bandenspanning afwijkt van normaal krijg je daar een melding van op het scherm. Het gele pictogram lijkt op een platte band met een uitroepteken erin. Je kunt linksonder in het scherm swipen om de bandenspanning per band af te lezen.

Je kunt de bandenspanning weergeven in psi of bar. In het portier van de bestuurder staat wat de spanning van de meegeleverde banden hoor te zijn, bijvoorbeeld 42 psi. Omdat een luchtpomp in Nederland altijd bar aangeeft, moet je dat even omrekenen. Dat kan eenvoudig met Google: “42 psi to bar” geeft “2,9 bar” als antwoord. Als je de banden op spanning hebt duurt het even voordat het waarschuwingspictogram verdwijnt.

Smartphone + Tesla-app

Als je je smartphone koppelt aan je Tesla kun je bellen en muziek afspelen over het audiosysteem.

De officiële Tesla-app kun je als sleutel koppelen aan je Tesla. Als je smartphone in de buurt van je Tesla is, kun je de deur openen en zo wegrijden. En als je wegloopt van je geparkeerde auto vergrendelen de deuren automatisch (wegloopvergrendeling).

Tesla-app

In de app zie je direct hoeveel kilometer je nog kunt rijden met de huidige lading van je batterij. Onder Opladen zie je de dichtstbijzijnde Superchargers en kun je de laadpoort openen.

Onder Climate stel je de temperatuur in. In de winter kun je je Tesla zo voorverwarmen en de stoelverwarming aanzetten door op de zittingen te tikken. In de zomer koelt de airco je auto af. Tesla adviseert de gewenste temperatuur 30-45 minuten van tevoren in te regelen.

Temperatuur inregelen kan automatisch volgens een schema via het touchpad als je Tesla aan de lader ligt.

Via Bediening kun je ventileren (ramen ietsje open), de deuren ontgrendelen en de voor- of achterbak openen. Verder kun je de lampen laten knipperen of de claxon laten toeteren om je Tesla op een parkeerterrein terug te vinden. Onder Locatie zie je op de kaart waar je Tesla ongeveer te vinden is.

Via Voorrijden kun je een Tesla met Full Self-Driving Capability voor- of achteruit laten rijden. Dat werkt alleen als je in de buurt bent en zolang je de “knop” in de app ingedrukt houdt. Met de optie “slim voorrijden” kan de auto zonder bestuurder rijden. Je kunt kiezen tussen “kom naar mij” (maximaal 6 meter) of “ga naar doel” (maximaal 12 meter). Schakelen tussen deze twee kan met het kruisje rechtsbovenin. Bijvoorbeeld op een parkeerterrein. Zelf heb ik met deze functie nog geen succes gehad.

Als je in de instellingen aangeeft dat je je agenda wilt synchroniseren én je geeft in je agenda netjes een locatie aan, stel je het navigatiesysteem van Tesla snel op je bestemming in.

Updaten

Tesla komt regelmatig met nieuwe updates voor de auto. Naast kaartupdates wordt je auto steeds een beetje slimmer in zelfstandig rijden. En soms biedt een update gimmicks of een spel (dat je alleen in parkeerstand kunt spelen).

In de auto of in de Tesla-app zie je dat er een update is. Om de update te installeren moet je Tesla verbonden zijn met een wifi-netwerk. Een update downloaden en installeren duurt ongeveer een half uur. Tijdens de update kun je de auto niet gebruiken.

Dashcam en Sentry Mode

De beelden van vier van de camera’s die Tesla gebruikt voor Autopilot kun je opnemen door een usb-stick in één van de twee usb-poorten in het voorvak te plaatsen. De videobeelden nemen zo’n 3GB per uur in beslag.

Als Dashcam kan Tesla tijdens het rijden onafgebroken video opnemen. Alle beelden ouder dan een uur verdwijnen automatisch. Als je een tik op het pictogram op het touchscreen geeft zet Tesla de beelden van de afgelopen 10 minuten apart en verwijdert deze niet.

Sentry Mode bewaart 10 minuten video van je geparkeerde Tesla als er beweging in de buurt is. Dit kost energie, reken op ongeveer 40 kilometer per dag (Tesla verbruikt standaard ongeveer 1% van de batterij per dag bij stilstand). Je kunt Sentry Mode in- en uitschakelen via de Tesla-app op je smartphone.

Je kunt de beelden op het touchscreen bekijken als de auto in parkeerstand staat. Tik hiervoor op het pictogram.

Als je de beelden op een PC of laptop wilt bekijken, houd dan het pictogram op het touchscreen een paar seconden ingedrukt. Tesla schrijft alle beelden weg waarna je de usb-stick veilig kunt verwijderen. TeslaCam is een handige site om de video’s terug te kijken op laptop of PC. Met TeslaDashcam kun je de videobeelden van de losse camera’s samenvoegen in één video.

Met TeslaUSB kun je een Raspberry als usb-stick gebruiken en beelden automatisch doorsturen naar een server.

Om te beginnen moet je de usb-stick formatteren via het touchscreen.

Kosten

De meeste Tesla-rijders leasen de auto zakelijk. Dan heb je te maken met zowel belasting (de bijtelling) als leasekosten

De belastingdienst bouwt de gunstige voorwaarden voor elektrisch rijden langzaam af tot 22% in 2026. Mijn leasecontract startte in 2019 toen je over de eerste €50.000 4% belasting moest betalen, die drempel is inmiddels €40.000. Het standaardmodel van Tesla 3 kostte destijds minder dan €50.000 en daarvoor betaalde je dan zo’n €166,67 aan bijtelling. Over het bedrag boven de €50.000 betaal je 22% bijtelling, en dat loopt hard op. Over €15.000 betaal je bijvoorbeeld €275 per maand extra bijtelling. Maar totaal is €441,67 nog altijd minder dan €550 per maand voor een auto met een cataloguswaarde van €30.000 die volledig onder de 22% valt. Het gaat hier om bedragen die je op je loonstrook als brutobedragen terug ziet. Hoeveel belasting je netto betaalt hangt af van je belastingschijf.

Qua leasekosten stelt je werkgever een budget beschikbaar. In mijn geval was dat €770 per maand plus €275 brandstofkosten. Omdat deze veel lager zijn voor een elektrische auto, mocht het hele bedrag van €1.045 naar de auto. De leaseprijs bepaalt de leasemaatschappij – die werd in mijn geval een paar tientjes meer. Die paar tientjes verrekent de werkgever maandelijks op mijn loonstrook met de bijtelling.

Er zitten grote prijsverschillen in de laadtarieven voor elektrische auto’s. Reken op €0,35 per kilowattuur bij publieke laadpalen en €0,66 per kilowattuur voor snelladen. Daarnaast kan de leverancier abonnementskosten of kosten per sessie berekenen. Een batterij van 75kWh volladen kost dus zo’n €26,25 tot €49,50. De kosten voor het opladen van de auto gaan in mijn geval rechtstreeks naar de leasemaatschappij.

Tesla koppelt geen (lease)bedrijven aan de Superchargers. Je moet dus nagaan of je je laadsessies na je eerste gratis 1.600 kilometer mag declareren – of een zakelijk IBAN-rekeningnummer opvoeren voor een automatische incasso. Als je je Tesla via een referral-link zoals deze koopt, krijg je 1.500 kilometer extra.

FastNed biedt ook snelladen – ze zijn bij veel bezinestations te vinden. Als je je kenteken opgeeft en je oplaadpas koppelt aan hun app kun je vervolgens zonder oplaadpas opladen.

Ik heb zelf gekozen voor het Long-Range-model vanwege de afstand, Premium-audio en stoelverwarming achter. De stoelverwarming achter blijkt ingebouwd in het standaardmodel. Voor een €300 kun je het door Tesla achteraf laten inschakelen. Op diezelfde manier kun je het snelle optrekken en de topsnelheid van het Performance-model als upgrade op een Long-Range-model aanschaffen voor €1.800. Dus als deze accessoires voor jou de dealbreakers voor een lager model zijn, dan kun je het beter na aanschaf activeren – en zelfs de btw ervan verrekenen als je een eigen zaak hebt.

Bij het afhalen kun je de auto aan de hand van de Tesla Model 3 Delivery Checklist nalopen.

Er is natuurlijk nog veel meer te vertellen over Tesla, bijvoorbeeld over het gebruik van de trekhaak. Zie voor meer informatie de Europese versie van de handleiding van de Tesla Model 3.

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *