Ga naar de inhoud

Super Social van Elja Daae (boek)

Super Social van Elja Daae is geschreven voor zakelijke socialemediagebruikers die al actief zijn op sociale media en meer willen bereiken. Van social naar super social.

Maar weinig bedrijven zien de resultaten die je op basis van al die investeringen in tijd, geld en energie zou verwachten. Wegblijven op social media waar mensen meer dan een uur per dag spenderen is geen optie. En mensen gaan er sowieso over je praten. Als je daar niet op in kunt springen om de conversatie aan te gaan of te sturen komt het over alsof je ze negeert. En geef je de concurrentie vrij spel.

Het antwoord op de vraag wat er misging, is simpel .In marketing gaat het vaak over B2C (business to consumer) en B2B (business to business). Maar het gaat – zeker op social media – om H2H: human to human. Bedrijven bestaan ook uit mensen.

Het is gangbaar om afstandelijk te communiceren als je voor een bedrijf publiceert, zelfs op social media. Vanuit een bedrijf lees je bijvoorbeeld dat “Bedrijf x lanceert y”. Het is ook een beetje alsof je een feestje binnenloopt, even iets schreeuwt en weer naar buitel loopt – en dan verbaasd bent dat niemand je volgt.

Super social

Om super te worden in social moet je super social zijn. En dat betekent dat je:

  1. Moet weten waarom je er zit en wie je er wilt bereiken;
  2. Kennis moet hebben van de werking van het socialemedianetwerk waarop je je begeeft;
  3. Op de proppen moet zien te komen met content die goed aansluit bij wat je doelgroep wil zien;
  4. Bereid moet zijn je als zakelijke gebruiker menselijk en sociaal op te stellen.

Kortom: goede content maken die aansluit bij de interesse en behoefte van je doelgroep en vooral ook echt terugpraten als mensen op die content reageren. Dat vereist voor veel bedrijven een andere omgang met social media – eentje die meer tijd en aandacht vraagt.

Elja geeft drie factoren die bijdragen aan Super Social: content, algoritmes en aandacht.

Zet je content centraal

Mensen bezoeken social media zoals YouTube, Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Periscope en Snapchat voor een bepaalde reden. Bijvoorbeeld voor vermaak, communicatie en interactie met andere mensen. Of om inspiratie op te doen. Ze bezoeken social media niet om het laatste productnieuws van jouw bedrijf te lezen.

De grote sociale netwerken hebben er baat bij om mensen zo lang mogelijk op het platform te houden. Om meer van ze te leren en ze advertenties voor te kunnen schotelen. Gebruikers willen ook graag op het netwerk blijven. Doorklikken vanuit Facebook naar YouTube om een video te bekijken is minder handig.

De dwingende kracht van algoritmes

Omdat er zoveel berichten zijn doen social media hun best om de gebruiker de meest relevante berichten voor te schotelen. Het exacte algoritme verschilt per social media en verandert aan de lopende band. Maar algemeen is het zo dat berichten waar veel interactie op is (likes/reacties/delen) een groter bereik krijgen.

Algoritmes en content zijn de meest belangrijke redenen waarom berichten van bedrijven vaak het onderspit delven. Neem een Facebook-pagina met 1.000 volgers. Je mag blij zijn als je met de manier waarop de meeste bedrijven communiceren 10% van de volgers bereikt. Je kunt deze gegevens terugvinden in je statistieken van de sociale netwerken.

Aandacht geven, aandacht krijgen

Een derde factor is het schaarse goed aandacht. Time is the only thing you can’t buy. Spotify, Facebook, Netflix, nu.nl, Candy Crush en Fortnite concurreren allemaal om aandacht van de consument.

Goede content is een manier om aandacht te trekken. Maar aandacht geven is vaak onderbelicht. Bedrijven plaatsen weliswaar vragen op social media maar zitten eigenlijk niet op de antwoorden te wachten. Oprechte aandacht geven en wat doen met de reacties die je krijgt loont.

Carly Beth op Periscope

Een voorbeeld dat ik zelf tegenkwam na het lezen van het boek is Carly Beth. Zij is super social op Periscope. Naast goede inhoud (gitaar en piano begeleid met zang) is de interactie met haar publiek persoonlijk.

Bekijk bijvoorbeeld deze video op Periscope (spoel eventueel door naar bijvoorbeeld 3m30s):

https://www.pscp.tv/w/1OwxWkvvgWwxQ

In het boek leegt Elja uit waarom en hoe je super social moet zijn. Daarnaast staat het boek vol met tips over de eigenschappen van verschillende sociale netwerken en hoe je die slim gebruikt en combineert. Aanrader dus!

Super Social van Elja Daaee bestellen bij Bol.com

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

css.php