Op 2 april 2014 vertelden Aaltje Vincent en Bas Westland hoe je social media inzet voor het vinden van de perfecte baan. Met het oog op de landelijke werkloosheid was ik benieuwd naar de manier waarop deze experts social media inzetten voor de koppeling tussen werkgever en werknemer. Zodat jij je er als lezer je voordeel mee kunt doen.
De presentaties vielen onder het thema “Social media voor je carrière” tijdens het alweer 1-jarige bestaan van de Social Media Club Almere (#SMC036) bij Places to work in Almere. Via Meetup blijf je op de hoogte van nieuwe bijeenkomsten. Je kunt er ook de presentaties zelf downloaden.
Aaltje en Bas zijn beiden bevlogen sprekers die de inzet van social media voor je carrière glashelder overbrengen. Mocht je de kans hebben om een van beiden een keer te zien, doen!
Lees verder hoe je voorkomt dat je 80% van je tijd stopt in 20% van de beschikbare vacatures door te solliciteren via social media.
Aaltje Vincent over solliciteren via social media
Aaltje Vincent trapte af met een energiek verhaal over de inzet van social media voor het vinden van vacatures.
Meer dan de helft van de volle zaal van zo’n 60 aanwezigen is op dit moment actief aan het solliciteren. Aaltje begint met drie tips:
- Scherpe focus en daarop inzetbaar zijn: zoeken en aanbevolen worden werkt als je glashelder aangeeft wat je zoekt.
- Ik ben er goed in: je expertise moet van je profiel afknállen.
- Pretlichtjes: enthousiasme, passie, leuk vinden wat je doet.
Levensloop van een vacature
Aan de hand van de levensloop van een vacature laat Aaltje zien hoe het nieuws over een vacature zich verspreidt.
Wie weet als allereerste dat er een vacature ontstaat? De persoon die weg gaat zelf natuurlijk. Bijvoorbeeld een verre liefde achterna. Soms communiceert iemand dat al via social media. Binnen een paar dagen gaat het nieuws als een lopend vuurtje rond. Vrienden, familie, sport, kroeg, kerk en Facebook zijn op de hoogte. Via-via bereikt het nieuws honderden mensen en het netwerk draagt alvast kandidaten voor de vacature aan.
70% van de vacatures is binnen een paar weken via-via vervuld.
Staat de vacature nog open? Dan stelt de organisatie na een week of drie een formele vacature op. Die plaatst men op de website en eventueel de eigen social media-kanalen. Via een open sollicitatie kun je deze misschien al voor zijn.
Weer later betrekt de organisatie na een week of vijf uitzend-, detacherings- of werving & selectiebureau. Als sollicitant kun je het contact met de bureaus die betrokken zijn bij de branche of specifieke organisatie warmhouden.
Een week of acht later volgt pas een vacature in de kranten en op vacaturesites. Deze media trekken duizenden brieven van lagere kwaliteit.
In tegenstelling tot het in de gaten houden van vacatures in de krant of op vacaturesites kun je beter zelf actief netwerken.
Solliciteren via LinkedIn
Meer dan de helft van de Nederlandse beroepsbevolking heeft een LinkedIn-profiel. Recruiters zoeken daar actief in. Maak eerst profiel op orde en maak dan je beschikbaarheid met een heldere statusupdate kenbaar. Vertel daarin duidelijk wat voor werk je zoekt (functie), in welke regio en per wanneer je beschikbaar bent. Hoe concreter je bent, hoe beter mensen je kunnen helpen. Roep niet iets vaags als “op zoek naar een nieuwe uitdaging”. Plaats de update op netwerken waar je actief bent, zoals Facebook.
Om jezelf in de kijker te spelen van mensen die weten dat er een vacature is zorg je dat je de discussies op je vakgebied beheerst. Via LinkedIn-groepen weet je wat er speelt. Het leveren van een nuttige bijdrage valt op bij zowel vakgenoten als recruiters. Mensen die sneller dan de kranten en vacaturesites weten als er een vacature is. Bij fysieke netwerkbijeenkomsten en conferenties ontmoet je recruiters en vakgenoten.
Kijk ook even of de voor jou relevante LinkedIn-groepen vacatures hebben. Zowel onder Vacatures (Jobs) als onder Vacaturediscussies (Job Discussions). Het plaatsen van een vacature onder Vacaturediscussies is gratis dus daar plaatsen wij Nederlanders graag :)
Connecten met wildvreemde vakgenoten via LinkedIn? Aaltje informeert naar het beleid in de zaal. De meeste mensen geven aan elkaar eerst in de ogen gekeken te willen hebben. Aaltje heeft als vuistregel: vakgenoten altijd linken, dus ook die je níet kent. Vervolgens link je hun leidinggevenden, de HR-medewerkers en de werknemers van de betrokken recruitmentbureaus. Volg ook de bedrijfspagina’s op LinkedIn.
90% van de mensen die je uitnodigt zal gewoon op je uitnodiging ingaan. Verstuur de uitnodiging via de LinkedIn webinterface en niet via de app – op die manier kun je de begeleidende tekst altijd personaliseren. Vakgenoten nodig je uit omdat je graag kennis uitwisselt over het vakgebied, leidinggevenden omdat je ziet dat zij leiding geven aan vakgenoten en recruiters omdat je een passie hebt voor de branche en graag op de hoogte blijft.
Dankzij deze connecties komen vacatures vanzelf binnen op je LinkedIn-startpagina zodra een van deze betrokkenen een dergelijke statusupdate plaatst. Bovendien kom je hoger in de zoekresultaten als 1ste-graads connectie als iemand een zoekopdracht uitvoert op LinkedIn.
Mensen uitnodigen levert ook nog eens veel kijkers op je profiel op. Mensen gaan natuurlijk even kijken wie je bent. Komt er een recruiter langs op je profiel? Bél direct even en vraag of je iets kunt toelichten.
Maak een targetlijst met te volgen mensen en bedrijven
Als je goed weet wat je wilt dan kun je een targetlijst maken van bedrijven in plaatsnamen die binnen je woon-werk afstand liggen en die je kunt helpen met jouw kwaliteiten. Bel ze domweg eens op om te vragen hoe zij vacatures uitzetten, zo kom je betrokken recruitmentbureaus op het spoor.
Via Facebook Graph kun je opvragen wie er bij een bepaalde organisatie werken: People who work at…. Op het moment van schrijven kun je Facebook Graph alleen op de desktop gebruiken met je taalinstelling op English (US). Facebook somt mensen in je netwerk bovenaan de lijst op, samen met de namen van je “mutual frieds”.
Op Twitter zoek je natuurlijk op #vacature, eventueel in combinatie met plaatsnamen.
Twitter is ook interessant als persoonlijk vaknieuwsblad om op de hoogte te blijven. Maak een lijst met loopbaanvakgenoten, recruiters, social media en diversen (algemeen nieuws) en lees regelmatig bij. Zelf stuur ik linkjes naar interessante artikelen door naar Pocket om later te lezen.
Breid je targetlist uit met mensen die werken bij organisaties waar je wilt werken en monitor ze via social media. Mensen die je kent bij het bedrijf waar je solliciteert kun je opsporen en vragen je CV bij zijn/haar HR-collega’s onder de aandacht te brengen. Zorg wel dat je overal je profiel op orde brengt – een profiel zonder goede foto oog niet professioneel.
Boeken over solliciteren via social media
Meer leren van Aaltje over solliciteren via social media? Aaltje schreef en actualiseerde diverse boeken over solliciteren, waaronder:
- Solliciteren via LinkedIn (bestel via: Bol of Managementboek)
- Werk vinden met social media (bestel via Bol)
- Jobmarketing 2.0 (bestel via: Bol of Managementboek)
- Het grote sollicitatiewerkboek (bestel via: Bol)
Bas Westland over solliciteren via social media
Bas Westland ging net zo energiek als Aaltje door.
Slechts 20 tot 30% van de vacatures wordt als personeelsadvertentie geplaatst. Besteed je bij het zoeken naar een vacature dan ook daadwerkelijk 70 tot 80% van je tijd aan netwerken en 20 tot 30% aan het reageren op vacatures? Helaas doen mensen dit niet.
In plaats van reageren op vacatures die niet goed bij je aansluiten kun je beter tijd stoppen in netwerken. Recruiters zijn ook liever lui dan moe. Als zij een vacature plaatsen en afwachten dan komen daar veel mensen op af. Zeker als er veel concurrentie binnen jouw vakgebied is. Geen enkele recruiter zal dan je profiel bezoeken.
Neem zelf het heft in handen en ga eens als een headhunter op zoek naar je nieuwe manager! Zoek in je tweedegraadsnetwerk op “directeur” of “manager”. Vanaf 100 connecties vind je in je tweedegraadsnetwerk voldoende mensen, zelfs in een reisbare radius van je woonplaats. Via Geavanceerd zoeken op LinkedIn kun je zo’n radius instellen. Neem via je gemeenschappelijke bekende contact op om kennis te maken en vertel wat jij voor hen kunt betekenen.
Als recruiters gaan zoeken binnen LinkedIn, hoe ziet jouw profiel er dan uit? Zoek jezelf eens op en kijk hoe het resultaat eruit ziet. Heb je geen dubbel LinkedIn-profiel? Spring je eruit in vergelijking met anderen? Is je gezicht goed herkenbaar op je profielfoto en kijk je de bezoeker aan door ín de lens te kijken?
Zie je foto als etalage en de koptekst als het bord voor de deur. Hoewel de meningen erover verdeeld zijn is Bas alergisch voor het woord “Beschikbaar” in de koptekst – gebruik de beperkte ruimte liever om te beschrijven wat je kunt betekenen voor je nieuwe werkgever of klant.
Communiceer via je koptekst met het mens aan de andere kant. Vermijd een opsomming van trefwoorden gescheiden met de op zoekmachines georiënteerde pipes (|). Gebruik je koptekst voor:
1. De titel van je droombaan (1 woord);
2. Beschrijving welk probleem je oplost;
3. Uitnodiging tot contact (“bel gerust voor een afspraak”).
LinkedIn laat aan derdegraads bezoekers al een tijdje alleen de koptekst van het profiel zien, zonder samenvatting. Dat nodigt sommigen nog meer uit tot het noemen van contactgegevens zoals telefoon en e-mailadres in de kopregel – doe dit niet. LinkedIn verwijdert profielen die zich niet aan deze voorwaarden houden.
Als iemand het tot je profiel en samenvatting haalt dan is deze persoon daadwerkelijk in je geïnteresseerd. Zorg voor een warm welkom en vertel wat je voor ze kunt betekenen. Som je contactgegevens op zodat mensen niet helemaal naar beneden hoeven te scrollen.
Doe niet mistig over wat je kunt, som het als concreet lijstje op. Voer voorbeelden van je werk op door te linken naar materiaal op bijvoorbeeld Scribd, SlideShare, Prezi of YouTube. Linken is beter dan uploaden want zo is het werk voor iedereen gemakkelijk zichtbaar. Afhankelijk van je werkzaamheden is het verstandig voorafgaand aan openbaarmaking met je werkgever te overleggen. Heb je geen materiaal? Neem dan een leuke video op. Over jezelf, of laat anderen vertellen wat je voor hen hebt gedaan. Of laat gewoon zien hoe je werkt, bijvoorbeeld door als receptioniste te laten zien hoe je bezoekers ontvangt.
Zelf vertellen over je werkhouding is not done, dat laat je anderen vertellen. Vraag mensen een compliment of prettige samenwerking op LinkedIn te bestendigen. Als de samenwerking te lang geleden is maar zeker de moeite van het vermelden waard rakel deze dan eerst op in een persoonlijk gesprek. Vraag de volgende dag refererend aan het gesprek om een aanbeveling op LinkedIn.
Veel mensen storen zich aan endorsements (vaardigheden) op LinkedIn. Het zijn enkel trefwoorden waarvan je aangeeft of ze bij iemand passen. Maar ze werken wél want laten je hoger in de zoekresultaten belanden. Zeker als mensen de vaardigheid voor je onderstreept hebben. Je krijgt endorsements door ze zelf aan anderen uit te delen. LinkedIn brengt de ander een boodschap over dat je zus-en-zo als endorsement hebt gegeven en vraagt wat over jou te vertellen.
Spits je LinkedIn-profiel en CV toe op de functie die je nú wilt hebben. Recruiters lezen eerst het CV dus toelichten in een brief waarom je met een op het oog niet-passend CV toch solliciteert werkt niet. Vaak kun je zonder liegen de nadruk op andere vaardigheden leggen. Zo hielp Bas een logopedist aan een baan als embedded developer door in het CV de nadruk te leggen op de ervaring die de logopedist jarenlang als hobby had opgedaan met voor de industrie belangrijke zaken zoals de programmeertaal Java. Logopedist stond er kort bij als huidige functie.
Lieg nooit over je beschikbaarheid door bijvoorbeeld je vorige functie nog actief te houden. Om overgekwalificeerde kandidaten te voorkomen zoeken recruiters op je huidige functie (Current) dus als je daar niets of geen goede trefwoorden hebt staan dan vinden ze je niet. Of denk je eens in wat er gebeurt als een recruiter contact opneemt met je zogenaamde huidige werkgever. Wat dan wél als je nu geen baan hebt? Voer een imaginaire werkgever op, bijvoorbeeld “Grafisch bedrijf in de regio Almere” (als dat is wat je zoekt) en vul je profiel aan met trefwoorden die aansluiten bij je droombaan.
Sluit je profiel af met he contactgegevens onder Additional Info. Waarvoor kunnen mensen je bellen, waar ben je te bereiken en geef bijvoorbeeld een responsebelofte van 24 uur.
Vragenrondje solliciteren via social media
Na een korte pauze konden de aanwezigen vragen stellen. Dit leverde inzichten op over het gebruik van trefwoorden in je LinkedIn-profiel, wel of geen betaald account en wat je in je sollicitatiebrief moet zetten.
De eerste vraag ging over trefwoorden (keywords) in je profiel. Bas wijst erop dat LinkedIn-pagina’s goed gevonden worden via Google. LinkedIn heeft de pagina’s (SEO)-technisch goed opgezet zodat kopjes, lijsten en contactinformatie goed te indexeren zijn. Zorg dat je daar dan ook gebruik van maakt door de juiste trefwoorden in je profiel op te nemen.
Belangrijke trefwoorden zijn “CV” of “resume”. Som gemeentes op waar je wilt werken, recruiters letten erop of die in de buurt zijn omdat bekend is dat mensen lange reisafstanden op de langere termijn toch niet volhouden.
Noem je gewenste functietitel. Voor wat varianten in op Google Trends om te zien welke functietitels nu in zwang is. Een tip is om de naam van je werkgever aan te passen en daar de functietitel als trefwoord aan toe te voegen. Dat helpt ook bezoekers vanaf de derde graad want die zien op je profiel geen functieomschrijving.
Maak de tekst lekker leesbaar, breek een groot blok met alleen maar woorden op met tussenkopjes of werk met lijsten. Lekker leesbaar betekent dat oppast met woordherhaling. Laat een trefwoorden maximaal 5-7% van de tekst uitmaken. Minder bij mensen die werkzaam zijn in marketing en communicatie. Met Real-time Content Analysis van Yoast SEO kun je van drie trefwoorden de dichtheid in het oog houden terwijl je aan je tekst werkt.
Wel of geen betaald LinkedIn-account? Aaltje en Bas vertellen dat je om vrijwel iedere betaalde functionaliteit gratis heen kunt werken. Het scheelt je alleen zoektijd. Met een betaald jobseeker-account zet LinkedIn je account bovenaan zoekresultaten. Veel recruiters hebben ervaren dat LinkedIn dat ook doet als de match niet zo heel goed is en kijken er inmiddels domweg overheen. Een koffertje voor je profiel is helaas een signaal geworden om juist niet naar je profiel door te klikken.
Zorg dan dat je rechtstreeks antwoord geeft op hetgeen gevraagd is in de vacature. U vraagt ervaring met X, ik heb X+. Helemaal goed als de kennis en ervaring die je niet hebt juist dingen zijn die je nu wilt gaan leren.
Lijkt je droombaan buiten bereik? In één keer iets heel anders gaan doen werkt vaak niet, kies voor beurtelings schakelen tussen vak, branche of je kerncompetentie. Zorg dat je volgende functie een stap richting je je droombaan is.
Zoals ik ook beschreef in mijn artikel over het opstellen van een LinkedIn-profiel: zorg dat je de velden van LinkedIn altijd gebruikt waarvoor ze zijn bedoeld. Daarnaast kun je helaas niet vertrouwen op het in- en uitschakelen van activity broadcasts – de instelling die zou moeten voorkomen dat je je netwerk attendeert op het feit dat je je profiel aan het bijwerken bent. Bert Verdonck (co-auteur van het boek Hoe LinkedIn nu echt gebruiken) suggereert tijdelijk de instelling “Select who can see your activity feed” op “Only you” te zetten.
Meer weten?
Bekijk het verslag van deze avond op het blog van smcalmere.