Social Media Club Almere SMC036

Succesverhalen en dompers op social media van lokale ondernemers uit Almere (#SMC036)

Woensdagavond 14 mei 2014 deelden 4 ervaringsdeskundigen onder begeleiding van Jonathan Baij hun kennis, ervaring én belangrijkste vraagstukken. Ervaringen uit de praktijk met social media door lokale ondernemers. Daarop volgde, samen met het publiek, een open brainstorm over deze vraagstukken met uitwisselingen van do’s en don’ts.

In tegenstelling tot eerdere bijeenkomsten van de Social Media Club Almere was het minder theoretisch en cutting edge maar juist heel goed behapbaar en interessant voor lokale winkeliers.

Hieronder vat ik de inzet van social media door de vier lokale winkeliers plus de open brainstorm samen. Lydia van den Brink schreef op Frankwatching een verslag over deze avond.

Kijk op de meetup van SMC036 wat er volgende keer op de agenda staat, misschien is het iets voor jou!

Social Media Club Almere SMC036

Gerard Endenburg – Platenhuis ’t Oor

Gerard runt sinds 1997 Platenhuis ’t Oor in Almere-Stad. Op aanraden van anderen is hij 2,5 jaar geleden gestart met het inzetten van Facebook. Naast de website en nieuwsbrief is dit voor hem een middel om op een persoonlijke manier loyaliteit te creëren met zijn klanten.

Sfeer en kennis de zaak geholpen de terugloop in de aanschaf van muziek te overleven. Deze elementen zijn lastig om online over te brengen. Gerard kiest ervoor om in plaats van het louter aankondigen van nieuwe releases klanten te triggeren een speciaal album te beluisteren. Hij probeert berichten te maken die “de mondhoeken omhoog krijgen”.

Persoonlijke berichten zoals niet lekker, ziek of zwanger zijn werken niet. Gerard deelt leuke verhalen uit de winkel. Zoals een bezoek van een 25-jarige vrouw die de winkel bezocht en zich verbaasd afvroeg of dit echt allemaal te koop was. Uiteindelijk ging zijn met een box de winkel uit.

Zo brengt hij de winkel op een grappige manier steeds weer onder de aandacht van zijn volgers.

Gerard gebruikte in eerste instantie tegen de regels van Facebook in een persoonlijk profiel, geen pagina. Zo kon hij mensen persoonlijk toestaan zijn berichten te volgen. Vanuit Foursquare was er al een Facebookpagina Platenhuis ’t Oor ontstaan waar mensen hebben “ingecheckt”. Ongewenste dubbele aanwezigheid op Facebook lijkt mij. In 2016 is Gerard alsnog overgestapt op een pagina.

Helena Zanting – Veganista.eu

Helena Zanting is eigenares van Veganista, een culinair adviesbureau dat zich vooral richt op het bekend maken van vega(n) food binnen restaurant en catering maar ook bij de gewone consument. Door het gericht inzetten van met name Facebook heeft zij haar doelgroep weten te bereiken. Deze inzet leverde haar onder meer een nominatie op voor ‘Beste vegan blog’ en ‘Engaging woman of the year’.

Helena bracht haar gratis “budgetworkshops” onder de aandacht via Facebook. Met 25 aanmeldingen waren de eerste 12-13 plaatsen snel vergeven.

Helena tipt je aan te sluiten bij pagina’s en groepen die aansluiten bij je niche. Door mee te praten komen je in contact met potentiële klanten.

Naast de gratis workshop geeft Helena veganistische trainingen voor koks en cateraars.

Onderwerpen die niet gerelateerd zijn aan het onderwerp van de pagina werken niet merkte Helena toen zij wat politieke berichten plaatste.

Martijn Zegwaard – Fotograaf

Martijn (Martino) is sinds 2012 fulltime architectuur en interieurfotograaf en sinds hij zijn foto’s op Flickr deelt, weet hij wereldwijd een grote groep fans aan zicht te binden die hem al jaren op de voet volgen. Onlangs verscheen een bericht over hem op AD.nl, waardoor hij ineens veel aandacht kreeg in de media en hij zijn bezoekersaantallen enorm heeft zien groeien.

Martijn raakte in de ban van urban exploring, het bezoeken en fotograferen van (meestal) verlaten gebouwen en omgevingen die doorgaans voor het publiek niet opengesteld zijn. In 2011 verschenen zijn foto’s van ‘spookkasteel’ Nottebohm in Brecht in het boek ‘De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine’. De Amerikaanse schrijver en filmmaker Ransom Riggs verkocht de filmrechten van boek in 2014 aan Tim Burton. Dit nieuwsbericht is van AD.nl overgenomen door onder andere Nu.nl, Gazet van Antwerpen en HLN.be. Het levert veel extra views op Flickr op.

Op Flickr leerde Martijn via feedback dat het uploaden van álle foto’s (in bulk) niet werkt. Wat wél werkt is wekelijks een goede foto plaatsen. Voorzien van een kort verhaal van zo’n 150 woorden. Het werkt nog beter als de foto ook aantrekkelijk is op thumbnail-formaat.

Helaas leveren views van gebruikers die geen Flickr-account hebben geen statistische gegevens op. Martijn zou bijvoorbeeld graag zien waar zijn bezoekers vandaan komen.

Martijn overweegt naast Flickr netwerken zoals Pinterest en Tumblr in te zetten. Pinterest levert nu al veel views op maar helaas geen opdrachten. Via Flickr haalt Martijn af en toe een opdracht binnen. Een nadeel van Flickr is dat bezoekers die zelf geen account hebben je nieuwe foto’s waarschijnlijk niet meer volgen.

Jonathan vraagt om een tip om betere foto’s te maken met de smartphone. Na de eerste reactie, “oefenen, oefenen, oefenen”, tipt Martijn te letten op de compositie (zoals de 1/3-2/3 regel en diagonale lijnen in de foto). Bij een portret is het belangrijk om scherp te stellen op de ogen. Je smartphone stelt scherp waar je op het scherm tikt voordat je de foto neemt.

Martijn Plegt – Kinki Kappers

Sinds november 2013 is Martijn eigenaar van de Kinki Kappers Almere. Hij besloot al snel Facebook in te zetten. Hoewel hij nog maar kort bezig is, merkt hij nu al dat dit een goed kanaal voor binding met z’n klanten. Ook heeft hij in korte tijd al nieuwe klanten gekregen door social media.

Martijn opende direct een Facebook Page voor de winkel, naast de officiële Facebookpagina van de franchise Kinki Kappers. Kappers komen vaak via-via aan nieuwe klanten en dat werkt heel goed via Facebook.

Martijn deelt foto’s van klanten en vraagt daarvoor natuurlijk eerst netjes toestemming. Het is zoeken naar wat mensen wel en niet interessant vinden. Net als Helena merkt Martijn op dat je berichten gerelateerd moeten zijn aan het merk.

Een video van een 12-jarige klant die meedeed aan “So you think you can dance” deed het met vier views niet zo goed. Een latere foto toen de klant in de halve finale zat werd 1600 keer bekeken. Een andere foto waarop veel reacties kwamen was die van een mevrouw van 80+ die een modern kapsel liet aanmeten.

In alle ervaringsverhalen komt zo aandacht voor de klant terug.

Open brainstorm

Het viel op dat alle sprekers het hebben over Facebook en níet over bijvoorbeeld Twitter of LinkedIn.

Uit het publiek vertelde een webdesigner leads te genereren door te zoeken op vragen die twitteraars stellen over tools waar hij ze verder mee kan helpen. Een aanwezige schilder haalde via Twitter een opdracht binnen door adrem te vragen wie het nieuwe huis van een BN-er die hij volgde ging schilderen.

Hoe zit het met de tijdsbesteding op social media? Uit het publiek volgt dat je dagelijks structureel tijd moet reserveren zodat je het echt doet. Denk aan zo’n 15 tot 30 minuten per dag. Je kunt berichten automatiseren al moet je daar wel mee oppassen. Vooraf inplannen kan handig met tools zoals TweetDeck (Twitter) of Buffer (meerdere netwerken). Zorg er wel voor dat je in staat bent om eventuele reacties op te vangen. Daarnaast kun je berichten herhalen. Vooral bij een vluchtig medium zoals Twitter waarbij de berichten voorbij vliegen.

Interessant om te weten is dat Facebook, om information overload te voorkomen, alleen voor de gebruiker interessante berichten opneemt. Welke berichten dat zijn bepaalt Facebook aan de hand van het Edgerank-algoritme en de initiële reacties op het bericht. De tendens is dat bedrijfsberichten steeds minder zichtbaar worden. Tegen betaling kan een bedrijf een bericht wel altijd in het nieuwsoverzicht van mensen terecht laten komen. Dat mensen je pagina volgen geeft je dus niet de garantie dat ze je berichten daadwerkelijk onder ogen krijgen.

Jonathan tipt dat Mischa Coster samen met de UvA een onderzoek start naar de waardering van merken en Facebookpagina’s door mensen. Interessant om van op de hoogte te blijven. Elja Daae werkt aan een interessant boek over online marketing voor lokale bedrijven.

Iemand uit het publiek heeft een e-book (over kickboxen) gepubliceerd en vraagt zich af of het dankzij social media mogelijk is om bijvoorbeeld voor aanstaande maandag 800 exemplaren te verkopen. De auteur is lid van groepen en volgt pagina’s op Facebook van zo’n 600-800 personen. Tips uit het publiek komen neer op een ludieke actie die zich snel kan verspreiden (viraal kan gaan). Het was handig geweest om al tijdens het schrijven van het boek een publiek op te bouwen, zo deden we dat met het Nederlandse handboek Evernote (Lifehacking met Evernote).

Een laatste vraag is hoe je YouTube gebruikt. YouTube is vaak genoemd als de tweede zoekmachine van het land, ná Google. De focus van de antwoorden gingen over meer geld verdienen met YouTube. Geld verdienen kan door advertenties toe te staan op je video’s. Vervolgens is het zaak leuke of interessante video’s te maken. Zoals de videoreeks Will it blend waarbij van alles in een blender terecht komt. Qua vindbaarheid heb ik een checklist voor het vindbaar publiceren van een video op YouTube geschreven. Daarin staan naast de voor de hand liggende titel, tags en omschrijving tips over ondertiteling aan bod.

Een leerzame avond dus voor zowel de ondernemers als het publiek en géén “paarse broeken” zoals Mark Hulstein suggereert. Hoogstwaarschijnlijk een interessante nieuwe weg om in te slaan voor de Social Media Club Almere.

Facebook persoonlijk profiel vs Facebook Pagina

Facebook is er duidelijk over, het gebruiken van een persoonlijk profiel is niet-commercieel gebruik is tegen de algemene voorwaarden en kan leiden tot het de-activeren van het account wat jammer zou zijn voor de volgers.

How are Pages different from personal Timelines?

Personal Timelines, which we sometimes refer to as profiles, are for individual, non-commercial use. They represent individual people and must be held under an individual name. You can follow Timelines to see public updates of people you’re interested in but aren’t friends with.

Facebook Pages look similar to personal Timelines, but they offer unique tools for connecting people to a topic they care about, like a business, brand, organization or celebrity. Pages are managed by people who have personal Timelines. Pages are not separate Facebook accounts and do not have separate login information from your Timeline. You can like a Page to see updates in News Feed.

Why should I convert my personal account to a Facebook Page?

It’s against the Facebook Terms to use your personal account to represent something other than yourself (ex: your business). If you’re using your account to represent something other than yourself, you could risk permanently losing access to your account and all of its content if you don’t convert it to a Page. Learn how to convert your personal account to a Page.

Het is mogelijk een persoonlijk profiel te converteren naar een pagina en daarbij je profielfoto en volgers meenemen. De berichten (content) gaan daarbij verloren.

Sociale netwerken die ik zelf gebruik

Eenmanierom.nl is te volgen via e-mail en RSS. Daarnaast zijn er profielen op Twitter, Facebook, LinkedIn en Pinterest waar ik de artikelen aankondig. Af-en-toe maak ik een video, die plaats ik dan op YouTube. Interessante video’s voeg ik daar aan afspeellijsten toe.

Op Pinterest deel ik ook grappige afbeeldingen en video’s. Mensen kunnen mij volgen via mijn persoonlijke profiel op Facebook. Via openbare berichten kondig ik onder andere nieuwe artikelen aan en soms deel ik een grappige foto of video. Alleen familie en vrienden voeg ik toe als vriend. Op LinkedIn verbind ik met mensen met wie ik samenwerk. Op Google+ zijn interessante groepen te vinden en het is gekoppeld aan mijn artikelen zodat Google weet wat ik schrijf. De meeste berichten over marketing, social media, timemanagement, lifehacking en dergelijke deel ik via mijn persoonlijke profiel op Twitter.

Ik volg zelf het meeste via RSS-feeds in Reeder en Twitter. De andere sociale netwerken lees ik hooguit eenmaal per week. Ik snel dan alleen koppen en verzamel interessante artikelen of video’s om later te lezen/bekijken in Pocket.

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *