Social Media Club Almere SMC036

Social Media Club Almere (SMC036)

Social Media Club is een platform voor professionals op het gebied van social media en voor eenieder die professioneel geïnteresseerd is in het onderwerp, om uiteindelijk face to face kennis en ervaring uit te wisselen. Social Media Club heeft een eenvoudige slogan:

Als je sociale media begrijpt, deel deze kennis dan met anderen. En dat is precies wat we doen.

Social Media Club is in maart 2006 begonnen in Amerika en in 2009 overgewaaid naar Nederland. In principe kan iedereen een clubje onder die naam starten. Social Media Club Nederland zorgt vooral voor een geografische spreiding van de clubs. Zo kon ik vanuit Hilversum kiezen uit #SMC020 en #SMC030 maar dat was er nog niet van gekomen. De manier van inplannen en of de bijeenkomst an sich gratis toegankelijk is verschilt onderling.

Woensdag 10 april opende Social Media Club Almere, oftewel #SMC036, een mooie gelegenheid om eens te gaan kijken. De eerste bijeenkomst trok zo’n 30 mensen naar het Apollo Hotel. Gemakkelijk bereikbaar met het OV en de auto (lift vanuit de Schippergarage!). De starttijd was wat krap op het avondeten en het gratis Wi-Fi bleek je bij de receptie aan te moeten vragen maar volgende keer is dat vast beter geregeld.

Apollo Hotel Almere

Twee presentaties van ieder zo’n 45 minuten werden verzorgd door Jan Willem Alphenaar en Irena Marmelstein.

Kick off door Jan Willem Alphenaar

Jan Willem Alphenaar is een van de eerste die de Social Media Club in Nederland is gestart en het aanspreekpunt van Social Media Club Nederland. Sinds 2009 is hij betrokken bij SMC Eindhoven.

Social Media Club is in 2006 in Nederland gestart met SMC Amsterdam. Social Media Club Almere is alweer de 22e dus het gaat goed in Nederland. Het gaat om het enthousiast kennisdelen:

  • vrijheid
  • inspiratie
  • lol

Bijeenkomsten kunnen goedkoop georganiseerd worden. Het is voor de horeca interessant als er tientallen mensen bijeenkomen om achteraf te gaan borrelen.

Jan Willem vertelt dat je met kennis delen (tegenwoordig “contentmarketing”) laat zien wat je weet. Je stort kennis uit en vervolgens huren mensen je in. Een mooi voorbeeld van  contentmarketing zagen we met de hoogste parachutesprong ooit van Felix Baumgartner. Deze werd gesponsord en heette Red Bull Stratos. Het merk ging de hele wereld over en dat feit werd gepersifleerd:

De sprong heeft ook NASA enorm veel informatie opgeleverd.

Trendwatcher lijkt Jan Willem wel wat: dan hoef je niet eens precies te weten hoe het zit. Leuke tip hiervoor: Star Trek is een inspiratiebron voor ontwikkelaars. Dus wil je weten waar het heen gaat in de IT, film kijken!

Jan Willem wijst op verkokering. Sites als Twitter, LinkedIn, Flipboard en Zite bieden je allemaal content aan op basis van wat ze van je weten en wie je volgt. Kans dat er belangrijke zaken aan je voorbij gaan of je wereldbeeld wat eenzijdig wordt.

Een andere trend is consolideren en afsluiten. Facebook, Twitter en LinkedIn sluiten de toegang voor andere apps steeds verder af. De interesse in LinkedIn lijkt toe te nemen, Twitter en Facebook zetten een dalende lijn in. Twitter geeft teveel ruis – je bericht komt niet door.

Een volgende trend is social media product placement. De klant is je beste ambassadeur. Geef ze dan ook iets om over te praten. Dat werkt, maar gaat langzaam.

Like en Win Acties lijken slim maar mensen doen alleen mee voor de prijs. Ze worden geen ambassadeur.

Nog een tip voor mensen die graag even snel op Like klikken om mee te doen  –  je laat het bedrijf in kwestie toe tot je Facebook-netwerk en dus je contactgegevens.

Een betere optie is influencers koppelen aan een merk, zoals Nespresso met George Clooney. Met minder beroemde mensen werkt dat ook goed. Deze influencers, bloggers bijvoorbeeld, kunnen ook domweg vragen om sponsoring. Jan Willem laat zijn gesponsorde schoenen zien.

Voor LinkedIn tipt Jan Willem endorsements vooral lekker aan te klikken. De mensen in je netwerk kiezen vast vaardigheden uit die ze echt hebben opgedaan. En ze komen als een boomerang terug want na het ontvangen van endorsements wil je dat graag terug doen.

Irena Marmelstein: Je hebt een plan? En dan?

Irena Marmelstein is adviseur marketingcommunicatie bij FNV Bondgenoten en gespecialiseerd in social media marketing. Zij heeft in 2011 de social media strategie voor FNV Bondgenoten opgesteld, die ze sinds 2012 als projectleider implementeert. Irena deelde haar ervaringen bij de implementatie van social media bij de bond. Wat waren de doelen, activiteiten en bereikte resultaten (tot nu toe)?

Maar vooral ook: wat zijn de succesfactoren en valkuilen bij de uitvoering van je plan. Haar titel was dan ook: Je hebt een plan. En dan?

Irena liet zien hoe zij de transformatie van ad hoc via experimenteel en functioneel naar social business ziet. Zij heeft hiervoor een compact plan opgesteld op basis waarvan mensen en budget vrijgemaakt werden. Zij heeft de juiste mensen betrokken bij de projecten en hen de benodigde training laten volgen. Dankzij ondersteuning, campagne en het gecreëerde draagvlak gaat de organisatie stapje-voor-stapje richting social business.

Afsluiting avond

De avond sloot af met een borrel waarbij de aanwezigen elkaar leerden kennen. Al met al een leerzame avond, zeker een tip.

Volg voor nieuwe data de meetup@SMC036 op Twitter of kijk op de website van de organisatie van SMC036.

Woon je niet in de buurt van Almere? Ga op zoek naar een Social Media Club bij jou in de buurt!

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.