In het boekje Slimmer online werken in 60 minuten beschrijft Stephan ten Kate honderden tips en tools waarmee je makkelijker en slimmer kunt werken. Het boekje behandelt de belangrijkste tools om altijd en overal toegang tot je informatie te hebben én geeft manieren om met die berg aan informatie om te gaan. Stephan heeft voor het schrijven van het boekje drie auteurs van Lifehacking geïnterviewd: Frank Meeuwsen, Niels Gouman en mij. Het resultaat is een boekje van ongeveer 140 pagina’s waarin Stephan kort en bondig praktische tips en werkwijzen aanreikt.
Gebruik alle tips en tools in dit boek, zodat het ‘online gewoontes’ worden. Informatie verzamelen en zoeken zal makkelijker gaan, je bespaart tijd met het standaardiseren van taken en e-mailstress is verleden tijd. Je zult meer focus hebben én je leert gebruik te maken van de kracht van social media.
Stephan stelt dat je aan Slimmer online werken in 60 minuten minimaal vijf handige tips en tools haalt, waar je binnen 48 uur al plezier van hebt. Het boekje staat boordevol met tips: kort genoeg om in het boekje te passen en concreet genoeg om te beslissen of je de tip of tool wilt gebruiken. Die vijf handige tips en tools haal je er zeker uit!
Slimmer online werken in 60 minuten
Het boek Slimmer online werken in 60 minuten is onderverdeeld in acht hoofdstukken:
- Het hoofdstuk Informatiestress verminderen in twee stappen legt concreet uit hoe je de constante en toenemende informatiestroom efficiënt verwerkt. De achterliggende techniek hiervoor is Getting Things Done (GTD) van David Allen.
- In Online lijstjes en agenda: overzicht houden zet je taken om naar concrete acties die je noteert op een takenlijst of agenda. Stephan somt de voordelen van digitale tools concreet op. Ook dit hoofdstuk leunt qua gedachtegang sterk op Getting Things Done.
- De online werkplek op orde gaat over het verbeteren van de fysieke werkhouding, pauzes nemen, sneltoetsen leren en veilig online werken.
- In het hoofdstuk E-mail: op naar een lege en slimme inbox gaat Stephan dieper in op het concreet verwerken van e-mail in Microsoft Outlook en Mac Mail. Je leert hoe je met vier mappen snel e-mail verwerkt en de tools inricht voor efficiënt gebruik.
- Online informatie zoeken, verwerken en opslaan behandelt de onbekende parel van het internet om websites te volgen: RSS. Helaas stopt het genoemde Google Reader dus daarvoor zul je op zoek moeten naar een alternatief. Interessante artikelen waar je op stuit parkeer je om later te lezen. Diverse manieren om online informatie te verzamelen en delen passeren de revue, evenals de inzet van tools zoals Google om de speld in de hooiberg terug te kunnen vinden.
- Plaatsonafhankelijk werken: flexibele informatie en communicatie gaat over ontwikkelingen zoals Het Nieuwe Werken waardoor medewerkers steeds minder op aanwezigheid worden beoordeeld maar veel meer op concrete output. Door slim om te gaan met tools die met elkaar synchroniseren, heb je altijd en overal toegang tot je laatste informatie en contacten. Stephan noemt diverse clouddiensten voor toegang tot je bestanden, e-mail en agenda en apps voor aantekeningen, mindmaps en het digitaliseren van papier.
- In Online samenwerken & communiceren ligt de nadruk op snelle uitwisseling van informatie voor (bijna) gelijktijdig samenwerken. Samen aan documenten werken en online communiceren via chat of videobellen.
- Sociale media: de kracht van menselijke techniek geeft tips en tools om als individu overzicht te houden over al je accounts op sociale media, om de effecten van je activiteiten te bekijken, om mensen te volgen en je online contactpersonen te beheren.
Achterin het boekje zijn de genoemde apps en tools opgesomd zodat je ze snel even kunt opzoeken. De genoemde tools en apps zijn vaak gratis maar hebben soms betaalde uitbreidingen.
Digitale trends en tools in 60 minuten
Slimmer online werken in 60 minuten is onderdeel van een serie van boeken Digitale trends en tools in 60 minuten die Uitgeverij Haystack samen met FrankWatching.com uitgeeft. Zo las schreef ik ook over “Zet je zaak op de kaart in 60 minuten” van Elja Daae.
Als je meer interesse hebt in online werken dan helpen deze korte boekjes je zeker op weg. Via Managementboek.nl bestel je in één keer een aantal boeken uit deze reeks met korting.

Gerelateerde artikelen op Eenmanierom.nl
Stephan heeft mij niet voor niets geïnterviewd – van een aantal tools die in het boek Slimmer online werken in 60 minuten aan bod komen heb ik een uitgebreid artikel op Eenmanierom.nl gepubliceerd.

Aan dit boek gerelateerde artikelen op dit blog zijn:
- De slimme werker, waarin ik omschrijf wat voor mij bijdraagt aan slimmer werken.
- Over Evernote schreef ik naast het artikel “Overal aantekeningen vastleggen en terugvinden met Evernote” samen met Frank Meeuwsen en Oskar van Rijswijk het e-book Lifehacking met Evernote.
Getting Things Done
- Getting Things Done (GTD), waarin ik het belang van het systeem Getting Things Done toelicht, plus manieren om ermee op gang te komen zoals het boek Elke dag je hoofd en inbox leeg.
- Braintoss: je gedachten razendsnel vastleggen (capture-tool voor iPhone en iPad)
- Met Thymer snel en overzichtelijk projecten en taken te beheren als individu, team of klein bedrijf (alleen online, heel prettig in gebruik)
- Taken beheren op je desktop, smartphone en tablet met Get It Done (beschikbaar op iPhone, iPad en Android met synchronisatie voor offline werken)
- IFTTT: If This Then That, koppelt diverse webdiensten slim aan elkaar.
Social Media
- De kracht van Twitter en Twitter-cockpit TweetDeck, al ondersteunt deze laatste vanaf 7 mei 2013 geen Facebook meer en zou ik het filter niet toepassen op tweets met Goedemorgen (vriendelijk bedoeld) en #FF (Follow Friday – om interessante accounts op het spoor te komen).
- De kracht van LinkedIn met het deelartikel over apps zoals de Outlook-toolbar
- Pinterest: afbeeldingen en video’s verzamelen en delen ter inspiratie en terugvinden
- Video’s bekijken op YouTube
Hardware en basissoftware
- Snel en gemakkelijk internet consumeren met de iPad: tips voor de iPad Wi-Fi of 3G, tegenwoordig kun je een groot deel van je werkzaamheden op de handzame iPad verrichten.
- Draadloos draagbaar extern toetsenbord voor iPad: ZAGGmate, een handzaam toetsenbord voor iPad maakt dat je razendsnel kunt werken.
- Wachtwoorden beheren met LastPass, universele wachtwoordbeheerder met veel gratis functionaliteit.
- Een ergonomisch en praktische mobiele werkplek voor laptop, notebook of netbook in te richten, handzame cricket laptopstandaard.
Op de hoogte blijven en lezen
Ideeën overdragen
- Overzichtelijke en verbluffende presentaties maken met Prezi
- Sneller ideeën en wensen overbrengen met Evernote Skitch
Contact met andere lifehackers of lezers van het boek
Deel je ervaringen over Slimmer online werken in 60 minuten @stenkate op Twitter en/of hashtag #sow60. Of volg de ontwikkelingen rondom het onderwerp Lifehacking via de Facebook-groep.

Bestel bij – Bol.com
Pingback: Slimmer online werken: tools update -Stephan ten Kate