In een compact boekje van zo’n 100 pagina’s introduceert Erwin Boogert je stap voor stap in de wereld van social media. Het uitgangspunt van “Scoren met social media” is simpel: social media werken in principe net als andere media. Er is een zender, een boodschap en een ontvanger. Het verschil met de traditionele media is dat niet slechts een kleine groep bevoorrechte organisaties toegang heeft tot deze kanalen, maar iedereen. Het tweede kenmerk van social media is dat communicatie niet meer eenrichtingsverkeer is, maar twee kanten op gaat. Zenders en ontvangers zijn slechts een paar klikken van elkaar verwijderd.
Na onderzoek concludeerde Deloitte in 2009: “Bedrijven moeten overwegen om deze nieuwe informatiestromen over belanghebbenden te integreren met de reeds bestaande informatiestromen binnen hun onderneming.” Net als telefoon en e-mail zijn nu ook social media niet meer weg te denken uit de samenleving. Het is natuurlijk niet bekend of we het over drie jaar nog over Twitter, LinkedIn of Facebook hebben, maar de essentie van het nieuwe medialandschap staat vast: het is publiekelijk, transparant, interactief en alom aanwezig. Daarom kun je beter nu al met een eigen geluid het podium betreden. En dat is waar het boek je op toegankelijke wijze mee op weg helpt.
Naast het bespreken van de belangrijkste sociale netwerken, websites en platforms leert het boekje je bepalen welke nuttig voor jouw organisatie kunnen zijn. Het boek is geschikt voor beginners om kennis te maken met de kracht van social media. Ervaren mensen kunnen er ideeën uit op doen om social media structureler in de organisatie in te zetten.
Het boek is onderverdeeld in vier hoofdstukken die ik hieronder verder toelicht:
- Alle social media onder de loep
- Voorbereiden
- Aan de slag met social media
- Implementatie van je persoonlijke strategie
1. Alle social media onder de loep
Dit eerste hoofdstuk geeft een overzicht van 25 webdiensten en –technieken gesegmenteerd in:
- Sociale netwerken: hier wordt contact gelegd en vinden de gesprekken plaats
LinkedIn, Facebook, Beslist.nl, Kieskeurig, Vergelijk, Werkspot, Marktplaats en iLocal. - Publishing tools: zelf publiceren en communicatie faciliteren
Google Maps, YouTube, Twitter, Yammer, Mailchimp, Getsatisfaction, Flickr, Panoramio, Slideshare en Blog. - Zoeken en monitoring: discussies en meningen van anderen vinden
Social Mention, Blogpulse, Forumgrazer, Google News Alerts en RSS.
Dit hoofdstuk beslaat het grootste gedeelte van het boek omdat van iedere tool de volgende praktijkgerichte vragen aan bod komen:
- Wat is het?
- Wie gebruikt het?
- Hoe gebruik je het?
- Wanneer moet je het gebruiken?
- Moet je het gebruiken?
- Welke externe applicaties draaien erop?
Sommige tools worden toegelicht met een concrete casus.
Ieder segment sluit af met een eenvoudige checklist: welke waarde heeft ieder afzonderlijk behandeld medium voor jouw organisatie? Is de inzet actiematig (eenmalig of per campagne wisselend) of permanent? De checklist is de basis voor het optuigen van je eigen social media-beleid.
Hoofdstuk “Voorbereiden” geeft onder het kopje “Persbericht 2.0, de ‘social media-release’” een idee weer om een persbericht als losse brokjes informatie te lanceren waarmee een externe auteur/blogger aan de slag kan. Denk naast headline, intro, feitenlijstje, citaten betrokkenen en contactinformatie aan foto’s, video’s, audio, RSS, relevante links en manieren om het persbericht te delen via Twitter, LinkedIn, Facebook, Delicious, Reddit etc.
Op het weblog Eenmanierom.nl vind je de volgende gerelateerde artikelen:
2. Voorbereiden
In dit hoofdstuk onderzoek je welke afdeling(en) social media mogen inzetten: helpdesk, mediarelaties, investor relations, human resources, sales en/of marketing. En voor welk doel:
- Informeren/voorlichten
- Betrokkenheid vergroten
- Imago bouwen
- Entertainment
- Conversatie
- Leads genereren
- Verkopen realiseren
- Call to action
- Traffic site stimuleren
Mediaruimte is met social media niet langer schaars. Tijd daarentegen is wél een schaars goed geworden. Er is dus veel informatie en weinig tijd. Daarom is het belangrijk om echt iets te melden te hebben: een boodschap waar je klanten, leveranciers en partners iets aan hebben. Als iedereen binnen een organisatie in het wilde weg op alle social media-berichten gaat reageren, valt het communicatiebeleid in no time in duigen. Dat betekent voor de buitenwereld – alle deelnemers aan social media – dat je geen betrouwbare gesprekspartner bent. Als organisatie wil je graag met één geluid (wat niet direct hetzelfde hoeft te zijn als één stem) praten met belanghebbenden. In principe wil je mensen aan het woord laten die kennis van zaken hebben over het bedrijf, maar ook over (de werking van) de media.
Vervolgens is het van belang antwoord te geven op de vraag “Wat is je verhaal?” – waarom stemt men af op jouw kanaal? Je concrete aanbod van producten of diensten is daarbij niet voldoende. Het gaat om het vervullen van sociale behoeftes:het geven van informatie, voorlichting of entertainment en het beantwoorden van de vraag achter de vraag van de klant.
3. Aan de slag met social media
Het derde hoofdstuk helpt je met een nulmeting en geeft een aantal concrete meeteenheden (KPI’s) weer om het succes of falen in activiteiten die je hebt ondernomen te meten.
- Identificeer
- Definieer voor de organisatie relevante termen zoals: naam van bedrijf, product, dienst, directieleden, andere ‘zichtbare’ medewerkers, brancheorganisaties, tijd van het jaar, relevant evenement.
- Observeer en documenteer
- Leg vast wie wanneer en waar de gedefinieerde termen bespreekt. De toekomstige basis voor veenbrandjes en lofzangen.
- Analyseer
- Wie is aan het woord? Welke actie zou deze persoon van je kunnen of willen verlangen?
- Plan
- Definieer welke onderdelen van ‘het verhaal’ op welke social media worden ingezet.
- Verdeel en activeer
- De concrete taakverdeling. Wees erop voorbereid dat er vragen en opmerkingen komen en dat je die zo efficiënt mogelijk naar de beste persoon door kunt sturen voor beantwoording.
- Participeer en reageer
- Geef een antwoord op een vraag of verwijs naar de helpdesk. Bedankt, groet of heet welkom.
- Analyseer en bespreek
- Evalueer intern de succes- en faalverhalen aan de hand van de doelstellingen.
- Herhaal
Het hoofdstuk sluit af met als voorbeeld een concreet 12-stappenplan om Twitter in te zetten.
4. Implementatie van je persoonlijke strategie
Het laatste hoofdstuk begint met het toelichten van een vliegende start voor wie het tweede hoofdstuk even over wil slaan. Dit stappenplan is niet voor iedereen de juiste start maar geen slecht begin.
Voor een meer gedegen plan vul je de lijst met doelen en betrokken organisatieonderdelen uit hoofdstuk twee in, plus de tabel met sociale netwerken voorzien van waarde en karakter (actiematig/permanent). Dit definieert de social media die het beste bij je activiteiten passen. Denk daarna: “wat vertel je wanneer aan wie?” en volg het stappenplan uit hoofdstuk 3.
Het boek sluit af met het voorstel een tijdsschema voor de komende 12 weken (een kwartaal) op te stellen met taken, kanaal, beoogd resultaat en feitelijk resultaat.
Bestel bij – Bol.com