Ga naar de inhoud

Zoeken leren (googelen) met Power Searching with Google

In juli 2012 kondigde Google de gratis cursus Power Searching with Google aan. Deze Engelstalige cursus leert je beter zoeken via Google (googelen, of googlen) en introduceert andere diensten van Google die je kunt gebruiken om bepaalde vraagstukken op te lossen, zoals Google Maps. Zo leer je Google volledig te benutten. Het gaat verder waar de tips en trucs voor zoeken stopt.

Na de cursus heb ik het artikel bijgewerkt op wijzigingen in de interface van Google. Scheelt jou zoekwerk!

Tijdens de introductie van Power Searching met Google was er live ondersteuning en kon je een certificaat behalen. De overige onderdelen van de cursus blijven gewoon beschikbaar via http://www.powersearchingwithgoogle.com/. Dus ook jij kunt in je eigen tempo de cursus doorlopen.

Het advies is om de cursus niet op een smartphone of tablet te volgen want daarop heeft Google minder functionaliteit (al kun je daar wel met je vingers woorden schrijven om te zoeken). Na de cursus zag ik dat zoeken op de iPad zelfs meer mogelijkheden heeft dan de cursus doet geloven. Na het uitvoeren van een zoekopdracht kun je via het gereedschaps-icoon extra filtermogelijkheden vinden.

Power Searching with Google

De cursus is onderverdeeld in zes lessen. Met iedere les ben je 30-60 minuten zoet. De lessen bestaan uit een paar (ondertitelde) video’s waarin Daniel Russell aan de hand van de praktijk een zoekfunctionaliteit uitlegt en laat zien. Iedere video duurt 5 tot 10 minuten, de eerste video staat als voorbeeld hieronder. Na het kijken van de video kun je zelf oefenen door een aantal vragen te beantwoorden. Bij iedere vraag kun je direct nagaan of het antwoord goed was.

https://www.youtube.com/watch?v=1ppwmxidyIE

Voor, tijdens en na afloop kun je jezelf overhoren met een toets van 15-20 vragen. Ook hier krijg je, als je alle vragen hebt ingevuld, direct feedback. Als je fouten hebt gemaakt dan staan de lessen waar je nog eens naar kunt kijken vermeld.

Google rekent ook met een paar fabeltjes af. Zo is het niet mogelijk om hoog te scoren (ranken) door geld te betalen en is er ook geen partij die kan garanderen dat je in de top 10 komt. De naam van de SEO-industrie is door het kat-en-muis spel om de zoekresultaten wat bezoedeld maar het goed vindbaar maken van pagina’s is natuurlijk wel belangrijk. Iedere website kan met Google Custom Search een zoekfunctie voor de eigen website inbouwen – de aanwezigheid van dit zoekvenster betekent niet dat de website door Google is “gekeurd”. Dat geldt ook voor Google Friend Connect en Google Ads. En tenslotte: Google indexeert het web en heeft dus ook geen compleet beeld. Aan deze laatste denk ik ook altijd als ik iemand de URL van een website in Google (in plaats van in de adresbalk) in zie voeren. Een leuke tip voor beginners was ook: probeer gewoon van alles uit, Google gaat niet kapot.

Oh, om mensen die je een eenvoudige vraag stellen via e-mail of chat subtiel te wijzen op Google kun je ze een filmpje met hun eigen zoekopdracht sturen via lmgtfy.com (Let Me Google That For You).

Zelf zoek ik vaak informatie via Google en volg de ontwikkelingen op de voet. Via deze cursus kwam ik toch nog interessante mogelijkheden op het spoor, zoals afbeeldingen filteren op kleur, zoeken op medische informatie, zoeken in een andere taal en filteren op datum (vooral dat nieuwsberichten en boeken ver terug in de tijd gaan).

Onderdelen van de cursus

Hieronder aan de hand van de opbouw van de cursus een korte samenvatting van wat er per les aan bod komt.

Class 1 – Introduction

Je leert hoe Google delen van het web indexeert en hoe de zoekresultaten worden gerangschikt. Ook leer je zoeken op kleur (of juist zwart/wit) in afbeeldingen, als je met de kleurkiezer zoekt op wit dan blijven er bijvoorbeeld veel grafieken over.

Met typefouten, hoofdletters en speciale tekens (zoals accenten) hoef je tijdens het zoeken geen rekening te houden. De volgorde van woorden is wel belangrijk, evenals zoeken op woorden die de auteur van de pagina die je zoekt heeft gebruikt.

Tenslotte kun je een gevonden pagina binnen de browser doorzoeken met Ctrl+F.

Class 2 – Interpreting results

Leer hoe de individuele zoekresultaten zijn opgebouwd, de zogenaamde snippets. Onder de titel staat in het groen de URL van de webpagina. Daarmee kun je vaak al een inschatting maken of je er de juiste informatie zult vinden.

De zwarte tekst daaronder stelt Google automatisch samen door tekst voor en na jouw zoekwoorden uit de pagina naar voren te halen. De drie puntjes geven aan dat sommige tekst uit de oorsponkelijke pagina niet is weergegeven en jouw zoekwoorden zijn dikgedrukt (vet).

Onderaan de pagina stelt Google gerelateerde zoekopdrachten voor. Aan de bovenkant van de pagina kun je zoeken binnen een specifiek onderdeel van Google waaronder Afbeeldingen, Video’s, Nieuws, Boeken, Plaatsen of Blogs. Klik eventueel op het knopje “Meer”.

Van de betekenis van een woord wat je niet kent kun je vaak de definitie opvragen door er “define” voor te typen. Als je dan doorklikt op “Meer informatie” dan laat Google je zinnen zien waarin het woord in de praktijk is gebruikt.

Class 3 – Advanced techniques

Je kunt zoekresultaten toespitsen op een bepaalde website door deze te noemen achter “site:”. Zelf zoek ik zo regelmatig naar artikelen op mijn website, bijvoorbeeld over Google+ met: “site:eenmanierom.nl google+”. Door er een minteken voor “site:” te plaatsen kun je juist bepaalde sites uitsluiten. Dit gebruik je vaak om te achterhalen wat ándere websites over een bepaalde site of organisatie zeggen. Het minteken werkt ook voor losse woorden die je wilt uitsluiten.

Soms weet je al dat je een specifiek type document zoekt. Je kunt in Google zoeken op de extensie, bijvoorbeeld naar PDF’s: “filetype:pdf”.

Door quotes te gebruiken in zoekopdrachten geef je aan dat de woorden na elkaar moeten zijn geschreven, als een zinsnede, bijvoorbeeld “Een manier om”. Je kunt ook een woord vervangen door een , bijvoorbeeld “na * komt zonneschijn”. Google werkt alleen met hele woorden, dus “na regen komt zonnesch*” werkt niet.

Extra zoektermen die je intypt leiden in principe tot minder resultaten. Alle woorden moeten op de pagina voor komen. Je kunt een synoniem meegeven door tussen de zoektermen – in hoofdletters – OR te gebruiken. Bijvoorbeeld “trauma OR letsel”.

Tenslotte kun je met de operator “intext:” opgeven dat trefwoorden echt in de tekst zelf voor moeten komen. Dit is handig als je namen of specifieke concepten zoekt.

Na het uitvoeren van een zoekopdracht kun je met het tandwieltje rechtsboven “Geavanceerd zoeken”. Dat is een formulier die voor jou de operators invult in Google zodat je ze niet hoeft te onthouden. Als je meerdere malen Google gebruikt dan is het handiger om ze aan te leren. Bekijk voor een overzicht Reference: Advanced Operators for Web Search.

Als je klikt op “Zoekhulpmiddelen” dan verschijnt er een werkbalk waarmee je zoekresultaten kunt filteren. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor “Gepersonaliseerd”, “Pagina’s geschreven in het Nederlands”, “Pagina’s uit Nederland”. Onder “Alle resultaten” kun je kiezen voor “Woord voor woord” (Verbatim) en pagina’s die je al wel of juist nog niet hebt bezocht. Google laat dan spellingcorrecties, synoniemen en vervoegingen van woorden met dezelfde stam (zoals ‘rennen’ als je zoekt op ‘ren’) achterwege.

Om te voorkomen dat Google zoekresultaten personaliseert kun je natuurlijk ook uitloggen of een privé sessie in je webbrowser starten, in Google Chrome doe je dat met Ctrl+Shift+N.

Class 4 – Find facts faster

Naast het zoeken op kleur kun je ook Google mét een afbeelding doorzoeken. Zo kun je achtergrondinformatie over of de bron van een foto vinden. Of een foto van een voorwerp uploaden om het voorwerp te identificeren. Op smartphones is dat bekend geraakt onder de naam Google Goggles en het werkt ook met monumenten, schilderijen en sudoku’s, onderdeel van de iPhone app Google Search waarmee je zelfs zoekopdrachten kunt uitvoeren door er in het Nederlands tegen te praten.

Google heeft een aantal speciale trefwoorden waarmee je feitelijke informatie kunt achterhalen, onder andere “film” (movies) – welke films draaien er in de bioscoop, “capital of” (wat is de hoofdstad van), “weer  [plaatsnaam | postcode]” (weather) – lokale weersverwachting, “tijd in” (time in) – hoe laat is het in, flights (vluchtinformatie). Verder worden medische termen en medicijnen herkend en suggereert Google alternatieven onder een andere naam. Onder Google Search Features kun je er nog meer vinden.

Google kan ook eenheden omrekenen via het formaat “number units in units“, bijvoorbeeld “7 inch in cm”. Je kunt Google ook als rekenmachine gebruiken en berekeningen uitvoeren, bijvoorbeeld “1+1” of zelfs “one plus one”. Op Google.com verschijnt na zo’n zoekopdracht zelfs een rekenmachine waar je nog meer mee kunt.

Om sommige feiten te achterhalen is het nodig om de zoekresultaten te beperken tot een publicatiedatum. Bijvoorbeeld om na te gaan of een historische quote inderdaad aan iemand toegerekend mag worden. Met de “Zoekhulpmiddelen” bovenaan de pagina kun je de resultaten beperken tot die van afgelopen uur/dag/week/maand/jaar of een aangepaste periode. Binnen de categorieën Nieuws en Boeken kun je zelfs tot vóór het ontstaan van internet terug in de tijd!

De volgende functie lijkt helaas verdwenenOm te zien wat mensen in een andere taal/cultuur zeggen over een bepaald onderwerp hoef je je niet eerst te verdiepen in die taal. Met het zoekhulpmiddel “Vertaalde buitenlandse pagina’s” (Translated foreign pages) vink je gewoon aan in welke talen je wilt zoeken. De zoekresultaten verschijnen al vertaald naar het Nederlands en als je doorklikt dan is de pagina ook al voor je vertaald. Als je je muis boven een alinea houdt dan zie je deze in de oorspronkelijke taal. Bovenaan de pagina is een knop om de hele pagina weer te geven in de oorspronkelijke taal.

Los van zoeken in vertaalde pagina’s kun je via het tandwieltje onder Zoekinstellingen > Talen aangeven welke talen je kunt lezen. Google neemt dan in de zoekresultaten pagina’s in deze talen mee.

Class 5 – Checking your facts

Google wijst erop dat de eerste zoekresultaten niet per definitie van reputabele websites zijn. Accepteer niet klakkeloos wat je leest maar neem de belangen van de bron die je bekijkt in ogenschouw. Vergeet ook niet dat je gericht in Boeken en Nieuws kunt zoeken.

Om een bron te verifiëren van een feit kun je Google al direct heel specifiek doorzoeken. Als je een feit eerst bevestigd wilt zien, zoek dan eerst op wat algemenere, gerelateerde, begrippen. Als je een feit wilt bevestigen en je zoekt al heel precies dan kom je juist alleen publicaties tegen waarin al staat waar je op zoekt. Een leuk voorbeeld is het achterhalen van de gemiddelde lengte van een octopus. Als je zoekt op “octopus 18 inch” dan zul je pagina’s vinden over octopussen met die lengte.

Tenslotte kun je de eigenaar van een website achterhalen via een van de WHOIS diensten op internet. Zoek in Google op “whois” om een lijst van deze diensten te vinden. Typ vervolgens de domeinnaam in en kijk naar de contactgegevens of namen van de Domain servers.

Class 6 – Putting it all together

Tijdens de laatste les ligt de nadruk op het combineren van de zoekmethoden. Een goede tip is om breed te denken. Zo kun je een vraag als “Zit er eigenlijk mos op álle zijden van de stenen in Stonehenge?” beantwoorden via Google. Niet in de gewone zoekmachine (tenzij iemand er artikel over heeft geschreven zoals ik nu aan het doen ben). Maar wél door een kijkje ter plaatse te nemen. En dat kan met Google Streetview. Zoek binnen Google Maps naar “Stonehenge”, zoom in en sleep Pegman op de kaart.

Pegman at Stonehenge

Google Custom Search gecombineerd met Ctrl+F

Dan Russell vertelde ook dat 90% van de Amerikanen niet op de hoogte is van de mogelijkheid om tekst op de huidige pagina te doorzoeken met Ctrl+F. De iPhone en iPad hebben deze functionaliteit al ingebouwd. Als je daar een zoekopdracht intypt dan staat “Op deze pagina” onder de lijst met “Google suggesties” die uitklapt. Bovendien is er boven het toetsenbord een apart invoerveld “Zoek op pagina” voor.

Advanced Power Searching with Google

Er is ook een vervolgcursus met 12 uitdagingen en drie opdrachten: Advanced Power Searching with Google. De uitdagingen zijn om te oefenen. Het certificaat behaal je door drie eindopdrachten uit te voeren. De eerste twee opdrachten beoordeel je zelf op 16 punten. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n uitdaging.

https://www.youtube.com/watch?v=qUhv4rt6RTU

Google levert een stapsgewijs proces om dergelijke vragen te beantwoorden. In deze video kun je zien hoe de vragen van de bovenstaande uitdaging worden opgelost.

Googlen voor beginners

Liever een boek? Slim zoeken op internet – voor thuis, op school en waar je ook bent van Maarten Sprenger leert je 246.000.000 vage zoekresultaten terug te brengen naar 24 bruikbare resultaten. Informatie vinden en beoordelen op betrouwbaarheid is belangrijk in het alsmaar uitdijende web.

Of kijk eens naar onderstaande video over zoekstrategieën van Common Craft.  In het boek The Art of Explanation vertelt Common Craft hoe je een goede uitleg opbouwt.

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

css.php