Mouseflow logo (square)

Meekijken wat bezoekers doen op je website met Mouseflow

Hoe zou het zijn als je over de schouder van de bezoeker van jouw website mee kunt kijken? Mouseflow maakt een opname van ieder bezoek aan je website wat je als filmpje terug kunt kijken. Je kunt zien hoe mensen door je site bladeren, waar ze klikken, scrollen en hoe ze je formulieren invullen.

Uit onderzoek blijkt dat mensen met de muiscursor aanwijzen wat ze lezen, wat Mouseflow een interessant alternatief maakt voor het prijzige eyetracking (het opnemen van oogbewegingen met een camera). Met Mouseflow bekijk je je weblog, webshop of webapplicatie door de ogen van jouw bezoekers.

Mouseflow combineert de verschillende opnames tot heatmaps waarin je goed kunt zien op welke delen van de pagina bezoekers klikken of rondmuizen. Zo krijg je een perfect beeld van de punten waar je bezoekers in moeilijkheden komen, in de war raken of je website verlaten voordat zij hun aankoop hebben afgerond. Kijk mee met je gebruikers om de website te optimaliseren voor conversie en/of gebruikerstevredenheid. Als adviesbureau kun je met opnames van Mouseflow een verbetervoorstel voor de website van je klant onderbouwen. Daarnaast kun je gebruikers op zelf te definiëren momenten om feedback vragen.

In dit artikel leg ik alle mogelijkheden van Mouseflow uit.

Mouseflow logo

Opnames (Recordings)

Mouseflow maakt video-opnames van de bezoekers op je website. Hiermee zie je precies waar bezoekers binnen je pagina’s met de muis naartoe bewegen, waarop ze klikken, hoe ze (heen en weer) scrollen en met formulieren omgaan. Heel leerzaam omdat je precies ziet wat er wel en niet goed werkt.

De beste indruk van de mogelijkheden krijg je via de live demonstratiepagina van Mouseflow. Daar experimenteer je zelf met een opname. De demonstratiepagina neemt direct al je handelingen op. Beweeg wat met je muis, klik wat elementen van de formulieren aan, zoek op Twitter en bekijk de opname.

Op mijn website wilde een Belgische bezoeker bijvoorbeeld de afstand tussen twee postcodes uitrekenen. Ik heb een oplossing die dat in Excel kan doen, de widget op de website kan alleen overweg met Nederlandse postcodes. Dat heb ik er direct even bij gezet.

Na de installatie van het script op je website kun je opnames terugvinden onder Recordings. Je kunt je opnames daar doorzoeken en filteren om snel relevante opnames te vinden.

Filteropties zijn bijvoorbeeld Land (Country), Apparaattype (Device type, touch of niet), Bron (Link source, zoekmachines, linkjes of direct verkeer), Schermresolutie (Screen resolution), Type bezoeker (Visitor type, terugkerend of eerste keer). Verder kun je filteren op opnames waarin de bezoeker formulieren heeft gebruikt (die hebben tags als “form-interact” of “submit”). En zien waar mensen vaak klikken: “Click-Rage detection”. Je kunt zelfs zien wanneer bezoekers tegen een Javascript-foutmelding zijn aangelopen of daar realtime de ontwikkelaar van je website/app van op de hoogte stellen.

Heatmaps

Mouseflow combineert meerdere opnames van je bezoekers tot heatmaps. Zo kun je in één keer overzichtelijk zien welke onderdelen binnen je pagina’s worden gebruikt. Een heatmap is een interessante weergave voor marketingadviesbureaus om aan hun klanten te laten zien.

Voor de heatmaps is het belangrijk dat je Mouseflow via de instellingen van je website wat meer vertelt over de uitlijning (links, rechts, gecentreerd of flexibel) en breedte van je webpagina. De breedte (width) van je webpagina kun je opmeten met een tool als MeasureIt (Chrome, Firefox). De details vul je in Mouseflow in via de instellingen van Mouseflow.

Mouseflow kent drie heatmaps:

  1. Click heatmap
  2. Beweging (Movement)
  3. Scroll
  4. Attentie
  5. Geo (deze weergave geeft de bezoekers aan je website weer op de wereldkaart)

In een heatmap kun je links analyseren. Welke links worden aangewezen en/of aangeklikt?

Click heatmap

De click heatmap laat zien waar bezoekers het meest klikken. Wit en rood zijn de meest aangeklikte gebieden.

Mouseflow click heatmap

Minstens zo interessant is zien waar mensen klikken terwijl er jij weet dat er niets gebeurt. Toch maar een link van maken dan?

Beweging / Movement heatmap

De movement heatmap laat zien waar de de muis zich beweegt. Zo kun je elementen zoals knoppen waar je de aandacht van bezoekers naartoe wilt trekken daar plaatsen waar bezoekers er aandacht aan geven.

Mouseflow movement heatmap

Het blijkt dat mensen met de muiscursor aardig volgen wat ze lezen, volgens onderzoek is deze correlatie zelfs 84%.

Als je via de uitklaplijst Temperature een lagere temperatuur kiest dan gebruikt Mouseflow minder kleuren op de pagina zodat deze minder druk is om te interpreteren.

Scroll heatmap

De scroll heatmap laat zien of de hoogte van je pagina verbeterd moet worden – wat is er “boven de vouw” zichtbaar? Ook hier kun je weer leren waar je elementen moet plaatsen waarnaar je de aandacht van je bezoeker wilt trekken.

Mouseflow scroll heatmap

Bij webshops zie je bijvoorbeeld het belang van aantrekkelijke foto’s van de beste producten boven de vouw – bijvoorbeeld door categorieën zo specifiek mogelijk te maken.

Attentie heatmap

De attentie heatmap combineert beweging , klikken en scrollen. Waar zijn bezoekers het meest actief op de pagina? Oftewel, welk deel vinden zij het meest interessant?

Link Analysis

Mouseflow rapporteert veel details over links op je webpagina.

Mouseflow link analytics

Zodra een bezoeker met de muis een link aanwijst dan rapporteert de heatmap:

  • Clicks: hoe vaak is de link aangeklikt (en hoeveel procent van de pageviews)
  • Hovers: hoe vaak wezen bezoekers de link aan (en hoeveel procent van de pageviews)
  • Hover->click rate: hoeveel procent wijst aan en klikt dan door
  • Hover->click time: hoe lang duurt het voordat bezoekers doorklikken na het aanwijzen
  • Hover time: hoe lang wijst men de link aan
  • Hover order: de hoeveelste aangewezen link is deze link gemiddeld
  • Clicking visitors: hoeveel bezoekers klikken
  • Time before hover: hoe lang duurt het voordat de link is aangewezen
  • Time before click: hoe lang duurt het voordat de bezoeker klikt

Binnen het knopje voor een link kun je in een kleine voortgangsbalk zien hoeveel deze indicator relatief is toegenomen ten opzichte van andere links.

Funnels

Met funnels geef je aan welke pagina’s bij elkaar horen om een bezoeker door een proces te leiden. Bijvoorbeeld van landingspagina tot inschrijfformulier naar bedanktpagina. Zo kun je zien wat werkt en waar bezoekers afhaken.

Mouseflow - Funnels

Mouseflow telt een bezoeker die iedere pagina van de funnel bezocht heeft als een conversie. Als één pagina ontbreekt, dan niet.

Forms

Forms geven inzicht in de formulieren op je website. Hoeveel procent van de bezoekers doet iets met het formulier? Hoeveel vullen ‘m compleet in (conversie) en bij welk veld blijven ze langer steken?

Mouseflow - Forms

Bovenaan het rapport staat hoeveel bezoekers de pagina met het formulier gehad heeft, en hoeveel procent daarvan het formulier succesvol heeft ingediend.

De volgende regel laat de pagina zien waarop het rapport is gevonden (/contact) en laat je kiezen tussen een tijdslijn of details bij de formuliervelden. Vervolgens zie je hoeveel bezoekers iets met het formulier hebben gedaan en hoeveel procent het formulier niet heeft aangeraakt.

Per veld somt Mouseflow dan de veldnaam op, gevolgd door de tijdslijn waarin je ziet welk veld lang duurde om in te vullen. De tijdslijn kun je vervangen door tijd en percentages van aanpassen na indienen + leeg gelaten. Het grote groene vak daarnaast geeft weer aan hoeveel mensen iets met het formulier hebben gedaan. En de laatste kolom laat zien hoeveel er zijn afgehaakt – met de afspeelknop kun je daar een filmpje van bekijken.

Het rapport sluit af met het aantal succesvol ingediende formulieren. Deze kun je afspelen met “Watch converted”. Daarnaast staan de formulieren die niet ingediend konden worden – ook daar kun je weer filmpjes van zien.

Feedback

Met een feedback-campagne stel je bezoekers gericht vragen, een soort mini-enquete. Je kunt bijvoorbeeld triggeren op het laden van een specifieke pagina of als gebruikers een bepaalde tijd niets doen op een webpagina.

In de opnames zie je de feedback terug zodat je precies kunt zien hoe het bezoek verlopen is.

Mouseflow installeren

Mouseflow kun je installeren door één regel scriptcode toe te voegen aan iedere pagina van je website. Vaak in een zogenaamd template of footer.

Mouseflow stelt een plugin voor WordPress (zie onderstaande video), een extensie voor Joomla, een module voor Drupal en instructies voor Magento en HTML beschikbaar.

Controleer na de installatie in de paginabron (View Source) in je webbrowser of het script op jouw website overeenkomt met wat de website van Mouseflow aangeeft.

Eigen bezoek niet opnemen

Opnames van je eigen bezoek aan de website – of dat van collega’s – kun je voorkomen met het uitsluiten van IP-adressen.

Voeg je eigen IP-adres toe onder instellingen  – je kunt een * als wildcard gebruiken. Als je een dynamisch IP-adres hebt dan kun je bezoeken vanaf de huidige webbrowser uitsluiten.

Identiteit bezoeker meesturen

Als je bezoekers op je website kunt herkennen dan kun je deze unieke code doorsturen naar Mouseflow:

mouseflow.identify(‘john@example.com’);

Je kunt bezoekers ook handmatig een identificatie toekennen in Mouseflow.

Compatibiliteit van Mouseflow met webbrowsers

Het script van Mouseflow is compact en draait op een Content Delivery Network (CDN). De hoeveelheid data die het script zelf verstuurt is minimaal – bezoekers merken daar niets van in de performance van de website. De verstuurde gegevens zijn versleuteld met SSL.

Mouseflow loopt soepel op IE 7+, Firefox 3+, Chrome 3+, Safari 4+, Opera 9+, en vermoedelijk ook op vele anderen. Het werkt zowel op de PC als op Mac en Linux. Daarnaast werkt Mouseflow ook in mobiele omgevingen zoals Android, Symbian, iPhone OS en Windows Mobile.

Mouseflow kan de interactie met Flash elementen niet opnemen. Je ziet het element wel in de opname, maar niet hoe de gebruiker ermee omgaat. Dergelijke websites raken steeds meer uit de gratie omdat ze niet op iPad werken. Google Maps gebruikt op een PC ook Flash. Ook van websites die stevig gebruik maken van AJAX events neemt Mouseflow niet alles op – hier zoekt men nog een oplossing voor zonder de betrokken webserver te belasten.

Geavanceerde functies van Mouseflow

Via de website van Mouseflow kun je een aantal zaken instellen die wat meer specialistisch zijn en in de praktijk regelmatig voorkomen. Lees even snel onderstaande kopjes of er misschien een op jouw site van toepassing is.

Problemen met CSS, afbeeldingen en uitlijnen oplossen

Zoals een opname van een website die zonder opmaak (CSS) of afbeeldingen verschijnt. Als je geen afbeeldingen ziet dan kan het ook zijn dat je via .htaccess hotlinking hebt uitgeschakeld voor jouw website.

Niet ál je bezoekers opnemen

Via de instellingen bepaal je van hoeveel procent van de bezoeken Mouseflow een opname maakt.

Privacy van je bezoekers en de GDPR

Persoonsgegevens van je bezoekers mag je niet in Mouseflow bewaren. Mouseflow herkent sommige gegevens al zal bijvoorbeeld nooit de invoer van wachtwoorden versturen.

Je kunt invoervelden verwijderen of voorzien van standaardgegevens voordat ze Mouseflow bereiken. Of ervoor voorkomen dat Mouseflow alle danwel toetsaanslagen in specifieke velden opneemt.

Per website kun je aangeven dat je de IP-adressen van bezoekers niet wilt bewaren, of minder nauwkeurig. Daarnaast is alle communicatie met de servers van Mouseflow versleuteld met https én is de data zelfs versleuteld opgeslagen.

Van bezoekers respecteert Mouseflow de instelling Do Not Track of een expliciete opt-out voor Mouseflow.

Meer informatie over Mouseflow en GDPR.

A/B of multi-variate testen

Je kunt met Mouseflow verschillende versies van pagina’s testen met A/B of multi-variate. Je kunt Mouseflow gebruiken met Unbounce landingspagina’s.

Dynamische pagina’s en sessies

Mouseflow kent een instelling om webpagina’s die dynamisch worden opgebouwd aan de hand van variabelen toch te herkennen. Mouseflow kan ook overweg met sessies.

Custom Variables

Je kunt opnames taggen met Custom Variables in JavaScript waar je ze later op terug kunt vinden. Denk bijvoorbeeld aan een klantnaam, e-mailadres, trefwoord, bron (van verkeer) of acties die een bezoeker heeft uitgevoerd (zoals pop-up afsluiten of video bekijken).

Mouseflow-abonnementen

Je kunt met Mouseflow gratis 100 opnames per maand van één website maken. Er zijn grotere abonnementen waarbij je meer opnames van meerdere websites mag maken. De opnames blijven afhankelijk van je abonnement 3 tot 12 maanden beschikbaar.

De gratis versie van Mouseflow is beperkt voor:

  • opnames downloaden (in HTML met Javascript, geen videoformaat);
  • meerdere gebruikers;
  • API-toegang voor integratie met CMS of analytics.

Betalen kan met Visa, Mastercard of PayPal. Mouseflow geeft korting als je een half jaar of zelfs een jaar vooruit betaalt.

Opzeggen kan op ieder moment en de eerste 30 dagen geeft Mouseflow de garantie Niet goed, geld terug. Je kunt ook altijd downgraden naar een gratis account. Als je wilt dan kun je zelf al je opnames verwijderen door je website uit Mouseflow te verwijderen.

Over Mouseflow

Mouseflow bestaat sinds 2010 en opende op 20 december 2011 een kantoor in Nederland. Vragen over Mouseflow kun je stellen via Mouseflow Support.

Via Twitter of het blog blijf je op de hoogte van productontwikkelingen.

Op de Engelstalige website kun je chatten met Sales. Of bekijk wat screencast demo’s van Mouseflow op YouTube. De beste en snelste indruk van de mogelijkheden krijg je via de live demonstratiepagina van Mouseflow.

4 gedachten over “Meekijken wat bezoekers doen op je website met Mouseflow

  1. Jan schreef:

    Mooi artikel.

    Ik zoek informatie over de regels omtrent privacy. Eigenlijk wordt er een video gemaakt van (de bewegingen van) een persoon. Het IP-adres wordt vaak ook opgeslagen.

    Heb je een tip of link m.b.t. regelgeving hierover?

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *