Meer klanten met affiliate marketing in 60 minuten

Meer klanten met affiliate-marketing

Affiliate-marketing is een vorm van internetmarketing waarbij bedrijven (adverteerders) partners (publishers) belonen met commissie bij de verkoop van producten of diensten. Publishers brengen de producten en diensten van adverteerders aan de man via bijvoorbeeld een blog, website, nieuwsbrief of social media-accounts.

Met affiliate-marketing adverteren adverteerders op voor klanten vertrouwde websites. De adverteerder lift mee op artikelen die een publisher al schrijft. De grotere zichtbaarheid van de adverteerder vergroot de kans dat klanten voor de adverteerder kiezen. Zo is het ook een win-win-sutatie: de adverteerder kan iets verkopen, de publisher verdient er wat aan en de klant heeft gevonden wat hij zocht. De klant betaalt dezelfde prijs – de commissie gaat van de winst van de adverteerder af.

In het boek “Meer klanten met affiliate marketing in 60 minuten” belicht auteur Jennifer Kok affiliate-marketing vanuit de optiek van zowel een publisher als adverteerder. Het boek maakt deel uit van de 60 minuten-serie waaraan Uitgeverij Haystack samenwerkt met Frankwatching.

Jennifer vertelt dat bedrijven na SEA en displaymarketing het meest aan affiliate-marketing uitgeven. Zij verwacht dat affiliate-marketing nog groter gaat worden. Haar boek helpt affiliate-marketing op de kaart te zetten.

Hoewel je soms wat onnodig jargon tegenkomt leest het boek makkelijk weg. Het boek behandelt de verschillende aspecten van affiliate-marketing zowel vanuit het perspectief van de adverteerder als de publisher in een keer door wat verwarrend kan zijn.

Meer klanten met affiliate marketing in 60 minuten van Jennifer Kok

Bestel bij – Bol.comManagementboek.nl

Affiliate-marketing op Eenmanierom.nl

Een concreet voorbeeld van affiliate-marketing is dit artikel. Ik schreef over dit boek omdat het past bij mijn blog – mijn lezers zijn in dit onderwerp geïnteresseerd. Omdat jij als lezer graag boeken koopt bij Managementboek.nl of Bol.com heb ik mij aangesloten bij deze partijen als affiliate.

Als je als lezer via mijn link doorklikt naar een van de webwinkels én binnen 30 dagen koopt, dan krijg ik een commissie/provisie over de verkoop. In geval van boeken 6-10% van de verkoopprijs.

Qua techniek stellen de adverteerder hiervoor naast promotiemateriaal (banners) meetbare linkjes met cookies beschikbaar. Als mijn bezoekers het boek niet direct kopen maar eerst een andere publisher bezoeken dan gaat de commissie in de meeste gevallen naar die andere publisher (last cookie counts).

In dit specifieke voorbeeld is affiliate-marketing voor mij als publisher geen vetpot. Ik heb contact opgenomen met de uitgever naar aanleiding van een persbericht en contact gehad over de verloting van een paar boeken. Het boek gelezen, samengevat in dit artikel en de afbeelding erbij gezocht. Als ik die tijdsinvestering negeer kan ik met de inkomsten van dit artikel deze website nog geen maand draaiende houden.

Maar het businessmodel van een vergelijkingswebsite is ineens een stuk duidelijker uit te leggen, toch? Als alle partijen via een affiliateprogramma te vinden zijn maakt het de vergelijkingswebsite niet uit welke producten of diensten de bezoeker kiest. Maar als sommige partijen geen affiliateprogramma hebben konden die partijen wel eens wat verder onderaan de lijst belanden.

Marktplaatsen voor publishers en adverteerders

Een affiliatenetwerk helpt als marktplaats waar adverteerders en publishers elkaar vinden. Het affiliatenetwerk brengt adverteerders onder de aandacht van publishers, stelt adverteerders in staat publishers te keuren, meet verkopen en regelt betalingen.

Bekende affiliatenetwerken in Nederland zijn Daisycon, TradeTracker, TradeDoubler en FamilyBlend.

Hoewel een accountmanager van een affiliatenetwerk een campagne onder de aandacht van publishers kan brengen, werkt het een stuk beter als je als adverteerder persoonlijk contact opneemt met publishers en een relatie opbouwt om samen te werken aan campagnes. Het boek geeft hiervoor praktische tips.

Aandachtspunten van affiliate-marketing

Helaas is het met affiliate-marketing natuurlijk ook niet allemaal hosanna. Een adverteerder kan ermee stoppen of de commissie aanpassen waardoor publishers ineens minder inkomsten hebben. Of een adverteerder kiest voor een ander affiliatenetwerk – bijvoorbeeld eentje in eigen hand – waardoor je alle linkjes moet bijwerken.

Let op: Voorkom een daling in bezoekersaantallen vanaf Google naar je website. Maak een affiliatelink op je website altijd kenbaar aan Google met het sponsored-attribuut op een link. Omdat je betaald kunt krijgen acht Google de link niet “natuurlijk” gelegd en mag deze niet meetellen in de populariteit van de website waar je naar linkt.

 

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.