LinkedIn

De kracht van LinkedIn te gebruiken: introductie (profile)

Benieuwd hoe LinkedIn werkt? In deze serie artikelen lees je er alles over. LinkedIn is opgericht in december 2002 en heeft als doelstelling een tool aan te bieden die professionals en ambitieuze scholieren moet helpen “boven zichzelf uit te stijgen”. LinkedIn is een wereldwijd sociaal netwerk met meer dan 500 miljoen gebruikers waarvan meer dan 4 miljoen in Nederland. LinkedIn is gemaakt om het professionals makkelijker te maken met elkaar in contact te komen. Je kunt LinkedIn beschouwen als een virtuele netwerkbijeenkomst waar je op ieder moment naar behoeven gebruik van kunt maken. Zelfs met het grote aantal profielen dat op LinkedIn aanwezig is, levert de website snel resultaat.

LinkedIn interface

LinkedIn is een sociaal netwerk. Professionals en scholieren zijn via LinkedIn met elkaar verbonden. Vaak zijn specifieke mensen, of mensen die specifieke vaardigheden of kennis bezitten, via-via te bereiken. Alleen weet je niet wie jouw (ex)-collega’s en vrienden allemaal kennen! De grote kracht van LinkedIn is het bruikbaar maken van deze onzichtbare netwerken. In Intermediar onderkende Job van der Wagt “Social media heb ik onderschat” nadat hij de juiste mensen voor een opdracht vond door via LinkedIn zijn onzichtbare netwerk zichtbaar te maken. Common Craft legt dit principe in de onderstaande animatievideo What is LinkedIn uit.

Via LinkedIn kun je:

  • je voorbereiden op een eerste ontmoeting – als je een interesse of contactpersoon gemeen hebt dan kun je daarmee het ijs breken;
  • zien hoe je nieuwe collega’s eruit zien en wat hun professionele achtergrond is;
  • bij bezoek aan een andere stad opzoeken welke contactpersonen daar in de buurt wonen en afspreken;
  • op de hoogte blijven van de professionele bezigheden van mensen, ook van mensen die je niet zo vaak meer ziet zoals ex-collega’s en studiemaatjes/klasgenoten;
  • geattendeerd worden op interessante artikelen, discussies, boeken en evenementen;
  • jezelf op een professionele manier profileren door je kennis te delen en te vertellen waar je mee bezig bent;
  • mensen vinden met specifieke vaardigheden, kennis en ervaring, handig voor het stellen van vragen en het organiseren van evenementen;
  • mensen vinden die het werk doen dat je wilt gaan doen (mensen die je dus een goed inzicht in de inhoud van de functie kunnen geven);
  • mensen vinden die dezelfde opleiding hebben gevolgd om te zien wat voor werk zij nu doen (kan afstuderende studenten op ideeën brengen);
  • mogelijke carrièrepaden inzichtelijk maken op basis van je opleiding;
  • bedrijven vinden in jouw regio of bedrijfstak;
  • advies vragen aan je netwerk of professionals in een specifiek vakgebied;
  • ingaan op vraagstukken en zo nieuwe klanten en/of projecten verwerven;
  • contact opnemen met mensen die je kunnen helpen om je doelstellingen te bereiken;
  • als potentiële klant/sollicitant van een bedrijf meer over de medewerkers en sfeer van de potentiële leverancier/werkgever te weten te komen.

In de serie “LinkedIn’s Timeless Guide to Small Business Success” (zes korte video’s van ~02:30 per stuk) laten acteurs zien hoe je LinkedIn kunt inzetten in het dagelijkse leven om klanten, medewerkers, financiers en partners te vinden. Het sociale aspect van LinkedIn maakt dat de gebruikers van LinkedIn geneigd zijn hun profiel (CV) up-to-date te houden. Dat maakt LinkedIn een interessante concurrent voor websites zoals Monsterboard waar mensen eerder geneigd zijn aan hun CV werken als ze daadwerkelijk actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. Recruiters betalen LinkedIn om vacatures te plaatsen en alle profielen te kunnen doorzoeken (Talent Solutions), werkzoekenden om makkelijk contact te leggen en beter vindbaar te zijn (Premium Subscription). Het onderstaande filmpje laat zien hoe je in negen minuten per dag het verschil kunt maken met LinkedIn:

Als adverteerder kun je via LinkedIn Ads op basis van interesses en demografische gegevens je doelgroep heel gericht benaderen. LinkedIn Marketing Solutions kan je met Content Marketing Score en Trending Content inzicht geven in welke onderwerpen leven onder jouw publiek en hoe goed je het doet ten opzichte van concurrenten.

Dit artikel is opgedeeld in drie delen:

  1. Introductie van LinkedIn, het aanmaken van een persoonlijk- en bedrijfsprofiel en het raadplegen van vacatures
  2. Verbinden met contactpersonen en communiceren via statusupdates en LinkedIn Groups
  3. Mobiel gebruik van LinkedIn en het uitbreiden en integreren met applicaties en websites

Na het inloggen toont LinkedIn de Startpagina (Home). Zoeken naar personen, vacatures, bedrijven, groepen, universiteiten en berichten staat centraal. De twee icoontjes helemaal bovenaan (enveloppe en vlaggetje) geven aan of er berichten (intern e-mailsysteem – InMail) of meldingen (reacties op discussies waar je aan mee hebt gedaan) zijn. Deze meldingen kun je ook op je smartphone of tablet ontvangen. Daarnaast is er een icoon om snel contactpersonen toe te voegen en bepaalde onderdelen van LinkedIn te bereiken, zoals de taalinstelling.

Vanuit de centrale horizontale menubalk bovenin kun je snel de diverse onderdelen van LinkedIn zoals je profiel, netwerk, vacatures en interesses (bedrijven, groepen, pulse en opleidingen). Deze balk verdwijnt automatisch uit beeld als je verder scrollt zodat de inhoud meer ruimte krijgt.

LinkedIn Home

Naar gelang je instellingen brengt LinkedIn je vervolgens op de hoogte van statusupdates van je connecties (Updates). In deze statusupdates vertellen mensen waar ze mee bezig zijn en worden wijzigingen die mensen in hun profiel hebben aangebracht gecommuniceerd zoals een nieuwe baan, interesse of foto.

Je kunt de updates per persoon verbergen door in één van de updates van iemand te klikken op “[naam] niet meer volgen”. Als je iemand per ongeluk ontvolgt kun je dat direct ongedaan maken. Later is het iets meer werk. Je opent dan iemands profielpagina en vanaf daar Recente activiteit weergeven. Daar kun je op het tabje “Bijdragen” iemand opnieuw volgen.

Via Mijn netwerk kun je aangeven wie je Teamleden zijn. LinkedIn zorgt er dan voor dat je werkjubilea, verjaardagen en berichten minder snel over het hoofd ziet.

Aan de rechterkant van het scherm geeft LinkedIn het aantal personen waarmee je bent verbonden weer en zie je hoe vaak je profiel is geraadpleegd en onderdeel was van een zoekresultaat van LinkedIn.

LinkedIn profiel (Profile)

Om zelf herkend en gevonden te worden op LinkedIn bouw je een profiel op met persoonlijke gegevens, een foto, opleiding en werkervaring. Direct na het aanmelden helpt LinkedIn je stapsgewijs je profiel aan te vullen. Als je al een account hebt dan kun je wijzigingen aanbrengen via het menu Profiel > Profiel bewerken (Profile > Edit Profile).

Tempo-Team vat de belangrijkste punten in iets meer dan een minuut samen.

Algemene profieltips zijn:

  • Gebruik je eigen naam
    Omdat mensen je gaan zoeken op je volledige naam kun je deze het beste ook gewoon in LinkedIn gebruiken. Let op de privacy-instellingen van je achternaam, als je daar je achternaam verbergt ben je slecht vindbaar.
  • Gebruik velden waarvoor ze bedoeld zijn
    Zo kan er door andere mensen gericht op de door jou ingevoerde trefwoorden worden gezocht en worden gegroepeerd na een zoekopdracht.
  • Hoe meer gegevens je invult hoe beter je gevonden kunt worden
    Een manager, recruiter of journalist kan je dan met een zeer specifieke zoekopdracht opduikelen, klik rechtsbovenin maar eens op Gevanceerd (Advanced) om deze zoekmogelijkheden te zien. Ook kan LinkedIn betere suggesties geven van “mensen die u misschien kent” (People You May Know) of discussiegroepen die mogelijk interessant voor je zijn: Groepen die u misschien interesseren (Groups You Might Like).
  • Upload een foto
    Om goed herkenbaar te zijn op de kleine foto is het handig als alleen je gezicht, liefst professioneel, gecentreerd en vriendelijk, op de foto staat. Profielfoto’s genomen van een afstand van een meter of twee komen betrouwbaarder, aantrekkelijker en meer competent over dan dichtbij. Er zijn meer hondjes die Fikkie heten en als je in een lijst met zoekresultaten gevonden wordt negeren mensen onbewust het profiel zonder foto. Na het uploaden van een foto kun je in LinkedIn een uitsnede maken. Iets anders dan een zogenaamde “head-shot” zoals een logo of cartoon is niet toegestaan. Er is onderzoek gedaan naar hoe je ogen, gezicht, lichaam, omgeving en fotobewerking inzet om competent, vriendelijk of invloedrijk te lijken. In de video hieronder zie je wat je vooral niet moet doen :)
  • Maak met een pakkende Professionele kopregel (Professional Headline) duidelijk wat je doet
    LinkedIn gebruikt de Professionele titel in een miniprofiel dat verschijnt in lijsten die na een zoekopdracht verschijnen of als een popup als mensen jouw foto met de muis aanwijzen in LinkedIn Groepen. Google geeft deze kopregel ook weer in de zoekresultaten. Standaard toont LinkedIn de functietitel van je huidige baan. Je kunt 140 tekens wijden aan waar je sterk in bent!
  • Voeg al je (zakelijke) e-mailadres(sen) toe
    Door ook je zakelijke e-mailadres(sen) toe te voegen ben je beter vindbaar en hebben mensen die gebruik maken van de diverse koppelingen die LinkedIn biedt (zoals met Microsoft Outlook) direct je profielinformatie en status bij de hand. Ook voorkom je dat je per ongeluk een nieuw profiel aanmaakt als iemand je uitnodigt met een ander e-mailadres dan je normaliter gebruikt. Verder kun je eventuele e-mail notificaties uit LinkedIn Groups naar een ander e-mailadres sturen. Als je je wachtwoord vergeten bent dan is het fijn dat je deze naar een van de e-mailadressen toe kunt sturen. En mocht je primaire e-mailadres om wat voor reden dan ook niet meer bereikbaar zijn dan valt LinkedIn terug op een van je andere e-mailadressen. Je kunt je e-mailadressen toevoegen door helemaal bovenin te kiezen voor Privacy en instellingen (Settings) en de e-mailadressen aan te vullen. Overweeg een zakelijk e-mailadres als primair e-mailadres in te stellen, anders is je privé e-mailadres zichtbaar voor je eerstegraads connecties en dat staat mogelijk niet professioneel.
  • Websites
    Hier kun je drie websites opsommen. Als “Type” kun je beter Ander (Other) kiezen zodat je de website zelf kunt omschrijven. Zo verander je Bedrijfswebsite (My Company) bijvoorbeeld in “Eenmanierom.nl”.

Je kunt de verschillende onderdelen van je profiel in een door jou gewenste volgorde zetten met het sleep-icoon aan de rechterkant van de naam van een onderdeel. Zo kun je bijvoorbeeld je werkervaring, vaardigheden of juist projecten prominenter onder de aandacht brengen. Specifieke onderdelen die je in je profiel kwijt kunt zijn:

  • Ervaring (Professional Experience & Goals) en je vaardigheden (Specialties)
    Een kernachtige samenvatting (Summary) of introductie van je professionele werkzaamheden afgesloten met een duidelijke call to action. Waar kun jij mensen concreet mee van dienst zijn? Wat wil je dat ze doen: je bellen, je weblog volgen, je website bezoeken, een demo aanvragen? Je contactgegevens vermelden helpt recruiters die LinkedIn anders voor je gegevens moeten betalen. Ook kun je met de trefwoorden in de samenvatting gevonden worden dus het is geen gek idee om daar naast expertise ook woonplaats/werkgebied te vermelden. Als mensen je naam vaak verkeerd spellen dan is het handig de alternatieve spellingen op te nemen. Andere goede trefwoorden kun je vinden in vacatures of bij andere LinkedIn gebruikers die de functie uitoefenen. LinkedIn sorteert je ervaring automatisch chronologisch – de meest recente staat bovenaan. LinkedIn Premium-leden krijgen suggesties om hun profiel beter vindbaar te maken. Gebruik eventueel speciale tekens om de opmaak te verbeteren.
  • Banen en opleidingen
    Per bedrijf of instelling geef je een omschrijving plus begin- en einddatum. LinkedIn toont deze gegevens onderverdeeld in Huidige werkzaamheden (Current), Vorige werkzaamheden (Past) en Opleiding (Education). De weergavenaam van de werkgever kun je aanpassen – noem je functienaam zodat je daarop gevonden kunt worden (ook handig vanaf je derdegraadsnetwerk want die mensen zien alleen deze informatie). Werk je langer bij dezelfde werkgever dan oogt het beter om je verschillende functies los op te sommen. Wisselde je vaker van werkgever, groepeer dan de functies binnen één werkgever in één baan. Als je al een tijdje werkzaam bent dan zijn mensen meer geïnteresseerd in de rest van je profiel zoals je interesses. Vul ook je verleden aan zodat mensen je daarop kunnen vinden. Opleidingsinstituten en trainingsbureau’s kunnen je na afloop aanbieden het behaalde diploma of certificaat met een druk op de knop toe te voegen aan je profiel.
  • Gedeeltes (Sections)
    Je kunt ook specifieke gedeeltes toevoegen voor publicaties (publications), talen (languages), vaardigheden (skills), cursussen (certifications), patenten (patents), projecten (projects), onderscheidingen en prijzen (honors and awards) en voor je studietijd vakken (courses) en testscores. Ook je Ervaring in vrijwilligers- & liefdadigheidswerk (Volunteer Experience & Causes) kun je noteren.
    • Is er vraag naar je vaardigheden? Zo nee, investeer dan in jezelf door nieuwe kennis op te doen. Bekijk LinkedIn-profielen van mensen in beoogde posities om ideeën op te doen en eventueel de hedendaagse terminologie te hanteren. LinkedIn vraagt je connecties je vaardigheden te onderschrijven (endorse) en aan te vullen. Op je profiel zie je terug wie welke vaardigheid heeft onderschreven. Aanvullingen zie je pas op je profiel terug nadat jij de vaardigheid hebt geaccepteerd.
    • Naast anderen kan LinkedIn je vaardigheden (skills) onderschrijven – je moet dan een kleine test doorlopen (quiz).
  • Interesses (Interests)
    Door je persoonlijke interesses te delen vergroot je de kans dat de bezoeker van je profiel aansluiting vindt. Wie ben je, wat houdt je bezig?
  • Groepen en verenigingen (Groups and Associations)
    LinkedIn somt hier de LinkedIn Groepen op waar je lid van bent en waarvan je hebt aangegeven dat je het logo op je profiel wilt laten zien. Je kunt ook handmatig groepen en commissies opsommen.

Aan je samenvatting, werkervaring en opleiding kun je ook links toevoegen naar een video, afbeelding, document of presentatie. LinkedIn sluit deze via het webadres (URL) automatisch in. Dit werkt bijvoorbeeld met materiaal van websites zoals YouTube, SlideShare, Prezi en Scribd. Je kunt bestanden tot 100MB uploaden of een van de ondersteunde websites gebruiken.

Tips:

  • Stel via Privacy en instellingen > Communicatie > “Berichten van leden” in waarvoor mensen contact met je mogen opnemen. In het veld “Voeg advies toe voor personen die contact met u op willen nemen” kun je nogmaals je e-mailadres, telefoonnummer en/of website vermelden.
  • Als je meertalig bent dan kun je je profiel ook zelf vertalen via “Profiel in een andere taal aanmaken” (Create your profile in another language). LinkedIn neemt onderdelen over van je primaire profiel die je, indien nodig, vervolgens kunt vertalen.
  • Heb jij invloed binnen een bedrijfstak? Geef je dan op als influencer zodat mensen je kunnen volgen.
  • Gebruik ook af en toe de knop “Verbeter uw profiel (Improve your Profile)”, LinkedIn stelt je dan wat vragen aan de hand waarvan je profiel wordt bijgewerkt.
  • Om te voorkomen dat LinkeIn profielen van anderen weergeeft op jouw profielpagina kun je de instelling “Weergeven/verbergen van het vak Gebruikers die dit profiel hebben gezien, bekeken ook” uitschakelen.

Let op: LinkedIn staat geen e-mailadres in je Professionele titel toe omdat je hiermee iedereen uitnodigt met je te verbinden wat de kracht van het netwerk niet ten goede komt. Extra informatie (zoals e-mailadressen, telefoonnummers of de omvang van je netwerk) toevoegen aan de velden die in lijsten worden getoond kan leiden tot het afsluiten van je account door LinkedIn (je bent dan dus je profiel kwijt). Andere voorbeelden die LinkedIn niet toestaat zijn: het niet gebruiken van je eigen naam, je voordoen als iemand anders, nepprofielen aanmaken, onjuiste informatie verstrekken, proberen op het account van iemand anders in te loggen en iets anders dan een “head-shot” als foto gebruiken. Maak als bedrijf of instelling geen persoonsprofiel aan (maar kies voor een LinkedIn Groep of Bedrijfsprofiel). Pas als trainer ook op met het gebruik van het woord “LinkedIn”, het mag niet lijken alsof je bij LinkedIn werkt. Zie het onderdeel “LinkedIn User Do’s and Don’ts” van de LinkedIn User Agreement.

Als je wijzigingen aanbrengt in je profiel dan brengt LinkedIn mensen met wie je verbonden bent daarvan op de hoogte. Via deze statusupdates blijf je zelf dus ook eenvoudig op de hoogte van wijzigingen in het profiel van anderen! Als je liever niet hebt dat anderen jouw profielwijzigingen zien dan kun je dat uitschakelen via Privacy en instellingen > Privacy > “Profielwijzigingen delen” (Settings>Profile>”Choose whether or not to share your profile edits”). Het is handig om de notificatie op profielwijzigingen tijdelijk uit te schakelen als je je profiel bijwerkt op details bijschaaft – zo val je anderen daar niet mee lastig. Of als je wilt voorkomen dat je werkgever je wijzigingen opmerkt.

Controleer of je per ongeluk meerdere LinkedIn profielen hebt

Het komt regelmatig voor dat mensen meerdere malen op LinkedIn zijn te vinden doordat zij een tweede, dubbel profiel hebben aangemaakt. Sommige mensen zijn een eerder profiel vergeten, anderen hebben per ongeluk via een LinkedIn uitnodiging op een ander e-mailadres een extra profiel aangemaakt. Het is minder verwarrend voor mensen die met je willen verbinden als je met één profiel (mét foto!) op LinkedIn staat. Controleer dus even of je per ongeluk in het verleden al eens een profiel hebt gemaakt door binnen LinkedIn op je eigen naam te zoeken.

Als je onverhoopt meerdere profielen hebt gevonden kies dan met welk account je door wilt gaan en zorg dat je de profielinformatie en connecties van de andere(n) daaraan toevoegt. Dat is helaas een handmatige actie – LinkedIn kan je niet helpen met het samenvoegen van de informatie die je hebt ingevoerd. Vervolgens log je in op de te verwijderen accounts om deze af te sluiten via Privacy en instellingen > Account > “Uw LinkedIn-account sluiten” (Settings>Account>”Close your account”). Als je je wachtwoord vergeten bent dan kun je dat naar je e-mailadres toe laten sturen. Als je het gebruikte e-mailadres ook niet meer weet of daar geen toegang meer toe hebt neem dan contact op met LinkedIn Customer Support.

Je LinkedIn profiel beter vindbaar en deelbaar maken met het Openbare profiel (Public Profile) en de aangepaste URL (Vanity URL) vs privacy

Van ieder onderdeel in je profiel (foto, headline, huidige functie, voorgaande functie etc.) kun je via Profiel>Profiel bewerken>Openbare profielinstellingen bewerken (Profile>Edit Profile>Change Public Profile Settings) aangeven wat mensen die niet zijn ingelogd in LinkedIn kunnen zien. Zo kun je instellen dat alleen mensen met wie je zelf een connectie hebt je profielfoto mogen zien. Hierdoor maak je het mensen die je op hebben gezocht wel moeilijk om je te herkennen. Omdat LinkedIn profielen ook door zoekmachines worden geïndexeerd is het voor je vindbaarheid via zoekmachines als Google én voor de Pagerank van websites waar je naar linkt handig om je profiel wat meer open te stellen.

Vink “Mijn openbare profiel zichtbaar maken voor iedereen” (Full View) aan en kies vervolgens de onderdelen die publiek toegankelijk mogen zijn. Je kunt je Openbare profiel zelf controleren met de link “Uw openbare profiel weergeven” (View My Public Profile as others see it).

Vervolgens kun je het internetadres van je Public Profile, de zogenaamde Aangepaste URL (Vanity URL), inkorten en personaliseren. Dit ziet er professioneler uit en maakt het adres bruikbaar op visitekaartjes, in e-mail signatures en op je eigen website. Mijn openbare profiel is te vinden op https://www.linkedin.com/in/mackaaij/ en zonder aanpassingen was dit iets als https://www.linkedin.com/pub/patrick-mackaaij/13/945/54.

LinkedIn Premium-gebruikers kunnen hun profiel openstellen zodat iedereen het volledige profiel kan zien en gratis berichten kan sturen.

Overige privacy instellingen

Via Privacy en instellingen kun je nauwkeurig regelen wat er precies met de informatie die je op LinkedIn ter beschikking stelt gebeurt. Naast je openbare profiel kun je ook instellen of mensen met wie je verbonden bent geattendeerd mogen worden op wijzigingen die je in je profiel of status aanbrengt. Ook kun je instellen of mensen met wie je verbonden bent mogen zien met wie jij allemaal verbonden bent.

LinkedIn kent de functie “Wie heeft uw profiel bekeken?” (Who’s Viewed My Profile?) waarin je kunt zien wie jouw profiel heeft geraadpleegd, hoe vaak je profiel is geraadpleegd en welke mensen of groepen je gemeen hebt met deze bezoekers. LinkedIn vult deze gegevens verder aan zodat je je profiel beter kunt toespitsen op bezoekers die je wilt krijgen. Je ziet de dominante bedrijfstak, functie en regio van bezoekers en de trefwoorden die zij gebruikten om je profiel te vinden. LinkedIn vult het overzicht aan met tips om je profiel te verbeteren, zoals verbinden met anderen, een samenvatting toevoegen of lid worden van een groep. Het tabblad “How you rank for profile views” laat zien hoe vaak mensen jouw profiel raadplegen in vergelijking met de rest van je eerstegraadsnetwerk.

Je kunt instellen hoe je bij anderen in “Who’s Viewed My Profile” verschijnt: helemaal niet, anoniem met alleen functietitel/bedrijf(stak) of met je volledige naam en professionele titel. Als je ervoor kiest om niet zichtbaar bij anderen (Anoniem, Anonymous) te zijn dan heb je zelf ook geen toegang tot deze informatie – tenzij je een betaald LinkedIn Premium account hebt. LinkedIn Premium-gebruikers zien extra gegevens van de afgelopen 90 dagen: trefwoorden waarop zij gevonden zijn, plus bedrijfstakken en geografische locatie van de bezoekers.

Verder kun je de toegang die je externe applicaties tot je account hebt verleend inzien en indien gewenst intrekken. Denk hierbij aan een Twitter client zoals TweetDeck of HootSuite.

In het artikel Wake up call! 7 nieuwe LinkedIn-instellingen waar je een blik op moet werpen lees je meer over de meest belangrijke privacy-instellingen van LinkedIn. Als je kiest voor privacy, krijg je naast minder relevante advertenties ook minder relevante vacatures én mag je minder van andere leden zien. Daarnaast kun je accountgegevens downloaden. Op de hoogte blijven van ontwikkelingen kan via het LinkedIn Security blog.

Tips:

  • Schakel “Dubbele verificatie voor aanmelding” (Two-step verification) in. LinkedIn vraagt om je 06-nummer (verschijnt niet op je profiel) en stuurt je een nummer via SMS. In vervolg vraagt LinkedIn je bij het inloggen vanaf een onbekend apparaat om zo’n SMS-code én stuurt je e-mail als je inlogt op een nieuw apparaat. Zonder jouw mobiele telefoon kun je dan niet inloggen wat voorkomt dat hackers voldoende hebben aan je inlognaam en wachtwoord.
  • Ben je vergeten LinkedIn uit te loggen op een andere computer? Dan kun je de LinkedIn-sessies opvragen en vanuit daar afsluiten.
  • Je kun een Data Export aanvragen gegevens over alle acties die je zelf op LinkedIn hebt uitgevoerd.

Minderjarigen op LinkedIn (vanaf 16 jaar in Nederland)

Nederlandse scholieren kunnen vanaf 16 jaar werken aan hun LinkedIn-profiel. Het netwerk helpt hen zo al vroegtijdig aan extra informatie ter ondersteuning van de keuze voor studierichting, een stageplek of werk. Onderwijsinstellingen hebben eigen pagina’s (University Pages) die  inzicht geven in waar alumni werken en prominente alumni laten zien.

Minderjarigen hebben strikte privé-instellingen. Zo is de leeftijd en headline altijd verborgen en verschijnt het profiel niet in zoekmachines zoals Google en Bing. De profielfoto is alleen zichtbaar voor eerstegraads contactpersonen en in plaats van woonplaats geeft LinkedIn standaard de minder nauwkeurige regio weer. Tenslotte worden de gegevens niet gebruikt voor promotionele doeleinden.

Wat betreft leeftijd volgt LinkedIn de wettelijke bepalingen van een land, sommige landen hanteren 13 jaar als minimum leeftijd.

Breng je LinkedIn profiel op Profielsterkte Zeer deskundig (All-Star)!

Mensen met een compleet LinkedIn profiel worden 40x vaker gevonden/benaderd – LinkedIn geeft ze voorrang in de zoekresultaten. De sterkte van je profiel neemt toe naarmate je meer content toevoegt. Een profielsterkte maak je Zeer deskundig (All Star) door het volgende te doen:

  1. Vul je naam in
  2. Schrijf een goede professionele kopregel (headline)
  3. Vul postcode en bedrijfstak in
  4. Voeg een profielfoto toe (vergroot de kans dat mensen je kunnen vinden met een factor 7), liefst zo groot mogelijk – mensen kunnen er dan op door klikken
  5. Vul overige contactgegevens in
  6. Schrijf een samenvatting (summary) over jezelf
  7. Som je werkervaring (banen en functies) in, inclusief omschrijving en jouw rol
  8. Benoem de opleidingen die je hebt gevolgd
  9. Vul vaardigheden (skills) in
  10. Verbind voor een goed profiel met minimaal 50 andere LinkedIn gebruikers

LinkedIn loodst je door het compleet maken van je profiel heen met tips.

Tot februari 2012 had je drie aanbevelingen (recommendations) van anderen nodig. Dat is niet meer het geval omdat LinkedIn terecht concludeert dat je daar minder gemakkelijk directe invloed op uit kunt oefenen. Tot december 2012 kon je je profiel “100% compleet” maken – profielsterkte is daar de vervanger van.

Social Selling Index (SSI)

LinkedIn berekent dagelijks je Social Selling Index (SSI). Dat is een score op basis waarvan je kunt zien hoe  zichtbaar je bent op LinkedIn. Je krijgt ook inzicht in je positie binnen de bedrijfstak en je eigen netwerk.

De score is opgebouwd uit vier onderdelen. In het dashboard kun je doorklikken voor een korte SlideShare-presentatie over de achtergrond van de indicatoren:

  • Establish your professional brand: zorg voor een volledig profiel en doe actief mee op LinkedIn met het schrijven van artikelen en daarop reageren.
  • Find the right people: vind interessante mensen om contact mee op te nemen (en werk met groepen).
  • Engage with insights: deel interessante informatie op LinkedIn.
  • Build relationships: verbind met de juiste mensen (die aankoopbeslissingen nemen), ook via groepen, en reageer op wat zij op LinkedIn plaatsen.

Bedrijven op LinkedIn (Company Profiles)

Op basis van de ingevoerde profielen van alle LinkedIn gebruikers genereert LinkedIn automatisch een profielpagina voor een bedrijf. Een Company Profile geeft een bezoeker snel inzicht over het bedrijf zoals geleverde producten en diensten, vacatures, in- door- en uitstroom en nieuwsberichten. Ook zie je wie je persoonlijk of via-via bij het bedrijf kent, drempelverlagend voor potentiële sollicitanten en klanten. Vanaf een bedrijfsprofiel zie je ook wie aan dezelfde instelling heeft gestudeerd (Uw Alumni van de universiteit, Your College Alumni) dus als sollicitant wil je dus zeker even het bedrijfsprofiel van een bedrijf of LinkedIn raadplegen! Daarnaast zie je de laatste acties zie medewerkers op LinkedIn hebben uitgevoerd met betrekking tot het bedrijf (zoals het aanpassen van de functietitel).

Standaard mag iedere werkzame medewerker met een deskundig of zeer deskundig profiel met meerdere contactpersonen en een e-mailadres dat bij het bedrijf hoort de algemene gegevens van het bedrijfsprofiel bijwerken maar je kunt ook specifieke “Company Pages Admins” aanwijzen. Company Page Admins kunnen ook op profielen van LinkedIn gebruikers aangeven dat deze niet meer werkzaam zijn bij het bedrijf (of er nooit hebben gewerkt). Op het bedrijfsprofiel staat vermeld wie de pagina het laatst heeft gewijzigd. Verstandig dus om even te verifiëren of jouw bedrijfsprofiel up-to-date is en daar periodiek onderhoud op te plegen. Veel onderhoud plaatst LinkedIn automatisch als statusupdate “<bedrijfsnaam> added a new service” – als je pagina daar irritant vol mee staat dan kun je de helpdesk van LinkedIn vragen deze te verwijderen.

Vanuit een bedrijfsprofiel kun je als “Company Page Admin” van die pagina status updates versturen. Mensen die het bedrijf volgen op Linkedin krijgen dit bericht dan in hun statuspdates te zien. Met “Sponsor update” kun je het bericht (betaald) zelfs onder de aandacht brengen van mensen die de Company page nog niet volgen. Als volgers op het bericht reageren met een opmerking of een “like” dan verschijnt het bericht ook bij hun volgers in de statuspdates. Na 24 uur geeft LinkedIn statistische informatie over het aantal mensen dat bereikt is met het bericht en er iets mee heeft gedaan (klikken, als interessant markeren).

Je kunt een bericht richten aan een specifiek deel van je volgers door bij “Deel met” te kiezen voor Doelgroep. Een doelgroep moet minimaal 100 LinkedIn-gebruikers omvatten. Je kunt selecteren op bedrijfsgrootte, werknemers en niet-werknemers, bedrijfstak, functie, aantal dienstjaren, locatie en taal. De doelgroep krijgt het bericht als netwerkupdate binnen, daarnaast zijn de gerichte updates zichtbaar op de pagina van je bedrijf.

Bedrijven kunnen, tegen betaling, vacatures (Jobs) gericht onder de aandacht brengen van LinkedIn-gebruikers. Deze vacatures zijn dan ook zichtbaar op het bedrijfsprofiel. Tot 1 augustus 2014 konden recruiters een knopje “Apply with LinkedIn” opnemen in vacatures op de eigen bedrijfswebsite voor een slimme integratie. Sollicitanten konden in een wizard hun profiel aanpassen voor de vacature en dan zien welke contactpersonen zij (eventueel via-via) kennen bij het bedrijf om een bericht te sturen via LinkedIn. Via de API van LinkedIn zijn dergelijke oplossingen nog steeds te ontwikkelen. Daarbij kan zelfs gekoppeld worden met een Applicant Tracking System (ATS).

Grafisch kun je een logo (100×60) en header (646×220) uploaden voor de tabs het bedrijfsprofiel zelf, en eentje die naast de statusupdates (vanaf 300×300) verschijnt.

Je kunt bedrijven volgen (Follow) zodat je via je LinkedIn-updates op de hoogte blijft van de in-, door- en uitstroom plus nieuwsberichten. Onder het knopje “Ik volg” (Following) kun je instellen waarvan (doorstroom, vacatures, wijzigingen aan het profiel) en hoe (LinkedIn updates, e-mail) je op de hoogte wilt worden gehouden. Er is ook een LinkedIn Follow-knop voor bedrijven zodat bezoekers van de website eenvoudig kunnen aanhaken.

Op een bedrijfsprofiel staan algemene gegevens zoals omschrijving, specialiteiten, website URL, bedrijfstak, bedrijfslogo en adressen van vestigingen. Bedrijfsprofielen worden ook door Google geïndexeerd en kunnen dus op die manier gevonden worden. Company Page Admins kunnen statistieken van het bereik van statusupdates, volgers, bezoekers en hun interactie met updates en de pagina vinden en analyseren. De statistieken kun je bijvoorbeeld uitsplitsen op demografische gegevens van de bezoeker/volger: aantal dienstjaren, bedrijfstak, functie, regio, bedrijfsgrootte en of het een werknemer betreft.

Een specifiek bedrijf vind je snel door de zoeker rechtsboven in Bedrijven (Companies) te laten zoeken. LinkedIn maakt voor de resultaten gebruik van zowel de informatie van een bedrijfsprofiel als de profielen van LinkedIn gebruikers. Via het menu Bedrijven kun je door de lijst van bedrijven bladeren op bedrijfstak (Industry) of zoeken op naam, geografische locatie, omvang en medewerkers die je er kent (eerste- en tweedegraads). Je kunt ook bedrijven die een vacature hebben gepubliceerd op LinkedIn filteren via “Zoekt personeel via LinkedIn” (Hiring on LinkedIn).

Je kunt ook drie LinkedIn groepen onder de aandacht brengen op je bedrijfsprofiel.

LinkedIn Showcasepagina’s (showcase pages)

LinkedIn showcasepagina’s zijn gekoppeld aan je bedrijfspagina en stellen je in staat specifieke doelgroepen met een eigen boodschap te bereiken. Zo kunnen geïnteresseerden specifieke merken, producten, portfolio, evenementen, bedrijfsonderdelen of projecten volgen die bij je bedrijf horen. De pagina zelf heeft een beperkt profiel en is vooral bedoeld om updates te verspreiden.

Showcasepagina’s zijn bedoeld om langdurige relaties met een specifieke doelgroep te ontwikkelen en zijn niet bedoeld voor kortlopende marketingcampagnes. Denk aan belangrijke, terugkerende gebeurtenissen met unieke volgers. Voor eenmalige gebeurtenissen kun je het beste naar LinkedIn Ads kijken.

Bij een showcasepagina hoort een banner van 974×300, een kleine banner van 100×60 en een vierkante afbeelding van 50×50. Showcasepagina’s zijn meertalig. Houdt er rekening mee dat je de showcasepagina zelf niet kunt verwijderen – hiervoor moet je een verzoek indienen bij LinkedIn Support.

LinkedIn Showcasepagina’s vervangen het tabblad Products & Services die je tot 14 april 2014 kon gebruiken.

LinkedIn Career Explorer

Voor studenten maakt LinkedIn Career Explorer mogelijke carrièrepaden inzichtelijk. Op basis van jouw opleidingsinstituut, opleidingsniveau en gewenste bedrijfstak doorzoek je de gevolgde paden van miljoenen professionals. De Career Explorer geeft ook vacatures, interessante bedrijven, salarisverwachtingen en LinkedIn gebruikers uit je netwerk die je op weg kunnen helpen weer.

LinkedIn Career Explorer

LinkedIn Career Explorer en de bijbehorende apps zijn vooralsnog alleen beschikbaar voor een beperkt aantal universiteiten in Amerika.

LinkedIn Vacatures (Jobs)

Via het centrale menu Vacatures kun je vacatures zoeken. Je kunt gericht zoeken op onder andere sleutelwoorden, functietitel, bedrijf, geografische locatie, branche en ervaring. Deze zoekopdracht kun je vervolgens bewaren (Save) waarna LinkedIn je indien gewenst dagelijks, wekelijks of maandelijks op nieuwe vacatures die aan deze zoekopdracht voldoen attendeert. LinkedIn doet op basis van je profiel alvast een aanbeveling. De drie vacatures die het best bij jouw profiel passen zie je ook op je startpagina in het blokje “Vacatures die u misschien interesseren” (Jobs You May Be Interested In).

Vacatures binnen je netwerk (mensen die je kent) pik je er eenvoudig uit en er is een knop om snel contact op te nemen met die mensen. Herinner ze indien nodig kort waar je ze van kent, geef aan waarom jouw vaardigheden en expertise aansluiten bij de functie en sluit af met aangeven waarom je geïnteresseerd bent in deze functie. Zo geef je iemand aanknopingspunten voor een gesprek voor jou met HR.

Premium-gebruikers zien voor welke vacatures zij tot de top 50% kanshebbers behoren en wat de snelstgroeiende bedrijven zijn waar iemand uit het eigen netwerk werkt.

Aan het plaatsen van een vacature die op deze manier kan worden gevonden zijn voor een werkgever kosten verbonden. Op het moment van schrijven zijn de kosten minder dan de helft van de kosten voor het plaatsen van een vacature bij Monsterboard. Als je meerdere plaatsingen inkoopt gaat de prijs nog verder omlaag. Na het opstellen van de vacature biedt LinkedIn je voor een kleine meerprijs aan om InMails aan te kopen waarmee je kandidaten die zich buiten je netwerk bevinden rechtstreeks kunt benaderen.

Tip: Als een reactie op een verstuurde InMail 7 dagen uitblijft dan krijg je een credit terug die 90 dagen geldig blijft.

Bij het opstellen van de vacature vul je een functieomschrijving, bedrijfsnaam en locatie in. Vervolgens kun je vijf bedrijfstakken en functiegebieden selecteren (Ctrl-toets vasthouden, dan klikken). Het salaris en een bonus voor het aanbrengen van een kandidaat zijn optioneel. Met minimale opmaak kun je vervolgens de vacature en je bedrijf omschrijven (waarbij gegevens van het Company Profile als aanzet worden ingevuld). De kandidaat kan solliciteren via LinkedIn of worden doorverwezen naar een website. Je kunt ook je eigen profielfoto weergeven bij de vacature, aangevuld met de relatie tot de functie (HR manager, manager, medewerker, werving- en selectiebureau).

Tussentijds kun je met Voorbeeld (Preview) zien hoe de vacature eruit komt te zien. Je kunt ook zien hoeveel mensen er aan het profiel voldoen, LinkedIn sorteert deze op een toegekend cijfer. Na het daadwerkelijk plaatsen van de vacature kun je deze zogenaamde “Profile Matches” ook beheren.

Je kunt een vacature ook in een LinkedIn Groep plaatsen (deze optie was tot juni 2011 gratis). De LinkedIn Groepen geven overigens ook banen weer die bij de groep passen.

Inzicht in salarissen met LinkedIn Salary

Werkgevers hebben vaak manieren om salarissen te vergelijken op basis van variabelen zoals functie, locatie, bedrijf en senioriteit. LinkedIn Salary stelt salarisinformatie beschikbaar om de transparantie te vergroten.

Je begint je zoektocht met een functietitel en plaatsnaam. Vervolgens filter je de gegevens op bedrijfstak en ervaringsjaren. LinkedIn geeft snel inzicht in de invloed van bijvoorbeeld bedrijf(somvang), bedrijfstak en opleidingsniveau op de opbouw van het salaris. Naast basissalaris is er inzage in bonus en commissie.

Salarisinformatie is beschikbaar voor betalende gebruikers of gebruikers die hun eigen salaris hebben ingevoerd. Dat jaar kun je verlengen door opnieuw je salaris in te sturen.

Omwille van privacy koppelt LinkedIn de salarisinformatie die je invoert niet aan je profiel. Een salaris is anoniem en niet te herleiden tot een individueel lid. LinkedIn bewaart alleen dát je gegevens hebt ingevoerd zodat ze je een jaar lang toegang tot de gegevens van anderen kunnen geven.

LinkedIn Premium geeft recruiters en sollicitanten extra mogelijkheden

De meeste professionals hebben met een gratis account veel plezier van LinkedIn. Profielen van Premium-gebruikers zijn beter zichtbaar, ze krijgen meer ruimte in de zoekresultaten plus een opvallend icoon.

De profielen die netjes bijgehouden worden door LinkedIn-gebruikers zijn natuurlijk erg interessant en worden via een Premium-abonnement door LinkedIn volledig doorzoekbaar. Voor recruiters die een vacature uit hebben staan en voor sollicitanten om zich voor te bereiden om een gesprek of contact op te nemen met mogelijk toekomstige collega’s.

Bedrijven vervullen graag vacatures via-via. Dat levert snel passende kandidaten op die gemiddeld langer in dienst blijven. LinkedIn ondersteunt recruiters door vacatures in het via-via netwerk uit te zetten. Op een speciale webpagina zien medewerkers welke personen uit het eigen netwerk passen bij openstaande vacatures. LinkedIn mailt deze ook nog eens om de week.

Een belangrijk voordeel van LinkedIn is dat je ook passieve kandidaten kunt bereiken, terwijl je met vacaturesites alleen actieve banenzoekers treft. 15 procent van het arbeidspotentieel in Nederland is actief werkzoekend. LinkedIn maakt het mogelijk ook de overige 85 procent te bereiken. Je zoektocht op LinkedIn kun je beginnen vanuit het profiel van een goede werknemer die momenteel in dienst is, of met een functietitel. LinkedIn sorteert kandidaten die al “iets” met het bedrijf hebben voor, bijvoorbeeld uit het via-via netwerk of mensen die op een of andere manier gereageerd hebben op het bedrijfsprofiel.

Na het afsluiten van een abonnement kom je op deze handige pagina uit die de voordelen van een Premium-abonnement met korte filmpjes uitlegt.

LinkedIn kent abonnementen waarvan je mogelijk als sollicitant of recruiter gebruik wilt maken. Voor enkele tientallen dollars per maand kunnen betalende LinkedIn Premium gebruikers gericht naar profielen zoeken. Er is een gratis variant voor non-profit organisaties. Premium gebruikers kunnen volledige profielen opvragen en ook precies nagaan wie hun profiel heeft geraadpleegd. Ook kunnen zij profielen ordenen in mappen en voorzien van notities met Profile Organizer. Premium gebruikers kunnen zonder introductie via InMail contact opnemen met andere LinkedIn gebruikers. Ook kunnen zij zich aansluiten bij het OpenLink netwerk – daarmee geef je aan dat andere LinkedIn-gebruikers jou altijd via InMail mogen benaderen waarbij je eigen contactgegevens verborgen blijven. Tenslotte krijgen Premium gebruikers sneller antwoord op vragen die zij aan LinkedIn zelf stellen.

LinkedIn Recruiter Mobile is een iPhone-app waarmee recruiters snel InMails kunnen uitwisselen met potentiële nieuwe medewerkers en e-mails met hun nieuwe manager. Daarnaast kun je zien wie vacatures bekeek of erop reageerde en de volledige LinkedIn-profielen bekijken. LinkedIn reageert op het schudden van je iPhone met een zoekopdracht voor nieuwe profielen dus je schudt de sollicitanten letterlijk uit je mouw. Geen iPhone? Gebruik de website http://www.linkedin.com/recruiter

Werkgevers of recruiters kunnen, zelfs in teamverband, via LinkedIn Talent vacatures uitzetten en kandidaten zoeken. Met LinkedIn Premium account kun je zelfs automatisch e-mail ontvangen als er een nieuw profiel opduikt dat aan je zoekopdracht voldoet. Ook kunnen referenties als Premium gebruiker snel worden gecontroleerd doordat je via de zogenaamde “Reference Search” bedrijfsnamen met jaartallen kunt opgeven om mensen te zoeken die in die periode bij het bedrijf hebben gewerkt. Aan het uitvoeren van door recruiters gewenste specifieke zoek- en filteropdrachten zijn kosten verbonden. LinkedIn geeft zonder abonnement wel aan hoeveel mensen aan de zoekopdracht voldoen en vaak of deze mensen zich in je eigen netwerk bevinden zodat je kunt zien of de investering de moeite waard is.

Als sollicitant kun je profielen van mensen die je gaat ontmoeten raadplegen en zo aanknopingspunten voor een sollicitatiegesprek ontdekken. Denk aan wederzijdse connecties, interesses of bedrijven. Door het Company Profile op LinkedIn te raadplegen voor bedrijfsinformatie kun je zien of je per ongeluk (ex)-medewerkers in je netwerk hebt zitten. Misschien kun je wel eenvoudig contact opnemen met een (ex) medewerker die de baan had waarop je solliciteert! Je kunt verder terug in de tijd opvragen wie je profiel heeft bekeken, per industrie en op basis van welke trefwoorden.

Als Premium gebruiker krijg je extra statistische informatie over bedrijven en kun je altijd profielen inzien, niet alleen als deze expliciet zijn opengesteld. Verder kun je vacatures die via LinkedIn zijn aangekondigd “bookmarken” en jezelf profileren door mee te doen in discussies in LinkedIn Groups. Als je een LinkedIn Premium account hebt dan verschijnt jouw naam bij zoekopdrachten bovenaan als Featured Applicant.

LinkedIn Premium-gebruikers kunnen een badge activeren, deze “Premium-account” of “Job Seeker” badge is ook direct zichtbaar in zoekresultaten.

Adverten op LinkedIn: LinkedIn Ads

Met LinkedIn Ads kun je een kleine advertentie weer laten geven op LinkedIn. Je kunt linken naar een profielpagina op LinkedIn of een webpagina en een korte omschrijving en kleine afbeelding meesturen. Als je wilt dan kun je tot 15 variaties van advertenties proberen.

Bedrijven kunnen de verstuurde Company Updates onder de aandacht brengen van mensen die de Company Page nog niet volgen met “Sponsor update” – het bereik zie je op de Company Page onder Analytics. Het is ook mogelijk om berichten te versturen die niet op de Company Page zelf terechtkomen, deze heten Direct Sponsored Content.

Vervolgens bepaal je nauwkeurig de doelgroep van de advertentie. Je kunt gebruik maken van de profielgegevens geografisch (werelddeel, land of gebied), bedrijfstak of omvang, functietitel, LinkedIn Groep, geslacht en leeftijdscategorie. Je kunt zelfs specifieke bedrijven en functieomschrijvingen benaderen. Of “Matched Audiences” – mensen die lijken op een publiek waar je zelf meer van weet zoals e-mailadressen of werkgevers.

Daarna kies je voor Pay per click (CPC) of Pay per 1000 impressions (CPM) en stel je een dagelijks budget en campagneperiode vast. Met de optie “Lead Collection” stel je LinkedIn-gebruikers die op je advertentie klikken direct de vraag of je contact met hen mag opnemen. Zo ja dan krijg je daar direct een mail van. Als je de vervolgcommunicatie ook in LinkedIn afhandelt dan geeft het rapport met alle leads van de afgelopen periode adequaat weer of alle leads zijn opgevolgd.

Nadat je advertentie is goedgekeurd kun je de statistieken volgen en eventueel de advertentie nog aanpassen.

Met Sponsored InMails stuur je een LinkedIn-gebruiker een bericht. Het bericht bereikt de ontvanger als deze actief is op LinkedIn. Wegens de Nederlandse uitleg van de telecomwet van de Europese Unie kun je geen Sponsored InMails naar Nederlands sturen.

Gerelateerd aan adverteren is weten welke functies bezoekers van je website bekleden. LinkedIn kan Website Demographics aanleveren als je een script aanroept waarmee LinkedIn kan zien wie je website bezoekt.

LinkedIn achtergrondinformatie en toekomstige ontwikkelingen

Er zijn een aantal LinkedIn User Guides gemaakt waarmee je vanuit een specifieke rol (student, journalist, ondernemer) op weg geholpen wordt met LinkedIn. Er zijn daar ook video’s te vinden van de basisfunctionaliteiten van LinkedIn.

Verder kun je antwoorden op veelgestelde vragen over LinkedIn (FAQ) vinden via de knop Help rechtsbovenin. Als deze FAQ je niet verder kan helpen dan kun je een vraag stellen via het LinkedIn Customer Support Center – zowel aan andere gebruikers of aan LinkedIn.

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen van LinkedIn via het LinkedIn blog of LinkedIn op Twitter via @LinkedIn. Dat doe ik ook, om belangrijke ontwikkelingen vervolgens weer te verwerken in dit artikel.

LinkedIn: Stop looking for a job. Start looking to meet people.

2 gedachten over “De kracht van LinkedIn te gebruiken: introductie (profile)

  1. sijmen schreef:

    Dag Patrick,

    Leuk artikel.

    Je schrijft over ‘vacatures die je misschien interesseren’ in LinkedIn. Waar ik eigenlijk op zoek naar ben is Hoe het werkt. De functie geeft namelijk niet echt vacatures terug waarop ik hoopte of zit te wachten. In ieder geval meestal niet.

    Groeten Sijmen

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *