Veel professionals hebben een account voor het zakelijke sociale netwerk LinkedIn. Toch zie ik dat deze regelmatig nauwelijks wordt gebruikt. Zo worden niet consequent uitnodigingen naar zakenpartners en collega’s verstuurd. Ook worden verzoeken tot het leggen van een verbinding (connectie), zelfs door een klant waarmee is samengewerkt, nog vreemd gevonden. Zelfs de recruiter is onvindbaar op sociale media.
Dit artikel is opgedeeld in drie delen:
- Introductie van LinkedIn, het aanmaken van een persoonlijk- en bedrijfsprofiel en het raadplegen van vacatures
- Verbinden met contactpersonen en communiceren via statusupdates en LinkedIn Groups
- Mobiel gebruik van LinkedIn en het uitbreiden en integreren met applicaties en websites
Connectie maken met mensen (Connect)
Om optimaal gebruik te maken van LinkedIn is het van belang dat je een verbinding legt tussen jouw profiel en dat van andere LinkedIn gebruikers. Vervolgens kun je na iedere LinkedIn actie over en weer in kleine stappen de relatie verder uitbouwen wat al snel kan leiden tot meer contact via e-mail, telefoon of face-to-face. Kleine stappen zoals vertellen waar je mee bezig bent, reageren op dergelijke meldingen van anderen, anderen feliciteren met een nieuwe baan of klant of bedanken voor het delen van een nuttig artikel. Door minimaal wekelijks iets te plaatsen is de kans groot dat je zichtbaar blijft binnen je netwerk vanwege de wekelijkse LinkedIn e-mail.
LinkedIn geeft in de LinkedIn etiquette aan dat het voor de kracht van het netwerk verstandig is alleen te verbinden met mensen die je daadwerkelijk kent en (zakelijk) vertrouwt. Via LinkedIn kunnen mensen hun eerstegraads connecties vragen om geïntroduceerd te worden bij een tweede- of derdegraads connectie. Via “Voorgesteld worden door een connectie” (Get introduced through a connection) kunnen mensen zo banen, mensen en kansen uitwisselen. Als iemand je benadert over iemand die op een andere afdeling binnen jouw bedrijf stage heeft gelopen dan weet je daar waarschijnlijk niet zoveel over te vertellen. Het is voor jou dan ook vreemd om contact op te nemen en dus het contact over-en-weer te faciliteren – men kan dit net zo goed rechtstreeks doen en je zou alleen maar in de weg zitten. Als je een dergelijke aanvraag ontvangt dan kies je zelf of je die wilt doorsturen naar jouw connectie of naar jouw tweedegraads connectie. Mensen met wie je een visitekaartjes zou uitwisselen kun je in de regel uitnodigen om te verbinden via LinkedIn. Krijg je een invite waar je over twijfelt? Vraag je af: zou ik deze persoon een gunst verlenen of vragen? Aan de andere kant wijst Edwin Vlems erop dat de kans groot is dat je potentiële klanten/opdrachtgevers de deur wijst.
Je kunt nieuws van door LinkedIn geselecteerd Thought Leaders volgen door ze te volgen vanaf hun LinkedIn-profielpagina. In het overzicht kun je de thought leaders sorteren op alfabet, aantal volgers of laatste publicatiedatum. De updates van deze thought leaders komen komen dan in je network status updates terecht.
Contactpersonen importeren in LinkedIn
Je kunt snel achterhalen welke van jouw contactpersonen al gebruik maken van LinkedIn. Via “Connecties toevoegen” (Add Connections) rechtsbovenin kun je contactpersonen importeren via adresboeken van online diensten zoals Hotmail/Live, Gmail en Yahoo. Ook kun je een import starten uit Microsoft Outlook of een tekstbestand uploaden. Dit importeren kun je met een gerust hart doen – LinkedIn stuurt pas een uitnodiging naar een contactpersoon om te verbinden nadat je deze in een vervolgstap expliciet hebt aangevinkt.
Als je bedrijven en opleidingen hebt opgesomd in je profiel dan kun je ook nagaan welke (voormalige) collega’s/klasgenoten al een account hebben. LinkedIn schotelt je zelf ook regelmatig mogelijke contactpersonen voor die verbonden zijn met mensen uit jouw netwerk. Als mensen in jouw netwerk nieuwe verbindingen leggen komen deze contactpersonen op die manier vanzelf ook onder jouw aandacht. Via deze zogenaamde “Mensen die je misschien kent” (People You May Know) functionaliteit kun je mensen eenvoudig uitnodigen om te verbinden, of juist wegklikken als je ze niet kent.
Bij het versturen van een uitnodiging tot verbinden is het handig om kort te noemen waar je iemand van kent en/of waarom je wilt verbinden. Dit verhoogt de kans op een (snelle) acceptatie van de connectie en je uitnodiging ziet er niet uit als gewoon een “ik wil een groot netwerk”-mailtje. Maak er een gewoonte van om uitnodigingen een persoonlijk tintje mee te geven.
Het lastige van LinkedIn is dat de knop Connect op sommige plekken direct een standaardbericht verstuurt. Bijvoorbeeld vanuit het overzicht “People You May Know”. De meest veilige optie is eerst het volledige profiel van een contactpersoon te openen. Vanuit daar klik je vlak naast de knop Connect, op zoek naar de optie om een bericht te personaliseren. Als die optie er niet is, klik dan – vanuit het volledige profiel dus – gewoon op Connect.
Op PC of laptop kun je mensen uit je 3e-graads-netwerk niet zomaar uitnodigen. LinkedIn laat je hen alleen een InMail sturen. Probeer dan op je smartphone het profiel op te zoeken. Via de puntjes rechtsboven kun je dan een depersonaliseerde uitnodiging versturen. En anders heb je daar een knop om te verbinden.
Als vijf personen als reactie op jouw uitnodiging met de knop “I Don’t Know This Person” aangeven je niet te kennen dan moet je in vervolg een e-mailadres van een LinkedIn contactpersoon intypen voordat je een uitnodiging tot connectie mag versturen. LinkedIn voorkomt zo dat je gebruikers lastig valt – mensen ervaren rechtstreekse berichten van onbekenden al snel als spam. Benader overigens gerust mensen waar je jaren geleden goed mee hebt samengewerkt alsnog – vrijwel iedereen gaat direct op de uitnodiging in en regelmatig volgt er een korte uitwisseling van de huidige bezigheden.
Via Contacts>Connections kun je door de met jouw verbonden contactpersonen bladeren. Je kunt de informatie uitbreiden met zelf te definiëren tags, aantekeningen en contactgegevens. LinkedIn stelt je in staat je contactpersonen te doorzoeken en vervolgens te filteren op bedrijfsnaam (company), locatie (location) en bedrijfstak (industry). Het mini-profiel van mensen kun je aanvullen met eigen gegevens. Via Connections kun je ook een selectie maken van je contactpersonen en vervolgens meerdere mensen in één keer mailen. Tenslotte kun je hier de verbinding met een LinkedIn gebruiker weer verbreken: “Connecties verwijderen” (Remove Connections). Je kunt een verbinding verbreken vanaf een profielpagina met het kleine driehoekje op de knop naast “Bericht versturen” maar dan ben je op iemands profiel geweest en dan valt het meer op.
LinkedIn maakt het gemakkelijk om je gegevens te exporteren zodat je baas blijft over je eigen gegevens. Zo kun je al je contactpersonen eenvoudig exporteren naar bijvoorbeeld CSV en vCard (.VCF).
LinkedIn gebruikers opzoeken
Met de LinkedIn-app kun je snel andere gebruikers opzoeken. De app kan een QR-code voor jouw account aanmaken die de ander kan scannen. En vice versa.
Tijdens een evenement kun je gebruikmaken van “In de buurt”. Je ziet dan andere LinkedIn-gebruikers die de pagina ook open hebben.
Direct na een evenement of ander zakelijk contact kun je aan de hand van de visitekaartjes je nieuwe contactpersonen op LinkedIn opzoeken. Zelf ben ik een aantal jaren teruggegaan in de tijd en heb mensen uitgenodigd met wie ik vroeger heb samengewerkt. Met een korte introductie erbij werkte dat prima.
LinkedIn limiteert het aantal zoekopdrachten voor gratis gebruikers. De zogenaamde Commercial Use Limit is bedoeld om verkopers en recruiters richting een LinkedIn Premium-account te bewegen. De feitelijke limiet is waarschijnlijk zo’n 60 zoekopdrachten per maand en stelt zich op de eerste van de maand opnieuw in. Als workaround kun je LinkedIn via Google doorzoeken (X-Ray LinkedIn) of wat creatiever door de interface van LinkedIn klikken.
Contactpersonen zoeken op naam kan boven in het zoekvenster. Achter de knop Geavanceerd (Advanced) gaat een uitgebreid zoekscherm schuil waarin je gericht kunt zoeken op geografische locatie, functie, bedrijf, educatieve instelling, branche etc. Zo kun je ook zoeken naar mensen die nú bij een specifiek bedrijf werken en mensen die er voorheen werkten uitfilteren.
Je kunt bij het zoeken gebruik maken van de operators OR, AND en NOT (in hoofdletters). Sommige zoekopties kun je alleen gebruiken als je een betaald LinkedIn Premium account hebt. Zoekopdrachten kunnen worden bewaard zodat je ze niet steeds opnieuw hoeft samen te stellen en kun je zelfs wekelijks of maandelijks via e-mail op de hoogte worden gesteld van nieuwe gevonden personen.
LinkedIn sorteert gevonden personen standaard op “Relevance”, eerste-, tweede-, of derdegraads contactpersonen staan dan wat meer bovenaan. De weergave (View) kun je aanpassen van Basic naar Expanded om de huidige en vorige functie weer te geven (meer velden zijn kiesbaar via “Create a new view” maar dit gaat een Premium feature worden). LinkedIn geeft ook aan welke contactpersonen je met iemand gemeen hebt (“In Common” of “Shared Connection”) opdat je iemand sneller kunt plaatsen. Na een zoekopdracht kun je snel verder filteren op geografische locatie, relatie (eerste-, tweede-, of derdegraads of LinkedIn Group), bedrijfstak, huidige en voormalige werkgever, educatieve instelling en taal van het profiel. Betaalde accounts kunnen ook filteren op zaken als specifieke LinkedIn Group en werkervaring (zodat recruiters bijvoorbeeld jobhoppers kunnen uitfilteren).
LinkedIn laat bij meer dan 500 connecties niet zien met hoeveel mensen iemand verbonden is. Vanuit de lijst met zoekresultaten kun je doorklikken op de 500+ waarna het aantal bovenaan de lijst verschijnt.
Loop die stapel oude visitekaartjes die je altijd hebt bewaard eens na en stuur een korte persoonlijke uitnodiging!
Als je iemands profiel raadpleegt dan kun je in de zijbalk ook zien welke andere profielen mensen die dat deden vaak inkeken. In het profiel zelf kun je het onderdeel “Connecties” (Connections) doorzoeken. Zo kun je achterhalen of iemand mensen kent met bepaalde functie- of bedrijfsnamen. Op iemands profiel zie je niet alleen wie in jouw netwerk hem of haar kent, maar ook hoe ze elkaar kennen. Een connectie wegens een recent project is wellicht warmer dan die van een stageplaats in het verleden.
Daaronder staat een grafische weergave van het netwerk, te verdelen in bedrijf, opleiding, locatie en bedrijfstak. Leuk om ook eens te bekijken op je eigen profiel!
Daaronder zie je welke talen, vaardigheden, bedrijven en locaties overeenkomen met jouw profiel.
Je kunt iemand blokkeren op LinkedIn. LinkedIn verbreekt dan de verbinding, verwijdert aanbevelingen en onderschreven vaardigheden en maakt je onbereikbaar. Als een profiel storend is voor de hele LinkedIn-community dan kun je het rapporteren.
Klasgenoten en alumni opzoeken via LinkedIn Classmates
Met alumni kun je vaak eenvoudig in contact komen. LinkedIn erkent het de kracht van de netwerken van van klasgenoten. Als je scholen en universiteiten aan je profiel hebt toegevoegd dan kun je alumni vinden via LinkedIn Classmates. Vanuit deze interface kun je per instelling gegroepeerd zien waar mensen werken, in welke functie en in welke landen/plaatsen. Je kunt filteren op de jaartallen dat je aan die instelling studeerde of op je jaar van afstuderen.
Met de links onder de foto kun je je met iemand verbinden, een bericht sturen als je verbonden bent en zien wie je gemeenschappelijk kent. Als er een groen bolletje staat is de persoon online. Iemand met een groen bolletje met een witte stip kan mobiel notificaties ontvangen via de LinkedIn-app.
Helemaal onderaan de pagina kun je zoeken naar LinkedIn Groups met de naam van de instelling omdat in contact te komen met alumni. Via dergelijke groepen worden ook vaak vacatures aangeboden.
Mensen die je niet kent bereiken met LinkedIn InMail
Via LinkedIn InMail kun je tegen betaling berichten sturen naar andere LinkedIn-gebruikers. InMails zijn vrij prijzig en de ontvanger kan feedback geven. Als de feedback op minimaal zeven van de laatste tien InMails positief was dan heeft een verzender drie sterren. Verzenders met minimaal drie sterren staan bekend om het schrijven van relevante berichten waardoor LinkedIn ze doorstuurt naar je primaire e-mailadres. Op deze manier voorkomt LinkedIn spam. Verzenders zien hun kwaliteitsscore tijdens het opstellen van een nieuwe InMail, onderaan het bericht.
Mocht je een InMail ontvangen, realiseer je dan dus dat iemand betaalt om contact met je op te nemen. Markeer het bericht niet achteloos als ongepast. Overweeg niet te reageren, dan krijgt de verzender na zeven dagen de aangekochte credits terug.
Tip: Als je in dezelfde LinkedIn-groep zit als iemand die je wilt bereiken dan kun je gratis een InMail sturen. Ga hiervoor naar het tabblad Members en zoek de persoon op.
Beter gevonden worden door te verbinden met een LinkedIn LION
Na een zoekopdracht op LinkedIn staan mensen die zich in je netwerk bevinden standaard bovenaan. Als je op LinkedIn gevonden wilt worden dan is het dus handig om met veel mensen verbonden te zijn. Sommige LinkedIn gebruikers hebben LION in hun Headline staan – deze mensen klikken (theoretisch dan) niet op “I Don’t Know This Person” als je ze uitnodigt om te verbinden en overbruggen op die manier mogelijk gesloten netwerken. LinkedIn laat dit oogluikend toe, waarschijnlijk omdat het gevonden worden op trefwoorden wel relevant is. Om dezelfde reden worden veel mensen lid van een groep met veel leden zoals “White House”. Zoek eens op iets als “LION <woonplaats>” of “LION <specialiteit”>.
LinkedIn Premium-gebruikers kunnen hun profiel openstellen zodat iedereen het volledige profiel kan zien en gratis berichten kan sturen.
LinkedIn Pro Finder
LinkedIn Pro Finder werkt vooralsnog alleen in Amerika. De dienst verbindt freelancers met opdrachtgevers. Opdrachtgevers zoeken op een vaardigheid. Als zoekresultaat zien opdrachtgevers een lijst met professionals, inclusief overeenkomstige kennissen, recente aanbeveling en vaardigheden. Het is ook mogelijk om een opdracht uit te zetten die LinkedIn bij freelancers uitzet.
Schrijf LinkedIn Aanbevelingen (Recommendations)
Aanbevelingen helpen mensen die contact met je willen opnemen over de drempel heen, je hebt jezelf dan immers bewezen. De meest geijkte aanbevelingen zijn dan ook die van bestaande klanten die vertellen over hun ervaringen met jou.
Onder Profiel>Aanbevelingen (Profile>Recommendations) kun je een aanbeveling schrijven voor iemand met wie je prettig hebt samengewerkt. Iedereen kent mensen die een aanbeveling verdienen, toch? Gewoon doen, komt altijd als een leuke verrassing! Qua opbouw kun je bijvoorbeeld vertellen hoe je iemand op het spoor bent gekomen (wat was je probleem), vervolgens vertellen wat die persoon specifiek heeft gedaan om je te helpen en afsluiten met het behaalde resultaat.
Mensen met wie je naar tevredenheid hebt samengewerkt komen meestal niet spontaan op het idee om een LinkedIn aanbeveling te schrijven. Je kunt daar natuurlijk gewoon om vragen, vooral als iemand op de een of andere manier laat weten tevreden over je te zijn.
N.B.:
- Aanbevelingen moeten worden geaccepteerd voordat ze zichtbaar zijn. Nadien kun je door jou geschreven aanbevelingen aanpassen en zelfs weer intrekken.
- Je kunt aanbevelingen op LinkedIn verplaatsen naar een andere functie door de functie te verwijderen en opnieuw aan te maken. De recommendation “zweeft” dan waarna je ‘m kunt koppelen aan een andere functie. Jan Willem Alphenaar legt deze workaround op video uit.
- Als LinkedIn aanbevelingen onderling worden uitgewisseld dan komen ze op anderen niet oprecht over.
Statusupdates
Met statusupdates kun je mensen met wie je verbonden bent informeren over je werkzaamheden. Je kunt vertellen over projecten waar je aan werkt maar ook vragen om advies of aankondigen dat je een baan zoekt. LinkedIn-gebruikers die met je verbonden zijn zien jouw status updates in Network Activity op het Home scherm – en jij natuurlijk van hen. Statusupdates brengen interactie op gang – zo kan een (potentiële) klant bijvoorbeeld geïnteresseerd raken in werk dat je momenteel bij een andere klant uitvoert. LinkedIn vult namen van bedrijven en personen uit je eigen netwerk aan en stuurt hen een attentie om ze bij het gesprek te betrekken.
Je kunt je statusupdates verrijken met afbeeldingen, video, geluid, presentaties, documenten door ze te uploaden (tot 100MB) of een van de ondersteunde websites te gebruiken.
Mensen uit je netwerk kunnen ervoor kiezen om specifiek jouw updates te verbergen door met de muis één van jouw updates aan te wijzen en dan rechtsboven in de update te klikken op de link Verbergen (Hide) die dan verschijnt. De startpagina van LinkedIn toont tussen de 10 en de 25 updates waaronder ook nieuwe mensen in het LinkedIn netwerk, profielwijzigingen, deelname aan LinkedIn Groepen etc. Als je dus veel status updates doorstuurt en daardoor overheerst in de statusupdates is de kans groot dat mensen ervoor kiezen om jouw updates te filteren waardoor je ze voor niets schrijft.
Tips:
- Je kunt eerdere updates (en activiteit op LinkedIn) terugzoeken via het knopje achter “Bericht verzenden” (Send message) > “Recente activiteit weergeven” (View recent activity).
- Noem contactpersonen of bedrijven (begin met @) zodat mensen die het bericht lezen door kunnen klikken. En misschien brengen de genoemde contactpersonen of bedrijven je bericht onder de aandacht van hun volgers.
- Je kunt je contactpersonen complimenteren met het “lintje” in de status-update.
- Mocht je per ongeluk iemands updates hebben verborgen dan kun je dat direct ongedaan maken in het bericht dat LinkedIn toont en anders later via Instellingen>Account>”Aanpassen van updates die u wilt zien op uw homepagina” (Settings>Account>”Customize the updates you see on your home page”), tabblad Verborgen (Hidden).
- Je kunt voorkomen dat LinkedIn je netwerk op de hoogte brengt van je status updates via Instellingen>Profiel>”Uw broadcastactiviteiten in/uitschakelen” (Settings>Profile>”Turn on/off your activity broadcasts”).
Het bereik van je statusupdates zie je aan de rechterkant terug (Who’s viewed your updates). Je ziet hoeveel mensen de update gezien hebben, hoeveel ‘m interessant vonden en de verspreiding van je update naar je eerste-, tweede- en derdegraadsconnecties.
Publiceren op LinkedIn (Posts)
Naast korte statusupdates kun je artikelen publiceren op LinkedIn. Langere berichten hebben ruimte voor een kop, tags, foto en opgemaakte tekst.
Statistieken geven aan of je bericht gelezen wordt en door welke doelgroep. Daarnaast krijgt iedere auteur een eigen pagina op LinkedIn Today.
Nieuwsbrief op LinkedIn
LinkedIn faciliteert het versturen van een periodieke nieuwsbrief waar LinkedIn-gebruikers zich op kunnen abonneren. De lezers moeten dan een LinkedIn-account hebben en als uitgever zie je alleen naam, functietitel en kop. Oftwel je krijgt zelf de e-mailadressen niet maar kunt mensen alleen via LinkedIn bereiken.
LinkedIn Evenementen
In de linkerkolom, tussen groepen en tags die je volgt, kun je een evenement promoten. Het evenement is openbaar (iedereen kan zich aanmelden) of privé. Vervolgens kun je persoonlijke connecties uitnodigen, zij kunnen het evenement vervolgens verder onder de aandacht brengen. Binnen het evenement kun je berichten plaatsen om deelnemers op de hoogte te houden.
LinkedIn Live (video)
Je kunt met LinkedIn live gaan. LinkedIn Live is pas beschikbaar als je erom vraagt en door de ballotage komt :)
LinkedIn Elevate
LinkedIn Elevate (alleen op uitnodiging beschikbaar) helpt werknemers nieuwtjes te delen. De app houdt bij hoe vaak een nieuwtje is gedeeld of een reactie heeft gekregen.
Koppeling tussen LinkedIn en Twitter
LinkedIn heeft een koppeling met Twitter zodat je je status ook daar bij kunt werken. Tot juni 2012 kon je ook je Twitter berichten importeren (of alleen die met de hashtag #li of #in) maar zoals ik al schreef is het in de meeste gevallen geen goed idee alle tweets over te nemen. Ten eerste zijn je tweets niet allemaal zakelijk/professioneel en ten tweede verstuur je waarschijnlijk zoveel tweets dat je de Network Activity op de LinkedIn Home pagina’s van mensen met wie je verbonden bent overheerst met jouw status updates wat als spam kan worden ervaren. Mensen zullen dan jouw statusupdates waarschijnlijk gaan filteren met het knopje “Hide” achter een van je updates en dat kan niet je bedoeling zijn, toch? Mocht je toch willen koppelen dan kan dat met IFTTT (If This Then That).
Als je een Twitter account hebt gekoppeld aan LinkedIn dan kun je via het uitklaplijstje een statusupdate vanuit LinkedIn doorplaatsen naar Twitter.
Newsle
Newsle attendeert je op blogs en artikelen over jou of mensen uit je netwerk – collega’s, leidinggevenden, experts etc.
Newsle is 14 juli 2014 overgenomen door LinkedIn. LinkedIn werkt aan integratie. Daarnaast blijft Newsle vooralsnog als losse dienst beschikbaar.
LinkedIn Contacts
Bij iedere contactpersoon kun je aantekeningen maken die alleen zichtbaar is voor jou. Bijvoorbeeld handige dingen om te onthouden over een persoon. LinkedIn heeft een apart gedeelte om je te herinneren contact op te nemen of te onderhouden. Daarbij kun je een notificatie instellen over een dag, week of maand – of zelfs herhalend iedere week, maand, kwartaal, half jaar of jaar. Er is ook een apart tabje om aan te geven hoe, waar, wanneer en via wie je elkaar hebt ontmoet.
Als LinkedIn toegang heeft tot je e-mail, lijst met contactpersonen en/of agenda of Evernote dan geeft LinkedIn de laatste gerelateerde notities weer zodat je snel de draad weer op kunt pakken.
Let wel: alle informatie die je toevoegt blijft op LinkedIn. Je kunt je contactpersonen exporteren maar dan krijg je alleen naam, e-mailadres, functie en bedrijfsnaam mee.
LinkedIn Groepen (Groups)
Een LinkedIn Groep stelt je als professional in staat te discussiëren en kennis te delen met mensen met wie je gemeenschappelijke interesses deelt. Je kunt er je expertise delen en zo gevonden worden door vakgenoten en potentiële werkgevers. LinkedIn Groepen kunnen gratis worden aangemaakt en worden gebruikt door alumni, clubs, bedrijven en netwerkgroepen.
Via LinkedIn Groepen kun je interessante mensen op het spoor komen (geestverwanten). In de miljoenen groepen op LinkedIn voeren leden iedere minuut honderden gesprekken. Zoek maar eens op jouw interesses naar LinkedIn Groepen of kijk eens rond waar collega’s en vakgenoten lid van zijn, er is vast iets te vinden. Gemiddeld worden mensen van een groep of zeven lid.
Zoektip: Je kunt ook zoekopdrachten combineren zoals: (social media OR marketing) AND Nederland
LinkedIn brengt standaard de meest relevante discussies (Popular) in een groep in beeld op basis van het aantal likes of reacties (Comments). Je kunt kiezen voor een chronologische volgorde (Recent). Naast discussies wordt in groepen kennis gedeeld door het plaatsen van nieuwsberichten en artikelen.
De meeste van de vele duizenden LinkedIn Groepen zijn inactief. Mensen worden lid om zich te associëren met een bedrijf of merk maar ook omdat bekenden lid zijn. LinkedIn Groepen kun je zelf op gang helpen: neem iedere keer dat je inlogt op LinkedIn de tijd neemt om één post en één vraag te beantwoorden – totale investering: tien minuten!
Beknopt formuleren en los van eigen producten en diensten reageren wordt op prijs gesteld. Houdt daarnaast rekening met het onderwerp en de vraagstelling, mensen uiten zich in het openbaar (en dus via LinkedIn) niet al te controversieel. Beheerders kunnen discussies onder de aandacht brengen als Beheerderskeuze (Manager’s Choice).
Als deelnemer kun je helpen de discussie vrij te houden van reclame, vacatures en spam door de beheerders van de groep op dergelijke bijdragen te attenderen via het linkje onderaan een bericht (“Report as spam”).
LinkedIn is actief met de bestrijding van spam. Zo is er bijvoorbeeld een beleid dat de naam SWAM (Site Wide Automatic Moderation) heeft gekregen. Met SWAM werken moderators samen zonder dat te weten. Een keuze voor “blocked and deleted” maakt dat alle berichten van de betrokken goedgekeurd moeten worden voor publicatie.
Er zijn vast diverse LinkedIn Groups van jouw gading te vinden. Probeer de suggestie van LinkedIn eens uit onder Interests>Groups die u misschien interesseren (“Groups you may be interested in”). Of zoek eens op trefwoorden uit je expertise en interesses. Verder kun je eens een kijkje nemen naar de LinkedIn Groepen die collegae en vrienden op hun profiel tonen. Je kunt in totaal lid worden van maximaal 50 groepen.
Standaard zijn groepen vindbaar. Ieder lid kan mensen uit het directe netwerk uitnodigen. Beheerders kunnen een groep verbergen waarna alleen eigenaren en managers nieuwe leden kunnen uitnodigen.
Bij het aanmelden kun je instellen of je het groepslogo wilt etaleren op je profiel. Vervolgens kun je via e-mail op de hoogte gehouden worden van discussies binnen een groep – per groep kun je daarvoor een e-mailadres opgeven. Je kunt ervoor kiezen om van alle nieuwe berichten op de hoogte te worden gesteld (wat bij actieve groepen veel e-mail kan opleveren) of alleen een dagelijkse of wekelijkse samenvatting te ontvangen. Je kunt leden van de groep ook toestaan je e-mail te sturen – dat gaat dan via LinkedIn zodat je e-mailadres niet zichtbaar is en met één bericht tegelijk dus zal niet snel spam opleveren. Groepsaankondigingen van de beheerder van de groep (Announcements) kun je apart toestaan – deze zijn door LinkedIn beperkt tot maximaal één per week.
Via het menu Interests>Groups kun je groepen waar je lid van bent terugvinden. Discussies waar je aan deelneemt of die je volgt kun je binnen de groep opvragen via Search. Ook kun je LinkedIn-gebruikers volgen waar je niet mee verbonden bent om zo geattendeerd te worden op hun bijdragen in overeenkomstige groepen.
Was een LinkedIn Groep toch niet zo leuk? Verlaten kan altijd met de knop rechtsbovenin.
Krijg je teveel e-mail? LinkedIn biedt standaard aan e-mail te sturen als andere LinkedIn gebruikers reageren op discussies die je hebt gestart of waar je op hebt gereageerd. De optie “Stuur me een e-mail voor elke nieuwe discussie” (Send me an email for each new comment) kun je bij discussies waar je op reageert uitschakelen door de discussie niet meer te volgen (Stop Following). Als je teveel e-mail ontvangt vanuit een actieve LinkedIn Groep loop dan de instellingen van die LinkedIn Groep even na en kies voor een dagelijkse of wekelijkse samenvatting (Digest). LinkedIn heeft het zelf ook door als je dagelijks berichten ontvangt maar daar niets mee doet en schakelt dan vanzelf over op een wekelijks overzicht. Ook stelt LinkedIn je andere groepen om te volgen voor.
Zelf een LinkedIn Groep aanmaken
Een LinkedIn Groep kun je gratis aanmaken. Bedenk eerst goed wat je precies met de groep wilt bereiken en of een LinkedIn Groep daar de beste manier voor is. Om een actieve groep (community) te maken moet je deze beheren en zeker de eerste paar maanden intensief begeleiden, zie de tips in onderstaande presentatie.
Zorg ervoor dat er regelmatig iets nieuws in de groep te vinden is. Pas dan vinden er discussies plaats en kunnen potentiële klanten door bestaande klanten worden overtuigd. Geef in de omschrijving van de LinkedIn Groep duidelijk aan wat de criteria voor toelating zijn en geef een toelichting aan de professional als je deze afwijst.
De tijdsinvestering begint al met de promotie van de nieuwe groep via bijvoorbeeld status updates in LinkedIn zelf of via Facebook en Twitter. Je kunt ook mensen uitnodigingen via Beheren>Uitnodigingen verzenden (Manage>Send Invitations). Daar kun je LinkedIn connecties uitnodigen of een lijst met e-mailadressen via een CSV import aanleveren. Promoot de groep ook op je website, in offline advertenties en andere publicaties en in gesprekken met potentiële deelnemers.
Vervolgens moet je de eerste tijd het goede voorbeeld geven en af en toe bijsturen door ongewenst materiaal te verwijderen en de zender op de publicatie aan te spreken. Als beheerder kun je de gedragsregels samenvatten onder Groepsregels (Group Rules). Een logo instellen kan ook, zorg voor de volgende afbeeldingen:
- Groepslogo (Group Logo) – 100 x 50 pixels, PNG/JPEG/GIF formaat, maximum omvang 100KB
- Klein logo (Small Logo) – 60 x 30 pixels, PNG/JPEG/GIF formaat, maximum omvang 100KB
- Afbeelding (Hero Image) – minimaal 646 x 200 pixels, PNG/JPEG/GIF formaat, maximum omvang 2 MB
Tip: Afbeeldingen verkleinen kan met http://www.shrinkpictures.com.
De Mededeling verzenden (Announcement) functionaliteit kun je gebruiken om maximaal eenmaal per week de LinkedIn Groep in een soort nieuwsbericht onder de aandacht te brengen (interessante discussies, aanstaande evenementen etc.). Een announcement verschijnt ook als nieuwe discussie in de groep.
Vraag nieuwe deelnemers zichzelf voor te stellen aan de groep. Wie ben je, waar kom je vandaan, wat is je functie etc. maar ook wat men van de groep verwacht. Je kunt deelnemers ook motiveren om mee te doen door gewenst gedrag (discussies starten maar ook erop reageren) zelf te vertonen en te belonen. Belonen kan door deze mensen in een aparte discussie te noemen maar je zou ook merchandising als kleine prijs kunnen opsturen. Beheerders van een LinkedIn Groep kunnen ook discussies onder de aandacht brengen als Beheerderskeuze (Manager’s Choice). Deze berichten verschijnen prominent bovenaan.
Deelnemers aan de groep kunnen een bijdrage markeren als spam. Leg uit hoe dat werkt in de groep en maak dat bericht eens “Manager’s choice”.
Handmatig gevlagde berichten beheren kan via de Moderatorwachtij (Moderation Queue) in de webinterface en vanuit e-mail notificaties. Als beheerder kun je een specifieke discussie ook eenvoudig verwijderen via Meer>Verwijderen (More>Delete) of vanuit de e-mail notificaties die je kunt krijgen ter attentie van een nieuwe discussie: Meer>Uw instellingen>Activiteit>”Stuur me een e-mail voor elke nieuwe discussie” (More > My Settings > Activity >”Send me an email for each new discussion”. Deelnemers aan een LinkedIn Groep kunnen worden gepromoveerd tot Moderator waarna zij ook de bovenstaande functionaliteiten tot hun beschikking krijgen zonder direct Beheerder van de Groep te hoeven zijn. Vanuit de Moderatorwachtrij (Moderation Queue) kun je in één keer van meerdere berichten de markering verwijderen of juist met de krachtige knop “remove member, block & delete contributions” spam bestrijden.
Naast Beheerder is er overigens nóg een privilege: eigenaar. Alleen de eigenaar van een groep kan de groep verwijderen of openstellen. Eigenaarschap kun je overdragen. Bij het aanmaken van de groep geef je aan of deze open of gesloten is. Bij gesloten groepen worden alle deelnemers goedgekeurd voordat ze mee mogen doen – de groep groeit dan dus ook minder hard. Mocht je gesloten beginnen en de groep later “open” maken dan zijn de berichten tot voor dat moment niet voor iedereen toegankelijk. Het voordeel van een open groep is dat de discussies geïndexeerd kunnen worden door zoekmachines als Google en gedeeld kunnen worden via sociale netwerken zoals Twitter en Facebook.
Om de groep beter vindbaar te maken kun je ‘m ook noemen op je bedrijfsprofiel (Company Profile). Je mag hier maximaal drie groepen noemen.
De e-mailberichten die je als beheerder stuurt zijn instelbaar. Zo kun je een nieuwe deelnemer verwelkomen. Ook zijn er sjablonen om gesloten groepen te beheren: een verzoek tot aanmelding bevestigen en verzoeken goed of afkeuren.
LinkedIn: Stop looking for a job. Start looking to meet people.
Hallo Patrick,
Interessant blog met veel nuttige informatie!
Wat me opviel is de opmerking dat subgroepen geen aparte tabbladen voor vacatures en reclame zouden hebben. Het kan natuurlijk zijn dat dit onlangs is aangepast maar in alle subgroepen die ik beheer zijn deze wel aanwezig.
Dan nog een vraag mbt het uploaden van ‘Hero images’: de optie om deze images in te stellen heb ik nog kunnen ontdekken. Ook zie ik ze nog niet in andere groepen. Weet jij (of iemand anders) of en wanneer deze mogelijkheid beschikbaar komt in Nederlandse LInkedIn groepen?
Alvast bedankt!
vriendelijke groet,
Marcel Teunissen.
Hallo Marcel,
Bedankt voor je compliment! Ik kan zo 1-2-3 niet in je groepen kijken omdat deze besloten zijn maar je zal vast gelijk hebben. De kanttekening “maar bieden geen aparte tabbladen voor vacatures en reclame” bij subgroepen heb ik verwijderd.
Wat betreft Hero images, die zie ik onder Manage > Group information. In het Nederlands is het Beheren > Groepsinformatie. Daar heet het geen “Hero image” maar gewoon Afbeelding. Je hebt daar dus Groepslogo, Klein logo, Afbeelding – deze vertalingen heb ik direct even in het artikel verwerkt. Als je die optie nog niet hebt dan rolt LinkedIn het waarschijnlijk geleidelijk uit. Dan heb ik helaas geen idee wanneer het er komt – LinkedIn doet er geen uitspraken over.