kodable icon

Kodable: Spelenderwijs leren programmeren

De vaardigheid om te kunnen programmeren is de afgelopen decennia steeds belangrijker geworden en die trend zet zeker door. Volwassenen kunnen leren waarom en een start maken op code.org of Codeacademy. De meeste informatie om te leren programmeren is ingestoken op volwassenen.

will i. am: “Great coders are today’s rap stars.”

De beste leeftijd om een taal te leren is tussen je tweede en tiende jaar. En leren programmeren is ook een taal leren. Kodable voor iPad leert kinderen spelenderwijs de basisbeginselen van programmeren en logica.

Voor ouders en onderwijzers levert Kodable een curriculum aan om jonge kinderen de basisbeginselen van programmeren bij te brengen. Het Nederlandse project Codekinderen van Mijn Kind Online en Kennisnet biedt een special lespakket voor de basisschool voor kinderen van groep 3 tot en met 8 van het basisonderwijs spelenderwijs leren programmeren. Kodable komt daar ook aan bod.

Kodable

De gedachtegang oppikken maakt dat een kind er later veel sneller mee aan de slag kan als de interesse daar is. Kodable brengt de manier van denken over in een leuk spel waarin je wollige wezentjes (fuzzies) door een “doolhof” helpt door aanwijzingen in de juiste volgorde te slepen. Die volgorde is je script of programma.

Het gaat op zich niet om het doolhof. De uitgang is eenvoudig te vinden en Kodable geeft het gewenste pad helder aan met te vergaren muntjes. Het is leuk om kinderen de wuppie te zien programmeren.

Kodable voorbeeld level

Tip: Kinderen vinden het ook leuk om jouw werk te controleren, een soort code review :)

Kodable begint met richtingen: naar beneden, naar rechts, naar links en naar boven. De pijlen sleep je in de juiste volgorde in een beperkt aantal vakjes. Als je klaar bent dan druk je op de knop Play waarna jouw fuzzie de instructies op gaat volgen. En hopelijk uit het doolhof komt. Zo niet, dan zie je duidelijk bij welke stap het mis is gegaan.

De eerste moeilijkheidsgraad in Smeeborg is dat je de fuzzie bij een gekleurd vakje een bepaalde kant op moet sturen. Bijvoorbeeld “Bij geel naar beneden” (conditionele). De moelijkheidsgraden zijn gegroepeerd in lessen.

Een volgende moeilijkheidsgraad is het gebruik van herhaling (een loop). Je kunt een aantal zetten één tot vijf keer achter elkaar afspelen. Voor een oplopend trappetje programmeer je bijvoorbeeld: “Driemaal: rechts en dan omhoog”.

In de 30 velden van Function Junction maak je gebruik van functies. De stappen die je in een functie opneemt kun je vaker aanroepen. Na een functie kun je even wat andere stappen uitvoeren, de functie werkt dus net iets anders dan een loop.

De 30 velden van Bugs Below doen zelf een suggestie voor de te doorlopen stappen. Maar daar zitten wel fouten (bugs) in die je moet verbeteren. Je komt onderweg insekten (bugs) tegen die je plet als je ze passeert.

Kodable - unlocked

Hoe meer levels je hebt uitgespeeld hoe meer keuze uit fuzzies je hebt. rainbowFuzz, prismFuzz en skillzFuzz kun je vrijspelen door via Twitter of Facebook een bericht over Kodable te sturen.

Kodable Pro heeft meer dan 100 levels. Er is een gratis versie van Kodable waar je de eerste 30 levels in kunt spelen. Daarna kun je per 30 levels in-app opwaarderen. Kodable Pro is een losse app dus als je die later alsnog koopt dan moet je helemaal opnieuw beginnen of gegevens exporteren en importeren.

Fuzzy Fun: Spellen en matchen

Naast programmeren kun je spelen met spelling (Fuzzy Fun Spelling) door letters op woorden te slepen. Of woorden aan een bijbehorend plaatje koppelen door ze na elkaar aan te tikken (Fuzzy Fun Matching).

Parent Teacher Portal voor ouders en onderwijzers

In het Parent Teacher Portal kunnen ouders en onderwijzers informatie en tools vinden om Kodable als een effectief leermiddel in te zetten. Kodable biedt met Learning Guides een complete methode om jonge kinderen de basisbeginselen van programmeren bij te brengen. Denk aan een e-boek voor volwassenen, opdrachten om sleutelbegrippen te verankeren, stapsgewijze lessen en een voortgangsrapportage.

De Learning Guides zijn te vinden onder Korable Curriculum, evenals de mogelijkheid om zelf woorden toe te voegen aan Fuzzy Fun Spelling. Onder Settings kun je in de app de behaalde levels in- en uitschakelen. Met Kodable Sync maak je als docent aan de hand van je klassenlijst een profiel aan voor al je leerlingen waarna zij op iedere willekeurige iPad verder kunnen werken. Als docent kun je vervolgens de voortgang zien.

Kodable volgen om op de hoogte te blijven kan op Twitter, Facebook en Pinterest. Of schijf je in voor updates via de nieuwsbrief op de website.

Download Kodable voor iPad

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.