Klear logo

Klear: social intelligence platform

Klear heeft meer dan 200 miljoen social media profielen geïndexeerd. Vervolgens zijn de profielen geanalyseerd en geordend op meer dan 60.000 vaardigheden, mate van invloed, land/stad, leeftijd en geslacht. Met Klear breng je snel potentiële klanten en interessante invloedrijke mensen op deze variabelen in kaart.

Klear analyseert tot 5.000 Twitter-volgers en betrekt de laatste 1.500 tweets. Naast Twitter betrekt Klear de sociale netwerken Instagram en Facebook (profiel of pagina).

Een gratis Klear-account geeft je een goede indruk van de mogelijkheden. Je bent vooral beperkt in het filteren op vaardigen en het monitoren van je vooruitgang.

Klear

Social media profielen doorgronden met Klear

Klear is begonnen als Twtrland, een tool om snel sociale profielen van mensen te doorgronden. Handig om, voordat je iemand gaat volgen, te zien wat je zoal kunt verwachten. De informatie gaat verder dan het aantal volgers of likes. De screenshots tonen ongeveer de helft van de beschikbare gegevens, je kunt bij Klear nog verder doorscrollen.

Klear Profile

Op het tabblad Overview zie je hoeveel berichten iemand per dag stuurt, of mensen daarop reageren en of iemand het gesprek aan gaat. Daaronder zie je voorbeelden van berichten die anderen interessant vonden. En aan de rechterkant met wie iemand communiceert en alle volgers.

Het tabblad Analysis geeft een grafische onderverdeling van het type berichten. Stuurt iemand vooral “kale” tweets of ook linkjes, afbeeldingen, liedjes en checkins? Hoeveel retweets, mentions en replies? Naar welke domeinnamen linkt iemand vaak?

Twtrland Profile Analysis

Op het tabblad Network kun je een netwerk analyseren en volgers of mensen die tegen/met deze persoon praten opvragen. Deze lijsten kun je filteren op invloed, locatie, vaardigheid, geslacht en leeftijd. Alleen betalende gebruikers (Klear Pro) kunnen filteren op vaardigheid.

Klear Profile Network

Klear typeert gebruikers qua invloed (influence) als:

  • Celebrity: beroemdheden van Justin Bieber tot een Bekende Nederlander.
  • Power User: Actieve en populaire gebruiker.
  • Casual: Reguliere gebruiker.
  • Novice: Nieuwe of inactieve gebruiker.

Met meer dan 60.000 vaardigheden zijn het er teveel op op te noemen. Naast Social Media, Marketing, Business, Management, Blogger, Author, Design, Founder, Consulting, Community en Developers zit er vast wel iets op jouw specifieke vakgebied bij.

Let wel: Twitter verzamelt gegevens als invloed, vaardigheid, geslacht en leeftijd niet zelf bij de gebruikers. Klear analyseert profielen op meer dan domweg trefwoorden in een profiel. Soms zit Klear ernaast maar voor zover ik het kon zien gaat het vaak goed.

Klear Profile Demographics

Het tabblad Demographics geeft de verdelingen in geslacht, invloed, leeftijd, locaties en vaardigheden grafisch weer. Betalende gebruikers (Klear Pro) zien hier meer dan alleen de top. Zij krijgen inzicht in de websites waar mensen informatie vandaan halen, met de nadruk op meer niche websites. En een overzicht van de werkgevers.

Invloedrijke mensen vinden (Influencers)

Klear heeft miljoenen profielen geïndexeerd en voorzien van tienduizenden vaardigheden, mate van invloed, land/stad, leeftijd en geslacht.

In die profielen kun je grasduinen, op zoek naar een potentiële klant. Of vind mensen met invloed binnen een bepaald vakgebied, om kennis mee uit te wisselen of je te helpen met promotie. Door op regio te filteren vind je mensen om te betrekken bij een lokaal evenement.

Klear Influencers Marketing Netherlands

Betalende gebruikers (Klear Pro) kunnen daarnaast filteren op vaardigheden (Skills). Vanuit het overzicht kunnen zij mensen snel op een lijst parkeren om later contact mee te onderhouden.

Betalende gebruikers kunnen via Monitor > Network hun eigen netwerk en dat van concurrenten filteren. Het netwerk is onder te verdelen in volgers, mensen waarmee gesproken is of mensen die het account hebben aangesproken. Als gratis gebruiker kun je diezelfde informatie bereiken door eerst het profiel van een ander te openen. Tenslotte krijgen betalende gebruikers meer zoekresultaten.

Klear Home (betalende gebruikers)

Het startscherm van Klear geeft snel een totaaloverzicht van de afgelopen week. Hoe vaak werd er over je merk gesproken? Hoeveel nieuwe volgens en fans heb je erbij gekregen? Hoeveel tweets, berichten en foto’s plaatste je? Hoeveel reactie kreeg je in de vorm van retweets en likes?

Daarna somt Klear berichten over je merk op, berichten die retweets en likes trokken voorop. Gevolgd door de beste laatste berichten die je zelf plaatste.

Zodra je een concurrent hebt benoemd zie je het aantal vermeldingen en de toename van het aantal volgers onder elkaar staan. Daaronder somt Klear populaire berichten over de concurrent op.

Klear eindigt de startpagina met het suggereren van een aantal bloggers om contact mee op te nemen.

Klear Monitor (betalende gebruikers)

De Klear Monitor geeft inzicht in accounts en trefwoorden. Van het trefwoord GTST heb ik verderop een grafiek ingevoegd, de gegevens van mijn account zijn helaas niet spectaculair genoeg.

Het tabje Monitor zelf geeft een aantal grafieken weer. Hoe vaak werd je merk de afgelopen week genoemd? Hoeveel mensen heb je daardoor mogelijk bereikt? Hoeveel nieuwe volgers, tweets en retweets?

Daaronder zie je demografische gegevens die bekend zijn van de mensen die je hebben genoemd, gevolgd door populaire berichten.

De tabbladen Overview, Analysis, Network en Demographics komen overeen met het eerder genoemde doorgronden van social media profielen.

Klear Monitor: Benchmark

In plaats van een ander merk kun je kiezen voor Benchmark, Klear geeft dan het aantal vermeldingen en mogelijke impressies ten opzichte van elkaar weer.

De tabel daaronder geeft het gemiddelde aantal vermeldingen van de afgelopen week, het aantal tweets per dag, aantal retweets per 100 tweets, volgers, gevolgden en een inschatting van het daadwerkelijke bereik.

De grafiek daaronder geeft het aantal volgers per sociaal netwerk weer.

Klear Monitor: Keyword Trackers

Wederom: hoeveel vermeldingen en hoeveel mogelijke impressies leverde dat op? Gevolgd door demografische gegevens en populaire berichten.

Klear - Keyword Tracker

Om een of andere reden krijg je bij demografische gegevens geen inzicht in de websites waar mensen informatie vandaan halen en de werkgevers. Het lijkt mij op zich wel interessant om te zien welke websites informatief zijn met betrekking tot bepaalde trefwoorden.

Klear Publish (betalende gebruikers)

Op welk tijdstip van de dag kun je het beste berichten plaatsen? Klear let op wanneer mensen online zijn, onderverdeeld op locatie en vaardigheid. Daarnaast suggereeKlearrt Klear domeinen om interessante artikelen vandaan te halen. Denk aan nieuws, vakbladen en blogs.

Klear - Publishing Analytics

Klear stuurt je wekelijks een overzicht via e-mail met de toename van je volgers, top tweets en top volgers.

Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen of vragen? Volg Klear op Twitter.

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *