In het “Handboek Communities – de kracht van sociale netwerken” geeft Erwin Blom de ingrediënten voor het opzetten van een succesvolle community.
Een community is een groep mensen met een gezamelijk doel, belang of interesse die via internet communiceren, denk Facebook, Twitter maar ook LinkedIn Groups of een eigen community. Ook als je geen eigen community wilt opzetten is het boek een aanrader – het geeft inzage in het succes van social media.
Tip: Lees ook over het tweede boek van Erwin Blom: De Realtime Revolutie – Hoe Twitter (bijna) alles verandert.
Hoewel in het boek diverse ingrediënten de revue passeren blijft het opbouwen van een community en reis, een experiment. Erwin Blom was er wel vanaf de beginjaren van het World Wide Web in 1994 al bij. Als hoofd Digitaal bij de VPRO heeft hij in 2007 meegewerkt aan de succesvolle voorbeelden 3VOOR12, HappyVPRO en Landroof.
De bij VPRO opgedane ervaring deelt Erwin Blom in een tiental hoofdstukken. Creatie, communicatie, samenwerken en personalisatie hebben in de afgelopen 15 jaar geleid tot communities rondom passies, belangen of problemen. Voorwaarden voor een succesvolle community zijn een open cultuur, bereidheid tot delen, betrokkenheid, flexibiliteit, incasseringsvermogen en realisme. Zie je doelgroep voor ogen en bedenk waarom zij hun schaarse aandacht in jouw community zouden investeren – misschien is het beter om aan te sluiten bij een bestaande community? Wat wil je precies bereiken met een community? Ook de nodige tools om te luisteren, vertellen en het gesprek aan te gaan komen aan bod alsmede het belangrijke “content is king” (goede inhoud blijf belangrijk). Het boek sluit af met community management en het evalueren van de ontwikkeling en de meerwaarde van de community.
186 pagina’s, een aantrekkelijke vormgeving en de vlotte pen van Erwin Blom maken het “Handboek Communities – de kracht van sociale netwerken” erg prettig leesbaar. De checklisten waarmee alinea’s worden afgesloten geven een concrete vingerwijzing om het voorgaande in de praktijk te brengen. Het boek is ook prima te gebruiken als naslagwerk/checklist bij het opbouwen van een community in de toekomst en geeft inzicht in het succes achter social media.
Het boek is verweven met experimenten en voorbeelden uit de keuken van kleine tot grote bedrijven. Ervaringen en meningen van Sara Lee (moederbedrijf van Douwe Egberts), Slijterijmeisje (slijterij in Zeeland), Van Katoen (muziekband), Marketingfacts, Sanoma, NOS, iPhoneclub, Seats2Meet, Ambtenaar 2.0, NuJij, Mobypicture, Raboblog, Sellaband, RedesignMe, Adobe, Wij Bouwen Een Wijk (project van Gemeente Smallingerland), Whedonesque, webanalytics-expert Joost de Valk, Zygomatic, GarageSelect worden aangevuld met quotes van diverse deskundigen.
Concrete tips voor het opzetten van een community
Voorbeelden van concrete tips zoals die in het boek voorkomen zijn die van David van Berlo (Ambtenaar 2.0): “Je hebt die beroemde regel dat 1 procent heel actief is, 9 procent af en toe bijdraagt en 90 proces passief leest en volgt. […] Het is goed om je dat te realiseren als je een community begint.”
Of de drietrapsraket: De kans op succes van een community neemt toe als het lukt om op onderstaande drie niveaus waarde binnen je community te introduceren:
- Zorg ervoor dat de community van waarde is voor het individu.
- Zorg dat de waarde van de community toeneemt als de bezoeker met vrienden of gelijkgestemden gaat delen.
- Laat de optelsom van activiteit ook van waarde zijn voor de passieve bezoeker.
Begin een community vanuit passie, betrokkenheid, openheid en bevlogenheid
Hoewel social media waarde hebben (kostenbesparend, inkomstenverhogend of simpelweg winstgevend kunnen zijn) wijst Erwin Blom op de val te beginnen om geld te verdienen.
Het begint in mijn overtuiging met passie en betrokkenheid, het begint met openheid en bevlogenheid, het begint met de overtuiging dat we met zijn allen tot meer en beters en mooiers in staat zijn. Of dat nu persoonlijk of zakelijk is. En dat er dan veel uit voort kan vloeien, dat is het gevolg. Zie de voorbeelden in dit boek.
De passie en betrokkenheid zorgt ervoor dat je zelf (of de organisatie) energie in de community kunt blijven stoppen. Deze eigenschappen, tesamen met openheid en bevlogenheid, zorgen ervoor dat ook andere mensen bij de community betrokken willen zijn waar zij bij een initiatief uit winstbelang weg zullen gaan/blijven.
Bestel bij – Bol.com of download als PDF
Je kunt Erwin Blom volgen op Twitter.
Over de toekomst van social media merkt Erwin Blom op dat we straks weer gewoon over media spreken. Social media zijn op termijn voor iedereen de gewoonste zaak van de wereld: altijd en overal de mogelijkheid tot contact met de mensen die waardevol voor je zijn over de zaken die ertoe doen. En profiteren van hun c en passie. Dat is de toekomst van social media die al begonnen is.
Social media zijn er: Leer ervan profiteren en leer ermee omgaan.