Social media

De kracht van Google+ (Google Plus)

Op Google+ (Google Plus) wisselen mensen berichten over gedeelte interesses uit. Via Google+ kun je net als met Facebook en Twitter mensen volgen en zodoende volgen wat zij te vertellen hebben.

The New Google+

In Google+ volg je:

  • Collecties (Collections)
  • Communities
  • Mensen (People) die je eventueel indeelt in kringen (Circles)

Voor Android en iOS (iPhone/iPad) zijn er native Google+ apps die je kunt downloaden.

In dit artikel lees je meer over het volgen van collecties, communities en mensen. Eind 2015 zijn chatten en (video)bellen met Hangouts en foto’s beheren met Google Photos losgekoppeld van Google+ en beschikbaar als losse artikelen.

Navigeren door Google Plus

Met het grote zoekvak bovenaan het scherm kun je Google+ doorzoeken. Het belletje helemaal rechts geeft met een teller het aantal ongelezen Google+-meldingen weer. Via je profielfoto kun je snel je eigen profiel raadplegen of omschakelen een van Google+-bedrijfspagina als je die beheert.

De knop links opent een menu om te navigeren door de verschillende onderdelen van Google+. Het middelste gedeelte van het scherm past zich aan de breedte die overblijft aan.

Google+ kent de volgende sneltoetsen:

  • Volgende/vorige bericht: j/k
  • Reageren op een bericht: r
  • Zoeken: /
  • Feedback versturen: @
  • Navigatiemenu openen/verbergen: pijltje naar links/rechts

De Google+ Startpagina (Home)

De Startpagina van Google+ waarin je relevante berichten volgt lijkt op de tegels van Pinterest. Google+ laat meer en bredere kolommen zien als je meer schermruimte hebt (responsive). Als je de berichten liever in één kolom ziet dan kun je daarvoor kiezen via de Instellingen > Stream.

In het onderstaande screenshot zie je hoe Google+ eruit ziet als je inlogt of als je op “Home” klikt. In het midden zie je dan de berichten die geplaatst zijn vanuit profielen van mensen, bedrijven, collecties of communities die je volgt.

Google+ interface

Als er nieuwe berichten in de stream verschijnen dan laat Google+ een knop met een teller zien. Als je daarop klikt dan ververst de pagina.

Onderaan labelt Google+ het bericht met hashtags die in het bericht zijn gebruikt of hashtags die Google+ zelf bij het bericht heeft geplaatst. Als je op die hashtag klikt dan laat Google+ je bladeren door gerelateerde berichten van die hashtag.

Het menu onder de datum rechtsboven bevat een link naar het bericht, een optie om het bericht te negeren of misbruik te rapporteren.

Reageren op updates: +1, Opmerking (Comment) en Delen (Share)

Je kunt berichten gemakkelijk waarderen met +1, erop reageren of delen. De opmerkingen kun je een +1 geven, de schrijver in je eigen reactie meenemen, of rapporteren voor spam/misbruik. Bij een bericht staan drie manieren om het extra aandacht te geven:

  1. +1
    Met +1 geef je aan dat je een bericht nuttig of leuk vindt (of gewoon dat je het gezien hebt). Verder hoog je de teller van +1’s op en kunnen anderen die het bericht mogen lezen zien dat jij op +1 hebt gedrukt. Nogmaals op +1 klikken maakt het weer ongedaan. Sinds juli 2013 doet een +1 meer. Wanneer je een bericht een +1 geeft, kunnen mensen in je uitgebreide kringen die jou ook in hun kringen hebben, deze +1 ‘activiteitsupdate’ zien in hun updates. Ze zien de activiteitsupdate alleen als ze toegang hadden tot het oorspronkelijke bericht. Activiteitsupdates kunnen ook zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google+ voor iedereen die het oorspronkelijke bericht kan bekijken. Via Instellingen > Apps en activiteiten beheren > tabblad Google kun je dit bereik indien gewenst inperken. Je kunt daar op het tab Logboek al je +1’s vinden.
  2. Delen – het icoon met het pijltje
    Via Delen neem je het bericht zelf over. Je plaatst het in je eigen stream en deelt het met je eigen kringen of contactpersonen. Kijk voordat je iets deelt ook even naar de mensen met wie het onderwerp momenteel is gedeeld (Beperkt/Limited, Uitgebreide kringen/Extended circles of Openbaar/Public). Bij “Beperkt” kun je ook precies zien wie er toegang hebben. Misschien is het dan wel niet de bedoeling dat je het item verder deelt?
  3. Opmerking toevoegen
    Onder een bericht kun je een “Opmerking toevoegen” – anderen die het bericht mogen lezen kunnen jouw opmerking zien. Opmerkingen worden netjes onder het bericht weergegeven. Als het er meer dan twee zijn dan kun je die zichtbaar maken met het linkje “x opmerkingen” (x comments). In plaats van op “Opmerking posten” te klikken kun je ook op de ENTER toets drukken. Vergeet niet dat je mensen specifiek in een opmerking kunt noemen om ze erbij te betrekken door hun naam te typen na een + of @. Opmerkingen kun je altijd achteraf bewerken of verwijderen.

Tips:

  • Opmerkingen kun je wijzigen via het linkje “Bewerken”.
  • Op +1’s en Opmerkingen wordt de persoon die het bericht heeft geplaatst afhankelijk van zijn of haar instellingen van meldingen geattendeerd via e-mail of de mobiele telefoon.
  • Google hoogt de +1 teller op een webpagina op als iemand de webpagina zelf een +1 geeft, de webpagina noemt in een bericht (als URL of in het bericht zelf) of een bericht met de webpagina erin deelt.
  • Het tabblad +1 op je profiel heeft niets te maken met je reactie op berichten in je stream. Op je profiel komen linkjes naar webpagina’s te staan die je vanuit de zoekmachine Google of vanaf een specifieke webpagina een +1 hebt gegeven.
  • Berichten zijn niet te delen als de persoon die het bericht heeft geplaatst daarvoor heeft gekozen met “Dit bericht vergrendelen”.

Collecties (Collections): berichten over één onderwerp volgen

Collecties zijn berichten die over een specifiek onderwerp gaan. Het idee is dat mensen zo niet alle berichten van iemand hoeven te volgen, maar gericht één (of meerdere) onderwerpen uit kunnen kiezen.

Google+ laat onder “FEATURED” een aantal populaire collecties zien.

Je kunt zelf collecties aanmaken binnen Google+ om je berichten onder te verdelen in je interesses. In tegenstelling tot Kringen kunnen bezoekers aan je profiel daarmee zelf bepalen welke berichten zij volgen. Start een collectie vanaf het tabblad “YOURS” of je profielpagina. Geef de collectie een naam, bepaal de zichtbaarheid en kies een mooie achtergrond.

Als je collecties gebruikt dan zijn deze als interesses zichtbaar voor bezoekers aan je profiel. Vanaf daar kunnen zij een collectie volgen. Als mensen je hele profiel volgen dan krijgen zij alsnog alle berichten. Bij berichten die zijn toegevoegd aan een collectie staat de naam van de collectie erboven zodat mensen snel soortgelijke berichten kunnen vinden of de collectie kunnen volgen.

Communities: van gedachten wisselen met gelijkgestemden

Binnen Communities kun je praten met andere mensen over specifieke onderwerpen. Let wel even op wat je verstuurt want je bereikt een hoop mensen die ervoor gekozen hebben de community te volgen, niet jou specifiek. Dus spam niet.

Zodra je een bericht deelt met een community moet je ook aangeven in welke categorie je het bericht wilt plaatsen. Dit maakt het makkelijker om berichten later terug te vinden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Stel jezelf voor
  • Discussie/chat
  • Vragen
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Tips & Tricks

Per community kun je aangeven of je een melding wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn en hoeveel berichten je terug wilt zien op je Startpagina.

Communities kunnen openbaar toegankelijk of juist gesloten zijn. De eigenaar kan leden als moderator aanwijzen. Moderators kunnen de community-instellingen bewerken (omschrijving en categorieën) beheren. Zij kunnen ook leden van de groep uitsluiten, verwijderen of promoveren tot moderator. Google+ heeft badges die je kunt gebruiken op je website om je community onder de aandacht te brengen.

Via de instellingen van Google+ kun je aangeven of je wilt dat de berichten die je in een community plaatste op je profiel worden weergegeven – van gesloten communities zien natuurlijk alleen de communityleden de berichten.

Jouw Google Plus Profiel (Profile)

Kijk eventueel eerst even rond op Google+ maar richt zo snel mogelijk je eigen Profiel in en plaats liefst één of meerdere openbaar toegankelijke updates. Als je mensen gaat volgen dan kijken zij vast even op je profielpagina om te zien of het de moeite waard is jou terug te volgen. En als je jezelf niet introduceert, geen foto op je profiel hebt en geen updates hebt geplaatst dan volgen mensen je hoogstwaarschijnlijk niet terug.

Qua profiel stel je in Google+ eigenlijk alleen een foto, achtergrondafbeelding en titel in. Als je lid bent van Communities dan kun je ervoor kiezen deze te profilen.

Plaats een scherpe profielfoto van minimaal 250×250 pixels. Als afbeelding boven je profiel kun je kiezen voor een omslagfoto van 2120×1192 pixels. Met de tool Social Media Image Maker kun je foto’s voor alle grote sociale  netwerken op maat maken en bewerken.

Google+ maakt verder gebruik van gegevens die je op je Google About Me-pagina hebt ingevuld. Daar kun je per stukje informatie kun je aangeven wie het mag zien: Openbaar (iedereen op het web), Uitgebreide kringen (vrienden van vrienden), Jouw kringen (mensen die je volgt), Alleen jij of alleen een aantal specifieke personen of kringen die je specificeert. Jouw kringen beheer je via Google+.

Je kunt ook je geboortedatum doorgeven aan Google zodat mensen in kringen die je daar toestemming voor geeft je kunnen feliciteren.

Je kunt een Google+-profiel deels (kringen plus geblokkeerde en genegeerde personen) migreren naar een ander account.

Sinds 15 juli 2014 hoef je niet meer je officiële eigen naam te gebruiken. Let wel: Maak als bedrijf géén profiel aan maar een Pagina.

Aanbevelingen uit jouw kringen – jouw profiel in onder andere advertenties

Vanaf 11 november 2013 laat maakt Google+ je aanbevelingen beter zichtbaar door ze op het juiste moment aan je netwerk te laten zien. In de praktijk laat Google+ je naam, foto en relevante opmerkingen zien onder een recensie of advertentie van een merk of product waarop je hebt gereageerd. Zo kan je netwerk profiteren van jouw acties op Google+.

Deze zogenaamde “Aanbevelingen uit jouw kringen” die je kunt in- en uitschakelen heeft bij de introductie negatieve reacties gekregen wegens gelijkenis met een soortgelijke functionaliteit die Facebook eerder introduceerde. Facebook bood echter geen opt-out, liegt over welke pagina’s je vrienden “liken”, betrekt ook minderjarigen en adverteert in je tijdlijn. In het geval van Google+ gaat het om acties die je daadwerkelijk hebt gedaan (+1, reageren, volgen) die je toch al wilde delen met je netwerk.

In Google Play Store verschijnen aanbevelingen van jezelf en vrienden op van films, muziek, boeken en apps door te tikken op een profielfoto.

Mensen (People): vinden en indelen in kringen

Via Mensen kun je mensen vinden en indelen in kringen om op de hoogte te blijven van hun berichten of ze gericht berichten aan te bieden. Google+ laat foto, naam, korte beschrijving en het aantal gemeenschappelijke volgers zien. In het pop-up menu voeg je iemand direct aan je juiste kring(en) toe.

Google+ suggereert onder “FIND PEOPLE mensen op basis van je netwerk. Natuurlijk kun je ook mensen zoeken door een naam in te typen in de grote zoekbalk bovenin. Mocht je mij zoeken, mijn Google+ profiel is +Patrick Mackaaij

Mensen die je volgt zie je terug onder “FOLLOWING”. Mensen die jou volgen onder “FOLLOWERS”.

Onder “FOLLOWING” kun je mensen groeperen in Kringen. Standaard stelt Google kringen beschikbaar voor vrienden (friends), familie (family), kennissen (acquaintances) en overige mensen die je wilt volgen (following).

De namen van je kringen en dus ook de manier waarop je mensen hebt ingedeeld blijven altijd privé. Je kunt op je profielpagina wel laten zien wélke mensen je in kringen hebt ondergebracht. Daarbij kun je zelfs aangeven uit welke kringen je mensen wilt weergeven.

Creatief gebruik van kringen: maak er één zonder mensen erin om updates voor jezelf te bookmarken om te bewaren of later te lezen. Of maak een kring met alleen het e-mailadres van een bepaalde dienst erin om daar updates mee te delen (= naartoe te sturen).

Mensen negeren of rapporteren/blokkeren

Vanaf de profielpagina van een Google+-gebruiker kun je iemand blokkeren (met de drie verticale stippen achter de naam). Google+ verwijdert de gebruiker uit je kringen. Google attendeert de gebruiker hier niet op al kan deze wel opmerken dat het plaatsen van reacties bij jouw berichten onmogelijk is geworden. Je kunt de blokkering later altijd weer opheffen.

Zelf een bericht (update) plaatsen

Rechtsonderaan de berichtenstroom kun je met de knop met het potlood-pictogram zelf een bericht plaatsen. In een bericht kun je opmaak gebruiken om tekst vet, cursief of doorgehaald weer te geven:

  • *woord* –> woord
  • _woord_ –> woord
  • -woord- –> woord

Google+ Cheat Sheet Dutch

Probeer ook af en toe eens een afbeelding uit een artikel te plaatsen als bericht. Voeg vervolgens als opmerking een korte omschrijving van en de link naar het artikel toe. Je volgers zien op deze manier een meer opvallende grotere versie van de afbeelding en kunnen via de link doorklikken naar het artikel.

Google+ Update

Naast je naam kies je met wie of waar (community/collectie) je het bericht deelt. Als je je na het opslaan van een update bedenkt over de kringen met wie je het wilde delen dan moet je helaas de update verwijderen en opnieuw aanmaken.

Foto’s, Link of Locatie stuur je met de update mee door op een van de pictogrammen onderaan de update te klikken. Je kunt foto’s en video’s uploaden of gebruik maken van materiaal wat al ergens op Google+ staat. Foto’s en video’s die je automatisch vanaf je mobiele telefoon hebt geüpload zijn zo ook onder handbereik.

Het is sneller om linkjes gewoon in de update te plakken of typen. Het tekstvenster gaat slim om met een link (URL van een webpagina). Als je een URL intypt of in het venster plakt dan haalt Google+ een beschrijving van deze pagina op. Ook kun je een van de afbeeldingen die op die webpagina staan meesturen waardoor je update meer opvalt in de berichtenstroom van mensen die jou volgen. Zo kun je overigens ook snel een YouTube video delen: gewoon het linkje plakken. SoundClound-linkjes werken ook en er volgen er vast snel meer.

Door hashtags te gebruiken (#trefwoord) kun je helpen berichten te groeperen. Google+ maakt daar automatisch een linkje van. Mensen die je bericht lezen kunnen dan op het woord klikken. Hashtags maken je berichten (ook buiten Google+) beter vindbaar en helpen de discussie tussen Google+-gebruikers op gang te houden. Google+ kent ook automatisch hashtags aan je bericht toe, zelfs op basis van foto’s.

Je kunt specifieke mensen bij een update betrekken door hun naam te typen na een + of @ – Google+ vult hun naam automatisch aan. Afhankelijk van hun instellingen van meldingen krijgen zij hiervan bericht via e-mail of op de mobiele telefoon.

Met de drie verticale puntjes rechtsbovenin kun je aangeven dat de update niet verder mag worden gedeeld of de mogelijkheid tot het geven van opmerkingen uitschakelen.

Meldingen (notifications) van gebeurtenissen

Google+ kan je via e-mail of mobiele app attenderen op gebeurtenissen. Bijvoorbeeld als mensen je toevoegen aan hun kringen zodat je kunt overwegen hen ook toe te voegen. Of als iemand je naam noemt in een update of uitnodigt voor een spel. Of als iemand een opmerking plaatst op een van jouw updates, of ná jou reageert op een update van iemand anders.

Via de instellingen van Google+ kun je aangeven van welke gebeurtenissen je een e-mailbericht of notificatie op je mobiel wilt ontvangen. Via “Wie mogen je meldingen sturen?” kun je instellen van welke Google+ gebruikers je dergelijke notificaties wilt ontvangen, standaard staat dat ingesteld op “Uitgebreide kringen”.

Gmail en Contacts

Via Google+ kunnen mensen elkaar een e-mailbericht sturen zonder elkaars e-mailadres te kennen. In principe werkt dat vanaf ieder Google+-account, tenzij de ontvanger de instelling E-mail via Google+ heeft beperkt tot Uitgebreide kringen, kringen of niemand. Als mensen die zich niet in jouw kringen bevinden je e-mailen via je profiel, moet je eerst akkoord gaan voordat ze je meer berichten kunnen sturen. Dat doe je door te reageren op het e-mailbericht of door ze toe te voegen aan een van je kringen. Je e-mailadres is daarna pas zichtbaar.

Gmail in Google Plus

Als je e-mail ontvangt in Gmail van iemand die Google+ gebruikt dan zie je aan de rechterkant zijn of haar laatste Google+ bericht. Je kunt ze vanaf daar ook direct toevoegen aan een kring om te volgen. Via de instellingen Gmail>Labels kun je aangeven dat je de namen van kringen in de lijst van e-mailberichten ziet. De kringen verschijnen in het menu aan de linkerkant zodat je je e-mailberichten of contactpersonen erop kunt filteren.

De contactgegevens die Google+ gebruikers met je delen worden automatisch bijgewerkt in Google Contacts zodra iemand ze wijzigt.

Vanuit Gmail kun je direct in het e-mailbericht zelf reageren op de meldingen die je van Google+ ontvangt. Zo kun je reageren met +1 of een reactie intypen. Reacties worden over-en-weer direct bijgewerkt. Met andere e-mailprogramma’s kun je reageren via standaard reply-optie.

Afbeeldingen die je via e-mail ontvangt kun je snel delen via Google+ met de optie Delen. Je hoeft de foto’s dus niet eerst te downloaden naar de computer om ze vervolgens te uploaden naar Google+. Videochats die je start vanuit Gmail zijn Google+ Hangouts.

Geschiedenis en toekomstige ontwikkelingen van Google+

Het Google+ Project is gelanceerd op 28 juni 2011, in eerste instantie met de aanvullende intentie om alle Google-diensten in één account onder te brengen. Een maand later waren er 20 miljoen gebruikers. Vergeleken met de 750 miljoen gebruikers van Facebook gaat het vooralsnog om de “early adopters”. De eerste gebruikers op Google+ waren vooral ontwikkelaars van software en websites al waren er ook al vlot schrijvers, fotografen en docenten te vinden. In oktober 2013 rapporteerde Google 540 miljoen gebruikers. 300 miljoen mensen gebruiken Google+ met +1, videobellen, videos’s delen en het plaatsen van 1,5 miljard foto’s per week. In juli 2015 werd het verplichte gebruik van Google+ losgekoppeld van diensten zoals YouTube en bleven Streams, Foto’s en Hangouts als drie losse diensten over. 17 november 2015 werd Google+ verder afgeslankt tot collections, communities en people.

De early adopters blijven enthousiast over “G+” gebleven en Google blijft eraan werken om het tot een succes te maken. Google+ is zorgvuldig gelanceerd en groeide in eerste instantie via invites. Het ontwerp van Google+ zelf is mooi en rustig zodat de inhoud die de gebruikers plaatsen alle ruimte krijgt. Er zijn apps voor iOS en Android. Ook is privacy vanaf het begin een belangrijk uitgangspunt geweest. Je kunt heel precies aangeven met wie je welke informatie deelt en ook nagaan hoe je profiel er voor iemand anders uit ziet. Google weegt verzoeken van de overheid om jouw gegevens zorgvuldig af. Daarnaast kun je alle informatie (foto’s, video’s, contactpersonen, profiel, statusupdates) die je in Google+ stopt gemakkelijk weer downloaden.

Google zegt goed te luisteren naar de feedback die gebruikers via “Feedback verzenden” (via het linkje in de linker zijbalk) inbrengen. Google+ moet een succes worden, mensen besteden immers steeds meer online tijd in sociale netwerken. In de praktijk lijkt het een zwart gat en heb je voor gebruikersvragen meer aan enthousiaste anderen op de officiële Google+ Help Community.

Ontwikkelaars kunnen met de Google+ API aan de slag en onder andere inloggen via Google+ (ook via Janrain en Gigya), delen en +1. Ontwikkelaars kunnen dit formulier invullen om op de hoogte te blijven van de geleidelijke ontsluiting van de API. Gebruik maken van de API loont, Google maakt bijvoorbeeld activiteiten in applicaties zichtbaar in de zoekmachine.

Kom je ergens niet uit? Raadpleeg dan de heldere helpinformatie van Google+. Je kunt ook een vraag stellen en daar +Google+ Help in noemen. Of lees in de Google+ handleiding voor zakelijke gebruikers waarom Google+ belangrijk is voor bedrijven en hoe je van start kunt gaan.

, ,

4 reacties op De kracht van Google+ (Google Plus)

  1. Ireen dinsdag, 3 september 2013 at 18:41 #

    Ik ben foto’s kwijt op google+ Wie o wie kan me helpen deze terug te vinden???

  2. Ranoes maandag, 8 juni 2015 at 22:56 #

    Goed artikel. Super handige guide om Google+ te begrijpen en te gebruiken. Ik ben er sinds kort mee aan de slag gegaan en merk dat het veel mogelijkheden biedt. De vormgeving spreekt mij ook aan.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Google+: De redenen waarom Google+ zakelijk daadwerkelijk meerwaarde biedt. | Bibi Jorissen - dinsdag, 27 oktober 2015

    […] Mackaaij, P (2013). De kracht van Google+. Geraadpleegd op 27 Oktober 2015 via de website: https://www.eenmanierom.nl/google-plus/ […]

Geef een reactie