White hat SEO

Google Penalty

Sinds ongeveer mei loopt het aantal bezoekers van deze website geleidelijk aan terug. Tot 13 september. Zaterdag de 13e. Toen bleef van het resterende aantal bezoekers nog maar 25% over. Nu is dat nog steeds 400 à 500 bezoekers per dag. Maar het was daarvoor dus meer dan het dubbele.

Omdat ik over veel onderwerpen schrijf lijkt het me sterk dat de interesse ineens zo sterk terugloopt of iets dergelijks. Dit lijkt op het ingrijpen van Google: algoritmisch, geen Google Penalty.

Bijvoorbeeld een nieuw Google-algoritme, zoals Brandon M. Dennis vlak na mij meemaakte. Hij heeft eenzelfde verdienmodel, werkte iets anders met affiliatelinkjes en had wat meer (15) advertenties op zijn pagina’s staan.

Google werkt er hard aan om mensen die zoeken de best mogelijke website te laten zien, conform de kwaliteitsrichtlijnen voor webmasters.

Update: Eind juli 2015 steeg het aantal bezoekers weer flink na een update van het Google Panda-algoritme

Webmaster Tools - Search queries

Het idee achter Eenmanierom.nl

Het idee achter de website Eenmanierom.nl is up-to-date artikelen over handige producten, diensten en werkwijzen die je tijd of ergernis besparen.

Dit idee is ontstaan vanuit de vraag van mensen naar hoe ik bepaalde dingen aanpak. “Hé Patrick, heb jij een manier om …”. De vragensteller nam de werkwijze dan graag over omdat ik er al over had nagedacht.

Dus ben ik meer gaan opschrijven wat ik zoal doe. Zodat mensen zich op één plek kunnen inlezen over handige dingen zoals Twitter, LinkedIn, Google+,  RSS, Evernote, Pocket of LastPass. Het artikel is up-to-date als je eraan begint. En via Twitter attendeer ik, naast andere tips, op kleine aanpassingen aan de artikelen.

Zelf zoek ik regelmatig iets op in een eerder artikel. Of, nog leuker, ik zoek het antwoord op een vraag en Google vertelt me dat ik het antwoord zelf al eerder publiceerde.

Tijdens het in kaart brengen van de producten en diensten kom ik vaak fouten tegen of dingen die net niet handig zijn. Of ideeën om een product of dienst verder te helpen. Of beschikbaar te stellen in het Nederlands. Dan neem ik contact op met de leverancier en stuur de input door. De bedrijven zijn daar altijd blij mee en wij allemaal op termijn ook.

Verdienmodel Eenmanierom.nl

Het onderzoek en vervolgens schrijven van een artikel kost gemakkelijk 10 uur.

Sommige bedrijven zien in dat het handig is als ik ook wat over het betaalde productaanbod schrijf en geven me daar toegang toe. Sommige bedrijven hebben affiliateprogramma’s waarmee ik ofwel gratis de dienst kan gebruiken ofwel wat geld kan verdienen bij het aanbrengen van nieuwe klanten. Als ik er dan toch over geschreven heb, dan link ik via een affiliateprogramma. Afhankelijk van het product of dienst moet je dan denken aan tientallen centen tot een paar euro. Maar kleine beetjes maken groot is het idee.

En vaak is er helemaal niets. En dat is prima want bij ieder artikel staan advertenties van Google AdSense. En ook die brengen kleine beetjes in. Allemaal samen was het ruim genoeg om een dag per week loondienst volledig aan Eenmanierom.nl te kunnen besteden. Naast de uren in de avonden en weekenden.

Het zag er een tijd lang naar uit dat de geïnvesteerde tijd zich op de lange termijn wel terug zouden betalen. Maar daarvoor zijn wel bezoekers nodig. En die komen nu niet meer via Google. Waar bijna iedereen in Nederland via zoekt. De daling in bezoekers is op het moment van schrijven al twee weken. Zichtbaar in zowel Google Webmaster Tools (zie bovenstaand screenshot), Google Analytics, WordPress Dashboard en natuurlijk Google AdSense.

Waarom is de website niet vindbaar?

Google speelt een kat-en-muis-spelletje met mensen die de zoekmachine proberen te beïnvloeden. Natuurlijk wil ik goed vindbaar zijn en gebruik ik woorden waarop gezocht gaat worden. Anders kan ik het artikel net zo goed niet schrijven. Maar echt het systeem proberen te beïnvloeden door dezelfde woorden te herhalen, woorden te verbergen, korte artikelen te schrijven, linkjes ruilen en alle dingen waartegen Google dan weer oplossingen bedenkt, die doe ik niet. Adviseer ik mijn klanten ook niet te doen.

White hat SEO
© Laschon Maximilian

Volgens mij kunnen er twee dingen aan de hand zijn. Google straft mijn site handmatig of automatisch.

Google geeft handmatig een website straf wegens misbruik. Van zo’n zogenaamde penalty krijg je bericht. Ofwel netjes in Google Search Console waar je het een en ander over je website kunt zien. Ofwel door rechtstreeks te controleren of er een handmatige actie (manual action) tegen jouw website is genomen. Helaas krijg ik de melding “Geen handmatige webspamacties gevonden.”.

Helaas? Jazeker, want dan wéét ik wat ik in de ogen van Google verkeerd heb gedaan. Nu is het gissen.

Natuurlijk kan er iets anders aan de hand zijn. Mijn artikelen zijn niet interessant genoeg ten opzichte van het overige aanbod. Ik denk dat dat niet het geval is. Niet dat ik zo vol ben van mezelf: de onderwerpen zijn divers. Alle artikelen zijn slecht vindbaar.

Daarom denk ik dat het een automatische penalty is. Er zijn lijsten die de Google-algoritme-updates op datum opsommen. Of die de Google-updates op naam toelichten. Als zo’n update overeenkomt met de datum waarop je minder bezoekers kreeg, dan weet je al beter waar je het moet zoeken. Helaas kan ik rond 13 september 2014 geen update vinden. Misschien is er toen wel iets alleen in Nederland uitgerold, geen idee.

Eenmanierom.nl is altijd goed vindbaar geweest. Met alleen WordPress is dat standaard al goed geregeld. Via e-mail kreeg ik:

Je site steekt met kop en schouders boven veel andere sites uit. Tekst goed, beeld goed, lay-out goed, structuur goed, actualiteit goed… Bij gebrek aan een andere aanwijsbare reden zou ik daarom zeggen dat het haast wel aan je linkstructuur moet liggen.

Recente wijzigingen

Misschien gaat Google niet goed om met of heeft een mening over een van de wijzigingen die ik doorvoerde. Drie grotere wijzigingen benoem ik hier even.

Vertaling Eenmanierom.nl naar het Engels op LearnToGrasp.com

Vertaling van Eenmanierom.nl op het domein LearnToGrasp.com. Een recent experiment om (een paar) artikelen door een vertaalbureau te laten vertalen. Dan kan vanuit de WordPress-interface met de plugin WPML. We zijn nog nauwelijks begonnen maar de nieuwe website is gevonden door Google.

Ik heb Google inmiddels gevraagd die website maar niet te indexeren (via robots.txt). Want de vertaalde website is nog lang niet af.

2.500 redirect-linkjes bijgewerkt

Verbroken links werkte ik al regelmatig bij. Doorverwijzingen (redirects) liet ik links liggen. Onlangs heb ik heel veel linkjes die ik vanuit Eenmanierom.nl heb gelegd naar andere websites gecontroleerd en verbeterd. De WordPress-plugin Broken Link Checker bracht die linkjes handig voor me in kaart.

Ik heb de 2.500(!) links gecontroleerd en vond domeinnamen waar inmiddels alleen maar reclame op staat, producten die uit het assortiment zijn genomen, affiliateprogramma’s die gestopt zijn en Apple die in plaats van TradeDoubler samenwerkt met PHG.

Op zich zouden deze wijzigingen alleen maar goed moeten doen: minder redirects en pagina’s waar je als bezoeker op terecht wil komen.

En als er nu een redirect wijzigt, dan werk ik ‘m net zo snel bij als een verbroken link. Ik blijf het nu netjes bijhouden namelijk.

URL’s ingekort

Toen ik begon met de site maakte ik een zin van de artikelen. Dan las je echt: “Een manier om de kracht van Twitter te gebruiken”. De URL zag er net zo uit. Niet zo fijn om in te typen. Dus op een gegeven moment ben ik overgestapt op alleen maar “twitter” achter de domeinnaam.

Met terugwerkende kracht pas ik bestaande artikelen aan. Dat zijn er inmiddels zo’n 300 dus dat duurt even. Ik zorg er daarbij netjes voor dat ik zelf de oude URL niet meer gebruik door verwijzende artikelen aan te passen. En ik zorg ervoor dat de oude URL gewoon blijft werken. Met een .htaccess-redirect. Daarin staat dan een regel zoals:

redirect 301 /de-kracht-van-twitter-te-gebruiken/ https://www.eenmanierom.nl/twitter/

Hoe nu verder?

Ik heb de vraag Why did my site with in-depth articles drop 75%? op 21 september gesteld in het Engelstalige Google Search Central Help Community. Zo’n lijst kan ik opleveren, want voordat ik iets doe zet ik het altijd eerst op mijn takenlijstje.

Als het goed is dan lezen daar mensen van Google mee. Die weten of kunnen achterhalen wat er zaterdag 13 september is gebeurd. Of kunnen richting geven.

Helaas hebben mijn acties tot op heden geen resultaat opgeleverd. Maar dan kan ook even (lees: weken of maanden) op zich laten wachten.

Hoewel de site met al die aanpassingen vast beter is geworden voelt het als schieten met hagel en zie ik geen verbetering. Misschien heb ik het probleem inmiddels al wel opgelost maar duurt het enkele weken. Zelfs maanden heb ik al gelezen, afhankelijk van wat er aan de hand is.

Mocht je nog iets weten of iemand kennen die een bijdrage kan leveren dan is dat welkom. Verwijs ze door naar dit artikel. Het zou mooi zijn als ik precies weet wat ik moet doen en/of wanneer dat effect heeft.

Ook op niet-technisch vlak kun je wat betekenen: misschien een ander verdienmodel dan affiliatelinks en advertenties. Of een andere verpakking.

Tot herstel optreedt verschijnen hier wellicht wat onregelmatiger nieuwe artikelen. Want het kost zeeën met tijd om alle voorgestelde wijzigingen door te voeren. Je leest vast t.z.t. wat ik gedaan heb om de site weer op de rit te krijgen. Ik zal er waarschijnlijk nooit de vinger op kunnen leggen wat er precies aan de hand was.

Waar ik nog mee aan de slag ga zijn:

  • Alle linkjes naar mijn site doorlopen;
  • Snelheid van de website verder verbeteren.

Laat je e-mailadres achter, dan blijf je op de hoogte!

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.