Panda

Google Panda

Sinds mei 2014 stuurde Google geleidelijk aan minder bezoekers naar Eenmanierom.nl. Op 13 september 2014 kreeg ik in één klap 75% minder bezoekers. Google geeft altijd aan dat webmasters zich niet om de zoekmachine hoeven te bekommeren. Een interessante website voor bezoekers is voldoende. Met zo’n scherpe daling in bezoekersaantallen kun je echter niet anders dan diep in de materie duiken.

Eind vorig jaar heb ik veel wijzigingen doorgevoerd. De meeste daarvan zijn onzichtbaar voor bezoekers. Mijn artikelen bleven echter onvindbaar als je één trefwoord gebruikte en zelfs als je zeker wist dat je op mijn site moest zijn.

Stapje-voor-stapje kwamen er weer meer bezoekers. Waarna het stapje-voor-stapje weer bergafwaarts ging. Sinds afgelopen vrijdag is de stijging aanzienlijk. Sommige artikelen heb ik verplaatst naar een ander domein, als ik die erbij optel dan is het aantal bezoekers weer bijna op peil.

Organic July 2014-July 2015

Google Panda-update

Afgelopen week trapte Google een update van het zogenaamde Panda-algoritme af. De uitrol van deze Panda-update kan “enkele maanden” duren dus hopelijk verbetert het nog meer.

Aangezien ik geen andere aankondigingen voorbij heb zien komen én eerdere (kleinere) dalingen in bezoekersaantallen ook rondom Panda-updates plaatsvonden, zal het dat algoritme zijn geweest.

Algoritmische “penalties”

Over algoritmische aanpassingen van Google zoals Panda schreef ik al eerder. Het werkt als een soort filter. Google bekijkt geautomatiseerd alle websites en concludeert of jouw website onder de maat is of niet. Zo ja, dan kelder je hele website. In mijn geval uit de top 100.

Maandenlang wachten

Verbeteringen die je doorvoert aan je website pakt Google mee als ze de onderliggende gegevens verversen óf het algoritme verbeteren. Soms duurt het even voordat er een nieuwe update is, in mijn geval dus zo’n 10 maanden. De verwachting destijds was dat als je met Panda te maken had, wijzigingen binnen een dag of 10 zichtbaar zouden moeten zijn.

Begin juni kondige een Google-medewerker deze update van het Panda-algoritme aan. Natuurlijk zijn er nu ook nieuwe slachtoffers. Mensen die getroffen waren door het Penguin-algoritme hebben 2 jaar lang op een update gewacht tot het algoritme in september 2016 eindelijk “real time” werd bijgewerkt.

Interessant om even bij stil te staan. Hoeveel bezoekers krijg jij via Google? En hoe zou het zijn als dat er ineens 75% minder zijn? En het een jaar duurt voordat dat weer op gang komt? Blijft je bedrijf dan bestaan? Geloof je de adviezen van je zoekoptimalisatie-expert (SEO) nog na zoveel maanden?

Niemand weet precies wat er gebeurt

De afgelopen maanden heb ik veel adviezen gevraagd en gekregen (waarvoor dank!). De meeste zien wat advertenties of affiliate-linkjes staan en beschuldigen de artikelen op basis daarvan als oppervlakkig. Alle feedback heb ik serieus onderzocht dus ik kan je nu nog véél meer over vindbaarheid vertellen dan eerst. Alleen op feedback over het uiterlijk van deze website heb ik geen actie ondernomen. Het thema Canvas is van WooThemes welke in mei 2015 werd overgenomen door Automattic – de makers van WordPress.

Als ik terugdenk aan de wijzigingen die ik heb doorgevoerd dan denk ik dat het in mijn geval het aantal advertenties is geweest. Op advies van een accountmanager van het Google AdSense-team (!) had ik er meer geplaatst. Google AdSense was mijn eerste ingeving. Ik benaderde het team op 16 september 2014 maar rondom het algoritme geeft niemand van Google thuis.

Er is geen communicatie tussen het Google AdSense team en het team dat verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de zoekresultaten. Op dezelfde dag hebben ze zelfs tegenstrijdige informatie over het plaatsen van advertenties gegeven. Website Search Engine Roundtable schrijft dan ook: Wil je een Google penalty? Luister dan naar het AdSense-team.

Blik vooruit

De afgelopen tijd heb ik aanzienlijk minder artikelen geschreven. Op een aantal na heb ik alle bestaande wel up-to-date gehouden. Hopelijk krijg ik met oplopende bezoekersaantallen weer energie om nieuwe artikelen te schrijven. Omdat de inkomsten (nog?) niet op peil zijn, kan ik daar helaas niet zomaar extra tijd voor vrijmaken.

Een van de wijzigingen die ik weer terug heb gedraaid is artikelen met een huis-tuin-en-keuken-thema op een apart domein plaatsen. Qua opbouw zijn de meeste artikelen even diepgaand. SEO-experts hebben daar vast een mening over?

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *