Barracuda Panguin Tool

Bezoekersaantallen op je site correleren met wijzigingen in het Google-algoritme

In een vorig bericht schreef ik dat Google mij ineens 75% minder bezoekers minder bracht. Het verkeer lijkt beetje-bij-beetje terug te komen. Het is echter nog lang niet wat het geweest is. In dit artikel vertel ik over de grote algoritmische wijzigingen van Google zodat je misschien kunt achterhalen welke op jouw site van toepassing was.

Handmatige of automatische penalty?

In onderstaande video beantwoordt Matt Cutts van Google de vraag over hoe je kunt zien of je website te maken heeft met een handmatige of automatisch penalty.

Als je website een handmatige penalty heeft gekregen of om een andere reden problemen heeft met indexeren, dan krijg je hierover bericht via Google Webmaster Tools. Inclusief handreiking om orde op zaken te stellen. Helaas heb ik geen handmatige penalty gekregen. Google kan je niet helpen in geval van een automatische penalty, hooguit als de oorzaak erg voor de hand ligt.

Het Google webspam-team spreekt niet over automatische penalties. De meer dan 600 wijzigingen die zij jaarlijks doorvoeren zijn lastig op die manier te classificeren maar horen allemaal bij te dragen aan het verbeteren van de algemene zoekresultaten.

Wijzigingen met grote impact worden over het algemeen aangekondigd zodat mensen weten wat er aan de hand kan zijn. Het gaat de laatste tijd vaak om zogenaamde filterupdates aan het algoritme. Google introduceert regelmatig nieuwe filters die dan gericht zijn op een specifiek type websites. Websites die hoog scoren door een trucje maar inhoudelijk te wensen over laten.

Google scherpt de filters met enige regelmaat aan om meer website in het sleepnet te vangen. En om kwalitatieve websites die per ongeluk gefilterd werden weer vindbaar te maken. Helaas duurt het soms even voordat zo’n filterupdate er is. Weken, maanden en zelfs een jaar komt voor. Hoewel Google eraan werkt om algoritmes zoals Panda en Penguin sneller bij te werken kost het natuurlijk veel tijd om alle betrokken pagina’s opnieuw te indexeren.

Wijzigingen in het Google-algoritme

Vorige keer wees ik al op de website Moz die een overzicht probeert te leveren van alle wijzigingen in het algoritme van Google. Probeert, want Google voert honderden wijzigingen per jaar door en deelt er natuurlijk weinig kennis over. Die kennis zou anders misbruikt worden door mensen die graag tijdelijk hoog willen scoren in de zoekresultaten. Marie Hayes heeft ook een aardige lijst.

Hieronder heb ik een aantal van de filters via Search Engine Land opgesomd. De filters zijn niet perse officieel (of onder deze naam) door Google aangekondigd op het Google Webmaster Central Blog.

  • Panda, filtert websites met gekopieerde, korte of geautomatiseerde teksten om kwalitatief goede artikelen beter vindbaar te maken.
  • Penguin, gericht op bijvoorbeeld het ongeoorloofd uitwisselen of plaatsen van linkjes om aan pagerank te komen. Kan ook als je een domeinnaam koopt die eerder dergelijke links aan heeft getrokken.
  • Payday, gericht op websites die profiteren van zoekopdrachten gerelateerd aan gokken, drugs, viagra en leningen.
  • Pirate, gericht op websites waartegen veel DMCA-klachten (copyright) zijn ingediend.
  • EMD (Exact Match Domain), gericht op websites die het puur van de domeinnaam moeten hebben (nieuwe-schoenen-kopen.nl).
  • Top Heavy Update, gericht op websites waarbij advertenties overheersen.

Barracuda Panguin Tool

Op Search Engine Land kun je vinden wanneer een bepaalde update is uitgerold. Als je Google Analytics gebruikt en Barracuda Panguin Tool daar toegang toe geeft dan krijg je een grafiek met verticale lijnen op de data waarop Google (vermoedelijk) grote algoritme-wijzigingen doorvoerde.

Of de wijzigingen wereldwijd waren is niet altijd duidelijk. Je kunt wel altijd op een verticale lijn klikken voor een toelichting.

Barracuda Panguin Tool

Als je wilt dan kun je na de analyse de toegang voor “Barracuda Digital” tot je Google Analytics-account weer intrekken.

In mijn geval zie je dat dalingen al veel eerder dan 13 september 2014 waren ingezet. Ik weet dat destijds aan de vakantieperiode. De data vielen het meest samen met aan Panda gerelateerde datums.

Filter-patroon van Google

De afgelopen periode heb ik onderstaand patroon in Google-diensten ontdekt:

  • Jouw zichtbaarheid kan zonder bericht van Google sterk terugvallen;
  • Het is onmogelijk te achterhalen wat er precies aan de hand is;
  • Google is niet bereikbaar voor hulp of advies.

Ik spreek over een patroon omdat het YouTube Safety Filter sommige video’s blijkt te verbergen. Sommige klinkt schattig, het kan gaan op 20-50% van de video’s op je YouTube-account. En dan heb ik het niet over schimmige video’s maar over video’s van enthousiaste nieuwe collega’s die geïnterviewd worden, kinderen die een liedje zingen of opnames in de kerk. Er zijn honderden berichten te vinden van mensen die hiervoor hulp zoeken op het YouTube forum. Mensen die op hun video terecht komen krijgen het beschamende bericht “Deze video is mogelijk ongepast” of het Engelse “This video may be inappropriate”.

Seth Godin schreef over hoe alle grote mediabedrijven op termijn controle nemen over wie jou bericht ontvangt en jou geld vragen om je publiek te bereiken. Daar kwam het filter van Gmail ter sprake.

Mijn punt is op dit moment niet zozeer het vragen van geld maar het domweg algoritmisch filteren. Dus zonder dat je er iets over te horen krijgt. Als Google je website of video handmatig filtert dan krijg je daar wel bericht van. En kun je in contact treden.

Op forums las ik regelmatig het advies dat een daling nooit één specifieke oorzaak heeft. Je kunt daarom naar mijn idee het beste kijken of er elementen in een algoritme-wijziging zitten waar je mogelijk last van kunt hebben. Op zich deed ik dat altijd al maar vooral in Panda (Google’s gevecht tegen korte kwalitatief slechte artikelen die alleen maar bestaan voor de zoekmachine zelf) had ik het niet gezocht.

Dat betekent dus dat je helaas niet anders kunt dan diep in het kat-en-muis-spel van SEO-technieken duiken. Iets wat Google juist liever niet heeft: “We want people doing white hat search engine optimization (or even no search engine optimization at all) to be free to focus on creating amazing, compelling web sites.”

Nu kun je natuurlijk wel overstappen van Gmail naar Outlook (of je eigen hostingprovider). En van YouTube naar Vimeo. Eerst even onderzoeken hoe het filteren bij de beoogde partij geregeld is natuurlijk. Bij Vimeo ziet content rating er bijvoorbeeld goed uit. En dan de boel overhuizen.

Overstappen van Google als methode om vindbaar te zijn in Nederland is onmogelijk omdat meer dan 90% van de zoekopdrachten via Google verloopt.

Status vindbaarheid Eenmanierom.nl (november 2014)

Hieronder zie je de Google Webmaster Tools-grafiek van het verkeersaanbod van Google tot zo’n twee maanden na die laatste scherpe daling.

Webmaster Tools Search Queries 13-11-2014

Zoals ingeschat kost het zeeën met tijd om alle suggesties van mensen (die niet bij Google werken) te onderzoeken op plausibiliteit en vervolgens door te voeren.En zoals gezegd zal ik waarschijnlijk nooit de vinger kunnen leggen op wat er precies aan de hand was…

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *