Goede voornemens volhouden

Goede voornemens volhouden met “Dit wordt jouw jaar!” van Ben Tiggelaar

1.500 exemplaren van het boek “Dit wordt jouw jaar!” van Ben Tiggelaar gaf organisator DenkProducties weg aan deelnemers van het seminar “De psychologie van het overtuigen” met Robert Cialdini. In één dag was DenkProducties door de voorraad heen. Eén van de boeken kwam dus bij mij terecht. Hieronder som ik de titels van de hoofdstukken op en geef ik een korte indruk waar het boek over gaat.

“Dit wordt jouw jaar!” bevat dezelfde boodschap die Ben Tiggelaar consequent uitdraagt in onder andere de eerdere boeken Doen! en Dromen, durven, doen.

We nemen ons regelmatig voor om iets te veranderen in ons leven. Het blijft echter bij goede voornemens doordat we te weinig weten over de werking van ons eigen gedrag.

Nieuw in “Dit wordt jouw jaar!” is dat Tiggelaar je helpt met het bepalen van je koers. De eerste hoofdstukken gaan dieper in op het kiezen van de juiste richting op basis van wat je gelooft, wat je sterke punten zijn en wat jouw dierbaren waarderen. De tweede helft van het boek behandelt het ondernemen van de juiste acties om de kloof tussen intenties en gedrag te overbruggen. Tiggelaar verwerkt de controleerbare wetenschappelijke inzichten soepel in de tekst.

Ideaal boekje om cadeau te geven met het oog op de miljoenen Nederlanders die zich jaarlijks rondom een vakantie, bijzondere ervaring of start van een nieuw werk-, studie of kalenderjaar voornemen nu écht eens te gaan afvallen, van baan te veranderen of de werk-privé balans te verbeteren.

Goede voornemens volhouden
© ekostsov

Het boek bestaat uit twaalf korte hoofdstukken.

  1. Geluk is een kwestie van doen
    Uit geluksonderzoek blijkt steeds weer dat het bijzonder onbelangrijk is wat je hebt maar vooral veel uitmaakt wat je dagelijks doet. Meer geld maakt niet gelukkiger maar mensen die gelukkiger zijn blijken gemakkelijker meer geld te verdienen. Dus: eerst werken aan je geluk, dan pas aan je geld.
  2. Richting + Actie = Succes
    95% van ons gedrag is onbewust, volledig automatisch. Om in de gewenste richting te gaan is het verstandig om aan te sluiten bij wat je brein van nature al doet (wat bij je past) en vervolgens actietechnieken toe te passen om nieuwe, effectieve gewoontes aan te leren.
  3. Waar geloof je in?
    Het ‘waarom’ van je leven als geheel helder krijgen is erg krachtig – het helpt je gaande als het tegenzit. Het hoofdstuk geeft handreikingen om te onderzoeken waar jij in gelooft.
  4. Wat zijn je sterke punten?
    Doordat pijn voor mensen zwaarder weegt dan plezier passen we in de dagelijkse praktijk reparatiedenken toe. We proberen te groeien en verbeteren door te kijken naar wat er niet deugt en dat te repareren. Sommige punten moeten natuurlijk beter maar echt groeien kan alleen met een sterkepuntenaanpak. Het hoofdstuk helpt je ontdekken waar je goed in bent en waar je plezier in hebt – en waar je mee wilt stoppen.
  5. Wat waarderen je dierbaren?
    Anderen hebben zonder dat we daar erg in hebben invloed op ons gedrag. Tiggelaar behandelt kort de zes principes van beïnvloeding van Robert Cialdini zodat je je er ook tegen kunt verdedigen. Sociale invloed kan verlammend werken dus tipt Tiggelaar een “stop-pleasing”-lijstje te maken: wiens mening telt echt?
  6. Jouw richting bepalen
    Op basis van wat je in de voorgaande hoofdstukken hebt ontdekt ga je nu een richting kiezen. Het gaat om concrete doelen die in actie te vertalen zijn. Het hoofdstuk geeft een aantal voorbeelden en een aantal praktische tips.
  7. Concrete actiedoelen formuleren
    Concrete dagelijkse en wekelijkse acties overbruggen de kloof tussen intenties en gedrag en brengen je doel dichterbij. Bij sommige doelen kun je terugrekenen, een boek van 180 pagina’s schrijven in een jaar betekent dagelijks een halve pagina produceren. Bij doelen waarbij je op onderzoek uit moet stop je met inventariseren als je regelmatig dezelfde tips en suggesties tegenkomt. Het hoofdstuk sluit af met aandachtspunten die de uitvoerbaarheid garanderen.
  8. Het stimuleren van nieuw gedrag
    Doordat het leeuwendeel van ons gedrag onbewust en automatisch tot stand komt leidt een nieuwe omgeving tot nieuw gedrag. Oude prikkels leiden tot oud gedrag. Vertrouw niet op wilskracht maar pas bijvoorbeeld de fysieke omgeving aan. Zo werkt een drempel wél en een verkeersbord met “30” erop niet.
  9. Het doorbreken van oud gedrag
    Het hoofdstuk geeft tips om te voorkomen dat je terugvalt in oud gedrag. Bijvoorbeeld door je vooraf te bedenken wat er kan gebeuren en wat je dan zult doen.
  10. Actieresultaten slim evalueren
    Een nieuwe gewoonte vormen kost al snel zo’n twee tot drie maanden. Zie de verandering die je door wilt voeren als een experiment en evalueer het ook dusdanig – stapje voor stapje vooruit en wat je geleerd hebt gebruiken voor de volgende ronde in je verandertraject.
  11. Waarom je nooit echt ‘klaar’ bent
    Veel belangrijke dingen in het leven vergen een permanente investering. Gedragsverandering gaat met vallen en opstaan en kost je blijvend tijd, energie en aandacht.
  12. Anderen helpen zichzelf te leiden
    Kerken, ouders, leraren en bazen zijn niet langer de baas. Tiggelaar denkt dat “ondersteuning bij zelfleiderschap” in de komende decennia wel eens het nieuwe leiderschapsmodel in onze bedrijven en instellingen zou kunnen worden. 1 op de 12 werkt als ZZP-er en ook mensen in loondienst brengen vaak minder dan 1% van hun werktijd in direct contact met hun manager door. We kunnen anderen helpen met het bepalen van richting en het ondernemen van actie met de stof uit de eerdere hoofdstukken. Tiggerlaar wijst erop dat onderwijzers meer grip op de “ondersteuningsbehoeften” van hun leerlingen hebben dan managers van medewerkers. En dat voor dertig “medewerkers” tegelijk met een verloop van honderd procent per jaar.
Ben Tiggelaar - Dit wordt jouw jaar

Bestel bij – Bol.com

Succes komt voort uit de connectie tussen richting en actie. Richting kiezen doe je op basis van: waar je in gelooft, wat je sterke punten zijn en wat je dierbaren waarderen. Actie ondernemen vergt het stellen van actiedoelen, het inzetten van actietechnieken en het evalueren van actieresultaten.

Ben Tiggelaar - Dit wordt jouw jaar! Richting + actie-model

Het laatste hoofdstuk verwijst naar een video van hoogleraar Randy Pausch die deelt hoe hij zijn “Really Achieving Your Childhood Dreams” verwezenlijkte en via de video van deze presentatie miljoenen nieuwe studenten bereikte.

“Dit wordt jouw jaar!” is effectief zo’n 100 pagina’s en lekker geschreven, je leest het in één ruk uit.

Veel mensen zijn op zoek naar geluk, inspiratie en zingeving. Mooie elementen in een mensenleven, maar helaas niet los of rechtstreeks verkrijgbaar.

Wie echter werk maakt van de uitdagingen in dit boek, krijgt deze elementen er via een ‘omweg’ zomaar bij. Ze zijn namelijk het onvermijdelijke neveneffect van het handelen vanuit je persoonlijke levensvisie, je sterke punten en de waardering van je dierbaren.

Op die manier wordt ‘jouw jaar’ niet pas jouw jaar na 365 dagen, maar meteen vanaf het moment dat je je eerste stappen zet.

Tiggelaar vertelde ook kort over het boek in bij Guido Weijers in “Weijers Ontweekt!”.

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *