Een zaak van fans van Ellen de Lange-Ros

Een zaak van fans van Ellen de Lange-Ros (boek)

Het boek Een zaak van fans van ondernemerscoach Ellen de Lange-Ros is een roman voor ondernemers en zelfstandigen, over meer klanten krijgen en goed verdienen. Ellen beschrijft zeven stappen voor goede groei om meer klanten (fans) te trekken. Op basis van content- en e-mailmarketing.

In het boek vertelt zanger David hoe hij zonder aandacht in de gangbare media (landelijke krant, TV, lokaal blaadje, vakblad) en ondanks de recessie toch volle zalen trekt. David leert zijn sleutel tot succes – een bijzondere manier van marketing – in een serie opdrachten aan manager Joris (in een multinational waar de omzetcijfers dalen), zelfstandige Anna (in de steeds langer wordende periode tussen twee klussen in) en winkelier Orlando (in een hoedenzaak met stagnerende omzet).

Ellen draagt de stof op deze manier vanuit vier invalshoeken over. De bijzondere romanvorm maakt lezen gemakkelijk en houdt je aandacht vast. De praktische voorbeelden geven voldoende inspiratie om zelf aan de slag te gaan met de opdrachten voor je eigen bedrijf waarmee ieder hoofdstuk afsluit. Want deze manier van marketing kan ook jou helpen met het dienstbaar zijn aan je klanten.

Ellen schreef later het boek Een zaak van zacht werken waarin de personages kennismaken met Robin die hen alles leert over zacht werken – op een eigen manier met je talenten aan de slag te gaan. De boeken kun je los van elkaar lezen. Het eerste boek waar dit artikel over gaat heeft als focus “Ga niet failliet”, het tweede boek gaat over “Blijf gezond”.

Stap 1: Wie zijn mijn fans?

Bedrijven weten vaak wel wie de klagende klanten zijn, of dat zij een brede markt bedienen. Maar welke klanten leveren het meeste op en klagen nooit over de prijzen vanwege de toegevoegde waarde van jouw dienst? Wie zijn tevreden en leveren andere klanten aan? Richt dáár je marketing op.

Stap 2: Slapeloze nachten: Wat is jouw probleem – magie – oplossing?

Jouw functie/vakmanschap/magie/expertise is de schakel tussen het probleem van jouw klanten en de oplossing. Met klanten praat je over hun probleem en hoe de door jou geboden oplossing eruit ziet. Níet over je eigen vak of product waar je van nature teveel over praat. Tenzij je klant wakker ligt van die dingen blijft dat magie. Praten over je oplossing maakt voor je klant en jezelf helder welk resultaat bereikt moet worden – de klant voelt zich begrepen en verkopen is gemakkelijker.

Stap 3: Direct contact met je fans

Met e-mailadressen van je fans kun je hen goedkoop en snel benaderen. Dat klinkt net iets gemakkelijker dan het is – als je al een CRM-systeem gebruikt dan staan gewone klanten en fans door elkaar heen. Werk niet (alleen) met social media zoals Twitter en Facebook, dat maakt je afhankelijk van deze derde partijen.

Stap 4: Gratis kennismaken

Een gratis weggever ter kennismaking (sample, gratis download, mini-product) in ruil voor een e-mailadres is prima. Geef nooit je basisproduct gratis weg, dat verkleint de waarde van je eigen dienst of product en is niet schaalbaar. De gratis weggever moet je zonder verdere kosten oneindig vaak kunnen leveren, bijvoorbeeld een MP3, checklist, e-boek of video. Met gratis trek je koopjesjagers aan en doe je je vaste klanten tekort.

En verstuur vervolgens wekelijks of tweewekelijks een nieuwsbrief met waardevolle inhoud en af en toe een aanbod voor je producten en diensten. De nieuwsbrief zelf automatiseer je zodat aan- en afmeldingen geen tijd kost.

Stap 5: Gratis, basis en VIP-diensten leveren

Ontwikkel naast de weggever(s) en basisdienst(en) die je waarschijnlijk al levert VIP-diensten die je (top)klanten veel zorgen uit handen nemen. De prijs van je VIP-diensten ligt structureel hoger – een factor drie tot tien.

Stap 6: Verkopen aan je fans

Verkopen aan vreemden is lastig omdat je hen zowel van jezelf als de kwaliteit van je producten of diensten moet overtuigen. Fans kennen je al en weten precies wat je te bieden hebt. Richt daarom je marketing en verkoop op je fans. Ontwikkel nieuwe oplossingen en producten op basis van de problemen van je fans. Via je nieuwsbrief help je je fans beslissen door herhaling en het gebruik van deadlines en schaarste. Natuurlijk blijf je gewoon zaken doen met de sporadische vreemde die bij je aanklopt.

Stap 7: Echte waarde en echte fans

Bied echte waarde aan je klant en maak echte winst. Bind klanten nooit kunstmatig aan je bedrijf met lange contracten. Door je winst zelf weer goed in te zetten kun je de wereld mooier maken.

Een zaak van fans van Ellen de Lange-Ros

Bestel bij – Ellen zelf (met online training van 7 modules als bonus)Managementboek.nl

Gratis aanvullende training: Fans van mijn zaak

Bestel Een zaak van fans met een gratis training van zeven modules met bonusopdrachten en verdieping, te volgen via www.fansvanmijnzaak.nl. De training helpt je vaststellen wie de fans van jouw zaak zijn. Ook leer je hoe je online media slim inzet om meer fans te krijgen, sneller te groeien en goed geld te verdienen.

Ellen de Lange-Ros van Faxion

Ellen grijpt in de mails terug op eerder geschreven artikelen op haar blog De Glazenwasser en laat zien hoe ze het zelf aanpakt met haar bedrijf Faxion. Daar staat onder andere een interessant artikel die het belang van taal onderstreept: geld verdienen of geld maken?

Ga goed geld verdienen en sneller groeien met je bedrijf. Dat is een zaak van fans!

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *