De Realtime Revolutie - Erwin Blom

De Realtime Revolutie – Hoe Twitter (bijna) alles verandert van Erwin Blom

Het boek De Realtime Revolutie – Hoe Twitter (bijna) alles verandert beschrijft vanuit verschillende perspectieven hoe de wereld sluipenderwijs verandert. Het boek geeft inzicht in de impact van het realtime web op het dagelijks leven op basis van interviews, cases, gesprekken op Twitter en bijdragen van bezoekers van het platform Fast Moving Targets (FMT).

Het boek laat de impact zien van open communicatie (transparantie) en het binnen handbereik hebben van krachtige communicatiemiddelen die het makkelijk maken krachten te bundelen. Industrieën, bedrijfstakken en organisaties zullen grote gevolgen ondervinden van deze stille revolutie. Een van de voorbeelden waarmee het boek opent is dat je als designer via Kickstarter binnen 24 uur met je fans financiering van een miljoen voor je game kunt realiseren (Double Fine Adventure liet het zien). Dit is ingrijpend en verstorend voor de wereld van banken en investeerders.

De focus van het boek ligt op Twitter omdat in die hub via honderdduizenden applicaties realtime informatie samenkomt. Interessante voorbeelden zoals de case van KLM die tijdens de periode van de aswolk van de vulkaan Eyjafjallajökull op IJsland eigen kanalen met veel bereik opbouwde resulterend in een sterkere band met de klant – en terloopse reclame. Ook voorbeelden van de inzet van Twitter door kleinere organisaties zoals de slager op de hoek of professionals zoals een minister, DJ of sporter komen aan bod.

In het “De persoonlijke kracht van Twitter” vertelt Erwin via Twitter veel nieuwe mensen te hebben leren kennen. In latere levensfases (na het “via de vriendjes van je kinderen en de ouders op het schoolplein”) kom je minder nieuwe mensen tegen. De band met mensen die je nog nooit in levenden lijve hebt ontmoet kan ook heel sterk zijn. Erwin blijft via Twitter op de hoogte van mensen die hij anders ongetwijfeld uit het oog was verloren. Via Twitter duikt voldoende interessant nieuws op rondom zijn interesses en het stellen van vragen werkt beter dan Google omdat er mensen op reageren.

Een volgend deel beschrijft een selectie van tien interviews met specialisten over de impact van het realtime web op hun vakgebied. Interessante visies op het gebied van sport, muziek, de gezondheidszorg, overheid, business, crisiscommunicatie en media. De talloze tips zijn op ieder vakgebied toepasbaar. Het deel daarna vult aan met cases uit de praktijk met concrete eindresultaten, succesfactoren en lessen. De cases een samenvatting van hetgeen op het platform van Fast Moving Targets is te lezen, zoals het uitpluizen van 400.000 declaraties van politici door de lezers van The Guardian.

Het boek eindigt met een greep uit verhaallijnen die je zoal tegenkomt op Twitter. Zoals het initiatief van patiënt Ad Langendonk en cardioloog Lukas Dekker die live verslag deden van een geslaagde hartoperatie via Twitter.

De Realtime Revolutie las ik in één adem uit. De interessante verhalen zijn concreet genoeg om er lering uit te trekken en inspiratie uit op te doen voor toepassing van de nieuwe mogelijkheden in de eigen praktijk.

De Realtime Revolutie - Erwin Blom

Bestel bij – Bol.comManagementboek.nleBook via Managementboek

De Realtime Revolutie heeft een eigen plekje op de website van Fast Moving Targets (FMT) waar je naast nieuws ook de interviews met professionals kunt lezen. Fast Moving Targets is een platform in aanbouw over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie. Fast Moving Targets signaleert, duidt en legt uit. Wat is er aan de hand? Wat betekent dat voor wie? En hoe zet je nieuwe trends en technieken succesvol in?

Fast Moving Targets (FMT) logo

Ik heb destijds nog een stukje aangeleverd over Kracht en zwakte van Twitter met voorbeelden van waardevolle en vervelende ervaringen op Twitter.

Lees ook over het eerste boek van Erwin Blom: Handboek Communities – de kracht van sociale netwerken.

Geef een antwoord

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *