Regelmatig hoor en lees ik verhalen van mensen die een aankoop aan de deur hebben gedaan en daarvan af willen. Mensen van alle rangen en standen doen de deur dicht en vragen zich af: “kan ik hier nog van af?”. En dat kan. Verkopen aan de deur noemt men colportage en de verkoper een colporteur. Volgens de Colportagewet kun je binnen veertien kalenderdagen bedenktijd afzien van producten en diensten die je – boven een paar tientjes – aan de deur zijn aangesmeerd.
In plaats van de ratelende verkoper gevoelsmatig onbeleefd in de rede te vallen kun je een sticker op de deur plakken. De sticker neemt geloofsovertuigers direct mee. En als je wilt dan weer je met de sticker ook collectanten. Met de nette boodschap dat je op eigen wijze doneert. Hoewel ik er persoonlijk weinig moeite mee heb om de deur direct dicht te doen met een vriendelijk “goedendag” of een gevatte opmerking geldt dat niet voor iedereen.
Overheidsloket ConsuWijzer heeft meer informatie en voorbeeldbrieven voor het annuleren van een koop via colportage.
Wat is colportage?
Je ziet het zodra je de deur open doet. Of eerder al, als ze huis-aan-huis de hele straat doorlopen. En op een ander tijdstip de huizen aandoen die eerder niet open deden. Bekend zijn de abonnementen voor internet en energie, of het onderhoud van bijvoorbeeld containers.
Maar colportage is breder. Denk aan een enquête, prijsvraag of coupon die je invult, bijvoorbeeld via internet. Voor meer informatie of een mooie prijs vul je je gegevens in. Een verkoper die op die manier – met zo’n aantrekkelijke korting die alleen vandaag geldig is – bij je thuis komt valt onder de colportagewet.
Ondernemersplein vertelt dat naast huis-aan-huis verkoop ook verkoopdemonstraties tijdens speciale busreizen en verkoopparty’s onder de colportagewet vallen.
Wat is geen colportage?
Als je zelf het initiatief neemt dan valt de verkoop niet onder colportage. Dus bijvoorbeeld een verkoper opbellen en thuis uitnodigen. Een krantenabonnement verkopen op straat valt er ook niet onder.
Telefonische verkoop is ook geen colportage, het valt onder onder koop op afstand. Maar om tijdens het eten niet gebeld te worden door een telemarketeer heb je je telefoonnummer doorgegeven aan het bel-me-niet-register, toch?
Geschiedenis van de colportage
Wikipedia vertelt over de geschiedenis van colportage, van elektrische apparaten, via Encyclopædia Britannica naar tijdschriften en leesportefeuilles. Nieuwe, minder fysieke kanalen, zijn verkoopprogramma’s op de televisie, telefonische verkoop en webwinkels.
Bel-Niet-Aan sticker (Niet-Aan-De-Deur sticker) bestellen
“NietAanDeDeur is een gedragscode in de vorm van een deurbel sticker die op een nette manier aangeeft dat men geen prijs stelt op Collectes en/of Verkoop en Geloofsovertuiging aan de deur. Op deze manier kan iedereen op een eenvoudige, nette en correcte wijze aangeven dat zij niet gestoord wensen te worden.”
Het initiatief komt van KYN Consultancy die voordat het wettelijk werd geregeld de Dienst Niet-Aan-De-Telefoon beheerde. Met de introductie van het bel-me-niet-register sprak KYN Consultancy al uit: “We verwachten namelijk dat men, helaas, door het wettelijke bel-me-niet register voor zal kiezen om weer vaker langs de deuren te komen.”
De “Niet-Aan-De-Deur”-sticker past met 4x8cm op een normale deurstijl vlak boven of onder de bel en kan tegen regen (vinyl). Je kunt kiezen uit twee stickers:
- Ja/Nee: Ja – Collectes geen bezwaar. Nee – Geen verkopers of Geloofsovertuigers.
- Nee/Nee: Nee – Geen collectes, wij doneren op onze eigen wijze. Nee – Geen verkopers of Geloofsovertuigers.
De sticker scheert geloofsovertuigers en verkopers over één kam. Op zich kan ik me daar wel in vinden. Als je niet gelovig bent dan “verkopen” ze je het geloof waarschijnlijk toch niet. En als je wél gelovig bent dan stap je wellicht niet zomaar van je geloof af. Afijn, denk je daar anders over dan plak je de sticker niet.
Over wel of geen folders (ongeadresseerd reclamedrukwerk) en/of huis-aan-huisbladen hoef je je met deze sticker geen zorgen te maken. Je plakt ‘m immers bij de deurbel en niet op de brievenbus zoals de Ja/Nee sticker die je gratis kunt afhalen bij de gemeente.
De sticker weert wellicht ook figuren die mensen thuis beroven of pincodes ontfutselen. Als de bel dan toch gaat dan gaat het om collectanten die je kunt herkennen aan een rinkelende collectebus. Of mensen die écht hulp nodig hebben. Al is de kans daarop klein aangezien bijna iedereen een mobiele telefoon heeft.
Ik zal aan het einde van het jaar goed opletten wat de kinderpostzegels doen. Die zijn, net als de koekverkopende scouting, van harte welkom.
Bel-Niet-Aan sticker (Niet-Aan-De-Deur sticker) bestellen
Bij het bestellen van de “Niet-Aan-De-Deur”-stickers via internet kun je aangeven hoeveel je er van ieder exemplaar wilt hebben. De prijs begint bij €2,50 per sticker en daalt tot €1,10 naarmate je er meer bestelt.
Handig om direct voor de hele familie of straat te bestellen. De straatset is het meest goedkoop: €11 voor 10 stickers. De verhouding ligt vast: zeven Nee/Nee, drie Ja/Nee. Ik vraag me af of die verhouding niet anders had gemoeten (8 Ja/Nee, 2 Nee/Nee) want in mijn ervaring storen mensen zich veel minder aan collectes.
Na het ingeven van je bestelling krijg je de betaalgegevens in beeld en via e-mail. Twee werkdagen na het voldoen van de betaling ontvang je de stickers in een enveloppe. Met je bestelnummer en postcode kun je tussentijds de status van je bestelling opvragen.
Misschien is er een verkooppunt bij je in de buurt. Of wil je er zelf eentje worden.
Via Twitter of Facebook blijf je op de hoogte van nieuwe distributiepunten, nieuwtjes en media-aandacht rondom NietAanDeDeur.
Andere manieren van verkopen?
Voor welk product of welke dienst zou je tegenwoordig de deuren eigenlijk af moeten lopen? Als we als consument ergens behoefte aan hebben dan is het toch gemakkelijk daar zelf het initiatief toe te nemen? Een elektrisch apparaat bekijken kan vast ergens in de buurt. En op internet is veel informatie over producten en diensten te vinden.
Ja websites op internet die producten en diensten vergelijken krijgen ofwel provisie op iedere verkoop óf neigen de voorkeur te geven aan leveranciers die provisie geven. Het onderste uit de kan haal je alleen als je zelf vergelijkt en onderhandelt. In plaats van daar veel tijd in te stoppen haak ik zelf aan bij redelijk betrouwbare organisaties die iets organiseren. Zoals overstappen op goedkopere energie via de Consumentenbond of Vereniging Eigen Huis.
Nu alleen hopen dat de verkoper die zichzelf adviseur noemde en inspireerde tot dit artikel de boodschap serieus neemt. Aan de deur wordt niet gekocht!
Het stoort mij een beetje dat er géén stickers zijn met alléén ‘geen verkoop aan de deur: . Er staat altijd bij dat men ook geen geloofsovertuiging.wenst. Dat snap ik niet. Enig idee.waar ik die kan.vindem?
Geen idee maar je zou het eens kunnen vragen op de sites waar ik al naar link. Of zelf laten maken?