Gespreid over de dag berichten versturen met Buffer als wachtrij

Buffer is een webservice die één ding erg goed kan: berichten voor Twitter, Facebook, LinkedIn en App.net bufferen. De berichten (tweets en posts) worden vervolgens op tijdstippen die jij instelt verstuurd. September 2013 maakten al 1 miljoen mensen gebruik van Buffer.

Je kunt berichten ook schedulen met tools als TweetDeck en HootSuite, maar daar kun je alleen per bericht een exact tijdstip instellen om het bericht te versturen. Dat is meer werk en handig om een bericht op een specifieke datum en tijd te versturen. Met Buffer kan dit ook maar standaard plaats je berichten zonder poespas in een wachtrij. Op door jou ingestelde tijdstippen verstuurt Buffer een bericht uit deze wachtrij naar de netwerken die je aanvinkt.

Buffer kan overweg met:

  • Twitter;
  • Facebook: Page of Group;
  • Instagram (alleen reminders);
  • Pinterest: borden (betaalde accounts);
  • LinkedIn: Profiel, Group of Company Profile;
  • App.net.

26 oktober 2013 bleek Buffer met toegang tot al deze diensten een interessant doelwit voor spammers. Het team van Buffer trof direct maatregelen en onderhield open contact, tot op individueel niveau, met haar gebruikers. Sinds 26 november 2013 kun je je account beschermen met een extra code die Buffer je toestuurt na inloggen. De code ontvang je op je mobiele telefoon (SMS) of smartphone (Google Authenticator). Daarnaast kun je inschakelen dat je wilt inloggen op Buffer met je social media accounts.

Buffer-logo

Sinds enige tijd stuur ik tweets die niet tijd-kritisch zijn op deze manier. Voordelen van deze manier van het versturen van berichten zijn:

  • je kiest handige tijdstippen uit en stuurt je berichten automatisch wanneer je volgers online zijn.
  • je verdeelt je berichten over de dag in plaats van je volgers met één blok te overspoelen op het moment dat jij je nieuwsberichten leest en doorstuurt.
  • je hebt regelmatig wat te vertellen in plaats van onregelmatig of soms niet.
  • internationale accounts kunnen ook berichten versturen als volgers in een andere tijdzone wakker zijn en zij zelf slapen.
  • je kunt een bericht gericht op een specifiek tijdstip plannen met custom scheduling.
  • het werkt ook met retweets, die kun je dankzij Buffer ook eenvoudig via andere accounts versturen.
  • Buffer vult Twitter-gebruikersnamen automatisch aan vanaf het moment dat je de @ typt. Als je hetzelfde bericht doorstuurt naar andere netwerken dan vertaalt Buffer de @naam naar de volledige naam.
  • Buffer mag geen berichten sturen via Instagram, je kunt je bericht wel voorbereiden en krijgt een herinnering als het tijd is om het bericht te plaatsen.

Maak direct een Buffer account aan!

Buffer is dus een subtiele manier om je account te automatiseren. De betere timing zie je terug in een toename in het aantal reacties op en verder delen (retweeten) van jouw berichten. Daarnaast krijg je overzichtelijke statistieken: hoeveel clicks, hoe vaak geretweet en dus welk bereik? En dat zowel voor Twitter, Facebook, Instagram, App.net, Pinterest als LinkedIn. Bekijk in deze korte video hoe Buffer werkt.

Persoonlijk vind ik het niet erg om af en toe met een lege wachtrij te zitten. Ik beperk liever het aantal tijdslots omdat ik liever kwalitatief goede links verstuur dan heel veel links. Na een week gebruik zit mijn wachtrij echter regelmatig vol. Als je via mijn link een Buffer account aanmaakt en een bericht verstuurt begin je zelf met een ruimere wachtrij en krijg ik er ook ruimte bij.

Buffer kan je een mailtje sturen om je te attenderen op een lege wachtrij. Buffer heeft samen met eindgebruikers een database met (Engelstalige) inspirerende quotes aangelegd voor als je even niets te vertellen hebt maar toch iets wilt zeggen.

Web App: Berichten in je buffer bewerken en statistieken inzien

Als je je bedenkt over de inhoud van een bericht dan kun je deze op het tabblad Buffer terugvinden en bewerken of verwijderen. Je kunt de berichten ook eenvoudig in een andere volgorde verslepen. Je kunt berichten ook eenvoudig naar andere sociale netwerken laten versturen door ze op het netwerk te slepen. Of het laatst toegevoegde bericht bovenaan zetten (Move to top) om deze als eerstvolgende bericht te versturen.

Op het subtabblad Analytics rapporteert Buffer van ieder bericht het aantal keren dat deze is doorgestuurd (en door wie), het aantal keren dat er op de link is geklikt en hoeveel mensen er bereikt zijn (gebaseerd op het aantal volgers van alle potentiële lezers). Als je klikt op een van de getallen dat verschijnt er meer informatie, zoals welke accounts de actie hebben uitgevoerd. Buffer laat een populair bericht eruit springen met een groene sticker. Buffer kan je de hoofdlijnen ook wekelijks mailen.

Buffer Analytics

Betalende gebruikers kunnen met Buffer Awesome of Business deze lijst snel filteren op meest recent, meest populair of minst populair. En op het type bericht: met afbeelding, link, tekst of was het een retweet. Zo kun je ontdekken wat wel en niet goed werkt.

Wanneer zijn je volgers online om jouw tweets te lezen? Het beste tijdstip om te twitteren kun je achterhalen via Tweriod (een keer per maand een gratis rapport), Audiense (voorheen SocialBro) of Followerwonk (onder “Most active hours”), waarna je de tijdstippen zelfs direct kunt overnemen. Kies liefst een tijdstip waarop je zelf niet aan het twitteren bent om te voorkomen dat je gebufferde tweets een dan lopende discussie verstoren. Op het tabblad Schedule stel je in op welke tijdstippen Buffer berichten verstuurt. Het patroon stel je per account (Twitter, LinkedIn, Facebook, …) in.

Buffer Schedule

Tip om ergens in het achterhoofd te hebben: pauzeer bij belangrijke gebeurtenissen in de wereld zoals een aanslag of het overlijden van een bekende wereldburger de tweets door alle dagen even uit te klikken. Op dergelijke momenten wil je 100% handmatig bepalen wat je de wereld instuurt.

Voeg de Buffer extension aan je webbrowser toe

Met Buffer extensies voor webbrowsers Firefox, Safari en Google Chrome heb je de tool altijd binnen handbereik. Als je een van deze webbrowsers gebruikt dan zou ik zeker de Buffer extension installeren. Je kunt dan:

  • Met één druk op de knop de huidige pagina doorsturen naar Buffer.
  • Met een sneltoets de huidige pagina doorsturen naar Buffer, in Chrome/Safari (Alt+b) en Firefox (Ctrl+Alt+b). Ctrl+ENTER/Cmd+ENTER stuur de update naar Buffer. Alt+(getal) zet profielen aan/uit.
  • Rechtsklikken op een pagina deze door te sturen.
  • Rechtsklikken op een afbeelding om deze full size door te sturen. Dus je hoeft niet meer te downloaden en uploaden!
  • Tekst of een afbeelding doorsturen naar Pablo om een quote mooi te delen.
  • Vanuit iedere plek op de websites van Twitter en Facebook berichten aan je Buffer toevoegen in plaats van direct versturen. Op de website van Twitter zijn bijvoorbeeld nieuwe tweet, beantwoorden en retweeten naadloos geïntegreerd. Dankzij de pop-up van Buffer kun je zo zelfs vanuit andere accounts retweeten.
Buffer Extension

De Buffer pop-up stelt standaard voor om de huidige pagina door te sturen. De titel van de pagina staat voorgedrukt. Behalve bij Facebook waar het beleid is dat eindgebruikers zelf een tekst intypen – dus daar moet je in een apart vakje een toelichting op de link typen. Verder kort Buffer de link naar de pagina automatisch in. Je kunt de tekst per sociaal netwerk eenvoudig aanpassen.

Met een post op Facebook of LinkedIn kun je een afbeelding uit het artikel kiezen om mee te sturen – klik op de afbeelding om de volgende te kiezen.

Je kunt ook zelf een afbeelding of video uploaden. Buffer zorgt ervoor dat je bericht er net zo goed uit ziet als uploaden op het netwerk zelf. In geval van video kun je een mp4-, mov-, of avi-bestand tot 1GB uploaden. Na het uploaden kies je een van de aangeboden thumbnails die lezers als eerste zien als ze door hun tijdslijn scrollen. In geval van Facebook uploadt Buffer de hele video. Naar Twitter alleen als deze korter dan 30 seconden duurt (en <10MB is), anders volgt een link naar de video op de site van Buffer. Pinterest en LinkedIn kunnen (nog) niet overweg met video dus ook daar verschijnt een link naar de video op de site van Buffer.

Pas de tekst (de titel/kop van de pagina) aan en voeg zelf wat extra’s toe – waarom is deze pagina interessant voor je volgers?

Tips:

  • Je kunt een berichten die je direct verstuurt óók via Buffer versturen (“Share Now”) zodat je statistieken netjes in Buffer verschijnen en je via één interface berichten kunt versturen.
  • Naast “Share Now” kun je kiezen voor “Share Next” om dit bericht vooraan in je buffer te plaatsen in plaats van achteraan.
  • Met het klok-pictogram plan je een bericht gericht in op een specifieke datum en tijd.
  • Als je eerst tekst selecteert en dan de Buffer pop-up aanroept staat de geselecteerde tekst klaar om te versturen.
  • Als de pop-up in de weg staat dan kun je deze verslepen.
  • Als je Buffer per ongeluk hebt geopend of je hebt je bedacht dan kun je gewoon naast de pop-up klikken om deze te sluiten.

Voor andere webbrowsers gebruik je de bookmarklet.

Snel mooie afbeeldingen maken met Pablo

Omdat afbeeldingen belangrijk zijn heeft Buffer de tool Pablo gemaakt. Daarmee kun je snel een afbeelding als achtergrond van een stukje tekst (quote) zetten.

Er zijn een paar effecten voor afbeeldingen beschikbaar, zoals zwart/wit of blur. Verder kun je een eigen logo uploaden (Pablo bewaart deze).

Qua tekst kun je kiezen uit wat lettertypes, vet/cursief, grootte, uitwijzing en kleur. Onder de quote kun je een tekst in een kleiner lettertype toevoegen. Of kies ervoor om geen tekst te gebruiken.

Handig aan Pablo is dat de afbeeldingen al op de juiste afmeting zijn voor optimaal gebruik op Pinterest, Instagram, Facebook en Twitter.

Als je de Buffer-extensie gebruikt dan kun je tekst selecteren en doorsturen naar Pablo. Of rechtsklikken op een afbeelding om deze als achtergrond te gebruiken.

Met de Pablo-extensie voor Google Chrome stuur je geselecteerde tekst of een afbeelding met één klik door naar Pablo.

Handige mogelijkheden om je wachtrij aan te vullen

Naast de webbrowser extensions van Buffer kun je je buffer ook vullen via:

  • E-mail
    Stuur een mailtje naar  jouw geheime @to.bufferapp.com e-mailadres met de tekst om te versturen in het onderwerp en de link in de body. Je kunt ook extra opties meesturen om een bericht via specifieke accounts en zelfs direct te versturen (@postnow). Als je de link naar een tweet mailt dan maakt Buffer er automatisch een retweet van!
  • Je eigen website of weblog
    Er is een stukje JavaScript code om een Buffer-knop te integreren in je website. Als je WordPress hebt dan kun je gebruik maken van Buffer Button.
  • Importeren van een RSS-feed
    Buffer kan een RSS-feed importeren. De berichten staan dan klaar om in je wachtrij te zetten.
  • Een URL, bijvoorbeeld om andere programma’s te integreren
    Buffer heeft een URL via welke je een huidige pagina en URL kunt doorsturen: https://buffer.com/add?url=${url}&text=${title}
  • Bulk Buffer
    Een app van derden om berichten te importeren.
  • Pablo
    De tool om snel quotes op een afbeelding te delen.

Social Media Calendar

Betaalde accounts kunnen berichten inplannen in een agendaweergave. Zo zie je in één oogopslag of je voldoende berichten hebt ingepland. De agenda ondersteunt drag-and-drop dus je kunt eenvoudig berichten op een ander moment inplannen door ze te verslepen.

App voor Android en iPhone/iPad

Buffer heeft apps voor Android en iPhone/iPad. Via de app kun je alles doen wat je ook online kunt doen. Dus berichten toevoegen, bewerken, verwijderen, van volgorde veranderen én de statistieken opvragen (Analytics). Swipe een bericht voor extra mogelijkheden. Buffer integreert met de standaard manier om te delen die je vanuit veel apps kunt gebruiken.

Social media monitoren

Buffer concentreert zich op het publiceren van berichten. Voor het monitoren van social media en reageren op berichten is er Buffer Reply.

Mention is een tool waarmee bedrijven een oogje kunnen houden op wat er rondom hun merk wordt gezegd op social media (Twitter, blogs, Facebook, …). Via Mention volg je je bedrijfsnaam en aanverwante trefwoorden plus eventueel concurrenten. Mention zorgt ervoor dat alle berichten op één plek binnenkomen. Vanaf deze inbox kun je de berichten inzien, verwijderen, markeren, archiveren, afhandelen of doorsturen.

Met Mention kun je berichten doorsturen naar je Buffer-wachtrij, vooral interessant als je via Mention interessante blogs hebt gevonden. Vanuit Mention kun je ook handmatig berichten aan je Buffer-wachtrij toevoegen.

Integratie met andere webservices zoals Twylah

Twylah indexeert je Twitter-berichten en genereert op basis van trefwoorden die je regelmatig noemt automatisch een grafisch aantrekkelijke pagina met gerelateerde tweets. Je zou de URL naar je Twylah-pagina op kunnen nemen in je profiel zodat potentiële volgers kunnen zien waar je het vaak over hebt.

Twylah kan ook rond een specifieke tweet een pagina opbouwen met gerelateerde tweets die je eerder stuurde. Op deze manier krijgen berichten die je weken of maanden geleden verstuurde weer waarde. Als je een Twitter-bericht verstuurt vanuit Twylah dan krijgt deze automatisch zo’n pagina met gerelateerde tweets. Dergelijke “Power Tweets” kun je ook vanaf Twylah naar Buffer versturen.

Als ontwikkelaar kun je zelf integreren met de Buffer API.

Buffer Free of een betaalde versie?

De gratis (Free) versie van Buffer heeft een buffer van 10 berichten. Berichten die je direct verstuurt worden niet gebufferd en tellen niet mee.

Je kunt linkjes inkorten met buff.ly – of niet. Als je je links liever inkort via je eigen bit.ly of j.mp account dan kan dat met een betaald account.

Pinterest en de Social Media Calendar zijn alleen beschikbaar in de betaalde versie.

In Buffer Free kun je maximaal drie social media-accounts koppelen. In de pop-up van Buffer tik je eenvoudig één of meerdere accounts aan via welke de tweet verstuurt moet worden.

Buffer heeft maatregelen getroffen die het plaatsen van exact dezelfde berichten op Twitter voorkomt om aan de regels van Twitter te voldoen.

Met Buffer Free kun je instellen op welke dagen je je berichten wilt versturen en daar vervolgens tijdstippen bij instellen. Doordeweeks ’s ochtends vroeg bleek voor mij een goed tijdstip, maar in het weekend is het dat natuurlijk niet. Met de betaalde versie van Buffer kun je een apart patroon voor het weekend aanmaken – met de gratis versie kun je ervoor kiezen zaterdag en zondag niets te twitteren vanuit Buffer.

In betaalde versies kun je je berichten automatisch laten herordenen door Buffer (Shuffle). Betaalde versies kunnen verzonden berichten filteren om te ontdekken wat wel en niet goed werkt.

Voor het gemakkelijk toevoegen van berichten uit een RSS-feed geeft Buffer betaalde versies feeds per verbonden social media profiel.

Bij de betaalde versie belooft Buffer tenslotte superieure ondersteuning: “Unlimited hugs from the Buffer team” – al is mijn ervaring dat de ondersteuning sowieso erg goed is.

Met Buffer for Business kun je samenwerken met collega’s. Met een abonnement Small, Medium of Large kun je met 5, 10 of 25 collega’s respectievelijk 25, 50 of 150 accounts of meer beheren. Per account geef je mensen via hun eigen Buffer-account rechten als Contributor of Manager. Contributors kunnen concepten indienen, managers bepalen welke berichten in welke volgorde verstuurd worden. Je kunt accounts groeperen om met één druk op de knop een bericht naar meerdere accounts te sturen.

Met Buffer for Business kun je de statistieken analyseren: indicatoren zoals retweets, klikken, berichten per dag, bereik en volgers in grafieken tegen elkaar afzetten, sorteren op indicatoren en alle gegevens filteren op datum en exporteren. Met Buffer for Business kun je met UTM-parameters aan Google Analytics Campaign Tracking doen zodat je in Google Analytics per uitgezette link kunt zien hoeveel bezoekers deze heeft opgeleverd.

Non-profit-instellingen krijgen 50% korting.

Op de hoogte blijven van Buffer

Buffer verzamelt feedback via Trello. Om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen kun je Buffer op Twitter, Buffer op Facebook of het blog van Buffer volgen (al sturen ze ook regelmatig – via Buffer natuurlijk – gerelateerde artikelen).

Buffer is transparant over alles wat ze doen. Zo zijn de salarissen openbaar en is er real-time inzicht in de omzet en gerelateerde cijfers.

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *