Ga naar de inhoud

Verkopen via de etalage van Bol.com

  • 2 reacties

Verkopen via Bol.com kan zowel particulier als zakelijk. Veel mensen weten dat je via Bol.com tweedehands boeken kunt verkopen. Het aanbod is inmiddels flink uitgebreid. Als particulier kun je via Bol.com je tweedehands boeken, cd’s, dvd’s, blu-ray’s en consolegames verkopen. Voor particulieren geldt: kent Bol.com het artikel niet, dan kun je het niet verkopen. Zakelijk kun je naast tweedehands boeken en entertainment nieuwe en unieke artikelen verkopen. Je profileert je met je logo onder een professioneel account, inclusief btw- en Kamer van Koophandel-nummer.

Bol.com past jouw aanbod naadloos in bij het bestaande aanbod waardoor de kans van verkoop groot is. Mensen zoeken steeds meer via Bol.com en als er een goed tweedehands alternatief is, waarom niet? Tweedehands artikelen worden gemiddeld tegen 40 tot 70% van de nieuwwaarde verkocht. Artikelen die recent en nog ‘als nieuw’ zijn, brengen vaak 75% van de nieuwwaarde op. Tijd om een en ander de deur uit te doen? Denk ook eens aan oude studieboeken en vinyl. Het tweedehands aanbod blijft ook voor zakelijke gebruikers beperkt tot boeken en entertainment. Handig overzicht: de verschillen tussen zakelijk en particulier op een rijtje.

Bol.com tweedehands resultaten
Bol.com zoekresultaten

Bol.com legt particuliere verkopers de volgende servicelevels op:

  • Binnen 24 uur Klantvragen beantwoorden;
  • Binnen 24 uur Annuleringsverzoeken van de klant verwerken;
  • Binnen beloofde levertijd bestellingen verwerken en bezorgen.

Dit uit zich in de volgende normen:

  • Op tijd geleverd: ≥ 98% van totaal aantal verzendingen;
  • Verkoper annuleringen: ≤ 2% van totaal aantal bestellingen;
  • Klantvragen: ≤ 2% van totaal aantal bestellingen;
  • Retourzendingen: ≤ 3% van totaal aantal verzendingen;
  • Algemene Reviewcijfer: Minimaal een 8 of hoger.

Kopers merken dus bijna geen verschil, zij betalen gewoon aan Bol.com. Bol.com rekent de koper geen verzendkosten. De verkoper verstuurt het product immers rechtstreeks naar de koper. Voor het gebruik maken van de etalage, het proces en de onderliggende garanties brengt Bol.com kosten in rekening. De koper draagt hieraan bij met een servicebijdrage van €1,99.

Als verkoper wacht je een week of drie op de betaling. Je krijgt natuurlijk niet het hele bedrag maar draagt een deel af om gebruik te maken van de etalage van Bol.com.  Je betaalt als verkoper alleen als je daadwerkelijk wat verkoopt.

Jouw aanbod in de etalage van Bol.com

Je aanbod staat gewoon tussen het reguliere aanbod van Bol.com. Als mensen doorklikken op tweedehands dan zien ze al het tweedehands aanbod op een rij.

Bol.com biedt bezoekers hiermee:

  • Een breder aanbod: uitbreiding met het assortiment van leveranciers en particulieren;
  • Gunstige levertijd: soms kan een particulier of leverancier sneller leveren;
  • Gunstige prijs: tweedehands kan goed én goedkoop zijn en andere partijen kunnen door bulkinkoop een lagere prijs dan Bol.com zelf bieden.

Bol.com geeft de koper vertrouwen in het kopen van verkopers van tweedehands exemplaren. De koper kan in een pop-up snel een indicatie van de betrouwbaarheid van een verkoper krijgen.

Beoordeling verkoper

Kopers kunnen doorklikken naar de profielpagina van een verkoper voor gedetailleerde verkoopgegevens en het huidige assortiment.

Bol.com - Beoordelingen van kopers

Zakelijke verkopers kunnen producten aanbieden die geen onderdeel uitmaken van het assortiment van Bol.com, mits het valt onder één van de bestaande categorieën. Hieronder vallen ook zelf uitgegeven boeken, cd’s dvd’s en Blu-rays, maar bijvoorbeeld geen juwelen of etenswaren. Voorwaarde is dat het artikel minimaal een EAN-code kent naast de overige verplichte attributen per type product.

Kosten verkopen via Bol.com

De verzendkosten zijn voor de verkoper. Bol.com komt de verkoper bij grotere producten (ook boeken die niet door de brievenbus passen) tegemoet met een pakketbijdrage van €2,95.

Bol.com houdt daarnaast geld in voor het feit dat je hun etalage gebruikt. Afhankelijk van het specifieke product rekent Bol.com een vaste commissie van €0,99 of €2,99. Daar komt een percentage van 6, 8 of 15% van de verkoopprijs bij. Wederom afhankelijk van het product al is het voor particulieren altijd 15%. Tot een maximum van €15. Je betaalt alleen als je daadwerkelijk verkoopt.

Na 21 dagen krijg je als verkoper het overgebleven bedrag van Bol.com binnen. Deze wachttijd geeft in het verkoopproces ruimte voor een eventueel retourproces. Voor gevallen dat er iets mis gaat heeft Bol.com een (gelimiteerd) garantiebedrag per verkoper achter de hand, bijvoorbeeld:

  • een artikel gaat verloren tijdens de verzending;
  • een koper betaalt de bestelling niet;
  • een artikel gaat verloren tijdens het retourproces.
Verkopen via Bol.com

Artikel toevoegen aan Bol.com

Bol.com heeft een zoekertje waarmee je artikelen kunt vinden. Zoeken kan op ISBN-nummer, EAN-nummer, artikelnummer fabrikant of (deel van) een titel of beschrijving.

ISBN- of EAN-nummer vinden

Vooral de ISBN-nummers (boeken) en EAN-nummers (overige producten) zoeken snel en je hebt altijd precies het juiste artikel te pakken. Als je veel artikelen verkoopt dan loont het de moeite om een barcodescanner te kopen. Voor een paar tientjes hoef je dan dit nummer niet eens meer over te typen. Of koppel je smartphone als barcodescanner aan je PC of laptop.

Als je het artikel gevonden hebt dan geeft Bol.com automatisch een omschrijving. Als je het artikel niet mag verkopen doordat het tweedehands maar geen boek of entertainment is dan geeft Bol.com de melding “Artikel niet verkoopbaar”. Voor tweedehands artikelen geef je de conditie van het artikel mee:

  • Als nieuw: Lijkt niet gebruikt, schoon en intact, geschikt als cadeau.
  • Goed: Gebruikt maar in prima conditie, lichte sporen van gebruik.
  • Redelijk: Gebruikt maar compleet, heeft sporen van gebruik (bijv. Lichte verkleuring, krassen).
  • Matig: Nog te gebruiken exemplaar, compleet. Verkleuring en oppervlakkige beschadigingen kunnen aanwezig zijn.

Als je wilt dan kun je de conditie toelichten. Zo stickerde ik vroeger mijn boeken. Plastic stickers kun je met een föhn op de laagste stand gemakkelijk verwijderen maar papieren laten een spoor na. Van die stickers heb ik de tekst doorgehaald en toegelicht. Een goede toelichting voorkomt retourzendingen.

Bij nieuwe producten heb je meer vrijheid. Bol.com tipt om een duidelijke omschrijving te maken en deze te optimaliseren voor vindbaarheid (SEO). Sommige producten hebben attributen, zoals het gameplatform. Die goed aangeven vergroot de vindbaarheid.

Vervolgens geef je de levertijd die je waar kunt maken aan. Dan bepaal je de verkoopprijs waarbij je rekening houdt met de verzend- en bemiddelingskosten. Je kunt artikelen met verlies verkopen, Bol.com weigert dan bijvoorbeeld een pakketzegel (postzegel) voor je aan te maken (“de pakketzegel kost meer dan je opbrengst”).

Je kunt een eigen code meegeven om het artikel voor jezelf vindbaar te maken, bijvoorbeeld een opslaglocatie of exemplaarnummer. Controleer het formulier goed voordat je het verstuurt – wijzigen kan maar het duurt een minuut of tien voordat ze zijn doorgevoerd.

Bol.com prijshulp

Bol.com geeft een handig hulpmiddeltje voor het bepalen van de prijs. Je ziet wat andere verkopers vragen voor het boek, uitgesplitst per conditie (‘als nieuw’ 70%, ‘goed’ 60%, ‘redelijk’ 50%). Als je je verkoopprijs ingeeft dan zie je direct wat je er uiteindelijk aan over zult houden. Vergeet niet de verzendkosten in te voeren – deze zijn afhankelijk van de manier waarop je verstuurt en kunnen niet automatisch worden bepaald. Wél staan de verzendkosten van brievenbus en pakket via DHL/Postnl handig opgesomd. Je artikel mag niet meer kosten dan een nieuw artikel uit de winkel.

Vervolgens is het zaak de status actueel te houden, vooral als artikelen na 30 dagen neigen te verlopen:

  • Nog niet te koop: Het artikel is toegevoegd aan je aanbod, maar nog niet te koop gezet en dus niet beschikbaar voor verkoop via Bol.com.
  • Te koop: Het artikel is zichtbaar en te koop via Bol.com.
  • Gereserveerd: Je hebt het aanbod op ‘gereserveerd’ gezet. Het artikel staat niet meer op Bol.com.
  • Verkocht: Het artikel is verkocht en is niet langer op de site van Bol.com te zien. De bestelling is terug te vinden onder de tab ‘Bestellingen’ in uw verkoopaccount.
  • Bijna verlopen: het artikel staat bijna 30 dagen op de site, zonder dat het is verkocht. Om het assortiment actueel te houden, verwijdert Bol.com het artikel automatisch binnen 5 dagen van de site. Je kunt het artikel tijdig opnieuw activeren vanuit de e-mail die je van Bol.com krijgt.
  • Verlopen: Het artikel is verlopen. Het heeft langer dan 30 dagen op de site gestaan en wordt niet meer getoond.

Je huidige aanbod kun je gemakkelijk doorzoeken. En je kunt je betalingen opvragen: je totale omzet, het aantal betalingen dat openstaat, de verwachte omzet van die openstaande betalingen en het bedrag plus de datum van de volgende betaling. De pagina Betalingen geeft:

  • Eén overzicht van alle openstaande en ontvangen betalingen;
  • Zoekfunctie op betalingskenmerk, EAN en bestelnummer;
  • Uitgebreidere downloadmogelijkheden van het betalingsoverzicht per gewenste periode.

Meerdere artikelen toevoegen aan Bol.com met de Excel-uploadtool

Bij het toevoegen van artikelen kun je kiezen voor de Excel-uploadtool. Daarmee kun je je huidige aanbod in één keer downloaden, lokaal aanvullen via Excel en weer uploaden.

Vervolgens vul je gegevens in zoals:

  • EAN (de barcode);
  • Conditie (nieuw, als nieuw, goed, redelijk, matig);
  • Aantal in voorraad;
  • Verkoopprijs;
  • Levertijd (keuze uit een tabel);
  • Omschrijving;
  • Direct te koop zetten (of handmatig na uploaden).

Bol.com vult voor particulieren na het uploaden automatisch de overige gegevens aan. Als zakelijke verkoper heb je meer velden tot je beschikking.

Bestelling verzenden

Als verkoper krijg je van Bol.com een e-mailbericht zodra iemand je product koopt. Het is zaak de bestelling snel te bevestigen. Na acht dagen annuleert Bol.com de bestelling automatisch en de koper kan annuleren tot de verkoper de bestelling bevestigd heeft.

Open je je e-mail niet zo vaak? Dan is het handig een alert in te bouwen met een tool als IFTTT (“Als ik een e-mailbericht ontvang met als onderwerp xyz, attendeer me dan”). Verder moet je om je levertijden na te kunnen komen in vakanties je aanbod even stopzetten. Op je accountpagina kun je kiezen voor “Winkel is (tijdelijk) gesloten”.

Volgens de voorwaarden moet je dus binnen acht dagen verzenden maar voor de ontvanger is dezelfde dag natuurlijk fijner. Op een lange levertijd zal een koper je zeker attenderen via de beoordeling. Net als op het annuleren van een bestelling.

Bij het bevestigen van de verzending koppel je als verkoper de verwachte afleverdatum terug aan de koper. Je drukt vervolgens de pakbon af en verpakt deze met het product. De koper heeft al een factuur van Bol.com gehad maar kan voor nieuwe producten van een zakelijke verkoper aankloppen voor een btw-factuur.

Op enveloppen tot 2kg die door de brievenbus passen kun je met één tot zes postzegels uit de voeten. Omdat een pakketje al snel zwaarder is dan 250 gram kom je vaak op zes postzegels uit. Frankeer je brievenbuspost dan via Jouw PostNL zodat je een Track & Trace krijgt die je via Bol.com doorgeeft aan de ontvanger. Zwaardere of grotere producten (tot 10kg, 80 x 40 cm, 60 liter inhoud) verstuur je gemakkelijk via DHL.

Pakket verzenden via DHL

Bij het bevestigen van een verkoop maak je als verkoper met een druk-op-de-knop een DHL-etiket aan waarna direct een Track & Trace nummer beschikbaar is. Afhankelijk van het product geeft Bol.com een pakketbijdrage waardoor je als verkoper uiteindelijk maar weinig geld voor de verzending van het pakket kwijt bent. Let dus even goed op of Bol.com een pakketbijdrage aangeeft bij het bevestigen van de bestelling.

De verkoper geeft het pakket zonder af te rekenen af bij een DHL Servicepoint in de buurt. Deze bijna 1.000 Servicepoints zijn vaak gevestigd in winkels en kennen ruime openingstijden.

DHL levert na 2 tot 3 werkdagen (tellend van dinsdag tot en met zaterdag). Wanneer de ontvanger niet thuis is ontvangt deze van de Selektvracht-bezorger een kaart in de brievenbus. Op deze kaart staat een unieke code waarmee ze, in combinatie met de eigen postcode, kunnen inloggen op de website mijnselektvracht.nl en kunnen kiezen uit drie opties:

  1. Het pakje op een DHL Servicepoint afhalen;
  2. Het pakje bij één van de buren laten bezorgen;
  3. Het pakje op een andere dag of tijd laten bezorgen.

Verzenden via een andere leverancier zoals Postnl is ook mogelijk maar vaak duurder. Postnl gaat tot maximaal 30 kg met afmetingen 175 x 78 x 58 cm.

Bestelling retourneren

De koper kan het artikel binnen 14 dagen terugsturen. Bol.com stort de betaling terug naar de klant.

Beoordeling verkoper

Kopers krijgen na ontvangst van de bestelling via e-mail het verzoek om de verkoper te beoordelen op:

  • Productinformatie: Kwam de conditie van het boek overeen met de omschrijving van het artikel?
  • Verzending: Werd het artikel snel en in goede staat ontvangen?
  • Service: Hoe is er door de verkoper omgegaan met eventuele vragen of problemen?

Hoe de beoordeling precies uitpakt hangt natuurlijk ook van de koper zelf af. Zo heb ik in onderstaand voorbeeld een 6 voor contact terwijl er buiten het reguliere proces geen contact is geweest. Of mensen geven een 8 vanuit de gedachte dat het altijd beter kan.

Bol.com corrigeert voor ervaringen in het verleden door de totale score een gemiddelde te laten zijn van de afgelopen drie maanden. Als er in die periode minder dan vijf beoordelingen zijn afgegeven dan neemt Bol.com het gemiddelde van álle beoordelingen.

Kopers kunnen terechtkomen op je Bol.com-profielpagina. Standaard staat daar je eigen naam maar als je die anders wilt weergeven dan kan dat via je accountpagina. Naast je eigen naam en de gedetailleerde beoordelingen kunnen kopers er al je artikelen vinden.

Als je een eigen website hebt, kijk ook eens naar deze 3th party WordPress-widget en de Developer API.

Aanmelden als particuliere of zakelijke verkoper bij Bol.com.

2 gedachten over “Verkopen via de etalage van Bol.com”

  1. Leuke blog! Ben sinds kort ook aan het verkopen via Bol, maar het overtikken duurde eeuwen. bedacht me pas vandaag dat je waarschijnlijk iets met de streepjes code en een telefoon kon doen…
    De tip van verzenden met DHL neem ik mee! Tot nu toe verstuurde ik alles met post nl (wel via bol), maar kreeg maar een pakket bijdrage van 50 cent… een bijdrage van 2.95 bij DHL scheelt behoorlijk! bedankt!

  2. Ik ben reeds een jaar bezig als particuliere verkoper DVD’s en boeken te verkopen. Op zich is Bol.com een prima medium om te verkopen.
    Na het product in hun systeem ingebracht te hebben handelen zij alles financieel af bij verkoop , wel jammer dat Bol.com toch een aardig stukje commissie pakt om via hun platform te kunnen verkopen als particulier ( de klant betaald € 1,95 handling kosten en de verkoper ook nog wat).
    De uitbetaling is wel aan de lange kant ( 3 weken na verkoop ) dit om voor Bol.com een eventuele retour zending mee te kunnen nemen.

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

css.php