Berichten automatisch doorplaatsen op sociale netwerken zoals Twitter, LinkedIn, Facebook en Yammer

Op het moment van schrijven zijn Facebook, Twitter en LinkedIn de meest populaire sociale netwerken in Nederland en Yammer wordt in veel bedrijven gebruikt. Veel mensen hebben op al deze netwerken een account. Daarnaast maken we ook gebruik van YouTube, Flickr, Delicious, Scribd, SlideShare, FourSquare en ga zo maar door.

Via Facebook, Twitter, LinkedIn en Yammer houden we elkaar op de hoogte, op de andere netwerken delen we onze video’s, foto’s, presentaties, documenten en fysieke locatie. Daarnaast hebben sommigen een eigen weblog.

Er zijn veel manieren om al deze netwerken aan elkaar te knopen, vaak standaard geïntegreerd in de dienst. Zo kun je berichten van Twitter direct doorplaatsen naar Facebook. YouTube kan Twitter bijwerken als je een nieuwe video hebt geüpload of er een als favoriet hebt gemarkeerd en iedereen kent wel de FourSquare checkins (“I’m at <locatie> http://4sq.com/xxxxxx”). Met tools als Ping.fm, TweetDeck en HootSuite kun je met één druk op de knop je status op diverse netwerken bijwerken.

De sociale netwerken worden door andere doelgroepen gebruikt en op een andere manier. LinkedIn gebruikers verwachten zakelijk gerichte vragen en zakelijke informatie. Naar vrienden op Facebook stuur je andere informatie dan naar collega’s en zakenrelaties.

In de praktijk zul je overigens weinig klachten van vrienden, collega’s of zakenrelaties horen, ze ontvolgen je gewoon of klikken op “Hide” waardoor geen enkel bericht van jou hen meer bereikt. Iets wat ik zelf ook heb meegemaakt toen ik mijn Twitter account nog aan Facebook had gekoppeld. Facebook stimuleert zelf ook berichten via de eigen interface te plaatsen door berichten via tools van derden een lagere EdgeRank te geven (EdgeRank bepaalt of het bericht in het nieuwsoverzicht van je vrienden verschijnt).

crosspost vomit

In dit artikel lees je waarom het niet handig is om automatisch berichten te plaatsen. Daarnaast hoop ik dat het onderwerp bespreekbaar wordt (al stuur je dit artikel maar door) zodat het heimelijk verbergen van berichten niet meer nodig is.

Doelgroepen op sociale netwerken

Niet alles is interessant voor iedereen. Als ik naar mijzelf kijk dan hebben LinkedIn en Facebook nog het meeste overlap met vrienden, familie, voormalig klasgenoten en wat collega’s. De berichten gaan over het privé-leven zoals verhuizingen, verbouwingen, verjaardagen, geboortes, ditjes en datjes.

Op Facebook zie ik mensen vaak dezelfde berichten plaatsen wat voor mij het moment is om ze op Twitter te ontvolgen. Facebook “moet” ik toch volgen omdat het populair is dus dat netwerk heeft mijn voorkeur.

Op Twitter volgen een aantal klanten, collega’s, vrienden en familieleden mij maar zijn het verder vooral mensen met een interesse in web 2.0, slimmer werken/lifehacking, Getting Things Done en social media.

Op LinkedIn vind ik bijna alle collega’s, klanten en zakelijke relaties waar ik ooit mee heb samengewerkt. Mensen vertellen er over zakelijke successen en activiteiten zoals deelname aan trainingen en seminars. Ook worden er relevante artikelen gedeeld. Tot juni 2012 kon LinkedIn berichten van Twitter automatisch doorplaatsen, nu kan dat nog via IFTTT (If This Then That).

Verschillen tussen sociale netwerken

Gebruikers van Twitter zijn veel berichten gewend. Veel gebruikers plaatsen meerdere berichten per dag. De berichten zijn kort door de Twitter limiet van 140 tekens. Media zoals foto’s en video’s kun je meesturen als link – Twitter laat ze pas zien als je erop doorklikt. Twitter kent ook #hashtags om berichten over een bepaald onderwerp te groeperen en met @replies kun je andere Twitter gebruikers adresseren.

Op LinkedIn is het niet zo handig om veel berichten te plaatsen. Bij het inloggen ziet iemand afhankelijk van de instellingen de laatste 10, 15, 20 of 25 updates uit het netwerk. Naast status updates gaat het dan om berichten over nieuwe connecties in het netwerk, bijgewerkte profielen, en LinkedIn applicaties zoals polls, Q&A en groups. Door Twitter met IFTTT aan LinkedIn te koppelen overheers je vaak de network updates wat je niet in dank zal worden afgenomen en als je alleen berichten met een #hashtag doorzet maak je geen gebruik van de mogelijkheid om je bericht meer op te laten vallen binnen LinkedIn door een afbeelding mee te sturen!

Op Facebook zijn mensen het grote aantal berichten van Twitter niet gewend. Facebook integreert goed met Twitter – het laat foto’s zien en links naar #hashtags voor meer informatie. Net als LinkedIn kun je in Facebook een afbeelding meesturen met je bericht.

Berichten binnen sociale netwerken filteren

Als je je stoort aan berichten van andere gebruikers dan kun je ze natuurlijk subtiel op dit artikel wijzen en hopen dat ze hun gedrag veranderen. Ontvolgen of ontvrienden is ook een mogelijkheid maar kan natuurlijk vragen opleveren van de vriend of collega die je ontvolgt. In veel sociale netwerken kun je filteren, bijvoorbeeld met:

  • TweetDeck
    Voor berichten in Twitter Desktop client TweetDeck kun je een globaal filter instellen.
  • Twitter Retweets onderdrukken
    Op de profielpagina van een andere Twitter gebruiker kun je aangeven dat je retweets van deze gebruiker niet wilt zien.
  • LinkedIn
    Als je binnen LinkedIn een status update aanwijst met je muis dan kun je rechtsboven klikken op Hide. Alle updates van deze contactpersoon worden voortaan verborgen. Ongedaan maken kan via More>Customize op het tabblad Hidden. Alles over LinkedIn lees je in mijn artikel De kracht van LinkedIn.
  • Facebook
    Binnen Facebook verberg je een specifiek bericht, alles van een specifieke contactpersoon of alles van de applicatie waarmee het bericht is verstuurd door met je muis een bericht aan te wijzen en dan rechtsboven te klikken op het kruisje. Ongedaan maken kan onderin met de knop “Instellingen wijzigen”.
  • Yammer
    In Yammer kun je informatie filteren door selectief te zijn met mensen die je volgt, belangrijke zaken komen middels “Likes” vanzelf boven tafel. Volg vervolgens specifieke Groups en  Topics om niets van belang te missen. Alles over Yammer lees je in mijn artikel De kracht van social media binnen bedrijfsmuren te halen met Yammer.

Sociale netwerken gericht bijwerken

Filteren is niet nodig als we allemaal wat beter letten op welke informatie we op welk netwerk delen. En af en toe eens bij een ontvanger uit de doelgroep informeren of de informatie relevant is. Hieronder wat tips om semi-automatisch berichten te publiceren.

  • WordPress naar Twitter
    Natuurlijk is het handig als je de RSS feed van bijvoorbeeld je weblog WordPress koppelt aan social media. Zo vergeet je niet je nieuwe artikel aan te kondigen. Met een tool als Dlvr.it geldt dat je beperkt invloed hebt op de manier waarop het artikel wordt geplaatst. Richting Twitter worden titels of de eerste zin automatisch afgekort met “…”. Als je artikelen vooraf inplant dan kun je met de WordPress plugin WP to Twitter een tweet specifiek voor dat artikel schrijven.
  • Twitter naar Facebook, LinkedIn of Yammer
    In plaats van alle tweets automatisch overnemen kun je ook per tweet bepalen naar welk sociale netwerk deze moet worden doorgezet. Met een hashtag kun je filteren welke tweets Facebook (#fb) en Yammer (#yam) importeren. Zo maak je echter geen gebruik van de extra tekstruimte (meer dan 140 tekens) en stuur je soms geen afbeelding mee (of, afhankelijk van de tool, een willekeurige).

Zelf heb ik alle automatische koppelingen uitgeschakeld. Yammer was de laatste toen ik per ongeluk via een ReTweet een bericht met #yam importeerde. Wel plaats ik tweets in een wachtrij om de tijdslijn van anderen niet ineens op te vullen als ik artikelen heb gelezen. De artikelen worden vanuit de wachtrij op tijdstippen waarop de kans dat ze daadwerkelijk worden opgepikt getweet.

Naast de inhoud van berichten kun je ook het volume beïnvloeden. Als je in één keer een tiental berichten op Twitter plaatst dan ziet dat er overweldigend (spam) uit. Daarnaast kan het zo zijn dat je berichten op een tijdstip verstuurt waarop weinig van je volgers online zijn waardoor je berichten minder mensen bereiken. Je kunt met Tweriod achterhalen wat het beste tijdstip is om te tweeten. Vervolgens kun je tweets inplannen met tools als TweetDeck en HootSuite.

Kijk ook eens op deze manier naar FourSquare, GetGlue, Flickr, YouTube (favorieten video’s) en krantjes zoals Daily of Paper.li.

Suggestie voor een nieuwe tool

Wat mij een goed idee lijkt is een tool die qua interface lijkt op HootSuite Social Share. Ik wil graag een tweet intypen, de URL inkorten met bit.ly (danwel ow.ly), en dan (via een wachtrij óf gescheduled om precies te timen) versturen naar Twitter. De zojuist ingetypte tekst moet vervolgens blijven staan. Want als het echt ook interessant is voor LinkedIn en/of Facebook dan wil ik de tekst wat langer maken en dan doorsturen naar LinkedIn en/of Facebook en/of Yammer. Daarbij is het belangrijk de standaard manier van delen te kunnen gebruiken omdat je dan een afbeelding om mee te sturen kunt kiezen en eventueel een subgroep.

Koppel sociale netwerken niet aan elkaar “omdat het kan”, maak er doordacht gebruik van. Dat is beter voor eigen profilering en je vrienden en zakenrelaties zullen je er dankbaar voor zijn.

2 gedachten over “Berichten automatisch doorplaatsen op sociale netwerken zoals Twitter, LinkedIn, Facebook en Yammer

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *