Autospiegels afstellen

Autospiegels afstellen zonder dode hoek

Het is alweer anderhalf jaar geleden dat ik de rijvaardigheidstraining van Prodrive Training van Paul & Mark Maaskant op een zondag heb gevolgd met collega’s. Daar ik jaarlijks 40.000 kilometer afleg met de auto leek de training geen overbodige luxe.

Na het volgen van de rijvaardigheidstraining durf ik het rempedaal nu veel verder in te drukken omdat ik ervaren heb dat dat bij een noodstop nodig is. Dit heeft mij zeker al een aantal aanrijdingen bespaard.

Buiten dat heb ik ook nog een trucje geleerd om de spiegels van een personenauto zonder dode hoek af te stellen.

Doordat je alleen in de spiegels hoeft te kijken:

  • zijn je ogen langer op de weg voor je gericht (opzij kijken is eigenlijk heel gevaarlijk; in één seconde leg je meer dan 30 meter af op de snelweg zonder vooruit te kijken);
  • rijdt je meer ontspannen omdat je niet over je schouder hoeft te kijken.

In het begin is het zeker even wennen. Je kunt zien dat deze afstelling van de autospiegels werkt door een auto te volgen die jou inhaalt op de snelweg (zowel links als rechts). De auto blijft te allen tijde te volgen via de spiegels. Zo went de nieuwe afstelling van de spiegels snel en wil je niet anders meer!

Autospiegels afstellen zonder dode hoek

Om de dode hoek te vermijden moeten de twee buitenspiegels en de binnenspiegel zo worden afgesteld dat zij zoveel mogelijk op elkaar aansluiten. De afstelling kan theoretisch met personenauto’s vanaf 1999. In de schets hieronder haalt de blauwe auto de groene aan de linkerkant in. De bestuurder van de groene auto kan de blauwe auto te allen tijde via de spiegels volgen.

Autospiegels afstellen (schets)

N.B.: Stel alle spiegels af met eenderde “lucht” en tweederde “weg”.

  1. Stel de binnenspiegel zo in dat je zoveel mogelijk van de weg achter je ziet.
  2. Kies een oriëntatiepunt links in de binnenspiegel.
  3. Stel de linker buitenspiegel zo af dat het oriëntatiepunt van de binnenspiegel aan de rechterkant verschijnt.
  4. En nu andersom voor de andere spiegel. Kies een oriëntatiepunt rechts in de binnenspiegel.
  5. Stel de rechter buitenspiegel zo af dat het oriëntatiepunt van de binnenspiegel aan de linkerkant verschijnt.

Lees onderaan dit artikel de bijdrage van Arnold die erop wijst dat je op een brede snelweg (drie of meer banen) verkeer kunt missen als die tegelijkertijd met jou een baan opschuift.

Autospiegels afstellen
© SM Web

Cursusonderdelen rijvaardigheidstraining

Op het rijvaardigheidscentrum van Prodrive Training in Lelystad neem je deel aan de volgende oefeningen:

  • Stuur- en manoeuvreertechniek;
  • Ongevalvermijdingoefening;
  • Snelheid en remafstand test;
  • De bermoefening;
  • Cirkel van KAMM, ESP proef.

Tijdens deze oefeningen leer je je auto beter kennen om ongevallen te voorkomen.

De dag begon met een presentatie waarin diverse aspecten van het rijden aan bod kwamen en de dag uiteen werd gezet. De theorie wordt als naslag meegegeven in een handzaam en goed leesbaar boekje. Ook de catering was prima verzorgd en na afloop hebben we prima gegeten in restaurant Flantuas. Controleer voordat je aan de training mee doet je auto goed (oliepeil, benzine/diesel, banden op spanning), het zou jammer zijn als je om die reden de dag niet kunt uitnutten.

Hoewel je de auto goed leert kennen en je ervaring opdoet met aquaplaning is het geen slipcursus. De rijvaardigheidstraining is breder dan dat. Zelf ben ik geen autoliefhebber maar collega’s die dat wel waren hadden het ook erg naar hun zin.

Ik wens u veel veilige kilometers toe!

4 gedachten over “Autospiegels afstellen zonder dode hoek

  1. Arnold schreef:

    Het is natuurlijk goed om de dode hoek zo klein mogelijk te houden door je spiegels goed in te stellen, maar… Teken nu eens een motorrijder in de plaatjes. Teken vooral in plaatje 3 en 4 een motorrijder die wat verder naar links rijdt. Het is namelijk niet verstandig om vlak naast de auto rechts van je te gaan rijden: die mocht eens onverwacht en zonder knipperen een baan opschuiven. Die motorrijder verdwijnt in plaatje 2 in de dode hoek en in de plaatjes 3 en 4 kun je ‘m nooit zien in je spiegels! Kortom, niet meer over je schouder in je dode hoek kijken is LEVENSGEVAARLIJK!!! Komende zondag volg ik zelf een (drift)training bij deze organisatie en zal ik het ze ook zeggen.

    • Patrick Mackaaij schreef:

      Hallo Arnold,

      Precies dezelfde opmerking kreeg ik bij de kopie die ik van dit artikel als gastblog op Lifehacking.nl plaatste. Ik heb de organisatie destijds om een reactie gevraagd. Ik kopieer die reactie hieronder even. Ik rijd zelf geen motor dus kan er verder niets zinnigs over zeggen helaas. Laat me weten als je nieuwe inzichten op het spoor komt!

      Dhr. Paul Maaskant heeft via e-mail gereageerd en mij gevraagd zijn reactie hier te posten.

      In het algemeen geeft hij aan: “Het grootste voordeel is het niet meer links opzij hoeven kijken waardoor je bij 120 km = 33 meter per seconde niet meer hoeft te schrikken bij het terugdraaien van je hoofd als er voor jou iemand plotseling remde.

      Je kunt je op het verkeer voor je en naast je concentreren zonder het zicht op het verkeer voor je te verliezen.

      Het werkt al jaren en eenieder die we deze afstelling aanleren is unaniem enthousiast!”

      En met betrekking tot motorrijders het volgende: “De motorrijder moet zich zo duidelijk mogelijk positioneren op de rijstrook waarop hij rijdt.

      Op de verkeersschool van de rijkspolitie waar ik als docent/instructeur aan verbonden was gaven we het advies om de rijstrook in 3 gelijke breedten te verdelen. De motorrijder volgt vooruitkijkend de linker deelstreep waardoor hij duidelijk links van het midden van de linkerrijstrook rijdt. In combinatie met het voeren van verlichting is hij/zij dan optimaal zichtbaar in linkerbuitenspiegel van de auto die wordt ingehaald.

      Maar als motorrijder ben je altijd wat meer kwetsbaar dan in de auto, zorg derhalve dat je niet met een hoge snelheid auto’s voorbijrijd tijdens het inhalen. Kort gezegd zorg altijd te kunnen remmen als de auto die je inhaalt toch onverwacht naar links komt.”

      Ter afsluiting geeft hij aan: “Het gaat niet om zwart of wit maar verkeer is verkeren is omgaan met….Het samenspel, respect jegens elkaar tonen en onderhouden is het belangrijkste.”

  2. Arnold schreef:

    Hallo Patrick,
    Een (drift)trainer van Prodrive Training gaf aan zelf te adviseren de buitenspiegels langs de auto af te stellen. Je ziet dan je eigen auto net niet, maar wel de hele rijbaan naast je. In jouw plaatje zie je dus de onderbroken streep helemaal in je linker buitenspiegel. Op die manier zie je in ieder geval ook (brom)fietsers als je uit een parkeervak wegrijdt.
    Hij gaf toe dat je met “niet over je schouder kijken” een probleem hebt als je van de 1e naar 2e baan gaat, terwijl een ander van de 3e ook naar de 2e gaat (op een brede snelweg).

    Ook heb ik je website voorgelegd aan een CBR examinator, die het met collega’s in Amsterdam heeft besproken. Ook zij gaven aan (op persoonlijke titel!) dat je altijd over je schouder moet kijken (en buitenspiegels vlak langs je auto afstellen).

    Nog een paar opmerkingen over het opzij kijken:
    1. Opzij kijken doe je vooral als je opzij wilt gaan (waarbij je uiteraard vooraf richting aangeeft). Dat doe je niet continu, dus op dat “ontspannen rijden” heeft het weinig invloed.
    2. Als je je hoofd 45 graden opzij draait, kun je nog steeds naar voren kijken. Vervolgens kun je vlug even je ogen opzij draaien (en evt. je hoofd nog iets verder) en weer terug. Dit kost veel minder dan een seconde.
    3. Als een seconde niet opletten (radio bedienen e.d.) je in de problemen brengt, dan houd je veel te weinig afstand! Afstand houden draagt wezenlijk bij aan ontspannen rijden.

    Wat dat afstand houden betreft: kijk wanneer je voorganger een lantaarnpaal of zo voorbij rijdt en tel “een-en-twin-tig-twee-en-twin-tig” (2 seconden). Kijk hoe ver je bent met tellen als je zelf de lantaarnpaal voorbij rijdt. Met rijles wordt geleerd twee seconden afstand te houden. Wees vervolgens verbaasd hoe weinig afstand men op onze snelwegen houdt…

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *