Automatisch parkeergeld betalen zonder contant geld, chipknip of creditcard met Yellowbrick

Automatisch parkeergeld betalen zonder contant geld, chipknip of creditcard. Ik schreef al eerder over betalen met een druk op de knop bij Q-Park garages met de Q-Park Key. Betalen voor parkeren is altijd zo’n gedoe. Iedere parkeerautomaat werkt anders, zo kunnen ze niet allemaal met een creditcard overweg. Als je zonder contant geld of saldo op je chipknip zit dan moet je eerst op zoek naar een oplaadpunt. Lekker zitten kun je vervolgens niet omdat je een oogje op de tijd moet houden en eventueel geld bijgooien… Yellowbrick maakt betalen gemakkelijk door je parkeergeld achteraf automatisch te incasseren van je rekening of creditcard.

Registreer vandaag bij Yellowbrick. Gebruik voor 50% korting de actiecode EM392

Yellowbrick is één van de oplossingen waarmee je op straat kunt parkeren. Het feit dat geen van deze handige oplossingen overal in Nederland werkt was voor mij tot nu toe reden om het nog niet te gebruiken. Yellowbrick bestaat al sinds februari 2006! Toen ik laatst een situatie had waarbij ik écht geen tijd had om op zoek te gaan naar geld gokte ik op een bon (niet gekregen!) en besloot de alternatieven op een rij te zetten. Helaas is ook Yellowbrick nog niet 100% dekkend, maar er is wél samenwerking met de garages en P+R terreinen van Q-Park. Dat maakt dat je Yellowbrick in meer dan 100 steden kunt gebruiken. Vrijwel iedere maand komen daar plaatsen bij. Nog geen Yellowbrick in jouw gemeente? Geef het door! Een andere reden om voor Yellowbrick te kiezen was de heldere prijsstructuur.

Yellowbrick logo

Bricken is het starten én stoppen van de parkeertijd met Yellowbrick. Bricken op straat doe je met de mobiele telefoon, de Yellowbrick parkeer-app of via internet. Je betaalt achteraf via automatische incasso of creditcard aan Yellowbrick.

Wil je weten waar je het goedkoopst kunt parkeren? Kijk dan online op Prettig Parkeren of installeer de Spotzi-app op je iPhone.

Parkeren op straat met Yellowbrick

Om op straat te parkeren in zo’n 50 gemeentes krijg je een voor de parkeerwachters herkenbare transponderkaart. Je plakt deze gele transponderkaart achter de voorruit in het meegeleverde doorschijnende plastic hoesje.

Yellowbrick transponderkaart achter de voorruit

Om de parkeertijd op straat te starten voer je de zonecode in. Dat getal kun je (vanaf grote afstand al) aflezen van de parkeermeter. Yellowbrick bevestigt je aanmelding en laat je weten of er een maximale parkeertijd van toepassing is. Bij 1- en 2-uurszones wordt je parkeertijd automatisch gestopt. Bij de andere plekken moet je je parkeertransactie zelf stopzetten. Als je vergeet de parkeertransactie te beëindigen dan loopt deze door tot het einde van het tijdstip van betaald parkeren van die dag. In Leiden is er geen eindtijd en betaal je 24 uur per dag.

Yellowbrick parkeerzone parkeermeter

De transponderkaart hoort bij een kenteken en mobiel nummer. Je kunt er meerdere aanvragen op een Yellowbrick-account.

Parkeren in Q-Park garages met Yellowbrick

Voor Q-Park garages en P+R terreinen krijg je een P+ pas om te bewaren in je portemonnee. Met deze pas kun je een auto parkeren in de meer dan honderd parkeergarages en 50 P+R terreinen. De pas schuif je bij het in- en uitrijden in de creditcard-opening om de slagboom te openen. Je krijgt geen parkeerticket en staat dus niet meer in de rij voor de betaalautomaat.

Bij je registratie bij Yellowbrick krijg je één P+ Pas. Het is mogelijk een extra P+ Pas aan te vragen. De Q-Park P+ pas is niet aan een kenteken gebonden, iedereen kan ermee parkeren – bewaar ‘m bij je bankpasjes! De P+ Pas kún je wel koppelen aan een kenteken. Als je een pas per auto gebruikt dan kun je de transacties per auto herkennen op de rekening.

Ik las op internet dat Q-Park experimenteert met kentekenherkenning, als je t.z.t. daarvoor kunt kiezen dan heb je geen pas of drukknop meer nodig!

Parkeren op Schiphol met Yellowbrick

Parkeren op Schiphol kan ook: je reserveert vooraf en geeft je autosleutels af bij de Yellowbrick servicebalie in Roelofarendsveen (shuttle service) waarna een shuttlebusje zorgt voor vervoer naar en van de luchthaven. Je kunt zelfs kiezen voor Valet-service en je auto achterlaten bij de vertrekhal.

Herinnering van lopende parkeertransacties per SMS

Yellowbrick kan je periodiek een SMS-bericht sturen om je te herinneren aan lopende parkeertransacties. Als je je vergeet af te melden dan lopen de kosten door.

De interval van SMS-herinnering kun je zelf instellen door te kiezen uit het bereik van 30 minuten tot 8 uur. Je kunt ook kiezen voor een SMS-bericht bij het einde van een parkeertijd – handig als je op straat parkeert in een 1- of 2-uurszone. Je betaalt €0,35 per SMS-bericht.

Als je een iPhone 4S+ hebt dan kun je ook Siri vragen: “Remind me to brick when I get back here” ;)

Bezoekersparkeren: betaal de parkeerkosten voor je bezoekers

Ben je een dienstverlener zoals winkelier, retailer, accountant, makelaar, adviseur, notaris, advocaat of tandarts en is er rondom jouw bedrijfsruimte alleen betaalde parkeergelegenheid? Dan kun je je bezoekers van dienst zijn door hun parkeerkosten te betalen.

Bezoekers geven bij ontvangst het eigen kenteken plus land door. Vervolgens start je via de app (of via “Mijn Yellowbrick” op internet) een parkeertransactie met het invoeren van een transponderkaartnummer en zonecode. Je kunt zelfs een kenmerk meegeven om later op te rapporteren. Een paar minuten na het vertrek van de bezoeker stop je de parkeertransactie weer via internet. Zie de onderstaande video.

Let op: in sommige plaatsen scannen de parkeerwachters de transponderkaart. Het kenteken van de bezoeker voldoet dan niet. Dat is ook de reden waarom Yellowbrick adviseert de kaart in het dagelijks gebruik gewoon maar achter het raam te plakken. In dit specifieke zakelijke geval – om bezoekers te faciliteren – kun je contact opnemen met Yellowbrick hoe de controle in jouw gemeente werkt. Als je een transponderkaart nodig hebt dan moet je even afwegen of het voor de bezoeker nog wel zo handig is – deze moet immers weer terug van de balie naar de auto om de transponderkaart achter de ruit te leggen. Als dat een kilometer verderop is dan is het misschien de moeite (nog) niet waard.

Tip: Als je een parkeertransactie start voordat het tijdsvenster om te betalen in de zone is begonnen dan beginnen de kosten vanzelf te lopen zodra het tijdsvenster van betalen begint. In grote steden zoals Amsterdam kun je zo je auto in een goedkopere zone parkeren zonder dat je de volgende ochtend vroeg je bed uit moet om de parkeertransactie te starten. Dat doe je dat gewoon de avond van tevoren via internet. Deze tip heeft natuurlijk alleen zin als je niet 24 uur lang hoeft te betalen dus controleer de situatie ter plekke goed.

Kosten van Yellowbrick

Yellowbrick aanvragen kost eenmalig €10. Er zijn regelmatig aanbiedingen die het inschrijfgeld halveren. Voor een extra gebruiker of pas betaal je eenmalig €5.

Je kunt Yellowbrick zonder abonnement gebruiken. Je betaalt dan in totaal €0,34 transactiekosten voor zowel het starten als het stoppen van een parkeertransactie. Voor parkeren op straat betaal je vervolgens per minuut – Rotterdam werkt met een blok van een paar minuten. Bij Q-Park betaal je in eenheden van één kwartier.

Volgens de kosten van Yellowbrick is het vanaf vier keer per week parkeren goedkoper om een abonnement af te nemen omdat je dan geen transactiekosten meer betaalt voor het starten en stoppen van een parkeertransactie.

Yellowbrick schrijft iedere week het parkeergeld met een automatische incasso van je rekening af. Zo heb je dus geen contant geld, chipknip of creditcard nodig. Op de factuur staan de parkeertransacties die je ook altijd op de website van Yellowbrick kunt inzien. Zo betaal je dus automatisch parkeergeld zonder contant geld, chipknip of creditcard. In plaats van automatische incasso kun je de kosten van je creditcard laten afschrijven.

Als klant van Yellowbrick profiteer je van exclusief klantvoordeel bij aan vervoer gerelateerde producten- en diensten.

Bedrijven kunnen met Yellowbrick zakelijk de transacties van medewerkers opvragen en doorbelasten.

ANWB Parkeren

Ben je lid van de ANWB? ANWB-leden kunnen onder de naam “ANWB Parkeren” gebruik maken van YellowBrick. Je betaalt dan geen registratiekosten. Daarnaast liggen de kosten voor transacties en een abonnement ruim 25% lager. Betalen kan ook via de ANWB-creditcard.

Praktische tips voor als je je passen binnen hebt

Je krijg twee passen: de gele transponderkaart voor achter je voorruit. En onderstaande Q-Park P+ pas.

Yellowbrick Q-park P+ pas

Activeer direct na ontvangst de Q-Park P+ pas via de website van Yellowbrick want het duurt twee dagen voordat je ‘m in alle garages kunt gebruiken. Bewaar de P+ pas vervolgens bij je bankpasjes – het is een betaalmiddel omdat iedere auto ermee kan parkeren bij Q-Park.

Doe de gele transponderkaart in het plastic hoesje en plak het achter de voorruit. De parkeercontroleur herkent Yellowbrick en kan de streepjescode scannen en zo controleren of je bent aangemeld. Plak de gele transponderkaart aan de bestuurszijde met de streepjescode naar buiten gericht op de voorruit.

Als je een smartphone (iPhone, Android of Windows) hebt dan installeer je natuurlijk de Yellowbrick parkeer-app om parkeertransacties te starten en stoppen. Dankzij GPS weet Yellowbrick waar je bent en kun je de zonecode van de parkeerautomaat kiezen uit een lijstje. Wel even goed controleren natuurlijk maar dat vertelt de app je dan ook. De Yellowbrick-app kan – ook voor niet-klanten – de goedkoopste parkeerplekken vinden, loopafstand berekenen tot de bestemming en de dichtstbijzijnde parkeergarages ontdekken. De app laat zien dat je een parkeertransactie hebt lopen. Helaas krijg je geen attentie (pushnotificatie) bij 1- en 2-uurszones. Daarvoor kun je het  duurdere SMS instellen – nog altijd een stuk goedkoper dan een boete natuurlijk.

Noteer de contactgegevens en instructies van Yellowbrick:

  • Parkeertransactie starten en stoppen door te bellen vanaf je mobiele telefoon: 088-BRICKEN of 088-2742536 (lokaal tarief). Als je op deze manier brickt dan moet je ook de zonecode van de parkeerautomaat invoeren, gevolgd door een hekje (#). Luister de tekst goed af om te horen of alles klopt en er een maximale parkeertijd van toepassing is!
  • Yellowbrick Support (Customer Service): info@yellowbrick.nl en 0900-2006999 (€0,15 p/m).
  • Noodnummer: 0900-2007999 (€0,15 p/m) voor het geval je je telefoon kwijt raakt of met een lege batterij komt te zitten. Noteer bij dit telefoonnummer de pincode die je op “Mijn Yellowbrick” onder “Pincode Noodnummer” kunt vinden plus het nummer van je transponderkaart. Via het noodnummer kun je dan een lopende parkeertransactie beëindigen.
  • Je klant- en mobiele nummer.

Op de achterkant van de gele transponderkaart zijn de meest belangrijke gegevens te vinden. Je pincode, klant- en mobiele nummer echter niet. Als je je telefoon als adresboek gebruikt dan is het handig om de pincode voor het noodnummer ook elders te bewaren.

Volg Yellowbrick op Facebook, Twitter, Google+ of Pinterest om op de hoogte te blijven van nieuwtjes, winacties, vacatures en handige video’s.

Summary
Reviewer
Patrick Mackaaij
Review Date
Reviewed Item
Yellowbrick
Author Rating
5

, , , ,

Artikel laatst gewijzigd op donderdag, 11 september 2014

Gemaakt met WordPress. Ontworpen door Woo Themes