De kracht van Twitter

Hoe werkt Twitter? In dit artikel lees je alles over de dienst die gebouwd is op maximaal 140 tekens per bericht. Twitter is een gratis dienst die sinds 2006 wereldwijd door miljoenen mensen wordt gebruikt. Op 15 januari 2009 werd duidelijk hoe snel informatie via Twitter/Twitpic kan worden gedeeld met de legendarische tekst “There’s a plane in the Hudson. I’m on the ferry going to pick up the people. Crazy.” Twitteren speelt inmiddels een belangrijke rol in nieuwsgaring, nieuwsverspreiding en het verbinden van mensen en hun (gezamenlijke) interessegebieden. In 2009 werd twitteren door het genootschap Onze Taal uitgeroepen tot woord van het jaar. René Cuperus (cultuurhistoricus en columnist van de Volkskrant) schreef in november 2011 dat “twitter ondertussen de beste bron is voor het volgen van het wereldnieuws én de wereldopinie”.

Aan Twitter-sceptici gericht schreef hij: “Mensen die twitteren dragen een geheim met zich mee. Niet-twitteraars worden in de waan gelaten dat twitter een heel oppervlakkig en vulgair sociaal medium is. [...] Natuurlijk, je kunt via Twitter prima goed-schuimende shampoomerken met elkaar uitwisselen. Maar door een slimme cocktail te kiezen van mensen, media en organisaties ‘die je volgt’ kun je ook permanent op de hoogte zijn van het meest hete wereldnieuws. En de hele dag door links ontvangen naar de beste analytische stukken uit The New York Times, der Spiegel of de Shanghai Daily.”

Twitter verzamelt succesverhalen (@twitterstories) dus als je nu nóg niet overtuigd bent van het nut van Twitter dan kun je daar eens rondneuzen. Of lees in het boek De Realtime Revolutie van Erwin Blom hoe de wereld sluipenderwijs verandert, met interviews en voorbeelden uit de praktijk van diverse professionals.

Common Craft legt in de video “Twitter in Plain English” goed uit hoe Twitter werkt, het filmpje heeft zelfs de homepage van Twitter gesierd. Het voorbeeld van het kopje koffie werkt helaas wel het vooroordeel dat “twitter een heel oppervlakkig en vulgair sociaal medium is” in de hand.

Tip: Hoewel het filmpje Engelstalig is kun je het filmpje bekijken met ondertiteling in diverse talen.

Het succes van Twitter zit hem in de eenvoud. Je typt gewoonweg in wat je op het moment bezig houdt. Andere mensen kunnen, tenzij je je Twitter account afschermt, ervoor kiezen jou te volgen (follow) en zo eenvoudig jouw tekst meelezen.

Twitter stelt de vraag “Wat houdt je bezig?” (What’s happening?). Hierop kun je in een kort bericht van maximaal 140 tekens antwoord geven. Een dergelijk bericht op Twitter noemt men een tweet. De inhoud van tweets varieert van (wereld)nieuws tot kleine persoonlijke updates. Het maximale aantal tekens van een bericht maakt dat je snel ter zake moet komen, een leuke uitdaging in het begin!

Door vrienden, familie, collega’s en andere interessante mensen te volgen leer je een andere kant van deze mensen kennen (en zij van jou). Ook zetten mensen of bedrijven die je volgt je op het spoor van filmpjes, artikelen, nieuws en weer andere interessante mensen. Mensen die je kunnen helpen, aldus het artikel “Twitter: Een kleine moeite, een groot plezier” over Tweepcare: “Want die 140 tekens die je tot je beschikking hebt zorgen elke dag voor een groot plezier, voor steun met op zijn tijd een goed advies, een luisterend oor, een gouden tip, een verhelderend inzicht, een schouderklop”.

Als je net begint met Twitter kun je ervoor kiezen om gewoonweg een aantal mensen en bedrijven te volgen zodat je ziet wat hen zoal bezig houdt. Je startpagina van Twitter is de tijdlijn (timeline). De tijdlijn geeft de tweets van álle accounts die je volgt chronologisch weer. Je kunt zien hoe een willekeurige Twitter-gebruiker zijn of haar tijdlijn heeft samengesteld door vanaf de profielpagina te klikken op Volgend>Bekijken als tijdlijn.

Zoals je ziet zijn er rondom Twitter diverse nieuwe termen te leren waar dit artikel bij helpt. In Nederland verwacht ik dus dat het woord twitteren naast het algemene gebruik van Twitter in zwang zal raken voor het posten van berichten. Als je op de hoogte wilt blijven van aanvullende tips op mijn artikelen volg dan @mackaaij op Twitter. Heb je nog meer vragen over Twitter, breng dan ook eens een bezoekje aan het Twitter Help Center. Je kunt mij ook kleine vragen stellen, ik was tot april 2014 een van de moderatoren van de Nederlandse vertaling (Webwereld interview) dus weet de weg aardig te vinden. Schroom niet om tips om dit artikel uit te breiden of te verbeteren door te geven!

Hoewel er dagelijks honderden miljoenen tweets worden verstuurd via Twitter kun je dit eenvoudig behappen. Zo bepaal je zelf welke mensen of diensten je volgt. Daarbij bepaal je zelf wanneer je je Twitter updates bekijkt en verwachten mensen niet zomaar een reactie. Dit is bij instant messaging programma’s zoals Skype of SMS-berichten wel anders! Je kunt dus zoveel of zo weinig reageren als je zelf wilt. Daarentegen blijf je wel op de hoogte waardoor je altijd wel een aanknopingspunt hebt als je iemand “in het echt” tegen komt. Het werkt zo dus sneller, simpeler en overzichtelijker dan bijvoorbeeld SMS of WhatsApp.

Omdat Twitter erg goed is aan te sluiten op andere websites en programma’s kun je via Twitter ook op de hoogte worden gebracht door een grote diversiteit aan nieuwsbronnen waaronder file-, en rechtbanknieuws. Twitter kun je op allerlei manieren raadplegen en bijwerken. Denk hierbij naast de standaard website aan applicaties voor de mobiele apparaten iPhone, iPad, Android, BlackBerry en Windows Phone. Mensen die Twitter vaker gebruiken werken op hun Windows of Apple computer ook met een applicatie zoals TweetDeck. Daarnaast kan Twitter gekoppeld worden aan SMS, Facebook en weblogs. Deze toegankelijkheid maakt dat mensen allerlei grote en kleine ervaringen delen.

De eerste versie van dit artikel dateert februari 2009 toen ik mijn vermoeden uitsprak dat Twitter in 2009 serieus door zou breken. Met twitteren als woord van dat jaar lijkt deze verwachting uitgekomen. Met dit artikel wil ik graag een bijdrage leveren aan verder gebruik door de krachtige werking van deze berichten-van-140-tekens toe te lichten. Dit doe ik aan de hand van de Twitter webinterface. Ook vertel ik welke andere programma’s ik gebruik om met Twitter te werken (te twitteren) vanaf andere apparaten.

Twitter gaat gepaard met een hoop nieuwe woorden die je indien nodig kunt opzoeken via woordenboeken als de Urban Dictionary of de meer specifiek op Twitter gerichte Twittonary en Twittords. Afkortingen in Google typen werkt ook goed, eventueel voorafgegaan door “define:“.

Beginnen met Twitteren

Maak, om de handelingen goed te kunnen volgen, eerst een gratis Twitter account aan via https://twitter.com/signup. Denk even goed na over je naam die je voor je account kiest. Mensen die berichten aan je sturen typen deze naam vaak in. Hoe langer je accountnaam, hoe minder letters mensen over hebben om iets aan je te schrijven.

Personaliseer direct je profiel via Instellingen (Settings) rechtsboven. Plaats met name iets korts over jezelf bij “Bio” en je woonplaats bij “Locatie”. Upload ook een foto. Zonder personalisatie kunnen mensen je niet terugvinden en is de kans groot dat niemand je volgt en dus ziet wat je doet.

Optioneel is het instellen van een achtergrond van de webpagina op het tabblad Ontwerp (Design). De achtergrond goed ontwerpen is best lastig omdat iedere monitor een andere schermbreedte heeft die invloed heeft op de weergave van de pagina. Tools die je ondersteunen in het maken van een mooie achtergrond zijn Free Twitter Designer en voor de Photoshop experts het Mashable artikel met Twitter sjablonen.

Nu je toch onder Settings bent, vink direct even Altijd HTTPS gebruiken (Always use HTTPS) aan. Twitter codeert dan de uitwisseling van berichten met iedere machine waar je mee werkt waardoor andere mensen op hetzelfde netwerk niet mee kunnen luisteren. Vooral belangrijk bij openbare netwerken maar dan vergeet je het toch specifiek aan te zetten, niet dan?

Onder Profiel kun je je Twitter account ook koppelen aan Facebook. Alle tweets worden dan automatisch doorgeplaatst, op @replies en direct messages na. Denk even na of het dubbel plaatsen van berichten handig is om te voorkomen dat mensen je gaan verbergen op Facebook – sluit de frequentie van je tweets bijvoorbeeld aan bij regulier Facebook gebruik?

Voor bekende personen (politiek, entertainment, journalisme en sport) heeft Twitter de mogelijkheid een account te verifiëren zodat volgers weten dat een account écht is. Een verified account herken je aan de officiële badge achter de naam:

Mensen met een geverifieerd account kunnen ervoor kiezen alleen meldingen te krijgen van andere geverifieerde accounts. Bekende mensen worden vaak ondergesneeuwd met berichten en zo kunnen ze in ieder geval elkaar bereiken (ons-kent-ons). Geverifieerde gebruikers kunnen attenties krijgen als een andere geverifieerde gebruiker hen volgt. En tenslotte de tijdslijn filteren op berichten van geverifieerde accounts.

Mijn tweets afschermen (Protected account)?

Mocht je jouw tweets niet zichtbaar willen hebben voor de hele wereld, vink dan de optie Mijn tweets afschermen (Protect my updates) aan op het tabblad Account. Als je deze optie activeert kunnen mensen pas lezen wat je tweet als ze je volgen. Mensen mogen je pas volgen nadat je ze daarvoor toestemming hebt geven. Je kunt dus ook niet zomaar een willekeurige Twitter gebruiker (of een bedrijf) wat vragen!

Zelf heb ik niet voor deze optie gekozen en kies ik voor toegankelijkheid en eenvoud. Zonde toch als niet iedereen van jouw bijdrage kan profiteren?

Twitter gebruikersnaam wijzigen

Via de instellingen van Twitter kun je achteraf je accountnaam zonder gedoe wijzigen, Twitter zorgt ervoor dat alles intact blijft. Het kan echter wel gebeuren dat mensen je adresseren met je oude accountnaam en je daardoor het bericht dus mist, communiceer de wijziging dus duidelijk naar de mensen die jou volgen. Vergeet ook de vermelding van je Twitter gebruikersnaam op andere websites, visitekaartjes en briefpapier niet aan te passen.

Het blijkt overigens geen goed idee om na het wijzigen van je gebruikersnaam direct een nieuw account aan te maken met je vorige gebruikersnaam erin (al is dit avontuur gelukkig ook goed afgelopen). Bij dergelijke problemen met je account kun je het beste direct een support ticket aanmaken bij Twitter Support (let wel: dit is een goed verstopte link op de website van Twitter – hij doet het pas na inloggen en moet sporadisch gebruikt worden).

Wat moet ik nu twitteren? Je eerste tweet

Nu je een account hebt, kun je je eerste tweet plaatsen! Bijvoorbeeld iets als “Twitter aan het leren vanaf http://bit.ly/twitterkracht”.

Als je wilt dat meer mensen jou gaan volgen, let er dan goed op wat je tweet. Het nadeel van het filmpje van Common Craft is dat je eigenlijk met de paplepel ingegoten krijgt dat je alles wat je de hele dag door doet op Twitter zou moeten publiceren. Buiten dat je met het enkel tweeten van je dagelijkse beslommeringen volgers verliest zorgt het voor genoeg onbegrip en frustratie over Twitter. Voorbeelden van andere tweets waar mensen zich aan storen zijn: het aantal volgers dat je hebt, alles doorsturen wat je zelf via Twitter ontvangt (retweet, daar kom ik later op terug), alleen een link doorsturen zonder tekst wat men kan verwachten bij het aanklikken van de link en erg veel tweets versturen zoals alle muzieknummers die je luistert. In het artikel “Second opinion: twesting, twesting” (Intermediair  2009) beschrijft Martin Enserink dat dergelijke tweets (“narcistisch geneuzel” en “flutberichtjes”) hem hebben weggejaagd van Twitter en in het artikel Kwetteren noemt Ron Tolido dergelijke lamlendige tweets. In het filmpje real-life Twitter roept iemand dergelijke tweets over straat.

Andere Twitter gebruikers volgen

Om een andere Twitter gebruiker te volgen open je de profielpagina van deze gebruiker en klik je op de knop Follow. De knop Follow is alleen beschikbaar als je bent ingelogd. Op het screenshot hieronder heb ik de knop rood omlijnd.

Tip: Zorg voor een compleet profiel plus een paar tweets voordat je mensen gaat volgen. Dat maakt je profiel veel interessanter en vergroot de kans dat mensen je terug volgen en dus lezen wat jij allemaal gaat delen.

Volg gewoon een paar personen! Je kunt mensen vinden die je kent vinden via “Find People” (op naam of categorie of via import van bijvoorbeeld Gmail). Als je iemand gaat volgen dan krijgt deze persoon, afhankelijk van zijn/haar instellingen in Twitter, daarvan een notificatie via e-mail. Deze persoon zal dan besluiten om jou wel of niet terug te volgen.

Kijk vervolgens eens welke accounts door deze mensen worden gevolgd. Als je al wat mensen volgt dan kun je andere interessante gebruikers op het spoor komen via het tabblad Activiteit. Daar zie je wie Twitter gebruikers die je al volgt zijn gaan gevolgen en welke tweets zij als favoriet markeren en retweeten.

Ook kom je steeds vaker verwijzingen tegen naar Twitter accounts op websites en als footer in e-mailberichten. Mijn pagina is bijvoorbeeld http://twitter.com/mackaaij/.

Tip: Als je door veel mensen gevolgd zult worden dan kun je deze stroom aan berichten verbeteren door periodiek je followers sorteren in mensen die jou wel of niet volgen via Your Twitter Karma. Mensen die je nog niet terug volgt wil je misschien wel terug volgen en andersom. Met refollow kun je ook Twitter accounts snel doorzoeken. Je kunt filteren op mensen die jou wel of niet volgen, die je zelf wel of niet volgt en velden als naam, bio, laatste tweet en location doorzoeken op een trefwoord.

Op Twittergids.nl en de Startpagina Twitter-gebruikers kun je een overzicht vinden van populaire Nederlanders die Twitter gebruiken. Om zelf in de Twittergids te komen moet je lokatie op een herkenbare plek in Nederland staan (alleen ‘Nederland’ is ook genoeg), of je moet in herkenbaar Nederlands twitteren. Dan wordt je vanzelf gevonden, en aan de hand van woorden in je ‘Twitter Bio’ kom je misschien op een van de lijstjes. Internationale varianten hierop zijn Twitterholic en Filter Tweeps waar je ook op locatie kunt zoeken. Via http://followerwonk.com/ kun je Twitter gebruikers vinden op basis van profielinformatie (bio) en Venn-diagrammen maken van volgers tussen accounts.

Zoek je personen waarvan je zeker weet dat ze op Twitter te vinden zijn maar kun je ze niet vinden? Door het maximale aantal tekens van een naam korten mensen hun tussenvoegsels in (v.d.). Doorzoek Twitter.com via Google met een zoekopdracht als: [site:twitter.com volledige naam].

Als je Twitter al even gebruikt dan kan Twitter je via de webinterface onder Wie te volgen (Who To Follow) andere Twitter gebruikers aanbevelen die je nog niet volgt. Twitter geeft ook wat van deze suggesties in de rechter kantlijn weer. Twitter doet dit onder andere op basis van Twitter gebruikers die jullie volgen. Suggesties waar je het niet mee eens bent kun je verbergen met Hide. Ook geeft Twitter suggesties op profielpagina’s van andere Twitter gebruikers in de trant van “als je deze gebruiker volgt, dan wil je deze gebruiker(s) misschien ook wel volgen”.

Wil je weten of twee Twitter gebruikers elkaar volgen dan kun je dat nagaan via http://www.doesfollow.com/. Mention-map en Twitter Friends Network tonen het netwerk van Twitter gebruikers waar iemand onlangs mee heeft gecommuniceerd.

Nieuwe Twitter gebruikers ontdekken via Follow Friday

Op vrijdag introduceren sommige Twitter gebruikers anderen in hun netwerk met de hashtag (hier kom ik later op terug) #followfriday of #ff. Een dergelijke tweet kan er als volgt uit zien waardoor je direct ziet waarom je iemand zou moeten volgen:

#ff @mackaaij vanwege zijn handige (veelal ICT) tips waaronder over Twitter!

Hoe gaan Twitter gebruikers jou volgen?

Op Twitter lijkt het aantal mensen dat jou volgt van het grootste belang. Het aantal kun je eenvoudig omhoog schroeven door willekeurig andere Twitter gebruikers te volgen. Veel gebruikers zullen uit beleefheid of nieuwsgierigheid terugvolgen en hebben het terugvolgen soms zelf geautomatiseerd. Het is beter om op een andere manier aan meer volgers te komen: door relevante tweets te publiceren, mensen op interessante informatie te wijzen, verder te helpen. Zo komen mensen je via retweets, mentions en follow friday vanzelf op het spoor.

Twitter heeft ook regels en richtlijnen voor het automatiseren en richtlijnen voor het volgen waar je als normale gebruiker geen last van zult hebben. Voor mensen die Twitter alleen willen gebruiken om reclame te maken (spammers) zijn er echter technische limieten ingebouwd. Zo is er een limiet op het aantal mensen dat je dagelijks kunt volgen en moet de verhouding tussen mensen die je volgt en mensen die jou volgen redelijk zijn. In de praktijk merk je dat sommige Twitter gebruikers hun best doen om precies op het randje van deze ratio’s te blijven. Ze volgen een Twitter gebruiker en als deze niet terugvolgt dan ontvolgen ze een dag later alweer.

Twitter stelt een onderzoek in naar een gebruiker als deze door meerdere gebruikers wordt geblokkeerd omdat het een spammer kan zijn. In de tussentijd wordt deze gebruiker op nonactief gesteld (suspended). Als je dan naar de profielpagina van deze gebruiker gaat dan zie je daarvan een duidelijke melding.

Gelukkig hoef je je ook niet met dergelijke kat-en-muis spelletjes bezig te houden. Het nadeel van een dergelijk “publiek” aan volgers is namelijk dat je er niets aan hebt. Willekeurige Twitter gebruikers zijn niet geïnteresseerd in wat je schrijft en lezen je tweets niet. Ze klikken niet op je links of sluiten de pagina snel weer. Ze reageren niet inhoudelijk op je tweets en beantwoorden geen vragen.

Notificatie op Twitter gebruikers die je zijn gaan volgen of daar juist mee gestopt zijn

Twitter stuurt je alleen een e-mailbericht als iemand je begint te volgen. Wil je óók op de hoogte worden gebracht van Twitter gebruikers die je niet meer volgen, maak dan gebruik van Qwitter. Wat mij betreft niet om die persoon lastig te vallen of om te stoppen met deze persoon zelf volgen als je dat deed maar om te kijken wat je als laatste hebt getweet. Blijkbaar was dat voor deze volger niet interessant en als mensen vaker afhaken na soortgelijke berichten dan kun je daarvan leren. Qwitter stuurt je laatste tweet mee, het e-mailbericht ziet er als volgt uit:

John Gruber (gruber) stopped following you on Twitter after you posted this tweet:
What’s the difference between Arial and Helvetica?

Inschrijven kan eenvoudig door op de homepage van Qwitter je Twitter gebruikersnaam en e-mailadres op te geven. Afmelden kan via ieder ontvangen e-mailbericht.

URL’s inkorten om spaarzaam met karakters om te gaan

Tweets mogen maximaal 140 karakters zijn. Vaak worden via tweets links naar webpagina’s uitgewisseld. Omdat de adressen van webpagina’s erg lang kunnen zijn worden deze vaak eerst ingekort met diensten zoals http://bit.ly, http://TinyURL.com, http://is.gd/ of http://tweetburner.com/, anders zijn de 140 karakters wel erg snel op! Dergelijke diensten zijn standaard geïntegreerd in een Twitter programma (zoals TweetDeck dat ik verderop noem). Je plakt dan een lang webadres in TweetDeck en deze kort het lange adres volledig automatisch in.

Zo heb ik het adres van deze pagina ingekort. De lange en korte versie zijn achtereenvolgens:

Van dergelijke korte URL’s kun je vaak los bezoekersstatistieken opvragen, bij bit.ly bijvoorbeeld door een plus-teken achter de URL te plaatsen: http://bit.ly/twitterkracht+. Standaard genereert bit.ly overigens een adres als http://bit.ly/Cw9UP maar na het aanmaken van een ingekorte link op de site van bit.ly kun je een “Custom Name” invoeren en zo iets maken als http://bit.ly/twitterkracht.

Twitter kort lange webadressen zelf af met http://t.co. Webadressen nemen dan altijd precies 19 karakters van een tweet in waardoor je er zelf nog 121 over hebt – dit zie je direct terug in de teller met het aantal resterende tekens. Twitter controleert of de websites waarnaar is verwezen “veilig” zijn, iets wat bit.ly ook doet. Verkorte adressen worden namelijk ook misbruikt om te verbergen waar je precies heen gaat. Helaas bieden de door Twitter  ingekorte adressen (nog?) geen bezoekersinformatie (statistieken).

Om snel interessante webpagina’s te kunnen delen via Twitter bieden veel websites een tweet-knop aan. Als je drukt op deze tweet-knop dan verschijnt er een tweet met daarin alvast een korte URL naar de webpagina en eventueel wat tekst. Die tekst kun je vervolgens snel naar wens aanpassen en zo bijvoorbeeld vertellen wat er zo interessant aan de webpagina die je deelt is. Omdat lang niet alle webpagina’s zo’n handige knop hebben ingebouwd kun je deze ook zelf installeren: als Share Bookmarklet (extra knop in je webbrowser) of als je Internet Explorer 8 gebruikt via de door mij gemaakte Share on Twitter accelerator (ik heb er ook één voor bit.ly).

Een foto meesturen met een tweet

Bij het maken van een tweet kun je een foto meesturen. Hiervoor klik je in het venster waarin je een nieuwe tweet schrijft op het camera-symbool linksonder. Wijs vervolgens de afbeelding op je computer aan.

Je kunt vier foto’s toevoegen. Twitter laat je maximaal 10 herkende mensen taggen. Het taggen van mensen zorgt bij hen voor een notificatie maar neemt voor jou geen tekens in. Je kunt instellen of iedereen je mag taggen, of alleen mensen die je volgt.

Je geografische locatie (plaats, wijk) twitteren

Veel mobiele apparaten maar ook de webbrowser op je PC kan informatie verschaffen over je geografische locatie. Deze gegevens kun je meesturen met een tweet in de vorm van exacte geografische coördinaten, een wijk/plaatsnaam of de naam van een locatie die onder de mensen bekend is (“De Efteling” of de naam van je  favoriete café) – met dank aan TomTom en Localeze. Als jouw “point of interest” nog niet bekend is dan kun je die eenvoudig toevoegen, inclusief adres.

Bij sommige tweets is deze informatie erg handig, bijvoorbeeld als één Twitter gebruiker aangeeft een knal gehoord te hebben en een andere juist vertelt over een vuurwerkshow. Je kunt bij tweets die voorzien zijn van een locatie doorklikken om alle tweets te zien die onlangs in diezelfde omgeving zijn verstuurd. Twitter toont ook de tweets die locatie gebaseerde diensten zoals Foursquare (waarmee je je vrienden kunt laten weten waar je bent of waar iets te beleven is) versturen waardoor je kunt zien wie onlangs van een locatie is in- en uitgecheckt.

De informatie kan ook misbruikt worden als je adresgegevens ook redelijk eenvoudig te achtehalen zijn – het is dan immers duidelijk dat je niet thuis bent. De website Please Rob Me wees hier in 2010 op door tweets waarin Twitter gebruikers aangaven niet thuis te zijn op te sommen onder het kopje “Recent Empty Homes” en dergelijke tweets “new opportunities” te noemen.

“Tweetlocatie” is derhalve standaard uitgeschakeld. Je kunt het inschaken door via Instellingen>Account de optie “Een locatie toevoegen aan mijn tweets” (Add location information to my tweets) aan te vinken. Vervolgens is het afhankelijk van het programma dat je gebruikt hoe je aan kunt geven dat je je locatie mee wilt sturen met een tweet. Op Twitter Web staat onder het invoervakje voor nieuwe tweets, naast het camera-icoon, een klein kruisje (crosshair) waarmee je je geografische locatie op kunt halen.

Als je je bedenkt dan kun je via Settings>Instellingen kun je ook de geografische informatie van al je tweets verwijderen met “delete all location information”.

Een willekeurig bestand (of meerdere bestanden) meesturen met een tweet

Binnen Twitter zelf kun je een afbeelding meesturen of een foto. Als je meerdere bestanden wilt uploaden dan kun je dat doen via de dienst Ge.tt. Het linkje dat je dan krijgt kun je via Twitter versturen.

Tweets van anderen doorsturen: RT – ReTweet

Als je een leuke of handige tweet van iemand ziet waarvan je mensen die jou volgen op de hoogte wilt stellen dan kun je deze tweet doorsturen. Dit doorsturen noemt men ReTweet.

Het is gebruikelijk om de naam van diegene die de oorspronkelijke tweet heeft gestuurd te laten staan. Zo komen de mensen die jou volgen de anderen Twitter gebruiker op het spoor en ziet de anderen Twitter gebruiker dat zijn tweet belangrijk werd gevonden. Soms wordt met het versturen van een tweet gevraagd deze door te sturen (bijvoorbeeld RT s.v.p.) als iemand voor een vraag of probleem een groot bereik wil krijgen. Door de eenvoud en de manier waarop mensen met elkaar zijn verbonden kun je via je Twitter netwerk op deze manier ook snel een antwoord krijgen op een bepaalde vraag. Je bepaalt natuurlijk altijd zelf of je een tweet doorstuurt of niet.

Er zijn grofweg drie manieren die mensen vaak gebruiken om te ReTweeten:

  1. Klik op de officiële retweet knop
    Deze functionaliteit is door Twitter in november 2009 geïntroduceerd. Je kunt per Twitter gebruiker die je volgt instellen of je dergelijke officiële retweets wilt ontvangen, sommige mensen sturen erg veel door. De officiële retweet functionaliteit heeft volgens Twitter als voordeel dat de oorspronkelijke tekst niet kan worden aangepast (waardoor de “bedoeling” veranderd kan zijn of iemand genoemd kan worden die er niets mee te maken heeft). Ook stuurt Twitter de oorsponkelijke auteur én retweeter mee. De officiële retweet heeft een aantal nadelen waardoor gebruikers de tweede optie blijven gebruiken. Zo zie je officiële retweets maar één keer: van de eerste persoon die het bericht aan je door stuurt – dus als je de eerste retweet hebt gemist dan heb je het bericht gemist. De officiële retweets worden niet getoond in de Twitter lijsten. Tenslotte kun je officiële retweets niet aanpassen, iets wat ik zelf vaak doe om naar mijn idee waarde toe te voegen.
  2. Begin jouw retweet met “RT”, gevolgd door een spatie en een apenstaartje en dan direct gevolgd door de username. Dus bijvoorbeeld:
    RT @mackaaij: <oorspronkelijke tweet>
    Vaak zul je dan de tweet even moeten inkorten om alsnog op maximaal 140 karakters uit te komen. Met Bufferapp kun je hiervoor een handig knopje in je webbrowser opnemen.
  3. Via in plaats van RT
    RT kon wel eens vervangen worden door via. Zelf stuur ik niet zomaar berichten door maar kijk ik altijd eerst wat er precies wordt gezegd. Eventuele links bezoek ik eerst zelf. Daarna vind ik dat persoonlijk de tweet meer toegevoegde waarde heeft. Een ingekorte URL laat ik in tact omdat hier bezoekersstatistieken op bijgehouden kunnen worden. Natuurlijk geef ik wel de oorsprong aan met ‘via’. Dat gaat als volgt:
    <persoonlijke tweet> <oorspronkelijke URL> (via @mackaaij)

De officiële retweet knop ziet er in het web uit zoals onderstaande knop:

Tip: Als je je stoort aan retweets dan kun je deze verminderen door ze per gebruiker die je volgt uit te schakelen. Druk de profielpagina van de Twitter-gebruiker op het retweet-knopje naast “Volg je nu” (Following), het knopje heet “Retweets van deze gebruiker worden getoond in je tijdlijn” (Retweets from this user will appear in your timeline).

Krachtige tweets: @vermeldingen (@mentions), Privé Berichten (Direct Messages) en Favorieten (Favorites)

Tweets van maximaal 140 karakters kunnen aardig krachtig zijn. Lees meer over hoe je op anderen kunt reageren via @mentions of Direct Messages en hoe je belangrijke, handige of dierbare tweets terug kunt vinden door ze als favoriet te markeren.

@vermeldingen (voorheen: @replies en in het Engels @mentions)

@vermeldingen zijn tweets die specifiek aan een Twitter gebruiker zijn gericht. Een dergelijke tweet bevat het apenstaartje gevolgd door een Twitter gebruikersnaam. @vermeldingen zie je gewoon tussen de andere tweets in je tijdlijn staan.

Via het web kun je ze apart tonen door vanaf jouw Twitter startpagina https://twitter.com/# te klikken op @<jouw username>. Standaard geeft dit tabje berichten die betrekking hebben op jouw account (nieuwe volgers) of berichten (door anderen als favoriet aangemerkt of geretweet). Door de optie “Alleen vermeldingen weergeven” aan te vinken beperk je de lijst tot berichten die aan jou zijn gericht – waar je waarschijnlijk écht iets mee wilt.

@vermeldingen die aan jou zijn gericht worden altijd aan je getoond, ook als deze zijn verstuurd door iemand die je niet volgt. Je kunt @vermeldingen niet verwijderen, ze zijn immers niet door jou gemaakt. Je kunt een afzender wel expliciet blokkeren waardoor je de @vermeldingen van deze gebruiker niet meer ziet.

Met @vermeldingen richt je eenvoudig een tweet aan iemand door ergens in de tweet de username van de ander te noemen, voorafgegaan met een apenstaartje. Aan mij dus bijvoorbeeld:

@mackaaij Bedankt voor je handige introductie in Twitter op http://bit.ly/twitterkracht. Ben er volop mee aan de slag!

of

Handige introductie in Twitter op http://bit.ly/twitterkracht (via @mackaaij). Ben er volop mee aan de slag!

Er is een heel belangrijk verschil tussen tweets die beginnen met een apenstaartje (de zogenaamde @replies, het eerste voorbeeld hierboven) en tweets waarin een Twitter gebruikersnaam voorkomt (@vermeldingen, het tweede voorbeeld hierboven). Twitter toont tweets die beginnen met een Twitter gebruikersnaam alleen aan de geadresseerde Twitter gebruiker plus wederzijdse volgers. Als twee Twitter gebruikers een discussie voeren dan laat Twitter je alleen de tweets zien als je beide gebruikers volgt.

Via de tweede tweet hierboven stel je alle Twitter gebruikers die jou volgen op de hoogte van mijn artikel, jouw compliment aan mij én introduceer je mijn Twitter gebruikersnaam zodat mensen mij kunnen vinden. De eerste tweet heeft een veel kleiner bereik: deze zal alleen bij mij terecht komen en eventuele Twitter gebruikers die ons beide volgen. De @reply gebruik je voor gerichte vragen of feedback (die openbaar mag zijn). De @vermelding gebruik je om iemand middels een compliment of bedankje te introduceren aan Twitter gebruikers in je eigen netwerk. Gebruik een @vermelding ook om het antwoord op een vraag die je hebt uitgezet weer samen te vatten. Alleen wederzijdse volgers hebben immers de antwoorden die je hebt gekregen mee kunnen lezen! Tenslotte is een @vermelding praktisch voor het eerder genoemde #followfriday (of #ff) – een @reply heeft geen enkel effect omdat de Twitter gebruikers die de tweet ontvangen elkaar allemaal al volgen.

Twitter programma’s bieden vaak een eenvoudige manier om @mentions te versturen zodat je de username niet in hoeft te typen. In het web kan dit bijvoorbeeld door in een tweet te klikken op de knop beantwoorden:

Door in Twitter programma’s netjes te reageren op een tweet via knop Beantwoorden weet Twitter ook op welke tweet je reageert. Twitter relateert jouw nieuwe tweet dan aan de tweet waarom je reageert zodat je de discussie later weer terug kunt volgen. Als je in het web een dergelijke tweet opent dan staat eronder “als antwoord op” (in reply to). Hier kun je dan op klikken om de oorspronkelijke tweet weer te geven zodat je het gesprek chronologisch terug kunt volgen. Rechtsboven in een dergelijke tweet staat ook een discussie-symbool:

Je kunt overigens meer Twitter gebruikers aanspreken in één tweet.

Privé Berichten (Direct Messages)

Net als @vermeldingen zijn Privé Berichten tweets tussen gebruikers. In tegenstelling tot @vermeldingen zijn Privé Berichten écht 1-op-1. Alleen de verzender en de ontvanger kunnen deze tweets zien. Privé Berichten kun je zien als SMS- of e-mailberichten (maar dan sneller en eenvoudiger want zonder de gebruikelijk aanhef en footer). Privé Berichten zijn ook handig als je een discussie voert met iemand. Veel tweets over-en-weer wordt als storend ervaren en maakt dat je profielpagina er voor potentiële nieuwe volgers onoverzichtelijk uit ziet.

Privé Berichten kun je alleen sturen naar iemand die jou volgt. Als je een Privé Bericht naar iemand verstuurt die jou niet volgt dan geeft Twitter duidelijk aan dat je bericht niet aan komt. Via http://doesfollow.com kun je nagaan of Twitter gebruikers elkaar volgen.

Een andere limiet is dat je alleen linkjes naar een aantal door Twitter goedgekeurde website via een privébericht kunt versturen. Erg vervelend maar er is een workaround voor:

Privé Berichten stuur je eenvoudig naar iemand door een tweet te beginnen met de letter ‘d’, direct gevolgd door een spatie en dan de username (vergeet de spatie dus niet). Aan mij dus bijvoorbeeld:

d mackaaij Typefout in je Twitter artikel op http://bit.ly/twitterkracht: “xzy” i.p.v. “xyz”.

Twitter programma’s bieden vaak ook een eenvoudige manier om Privé Berichten te versturen zodat je de username niet in hoeft te typen. In het web kan dit bijvoorbeeld vanaf het tabblad “Berichten”. Je kunt daar reageren op een recente discussie of een Nieuw bericht naar iemand sturen. Ook vanaf de profiel-pagina van een Twitter gebruiker kun je een knop vinden om een Privé Bericht te versturen.

Privé Berichten kunnen door zowel de verzender als de ontvanger worden verwijderd. Het bericht is dan aan beide kanten verwijderd.

Via Instellingen kun je op het tabblad Meldingen instellen dat je een e-mailbericht wilt ontvangen op het moment dat je een Privé Bericht ontvangt.

Wees spaarzaam met het versturen van Privé Berichten

Wees spaarzaam met het versturen van Privé Berichten. Sommige Twitter programma’s (of spelletjes) bieden aan om mensen die jou volgen via Privé Berichten bij hun product te betrekken. Mensen ervaren dit in bijna alle gevallen als ongewenste reclame (spam).

Ook het automatisch versturen van een Privé Bericht zodra iemand je volgt wordt als irritant ervaren. In zo’n Privé Bericht staat dan een geautomatiseerd bedankje en regelmatig een uitnodiging eens op de website te kijken. Hoewel de intentie vast goed is, kiezen mensen er geregeld voor om dergelijke Twitter gebruiker direct weer te ont-volgen. Als je iemand persoonlijk tegenkomt dan open je toch ook niet met “Leuk je ontmoet te hebben, kijk eens op mijn website of ik je van dienst kan zijn?”. Dus wil je iemand verwelkomen? Reageer dan op een van de laatst verzonden tweets en maak geen gebruik van geautomatiseerde Privé Berichten.

Nu zijn er best veel Twitter gebruikers die zo’n geautomatiseerde Privé Bericht ooit een keer hebben ingesteld maar niet meer weten hoe. Twitter somt alle diensten die toegang hebben tot jouw Twitter account op onder Instellingen>Applicaties. Kijk daar even naar de Twitter programma’s die je toegang hebt gegeven (een mogelijke kandidaat is SocialOomph (voorheen bekend als “TweetLater”). Log vervolgens in op deze dienst en verander je instellingen of trek de toegang van de dienst tot je account in met “Toegang intrekken” (Revoke Access).

Favorieten (Favorites)

Je kunt tweets markeren als favoriet zodat je belangrijke, handige of dierbare tweets snel terug kunt vinden om nog eens terug te lezen. In het web klik je hiervoor op de knop:

Favorite

Je kunt ook tweets van anderen als favoriet markeren, zelfs als je de ander niet volgt. Op het tabje met @<jouw gebruikersnaam> zie je ook tweets die jij hebt verstuurd en die door anderen als favoriet zijn gemarkeerd. De site FavStar maakt daar een mooie analyse op.

Twitter Search

Via Twitter Search kun je zoeken door alle openbare Tweets. Omdat mensen allerlei kleine ervaringen via diverse interfaces waaronder mobiele apparaten intypen kun via Twitter Search erg snel nieuws vergaren. Zo was ik eens in Delft waar veel hulpverleners in touw waren en zocht ik op “Delft”. Zo zag ik dat er een calamiteit speelde op Station Delft-Zuid en ook reacties van Twitter gebruikers dat zij Delft niet konden bereiken en gestrand waren in Schiedam.

De zoekresultaten zijn chronologisch geordend. Standaard laat Twitter de “Top” tweets zien, je kunt daar ook kiezen voor “Alle” of tweets met links.

Je kunt ook nauwkeurige zoekopdrachten geven die erg krachtig zijn. Zo kun je dialogen tussen mensen volgen door twee namen in te voeren. Voor dergelijke nauwkeurige zoekopdrachten heeft Twitter Search ook een uitgebreide interface op http://twitter.com/#!/search-advanced.  Zo kun je bijvoorbeeld ook achterhalen of een bepaalde dienst niet werkt (“is down”).

Een geavanceerde zoekopdracht is bijvoorbeeld: min_retweets:5 OR min_faves:5 voor tweets die minimaal 5x zijn geretweet of als favoriet gemarkeerd. Als er veel tweets over een onderwerp zijn dan laat dit de relevant tweets zien.

Om tweets te lezen over gebeurtenissen in andere landen kun je de zoekresultaten beperken tot tweets in een andere taal. Bijvoorbeeld Arabisch. De zoekresultaten kun je dan vertalen met de knop “Translate to English”. Google Translate verzorgt automatisch de vertaling en de vertaalde tweets worden gearceerd. Sommige tweets zullen niet zo goed leesbaar zijn maar als je er meer leest dan wordt de strekking vast duidelijk. Natuurlijk kun je ook doorklikken naar het profiel van een van de Twitter gebruikers en contact leggen om te tweeten in het Engels.

Doordat er enorm veel berichten op Twitter worden geplaatst kun je tweets maximaal 5 tot 10 dagen na publicatie terug vinden. Wil je iets terugvinden van jezelf of een Twitter gebruiker die je volgt dat langer geleden is? Met SnapBird kun je  tweets van een specifieke Twitter gebruiker, je wederzijdse volgens, favorieten, mentions en direct messages doorzoeken op trefwoorden - voor een aantal opdrachten  moet je dan natuurlijk wel inloggen. Probeer ook zoekmachines topsy en postpo.st eens.

Van een specifieke Twitter gebruiker kun je alleen de laatste 3200 tweets achterhalen. All My Tweets tovert ze razendsnel op het scherm.

Neem om de kracht van zoeken in Twitter te zien ook eens een kijkje bij monitter of TweetGrid waar je per kolom van een zoekterm kunt zien wat er op Twitter op dit moment over wordt gezegd. Het Twitter programma TweetDeck dat ik gebruik ziet er dus ook ongeveer zo uit, alleen ververst deze (gelukkig) minder snel met minder informatie.

Twools (Twitter Tools) maakt het mogelijk om van alles te doen met gegevens in Twitter op basis van RSS. Zo kun je tweets en privéberichten archiveren, doorplaatsen naar andere sociale netwerken of monitoren op trefwoorden. Voordat Twools de gegevens aanlevert in RSS-formaat kun je ze beperken met krachtige filters.

Hashtags maken tweets vindbaar en scheppen een backchannel tijdens TV-uitzendingen en evenementen

Om gerelateerde tweets beter vindbaar te maken zijn mensen hashtags gaan gebruiken. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt in tweets over evenementen of grote gebeurtenissen (zoals #Obama tijdens de presidentiële inauguratie). Een overzicht van de populaire hashtags op het moment kun je vinden op What the hashtaghttp://tagdef.com/ of http://hashtags.org/.

Twitter wordt ook gebruik als backchannel tijdens TV-uitzendingen. Het voordeel van een backchannel is dat mensen die de uitzending volgen elkaar kunnen vinden en met elkaar in discussie kunnen gaan via Twitter. Het RTL debat in 2010 was daar een (helaas veel te druk en chaotisch) voorbeeld van. Tijdens een uitzending van bijvoorbeeld De Wereld Draait Door (#dwdd) of Pauw & Witteman (#penw) leveren de tweets meestal een rustiger beeld op.

Publiek dat twittert tijdens een presentatie verrijkt een lezing. Men kan onderling over het onderwerp praten en elkaar of de spreker aanvullen zonder de presentatie te verstoren. Om achteraf de hoofdpunten van de presentatie of een congres na te lezen is een hashtag erg fijn. Ook voor bloggers en journalisten die nog even wat terug willen zoeken, anderen hebben dan ook aantekeningen gemaakt! Daarnaast brengt het publiek vaak hun eigen Twitter netwerk op de hoogte van de presentatie wat zorgt voor publiciteit. Om deze reden zie je steeds vaker dat een presentator ervoor zorgt dat de teksten in de presentatie leuke tweets opleveren en geeft men de twitteraars de tijd deze over te typen.

Tip: Twitter maakt automatisch linkjes van een #hashtag en een @gebruikersnaam. Hiervoor moeten ze wel worden afgesloten met een spatie of een punt (of de laatste tekst in de tweet zijn). Na het # of @-teken mag ook geen spatie staan.

Bedenk voordat je een presentatie of congres geeft dus een goede #hashtag. Mensen kunnen tweets plaatsen met deze hashtag erin en daar ook weer op zoeken zodat een geconcentreerde stroom informatie omtrent jouw presentatie beschikbaar komt. Zorg dat je deze hashtag in je presentatie hebt opgenomen, tesamen met je Twitter gebruikersnaam en verstuur zelf ook een tweet aan het begin van je presentatie. Tijdens je presentatie kun je samenvattende tweets of aanvullende informatie zoals linkjes naar websites versturen. Ook kun je reageren op feedback of vragen uit het publiek. Als je presenteert zonder assistenten dan kun je ervoor zorgen dat de samenvattingen in de presentatie makkelijk in een tweet passen en ze lang genoeg laten staan om over te laten typen door je publiek.

Omdat tweets slechts een aantal dagen vindbaar zijn via Twitter is het handig de tweets met deze hashtag automatisch laten archiveren. Als je vooraf een dienst zoals KeepStream of The Archivist instelt komt dat helemaal goed. Je kunt ook een backchannel organiseren waaraan ook mensen zonder Twitter kunnen deelnemen met TodaysMeet of BackNoise.

Let op: Misbruik een hashtag niet puur om een commercieel bericht onder de aandacht te brengen, Twitter gebruikers storen zich hier echt aan en Twitter blokkeert onherroepelijk je account!

Muziek vinden via Twitter

Sites als http://www.tinysong.com/ gebruiken Twitter Search om tweets te vinden waarin mensen aangeven naar welk muzieknummer ze luisteren. Vervolgens bieden zij een link aan naar deze muziek zodat je deze via je PC kunt luisteren. Slim is dat er ook een link bij zit naar een webwinkel waar je de MP3 versie kunt kopen en downloaden.

Trends (Trending Topics)

Je kunt de veelbesproken onderwerpen op Twitter opsommen toegespitst op jouw regio (wereldwijd, Nederland of Amsterdam). Deze Trends (Trending Topics) geven niet domweg de meest gebruikte woorden weer maar zijn geraffineerd. Zo mag het geen scheldwoord zijn en overweegt Twitter ook beledigingen te filteren. Verder moet het populair zijn bij veel mensen in korte tijd, daarbij mag het niet eerder populair zijn geweest onder dezelfde groep mensen. Ook gaat het niet zozeer om veel tweets maar om veel tweets van mensen. Tenslotte worden sommige tweets niet gevonden en ook niet meegenomen, bijvoorbeeld bij nieuwe accounts of accounts zonder profielinformatie.

Twitter lijsten (Twitter Lists)

In Twitter kun je (maximaal 1.000) lijsten samenstellen van (maximaal 5.000) Twitter accounts. Denk aan lijsten als vrienden, familie, collega’s of gerelateerd aan een thema. De lijsten verschijnen in de webinterface van Twitter onder het kopje Lijsten.

Twitter lijsten werken los van de Twitter gebruikers die je volgt. Je hoeft een Twitter gebruiker dus niet te volgen om deze op een lijst te plaatsen. Het aanmaken van lijsten met vrienden, familie en collega’s vertroebelt je standaard tijdlijn dus niet. Dit zorgt ervoor dat je een oogje kunt houden op veel meer Twitter gebruikers. Er is ook een ander gevolg van het feit dat de lijsten los staan van het volgen. Als je stopt met iemand te volgen dan verwacht je geen tweets meer te zien van deze Twitter gebruiker. Maar als deze persoon voor komt op een van je lijsten dan blijf je de tweets gewoon zien in die lijst.

Met TwitListManager of TwitiList kun je handig al je volgers in een lijst categoriseren.

Op een Twitter profielpagina zie je in hoeveel publieke lijsten dit Twitter account is opgenomen. Klik eens op dat getal rechtsboven, want door de naamgeving van dergelijke lijsten kun je ook zien hoe mensen dat specifieke Twitter account categoriseren. Via het silhouet-icoon kun je iemand “Toevoegen aan lijst”:

Bij het aanmaken van een lijst kun je aangeven of je deze aan iedereen wilt tonen Openbaar (Public) of voor jezelf wilt houden Afgeschermd (Private). Openbare lijsten van andere Twitter gebruikers kun je gaan volgen. Daarnaast helpen dergelijke lijsten je met het ontdekken van Twitter gebruikers die interessant zijn om te volgen. Robert Scoble onderhoudt lijsten met Twitter gebruikers die belangrijk zijn op ICT gebied in lijsten als oprichters, investeerders, invloedrijke mensen, ontwikkelaars enzovoorts.

Volg @listwatcher op Twitter om een Privé Bericht te ontvangen zodra je zelf door iemand op een lijst bent geplaatst of verwijderd – of als de lijst van naam is veranderd.

Jezelf van een Twitter lijst van iemand anders verwijderen

Mocht je door iemand zijn toegevoegd aan een Twitter lijst waar je geen deel van uit wilt maken dan kun je de Twitter gebruiker die eigenaar is van de lijst tijdelijk Blokkeren. Deze Twitter gebruiker krijgt daar geen notificatie van.

  1. Open de profielpagina van de gebruiker in Twitter (web).
  2. Blokkeer een gebruiker via het silhout-icoon.
  3. Deblokkeer de gebruiker.

Je blijft elkaar nu gewoon volgen maar bent van de lijsten af. Via http://doesfollow.com kun je nagaan of Twitter gebruikers elkaar volgen.

Let op: voer deze stappen uit via Twitter web. Met TweetDeck heb ik het ook geprobeerd maar het gevolg was dat de acccounts elkaar niet meer volgden en dat valt wel op. Ook kon ik geen optie tot deblokkeren vinden in TweetDeck.

Twitter programma’s

Zelf maak ik vaak liever gebruik van lokaal geïnstalleerde programma’s om met webdiensten samen te werken omdat deze net iets gebruikersvriendelijker zijn. Zo schrijf ik deze tekst in Windows Live Writer omdat de webbrowser wel eens plotseling wil vastlopen. In Windows Live Writer druk ik dan ook af en toe op CTRL+S om mijn werk op te slaan.

Naast de officiële Twitter applicaties zijn er enorm veel programma’s en integratiemogelijkheden voor Twitter beschikbaar. In verreweg de meeste gevallen zijn deze programma’s gratis. Tot 31 augustus 2010 konden dergelijke programma’s jouw Twitter account benaderen met jouw loginnaam en wachtwoord. Sindsdien is dit niet meer nodig! Deze technisch nieuwe manier van werken heet OAuth. Programma’s die nog om een loginnaam en wachtwoord vragen werken niet meer of willen misbruik maken van je inloggegevens (door bijvoorbeeld via jouw account tweets te versturen). Ontwikkelaars kunnen een voorbeeld van integratie van oAuth via PHP inzien.

Tip: Controleer in het scherm waarin je een applicatie toegang tot je account geeft de rechten die de applicatie vraagt: is het logisch/nodig dat de applicatie ook tweets moet kunnen plaatsen of zelfs Privé Berichten versturen?

Je kunt eenvoudig zien welke programma’s door mensen worden gebruiken doordat Twitter vertelt met welk programma een tweet is verstuurd. Onderstaande tweet heb ik bijvoorbeeld via TweetDeck verstuurd.

Tweet via TweetDeck

Zelf gebruik ik de volgende Twitter programma’s:

  • TweetDeck (TweetDeck homepage) op mijn desktop PC, laptop en smartphone
    TweetDeck heb ik geïnstalleerd op mijn PC en laptop. TweetDeck deelt de informatie uit verschillende sociale netwerken op in kolommen die gelijktijdig zichtbaar zijn.Vanuit TweetDeck verstuur je snel tweets waarbij de URL van webadressen automatisch kan worden ingekort. Verder is het eenvoudig om afbeeldingen te uploaden via TwitPic en kun je tweets vertalen. Door op de foto van een persoon te klikken kun je snel handelingen verrichten zoals @mentions versturen. Ook kun je zo een tweet via e-mail doorsturen naar iemand die nog geen Twitter gebruikt; zie je direct hoe inefficiënt dat eigenlijk is ;-)
  • Twitterrific op mijn iPad
  • Twitterrific is een overzichtelijke iPad client. Vermeldingen, Privé Berichten, Favorieten, Zoekopdrachten, Trends en al je lijsten zijn direct aan te tikken. Met je vinger op een tweet tikken opent een popup met actie-opties, je vinger langer op een tweet vasthouden opent een popup met kopieer opties. Er zijn meer iPad clients voor Twitter, waaronder de iPad app van Twitter zelf en TweetDeck.
  • Twitter Goodies
    Twitter Goodies zijn widgets en knoppen die je kunt integreren in je website of blog. Daarmee kun je bijvoorbeeld automatisch je laatste tweet tonen op jouw homepage of het aantal malen tonen dat een bepaalde pagina op Twitter is genoemd.
  • WP to Twitter
    WordPress naar Twitter kan een tweet publiceren met titel, ingekorte URL etc. zodra je een post aanmaakt of wijzigt. Zelf heb ik deze plugin een tijdje gebruikt om bij het publiceren van een gepland (gescheduled) artikel een handmatig door mij geformuleerde tweet uit te sturen.
  • Korte notities in Evernote invoeren
    Als je gebruik maakt van Evernote om al je notities op één plek te bewaren en dan kun je via IFTTT tweets doorsturen naar je Evernote account. Meer informatie over Evernote kun je lezen in mijn artikel “Overal aantekeningen vastleggen en terugvinden met Evernote“.

Statistische informatie maakt het Twitter gebruik visueel inzichtelijk:

  • Twtrland
    Social intelligence platform voor het doorgronden van social media profielen.
  • RTReporter
    RealTime Reporter biedt handige tools voor journalisten, bloggers, marketeers en PR medewerkers om tweets over een bepaald onderwerp te visualiseren. Naast een grafiek waarin je het volume aan tweets en retweets eenvoudig kunt aflezen zie je in een top 10 welke links, foto’s en video’s in tweets voorkomen. Door de ruwe gegevens te downloaden kun je zelf naar wens andere grafieken maken.
  • TweetReach
    Met TweetReach kun je door te zoeken op trefwoorden het bereik van een bericht achterhalen. TweetReach neemt gratis de laatste 50 tweets in overweging.
  • http://twitterholic.com/
    Deze website geeft statistieken weer laten zien over het verloop van mensen die een bepaalde Twitter gebruiker volgen. Je kunt ook de populariteit van een Twitter gebruiker per locatie (woonplaats) opvragen.
  • http://tweetstats.com/
    Geeft inzicht in de maanden, dagen van de week en tijdstippen waarop je tweets verstuurt en een wordcloud van woorden en hashtags die je gebruikt. Daarnaast zie je welk Twitter programma je het meest gebruikt en welke Twitter gebruikers je vermeldt of retweet. Je kunt ook opvragen welk Twitter programma door álle Twitter gebruikers het meest is gebruikt.
  • Twrtland
    Twrtland geeft een uitgebreide analyse van een Twitteraar om je te helpen bepalen of je deze gebruiker wilt volgen. Naast de basisinformatie zie je hoeveel tweets iemand per dag verstuurt, het type tweets dat iemand verstuurt (tekst, replies, foto’s, links, retweets), populaire volgers/tweets en wat willekeurige tweets.
  • http://twitalyzer.com/
    TwitAlyzer geeft inzicht in hoe jouw Twitter gebruik op anderen over komt. Zo kun je onder andere de signal-to-noise ratio van een Twitter gebruiker berekenen. De website rekent een tweet als signal als deze een ‘@’ (dus verwijst naar een andere Twitter gebruiker), een URL, een hashtag of een retweet bevat. Voor retweets houdt men rekening met “rt”, “r/t/”, “retweet” or “via”) .
  • When to Tweet en http://tweriod
    Er worden veel berichten op Twitter gezet waardoor het onmogelijk is om alles te volgen. Het is dus handig om te weten op welk tijdstip de mensen die jou volgen online zijn. “When to tweet” en Tweriod analyseren gratis Twitter gebruikers die jou volgen. “When to tweet” de laatste 200 tweets van je eerste 500 volgers en Tweriod je laatste 5.000 volgers. Je ontvangt een @reply tweet of Privé Bericht als de analyse klaar is. De analyse het beste tijdstip om een tweet te versturen plus de spreiding van de tweets die je volgers hebben gepubliceerd over de dag.

Er zijn Twitter programma’s die ik zelf op het moment niet gebruik maar die ik toch even wil noemen:

  • TwitterFeed
    TwitterFeed publiceert automatisch op jouw account op Twitter aan de hand van een RSS feed.
  • TwilertGoogle Alert stuurt je een e-mailbericht als jouw zoekterm in Google opduikt. Twilert werkt net als Google Alert, maar dan op Twitter. Alle zoekmogelijkheden van Twitter Search worden ondersteund. Je kunt de resultaten dagelijks, wekelijks of maandelijks als e-mailbericht ontvangen.
  • SocialOomph
    Stelt je in staat een Twitter account te automatiseren. Kan een handig hulpje zijn maar pas op dat je niet als spammer of robot gezien wordt!
  • GroupTweet
    Je kunt een distributielijst maken op Twitter met GroupTweet. Hiervoor maak je eerst een apart Twitter account aan met de naam van de groep. Om de tweets af te schermen voor andere Twitter gebruikers vink je onder Instellingen>Account de optie “Mijn tweets afschermen” (Protect my updates) aan. Vervolgens voer je de inloggegevens van het groepsaccount in op de homepage van GroupTweet. Iedereen die het Twitter account van de groep volgt krijgt nu de Privé Berichten die gericht zijn aan de groep. Als je ervoor gekozen heb om de tweets van het groepsaccount af te schermen moet je Twitter gebruikers die het account willen volgen eerst “goedkeuren”.
  • Vacaturelandkaart.nl
    Vacaturelandkaart ontsluit vacature-tweets in je regio. Tweets worden geïndexeerd (vier weken terugzoeken is mogelijk), ontdubbeld en gefilterd op spam. Je kunt zelf filteren op locatie (Vacaturelandkaart geeft een Google Maps kaartje weer) en op trefwoorden.
  • TweetPing
    Twitter activity in realtime
  • The one million tweet map
    De #onemilliontweetmap laat de laatste miljoen tweets op de wereldkaart zien. Je kunt inzoomen, filteren op trefwoord en kiezen voor een heatmap.
  • XLHit
    Op deze website kun je een zoekopdracht naar Twitter sturen welke vertaald retour komt. De resultaten worden real-time bijgewerkt. Bij bepaalde grote gebeurtenissen (zoals een ramp) kun je zo dus de lokale informatie mee volgen.

Hier staan nog 99 Twitter tools en applicaties opgesomd en hier nog 100 vanuit onderwijsperspectief. En zo zijn er nog lijsten die zichzelf het meest compleet noemen. Brian Solis heeft een onder de naam Twitterverse een grafische weergave van het landschap aan Twitter applicaties gemaakt. Kom je er één tegen die de moeite van het vermelden in bovenstaande lijst waard is dan kun je die aandragen via @mackaaij.

Twitteren via SMS

Mobiel gebruik van Twitter stelt je in staat om SMS berichten te vervangen door tweets. Als je vaste abonnementskosten voor dataverkeer aan je telecom provider betaalt dan kan Twitter de dure SMS berichten vervangen! Ook is Twitter minder indringend dan SMS berichten en lees je dus bij wanneer jij dat wilt.

Op de website van Twitter kom je regelmatig een verwijzing naar SMS berichten tegen, bijvoorbeeld “Set up SMS updates”. Helaas kun je in Nederland geen updates van berichten van anderen via SMS ontvangen. Het is wel mogelijk om Twitter berichten te versturen door je toestel te registreren via Settings>Mobile. Vervolgens SMS je naar een buitenlands telefoonnummer. Twitter rekent hiervoor geen kosten maar misschien kost een SMS bericht naar het buitenland net iets meer. De telefoonnummers zijn: +447624800379 (Engeland), +3584573950042 (Finland) of +4915705000021 (Duitsland).

Tip: ook al kun je nog tweets ontvangen via SMS en zul je ze waarschijnlijk ook niet versturen is het toch handig om je telefoonnummer aan je account te koppelen. Als je onverhoopt je inloggegevens kwijt bent dan kun je op deze manier toch je account weer in handen krijgen.

Er zijn al een aantal diensten geweest via welke je een SMS-bericht op je mobiele telefoon kon krijgen als er @mentions of Direct Messages aan jou werd gericht – allen zijn na een jaar gestopt omdat mensen er niet voor wilden betalen.

Twitter marketing

Hieronder staan zakelijke tips voor het gebruik van Twitter. De schets hieronder is van Fallon Planning. Robert Scoble wijst op Seven Must-Have Twitter Tools die ik niet persoonlijk heb geprobeerd maar er veelbelovend uit zien. Kijk ook even naar de mogelijkheden van HootSuite. Hiermee kun je snel gebruik maken van meerdere twitter accounts, tweets schedulen en meten of URL’s die je via HootSuite doorstuurt worden aangeklikt.

6 ways to play Twitter

TwitterStreams TV

Op evenementen kun je een professionele en interactieve stream van tweets op trefwoord (hashtag) met TwitterStreams inzetten om de live tweets van bezoekers op een groot scherm weer te geven.  Als je aan de Twitter Fountain Flash applicatie een zoekterm meegeeft dan toont deze alle tweets die deze zoekterm bevatten.

De layout spitst TwitterStreams helemaal naar wens toe op de huisstijl van je organisatie of evenement. Lees nog meer tips over het inzetten van social media op een evenement.

MapMyFollowers en a world of tweets

Een andere grafische weergave is de wereldkaart op http://www.mapmyfollowers.com/. Deze geeft mensen die jou volgen weer op de wereldkaart. Klik op een marker voor meer informatie zoals Twitter gebruikersnaam, land, aantal volgers en Bio. Linksonder kun je de kaart voor een ander Twitter account laten invullen.

Rechtsonder vind je een word cloud met termen die jouw volgers in hun Bio gebruiken.

A world of tweets visualiseert tweets real-time op de wereldkaart zodat je kunt zien waarvandaan mensen tweets versturen.

Twinterview

Een greep uit de reacties op een interview via Twitter: “Het leuke hierbij is dat iedereen die volgt met het interview kan meedoen. En dat de vragen en antwoorden onder de 140 karakters moet blijven.” en “Heel zuiver omdat de reacties direct afkomstig zijn van de persoon zonder redactionele slag.”

Twitter – What’s happening?

Summary
Reviewer
Patrick Mackaaij
Review Date
Reviewed Item
Twitter
Author Rating
4

, ,

Artikel laatst gewijzigd op dinsdag, 26 augustus 2014

Gemaakt met WordPress. Ontworpen door Woo Themes