TEDxMadison: TED Talk

Geef overal een TED talk!

Waarom zijn TED Talks zo’n succes? TED’s topvideo is door 15 miljoen mensen bekeken. Het aantal kijkers van de top 10 TED-video’s varieert tussen drie en de 15 miljoen. Zou je al deze video’s kunnen analyseren om tot een succesrecept te komen?

Jason Teteak analyseerde TED-video’s en maakt inzichtelijk wat TED-sprekers doen. Met als doel iedere spreker, ook jou, in staat te stellen iedere dag een TED Talk te geven.

Hieronder volgt een samenvatting van de video. Interessant onderwerp? Lees dan ook mijn samenvatting van het boek Meestersprekers.

Jason Teteak TEDxMadison

Foto: Niko Skievaski

Tell them how what you do helps them

Het reguliere verhaaltje waarmee mensen (en organisaties) zich voorstellen is op zich wel interessant, maar niet overtuigend. De luisteraar denkt: What’s in it for me?

Open je presentatie met wat de luisteraar aan jouw werk heeft. Welk probleem los je voor hem of haar op?

Het recept voor zo’n introductie is: “Herken je dat mensen dit en dat probleem hebben? Ik help op deze en deze manier.”

Jason past het recept op zichzelf toe:

You know how thought leaders have this amazing idea but they have a hard time getting people to listen and spreading it? I help thought leaders spread their ideas.

Jason vertelt dat mensen niet lachen omdat iets grappig is. Mensen lachen als ze zich op hun gemak voelen. En voordat mensen zich op hun gemak voelen moeten ze zich veilig voelen. Een veilig gevoel kun je geven door jezelf kwetsbaar op te stellen.

Tell them the why before the what

Start with why zei Simon Sinek tijdens zijn presentatie over de Golden Circle. Mensen luisteren pas echt als je ze overtuigt waarom ze iets willen.

Jason illustreert dit aan de hand van een gesprek met iemand in de rij voor de Apple Store ten tijde van de verkoop van de allereerste iPad. Wat doet een iPad precies? Geen idee, ik heb er nog nooit een gezien. Maar waarom wil je ‘m dan? Het gaat mijn leven veranderen, mijn productiviteit enorm verhogen en meer vrije tijd opleveren. How weet je dat? Ik heb de presentatie van Steve Jobs gezien.

Simon Sinek: People don’t buy what you do they buy why you do it.

Mensen willen al deze drie dingen in het leven:

  1. Happyness;
  2. Success;
  3. Freedom.

Bedenk tijdens je voorbereiding eerst waar je het over wilt hebben. Bedenk vervolgens waarom mensen dit zouden willen aanhoren. Maakt het ze meer gelukkig? Maakt het ze succesvol? Geeft het ze meer vrijheid? Vraag je dan af hoe jouw onderwerp dat voor elkaar krijgt. En presenteer dat in een presentatiestijl die bij je past.

Use your style to make them laugh

Pas op met het overnemen van de stijl van een presentator die je bevalt, dat werkt niet. Blijf bij je aangeboren stijl als:

  • Fascinator – deel veel kennis (Daniël Pink);
  • Inspirer – vertelt verhalen (Steve Jobs);
  • Energizer – vertelt korte grapjes (Sir Robinson);
  • Performer – vertelt charismatisch en improviseert (Anthony Robins).

De stijl die bij je past kun je uit het onderstaande kwadrant aflezen of met een presentatiestijl-test achterhalen.

Presentation personality

Het vult iedere presentatiestijl aan om je kwetsbaar op te stellen zodat je meer oprecht overkomt. Zorg daarnaast voor een verrassingselement.

How to give an amazing TED Talk everywhere you go

Jason vat het aan het einde van de video nog even kort samen:

You make people feel safe by first telling people how you help their role. Then you make them feel good by first telling them why they want it, based on happiness, success and freedom, before you tell them what they’re gonna get. And lastly you make them laugh by showing vulnerability, an element of surprise and doing it in a style that’s all your own.

Give a TED talk everywhere you go: Jason Teteak at TEDxMadison

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.