Thymer: Snel en overzichtelijk projecten en taken beheren als individu, team of klein bedrijf

Thymer omschrijft zichzelf als een projectmanagement en taakmanagement planning tool voor mensen die een hekel aan dergelijke tools hebben. Thymer wil zich onderscheiden van de andere task managers door de ideale balans te vinden tussen gemakkelijke invoer van nieuwe taken, intuïtieve drag & drop planning, goede overzichten en krachtige ondersteuning voor het samenwerken in teams. Individuen, teams en kleine bedrijven vormen de doelgroep.

Thymer screenshot takenlijst

Hierboven staat een screenshot van de takenlijst van Thymer. Thymer spreekt mij om een aantal redenen aan:

  • De indeling van het hoofdscherm is overzichtelijk: wat doe ik vandaag (today), deze week (week) of ooit (someday).
  • Je kunt de taken eenvoudig van volgorde veranderen door ze te verslepen.
  • Door de slimme invoerbalk kun je erg snel nieuwe taken invoeren.
  • De applicatie reageert in het algemeen lekker snel.
  • Per taak kun je ook eenvoudig tijd schrijven (time tracking) en met één klik aangeven dat een taak  te factureren is.
  • Je kunt snel focussen op een (deel)project door erop te klikken, andere taken worden dan gefilterd.

De interface van Thymer

Thymer kun je gebruiken in vier uitvoeringen:

  1. Free – basisfunctionaliteit om gewoon dingen gedaan te krijgen (Getting Things Done) en kennis te maken met Thymer.
  2. Professional – gericht op de zwaardere, individuele gebruiker zoals lifehackers en professionals.
  3. Small Teams – met samenwerkingsmogelijkheden gericht op kleine teams.
  4. Teams – met rechtenbeheer, sub teams en een eigen look & feel gericht op grote teams.

De basisinterface van Thymer is in al deze uitvoeringen gelijk. Het aantal functionaliteiten neemt toe als er voor een ruimere uitvoering wordt gekozen en de prijzen zijn mild. Hieronder licht ik alle functionaliteiten van Thymer toe en geef ik waar dat van toepassing aan vanaf welke uitvoering een functionaliteit beschikbaar is.

De slimme invoerbalk van Thymer

Onder de opsomming van projecten is de invoerbalk te zien. Tekst die je invoert met een apenstaartje ervoor (@) interpreteert Thymer. Zo kun je een taak als volgt invoeren:

@EenManierOm @PatrickM Thymer review geschreven @9/7 @important

Thymer maakt dan een taak aan in het project “EenManierOm” en kent deze toe aan de gebruiker “PatrickM” met als einddatum 09-07-2009 (het huidige jaar hoef je niet op te geven). Ook wordt de taak gemarkeerd (flag) als “Important”. De invoer is case-insensitive, “@patrickm” werkt ook.

Om het herkennen van dergelijke invoer mogelijk te maken is de naamgeving van projecten en tags beperkt:

  • de naam van een gebruiker/teamlid kan niet worden gebruikt omdat deze voor het herkennen van de toekenning van een taak nodig is;
  • de woorden @discuss, @important, @billable en @waiting worden gebruikt om taken in de rechtermarge te markeren (vlaggen);
  • een datum formaat zoals @9/7 of @9.7 (de Duitse stijl van het noteren van data) wordt gebruikt voor het snel toekennen van een einddatum;
  • een datum kan ook als volgt worden opgegeven: @2nd, @3rd, @26th, of met de maand erbij zoals in @sept2nd of @2ndsept;
  • de woorden @today, @tomorrow, @someday en @last worden ook gebruikt voor het snel toekennen van een einddatum;
  • idem voor alle maandnamen, Thymer gebruikt de laatste dag van de maand dan als einddatum;
  • idem voor alle dagen van de week (of de eerste drie letters daarvan zoals @mon);
  • @every… wordt gebruikt voor herhalende taken;
  • de notaties @30m en @1.5h worden gebruikt om een tijdsinschatting op te geven;
  • taken die je in je agenda wilt overnemen kun je voorzien van een start- en eindtijd met @2pm-4pm of @2-4pm. 24-uurs notatie mag ook (@14:00-16:00) en bij afspraken van één uur kun je volstaan met de starttijd.
  • met @colorgreen, @colorred, @colorblue, @colorcyan en @coloryellow kun je taken een kleur geven;
  • als je in de naamgeving gebruik hebt gemaakt van spaties zoals in “Patrick Mackaaij” dan laat je deze in de slimme invoerbalk weg of werk je met koppeltekens zoals “patrick-mackaaij”.

Thymer zet ieder @woord dat het niet herkend om naar een tag. Het onderstaande voorbeeld levert de tag “NieuwArtikel” op:

@EenManierOm @PatrickM Thymer review geschreven @9/7 @important @NieuwArtikel

Een slimme invoerbalk verschijnt ook als je dubbelklikt op een taak. Of op het pensymbool (edit) links van een taak. In deze weergave zijn de toegekende gebruikers, projecten en tags onder de invoerbalk aan te passen. Met de twee pijltjes omhoog naast de invoerbalk schakel je om naar een invoerbalk die de @-symbolen weergeeft.

Je kunt de centrale invoerbalk van bovenin het scherm verslepen met de muis en dan middenin de takenlijst neerzetten om daar een aantal taken in te voeren. In de ingevoerde tekst worden webadressen herkend en klikbaar gemaakt.

Tip: Als je de eigenschappen van een taak liever in gescheiden velden invoert  dan kun je via het menu Options kiezen voor Advanced Add. Onder de invoerbalk verschijnt dan een extra invoerbalk waarin je eigenschappen als einddatum, projectnaam, repeterend, tijdsinschatting, kleur en tag in aparte velden kunt invoeren. Je kunt deze geavanceerde invoerbalk ook standaard activeren. Ga daarvoor naar Settings>Lists & Menus en vink de optie “Show “Advanced Add” menu by default.” aan.

Via de optie “Discuss” kun je aantekeningen aan een taak toevoegen en bestanden uploaden.  De beschikbare schijfruimte varieert van 100MB (Free uitvoering) tot 15GB (Business Team uitvoering). Via Settings>Account kun je zien hoeveel schijfruimte je momenteel gebruikt en nog over hebt.

Snel meerdere taken in Thymer invoeren

Rechts naast de invoerbalk kun je via “Options” de functie “Bulk Add” activeren om meerdere regels in één keer toe te voegen.

Projecten aanmaken in Thymer

Boven de invoerbalk staan de aangemaakte projecten. Door op een projectnaam te klikken toont Thymer alleen de taken die bij het gekozen project horen. Het actieve project is zwart gemarkeerd.

Als in de taken die nu worden getoond ook tags aanwezig zijn dan verschijnen deze onder de projectnamen. Klikken op een tag filtert de taken die niet van deze tag zijn voorzien.

Als bij het invoeren van nieuwe taken een filter actief is dan worden de betrokken gebruikers, projecten en tags gekoppeld aan te taak. Een taak kan aan één project gekoppeld worden.

Je kunt de instellingen van een project veranderen door kort de muis boven de naam van het project te houden. Een edit-knopje verschijnt. Thymer toont de tekst die je bij Description invult als tooltip van een project.

Projecten die je niet meer raadpleegt (omdat ze bijvoorbeeld “on hold” of afgerond zijn) kun je archiveren. Gearchiveerde projecten worden niet opgesomd in de lijst van projecten. Zolang het project is gearchiveerd kun je de onderliggende taken niet bewerken. Een “Free account” is gelimiteerd tot maximaal vier projecten – gearchiveerde projecten tellen daar niet in mee.

Plannen met Thymer

Taken direct onder de lijn Today zijn voor vandaag gepland. Het gedeelte daaronder (week) is bedoeld voor taken die binnen nu en zeven dagen worden afgehandeld. In het onderste gebied plaats je taken die “ooit” of “later” spelen (someday). Met het pijltje aan de linkerkant van een onderverdeler kun je de onderliggende taken verbergen (in- en uitklappen).

Als je wilt kun je nauwkeuriger plannen door de komende week op te splitsen in de dagen van de komende week (zie het eerste screenshot). Daarnaast kun je tussen de komende week en “someday” de periodes “komende 2 weken”, “komende 3 weken” en “komende 30 dagen” toevoegen. De onderverdeling stel je in via het plus knopje op een onderverdeler. De periode die de onderverdeler hanteert is op de onderverdeler zichtbaar.

Tip: Je kunt ook een groepering “Inbox” toevoegen voor taken waar je nog niet direct actie op kunt ondernemen. Dit sluit aan bij de gedachte van Getting Things Done (Collect).

Je kunt taken eenvoudig verslepen met de muis. Taken die voorzien zijn van een einddatum die met de huidige planning niet wordt gehaald worden rood weergegeven. Taken met een datum erin worden door Thymer ’s nachts “omhoog” geplaatst naar het gedeelte voor deze week of zelfs vandaag zodat je de deadline goed in de gaten kunt houden. Ook handig: als je je muis boven een einddatum houdt dan toont Thymer de datum op een vriendelijke manier, zoals “Thursday 2 weeks from now”.

Vanaf de Professional uitvoering kan Thymer je via e-mail een herinnering sturen om je te attenderen op deadlines, op de dag zelf tot vijf dagen van tevoren. De e-mailberichten worden om 04:00u aan je verstuurd. Zie hiervoor de Settings>Reminders.

Thymer logo

Thymer taken in je agenda via iCalendar

De takenlijst(en) van Thymer kun je via iCalender uitwisselen met een agenda programma zoals Google Calendar, Apple iCal of Microsoft Outlook. De iCalendar URL van je takenlijst(en) kun je achterhalen via Options>Subscribe to iCal. Als je je taken in Thymer plant op datum dan zie je ze natuurlijk op deze dag terug in je agenda. Ook taken met een deadline kan Thymer op de juiste plek in je agenda weergeven.

Taken die nog niet aan een specifieke dag zijn toegekend en geen deadline hebben worden niet opgenomen in de iCalendar feed. Je kunt er ook voor kiezen om alleen taken met een deadline op te nemen in de iCal feed.

N.B.: Microsoft Outlook 2007 kan standaard overweg met iCalendar, voor Microsoft Outlook 2003 is er een RemoteCalendars plugin voor iCalendar. Als je gebruik maakt van Google Calendar dan kun je gratis SMS notificatie instellen op je afspraken.

Krachtig zoeken in Thymer

Aan de rechterkant, naast de balk met Projecten, kun je zoeken in Thymer door op het loepje te klikken.

Buiten de reguliere zoekopdracht kun je ook gericht zoeken door gebruik te maken van het @-teken. Buiten namen van teamleden, projecten, tags, vlaggen en data kun je ook de volgende opdrachten gebruiken:

  • @all
    Zoekt in alle taken, ook de verwijderde.
  • @deleted
    Zoekt specifiek in verwijderde taken.
  • @completed/@done
    Zoekt specifiek in afgeronde taken.
  • @due/@duetoday/@duetomorrow/@duethisweek etc. en @overdue
    Zoekt taken met een deadline waarbij @overdue al te laat is.
  • @thisweek
    Geeft taken weer, met en zonder einddatum, die boven de weeklijn in de planner zijn opgenomen.
  • @notags
    Geeft taken weer die niet voorzien zijn van een tag.
  • @noproject
    Geeft taken weer die niet aan een specifiek project zijn toegekend.
  • @nodue
    Geeft taken zonder einddatum weer.
  • @norepeat
    Zoekt alleen in taken die niet-repeterende taken zijn.

De zoekopdrachten zijn te combineren zodat “@important @discuss @duethisweek” de belangrijke taken oplevert die overleg nodig hebben én deze week afgerond moeten zijn. Of “@bob @today @important” om te zien of Bob vandaag belangrijke taken op zijn naam heeft staan.

Zoekopdrachten kunnen worden opgeslagen.

Herhalende taken met Thymer

Nadat je een taak hebt ingevoerd kun je deze herhalend maken door erop te dubbelklikken. Mogelijke herhalingspatronen zijn iederen … dagen/weken/maanden, de zoveelste van de maand, iedere werkdag of een specifieke dag van de week. Taken worden opnieuw ingepland bij het afmelden.

Je kunt een taak ook direct herhalend invoeren, gebruik hiervoor bijvoorbeeld @every-saturday (of @everysat, dat is nog korter). Invoer zoals @everyday of @every-weekday werkt ook.

Een takenlijst afdrukken met Thymer

Onder “Options” kun je ook de huidige takenlijst afdrukken/printen waarbij de interface symbolen aan de linkerkant van de taak vervangen zijn door een checkbox om de taak af te vinken.

Thymer screenshot print takenlijst

Tijd schrijven en factureren met Thymer (vanaf de Professional uitvoering)

Bij het aanmaken (of bewerken) van een taak zelf kun je een inschatting van de voor de taak benodigde tijd opgeven. Los hiervan kun je met Thymer op drie manieren eenvoudig de bestede tijd schrijven:

  1. Automatisch: de timer begint direct de tijd bij te houden als je klikt op de knop “Log time” aan de linkerkant van een taak. De tijdsmeting wordt automatisch gepauzeerd als je een andere taak start. Handmatig pauzeren kan door op de pauze knop te klikken.
  2. Handmatig: voeg tijd toe met de knoppen 1h, 2h, 3h, 4h, 8h, 10m, 15m, 1/2h, en 1 1/2h.
  3. Handmatig: voer een start- en eindtijd in (uren | minuten) en Thymer berekent automatisch de tussenliggende tijd. Met de knop “previous entry” vult Thymer het laatste tijdstip waarop tijd is geschreven in als  starttijd. Als je vergeten bent de klok te starten maar je hebt wel in één keer door gewerkt dan schrijf je zo alsnog exact de juiste bestede tijd weg.
Thymer screenshot tijdschrijven en factureren

In de tekstregel onder de tijdopties kun je een toelichting op de geregistreerde tijd kwijt. Als er al eerder tijd is geschreven op deze taak dan toont Thymer hieronder wie die tijd heeft geschreven, hoeveel tijd dat was en de toelichting die daarbij in het log weggeschreven is.

Met de kalenderknop aan de rechterkant kun je tijd op een andere datum dan vandaag schrijven.

Door te klikken op het dollar teken in een taak geef je aan dat deze taak factureerbaar is. In het deelvenster om tijd te schrijven geef je ook aan tegen welk uurtarief. Op projectniveau (via “Edit Project”) kan een standaard uurtarief worden ingesteld. Ook kun je daar aangegeven dat een taak in dit project standaard (dus: in de regel) factureerbaar is.

N.B.: In de Teams uitvoering hebben alleen gebruikers met de Permission “Billing” inzage in de uurtarieven. Zij kunnen deze onderhouden via Settings>Billing. Gebruikers zonder het recht “Billing” zien alleen de omschrijving van een tarief (ook in rapportages).

Rapporteren met Thymer (vanaf de Professional uitvoering)

Via de optie Reports kun je met “Create Report” een rapport samenstellen. De filters voor gebruikers, projecten en tags zijn ook daar aanwezig. Als je met meerdere personen in Thymer werkt dan kun je ook aangeven welke Thymer gebruikers in het rapport moeten worden opgenomen. De gerapporteerde wijzigingen kun je groeperen op project, Thymer gebruiker of taak. Je kunt het rapport beperken tot taken die met de vlag “billable” zijn gemarkeerd. Vervolgens geef je aan welke details in het rapport opgenomen moeten worden en over welke periode je wilt rapporteren. Het rapport kun je bewaren voor hergebruik.

Het gegenereerde rapport eindigt met een telling van de totale bestede tijd en de tijd die factureerbaar is, bijvoorbeeld:

Totals
€ 450 in 4.0 hours of which 3.0 billable

Thymer kan overweg met meerdere valuta. De valuta kun je onderhouden via Settings>Billing. Onderaan een rapport over de te facturen uren verschijnt in dit geval een totaaltelling per valuta.

Rapportages kunnen worden geëxporteerd naar CSV (gescheiden door een komma of puntkomma) of HTML. Excel kan met al deze formaten overweg (in Nederland is ;CSV een goede keuze omdat Excel dan direct opent en de kolommen direct gescheiden zijn). Thymer exporteert:

  • het type mutatie (aanmaken, wijzigen, discussiëren, afronden of verwijderen van een taak)
  • de datum van de mutatie (Date)
  • het tijdstip van de mutatie (Time)
  • de naam van het project (Project)
  • de omschrijving van de taak zelf (Description)
  • de eigenaar van de taak (Name)
  • de geschatte tijdsbesteding (Estimated)
  • de bestede tijd (Hours)
  • het uurtarief (Rate)
  • de kosten (Price)
  • de valuta (Currency)
  • of de taak factureerbaar is (Billable)

N.B.: In de Teams uitvoering hebben alleen gebruikers met de Permission “Billing” de mogelijkheid om rapporteren te exporeren.

Tip: Als je gebruik maakt van MoneyBird om te factureren dan kun je de taken en prijzen direct vanuit Thymer doorsturen.

Samenwerken met Thymer (vanaf de Small Teams uitvoering)

Om samen te werken, maar ook om bijvoorbeeld werkgever(s) of projectgroepen en privé gescheiden te houden, kun je via Settings extra Thymer accounts aanmaken met de optie “Create another account”. Switchen tussen accounts doen je linksbovenin, onder het Thymer logo.

Na het aanmaken van een account kun je er teamleden aan toevoegen (het eerder teamlid via “Set up a Team”, bij volgende is er een tabje “People & Permissions”). Bij het betrekken van een gebruiker bij het account kun je een gebruikersaccount aanmaken voor iemand die nog geen Thymer gebruikt of een bestaande Thymer gebruiker uitnodigen om deel te nemen aan het team. Bestaande gebruikers kunnen op de uitnodiging ingaan na het inloggen op hun eigen account.

De teamleden gebruik je op dezelfde manier als een project of tag. De teamleden staan rechtsboven opgesomd. Als je op een naam klikt dan filtert Thymer de takenlijst zodat alleen de taken van het gekozen teamlid zichtbaar zijn. Taken die je nu invoert worden automatisch aan dit teamlid toegekend. Een taak kan aan één teamlid toegekend worden.

Teamleden kunnen de taken en projecten zien. Als je Thymer ook gebruikt voor taken die je niet wilt delen dan schaar je deze onder een apart project welke je als privé markeert. De optie Private verbergt zowel het project als de bijbehorende taken.  Om het overzicht te bewaren kun je teamleden ook indelen in sub-teams. Sub-teams maak je aan via Settings>[Accountnaam]>People & Permissions.

Op de hoogte blijven van elkaars acties in Thymer (vanaf de Small Teams uitvoering)

Thymer kan e-mail sturen om je te attenderen op activiteiten die anderen dan jijzelf in Thymer uitvoeren op gedeelde projecten. Via Settings>Reminders kies je dan voor “Email me at team activity”. Als je alleen op de hoogte wilt blijven van taken die je zelf hebt uitgezet (gedelegeerd) dan kies je voor “On, only for tasks I delegated to others”. Of alleen voor taken waar je zelf verantwoordelijk voor bent: “On, only for tasks for which I’m responsible”.

De weergave die je activeert met de knop Reports wordt automatisch, real time, bijgewerkt met gedetailleerde ondernomen acties. Dit rapport voor iedereen zichtbaar houden tijdens de werkzaamheden werkt motiverend en faciliteert een snelle uitwisseling van informatie. Voor de uitwisseling van informatie kun je in dit scherm ook een generieke (niet aan een taak gerelateerde) opmerking toevoegen. Dit rapport is ook als RSS feed beschikbaar.

Met het knopje naast “Reports” kun je de laatste tien wijzigingen van je teamleden opvragen.

Rechtenbeheer in Thymer (vanaf de Teams uitvoering)

Direct na het toevoegen kun je al rechten toekennen aan de gebruiker. Achteraf kan natuurlijk ook via Settings>[Accountnaam]>People & Permissons. Als je gebruik maakt van sub-teams dan zijn de gebruikers hier netjes gegroepeerd.

De rechten zijn onderverdeeld in Algemeen (General) en per Project. Bij Algemeen ken je de gebruiker via “Projects & Logging” rechten toe om tijd te schrijven en/of projecten aan te maken. Bij “Feed, Reports & Billing” geef je aan of de gebruiker alleen het eerdergenoemde rapport met alle acties die nu ondernomen worden mag inzien, gebruik mag maken van opgeslagen rapporten om totaaltellingen te maken of zelf rapporten mag samenstellen. Gebruikers met het Billing recht (vanaf de Teams uitvoering) mogen tarieven onderhouden. Via “Administrator Rights” maak je de gebruiker Administrator. De gebruiker kan dan de eigenschappen van een project aanpassen (naam, omschrijving, kleur en onderstaande rechten).

Tenslotte kan per project worden aangegeven of de gebruiker er wel of geen toegang toe heeft. Als de gebruiker toegang krijgt dan kan gekozen worden uit alleen-lezen, commentaar achterlaten, taken toevoegen of alle acties uitvoeren (taken aanmaken en wijzigen, tijd schrijven). Alleen de projecten die niet als “Private” zijn gemarkeerd worden hier getoond. Omdat je ook taken kunt aanmaken die niet aan een project zijn gekoppeld kun je ook rechten geven op het project “None”.

Sneltoetsen gebruiken in Thymer

Om nog sneller met Thymer te werken kun je gebruik maken van de volgende sneltoetsen.

CTRL+Pijltje omhoogVorige project
CTRL+Pijltje omlaagVolgende project
Pijltje omhoogVorige taak
Pijltje omlaagVolgende taak
e*Edit
EscCancel
fFinish (markeer als done/complete)
gGo (start timer voor bestede tijd)
dDiscuss (voeg een opmerking in)
F9Zoeken

* Edit met de sneltoets opent direct de geavanceerde edit invoerbalk.

Taken toevoegen aan Thymer via e-mail of twitter

Via e-mail en twitter kun je ook taken toevoegen aan Thymer. De slimme invoermethode werkt hier natuurlijk ook.

Taken kun je vanaf een e-mailadres dat aan jouw account is gekoppeld sturen naar addtask@thymer.com – de taak wordt aangemaakt op basis van het onderwerp en de tekst van het e-mailbericht verschijnt als commentaar. E-mailadressen stel je in via Settings>Task Creation.

Je kunt ook taken toevoegen via Twitter. Begin de tweet met “@stunf nt” (voor New Task). Omdat het apenstaartje in Twitter een andere betekenis heeft gebruik je voor Thymer functionaliteit een plus (+) of sterretje (*). Een Direct Message is ook mogelijk. Twitter vereist voor het versturen van Direct Messages dat de ontvanger van het bericht jou volgt. Vandaar dat het account @Stunf je volgt.

Aanpassen van de look & feel van Thymer (vanaf de Teams uitvoering)

De meest uitgebreide versie van Thymer biedt de mogelijkheid om de look & feel op drie punten aan te passen:

  1. Vervang het Thymer logo door een eigen logo linksbovenin
  2. Verander de tekst op de inlogpagina
  3. Kies een eigen subdomein in de vorm http://bedrijfsnaam.thymer.com

Thymer mobile – voor iPhone, iPad en Android

Met Mobile Safari kun je via https://m.thymer.com een iPhone/iPad of Android versie van Thymer benaderen.

Kies op de iPhone direct voor “Add to Home Screen” via het plusje onderaan het scherm zodat je Thymer snel kunt vinden en de applicatie het volledige scherm kan gebruiken. Met Thymer voor iPhone/iPad kun je snel nagiveren tussen accounts, gebruikers en projecten. Verder kun je de eigenschappen van taken aanpassen en zoeken naar taken. Ook kun je de laatste ondernomen acties in Thymer raadplegen zodat je op de hoogte blijft van lopende discussies en voortgang op taken.

Offline gebruik is nog experimenteel: je kunt dan alleen taken en projecten raadplegen die je eerder hebt geopend en de laatste ondernomen acties in Thymer inzien.

Overstappen naar (en van) Thymer via import/export

Als je nu gebruik maakt van een andere online task manager dan kun je je taken importeren in Thymer als je huidige task manager iCalendar ondersteunt. Zo kun je bijvoorbeeld taken van Remember the Milk (RTM) importeren in Thymer via Settings>Account, Import from iCal (Import).

Thymer taken kun je exporteren via Settings>Account, Export Task List (Task list).

De superieure ondersteuning van Thymer

Zelf ben ik met Thymer gaan werken tijdens de zogenaamde private beta (wat betekent dat je een uitnodiging nodig hebt om een account aan te kunnen maken). Op 11 juni 2009 ontving ik mijn uitnodiging en op 2 juli ben ik met Thymer gaan experimenteren. Na mijn eerste ervaring heb ik zo’n 15 zaken doorgegeven aan Thymer waarbij twee dingen opvielen:

  1. Het geven van feedback is erg laagdrempelig. Je klikt op feedback, typt in het grote tekstveld en klikt op Send.
  2. Binnen 24 uur ontving ik op alles een reactie en waren de bugs opgelost. Met betrekking tot functionele vragen en wensen kreeg ik een erg goede inhoudelijke terugkoppeling over het hoe en waarom of de globale functionele planning.

De lancering van Thymer was 20 oktober 2009. Tot die periode heb ik regelmatig verbeteringen aangedragen waarbij de bovengenoemde terugkoppeling consistent bleef.

Toekomstige ontwikkelingen van Thymer

Thymer blijft in ontwikkeling. De volgende functionaliteiten heeft Thymer genoemd als mogelijke toekomstige ontwikkelingen:

  • Een API zodat ontwikkelaars voort kunnen borduren op Thymer, een belangrijke factor in het succes van bijvoorbeeld Twitter.
  • Samenwerken met andere Thymer gebruikers.
  • Samenwerken met klanten doordat zij mee kunnen discussiëren in taken.
  • Het filteren en sorteren van taken op de toegankelijke opties discuss, important, billable en waiting for.
  • Een ‘hoger niveau’ dan projecten, in termen van doelen en milestones.
  • Het aanpassen van meerdere taken tegelijk.
  • Het exporteren van taken omwille van een persoonlijke backup (Thymer maakt natuurlijk zelf wel backups).
  • Offline werking zodat je door kunt werken als je niet beschikt over een Internet verbinding of de service onverhoopt niet bereikbaar is.

Via het weblog kun je meer te weten komen over de visie en het ontstaan van Stunf, het Nederlandse bedrijf (uit Eindhoven) achter Thymer. Het weblog informeert ook over de laatste ontwikkelingen op het gebied van Thymer.

Tijd schrijven en factureren met Thymer (vanaf de Professional uitvoering)

Je kunt met Thymer op drie manier eenvoudig tijd schrijven:

  1. Automatisch: de timer begint direct de tijd bij te houden als je klikt op de knop “Log time” aan de linkerkant van een taak. De tijdsmeting wordt automatisch gepauzeerd als je een andere taak start. Handmatig pauzeren kan door op de pauze knop te klikken.
  2. Handmatig: voeg tijd toe met de knoppen 1h, 2h, 3h, 4h, 8h, 10m, 15m, 1/2h, en 1 1/2h.
  3. Handmatig: voer een start- en eindtijd in (uren | minuten) en Thymer berekent automatisch de tussenliggende tijd. Met de knop “previous entry” vult Thymer het laatste tijdstip waarop tijd is geschreven in als  starttijd. Als je vergeten bent de klok te starten maar je hebt wel in één keer door gewerkt dan schrijf je zo alsnog exact de juiste bestede tijd weg.
Thymer screenshot tijdschrijven

In de tekstregel onder de tijdopties kun je een toelichting op de geregistreerde tijd kwijt. Als er al eerder tijd is geschreven op deze taak dan toont Thymer hieronder wie die tijd heeft geschreven, hoeveel tijd dat was en de toelichting die daarbij in het log weggeschreven is.

Met de kalenderknop aan de rechterkant kun je tijd op een andere datum dan vandaag schrijven.

Door te klikken op het dollar teken in een taak geef je aan dat deze taak factureerbaar is. In het deelvenster om tijd te schrijven geef je ook aan tegen welk uurtarief. Op projectniveau (via “Edit Project”) kan een standaard uurtarief worden ingesteld. Ook kun je daar aangegeven dat een taak in dit project standaard (dus: in de regel) factureerbaar is.

Thymer kan overweg met meerdere valuta. De valuta kun je onderhouden via via Settings>Billing. Onderaan een rapport over de te facturen uren verschijnt in dit geval een totaaltelling per valuta.

N.B.: In de Teams uitvoering zien gebruikers zonder de Permission “Billing” alleen de omschrijving van een tarief en niet het tarief zelf (ook in rapportages).

Thymer – Super easy Planning, Task and Project Management

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.