Mediatraining Korte metten met de media

Leren omgaan met de media

Op 1 december 2011 nam ik samen met collega’s @nienkedeuss en @sannebrakel deel aan de masterclass “Korte metten met de media” om te leren met meer succes de media te benaderen.

Alice Sanders heeft de hele masterclass netjes getweet voor @JLatijnhouwers en @kaatmossel, vandaar dat ik in dit artikel veel van haar tweets gebruik.

Mediatraining Korte metten met de media
© theblackrhino

Jurgen merkte bij Pauw en Witteman dat “Vrouwen in de Media” een hot topic is. De redactie wilde graag vrouwelijke gasten maar ze waren echt niet te vinden of te overtuigen om op TV te komen. Vandaar zijn training “Vrouwen in de Media”.

Kort en krachtig waar jij goed in bent

Het doel van de eerste oefening was helder omschrijven: geen algemeen verhaal, details, nuances en jargon weglaten.

Journalisten ontvangen (minimaal) tientallen persoonlijke berichten per dag, redacties een veelvoud. Schrijf dan ook de juiste journalist aan en schiet niet met hagel. Het meeste wordt wel bekeken, maar veel valt uiteraard af. De journalist vraagt zich vervolgens af waar het over gaat en of het past bij het programma/tijdschrift/krant.

Journalist hebben een kennisachterstand en als er onderwerpen spelen behoefte aan een expert. Dat is een handig moment om jezelf te introduceren.

Jurgen informeerde naar ervaring met de media. Ik vertelde over mijn item in Hart van Nederland over “Afvallen met Wii-fit” en het interview met Webwereld rondom de introductie van Twitter in het Nederlands. Beide thema’s waren actueel. Naast actualiteit zijn bijzondere verhalen (iets bijzonders meegemaakt of iets dat nog niet is verteld) een pijler.

Houd de relatie goed

Jurgen vertelt over mensen die een bericht in de media afwezen omdat het “te klein” was. Naast dat het in dit geval een onderschatting was van de te publiceren hoeveelheid tekst kun je natuurlijk beter de journalist zo goed mogelijk verder helpen. Deze verleent jou ook een dienst met de publicatie.

Media is dol op goede sprekers

Sprekers die stilvallen of hakkelend praten stralen geen vertrouwen uit en doen het natuurlijk minder goed op radio en TV. Logopedie is zo gek nog niet :) De media houden elkaar continu in de gaten. Niet alleen qua onderwerpen maar ook de sprekers.

Vermijd jargon, maak duidelijk wat je doet

Gebruik van vaktermen sluipt er érg gemakkelijk in. Op een feestje is je baan ongeveer begrijpen voldoende, voor redacteuren moet jouw onderwerp en jouw rol compleet helder zijn. Probeer je buren eens kort en bondig uit te leggen wat je doet. Pas als dat lukt dan heb je een goed verhaal. Ook andere professionals, zelfs in hetzelfde vakgebied, kun je in mijn optiek beter eerst zonder jargon benaderen en glashelder maken wat je precies doet.

Zorg dat je in de eerste vier regels tekst die je naar de journalist stuurt je verhaal interessant maakt.

Jurgen nam vandaag de tijd om een verhaal dat niet helder over werd gebracht scherp te stellen. Normaliter zou hij dat juist níet doen wegens tijdgebrek en aansturen op e-mail.

Mensen hebben vaak meerdere specialismen. Het is zaak te kiezen welke je naar voren brengt maar zorg dat het er één is. Zelfs als twee specialismen elkaar aanvullen is het al snel een onduidelijk verhaal. Zorg ook dat je helder hebt wat het verschil is tussen jou en je concurrent. Waarom jij?

Zorg dat je bestaat in het hoofd van de journalist. Dat kan alleen door jezelf kort te beschrijven (KISS-principe). En dat kan alleen door Voorbereiden, Voorbereiden, Voorbereiden. Een persoonlijk bericht nabellen mag, herhaal nog even kort waar het over ging en waarom jij denkt dat het interessant voor het medium is en blijf bescheiden.

Wees voorbereid

De contacten met Hart van Nederland en Webwereld had ik zelf voorbereid zodat ik voor mezelf helder had wat ik aan het item toe wilde voegen. Goed voorbereid geeft ook minder stress.

Door in te spelen op de actualiteit kun je het ijzer smeden als het heet is. Of let op timing en klets eens bij met een journalist in een rustige (zomer?) periode. Of speel in op de agenda van de branche (congres?) of feestdagen. Neem daarbij deadlines in acht: voor maandbladen een week of 10, voor weekbladen een week of drie en dagbladen natuurlijk zo snel mogelijk.

Oefenen voor de camera

Neem een rustige basishouding aan en zorg dat je niet staat te wiebelen. Dat oogt onrustig en ziet er zenuwachtig uit. Straal wel enthousiasme uit, maak het levendig!

Soms stelt een journalist bijna dezelfde vraag nog een keer. Zie dat als een signaal dat je opnieuw een concreter antwoord kunt formuleren. Begin gewoon strak opnieuw, de vorige opname kan er eenvoudig uit worden geknipt.

Een drietal personen waaronder ikzelf hebben een interview voor de camera geoefend. Bij terugkijken zie je hoe je over komt en dat je veel jargon gebruikt.

Praat tegen de kijkers maar kijk de interviewer aan.

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.