De kracht van Google+ (Google Plus)

Benieuwd hoe Google+ werkt? In dit artikel lees je er alles over. Google+ (Google Plus) is een project van Google waarin alle diensten van deze internetgigant samensmelten tot een gepersonaliseerde infrastructuur om te communiceren via internet. Vanuit alle Google-diensten kun je je informatie delen met je Google+ contacten en -kringen. Google zet de rekenkracht van de infrastructuur in en maakt het delen van informatie gemakkelijk. Via Google+ kun je net als met Facebook en Twitter mensen volgen en zodoende volgen wat zij te vertellen hebben. De rekenkracht van Google maakt dat je relevante berichten van anderen op het spoor komt.

The Google+ project logo

Een belangrijk verschil tussen Google+ en andere sociale netwerken is dat je bij ieder bericht dat je zelf deelt aangeeft voor welke groep mensen het bedoeld is. Je deelt mensen in één of meerdere groepen in kringen worden genoemd. Je kunt een bericht ook met één persoon delen waardoor je eigenlijk een soort e-mail hebt waarbij de reacties over-en-weer netjes onder het bericht komen te staan. Je kunt een bericht zo lang maken als je zelf wilt en foto’s, video’s en links meesturen. Daarnaast kun je gemakkelijk overschakelen naar realtime communicatie via het toetsenbord (chatten) of video (videochat met Hangout) met meerdere mensen tegelijkertijd.

Het Google+ Project is gelanceerd op 28 juni 2011. Een maand later waren er 20 miljoen gebruikers. Vergeleken met de 750 miljoen gebruikers van Facebook gaat het vooralsnog om de “early adopters”. De eerste gebruikers op Google+ waren vooral ontwikkelaars van software en websites al waren er ook al vlot schrijvers, fotografen en docenten te vinden. In oktober 2013 rapporteerde Google 540 miljoen gebruikers. 300 miljoen mensen gebruiken Google+ met +1, videobellen, videos’s delen en het plaatsen van 1,5 miljard foto’s per week.

De early adopters zijn enthousiast over “G+” gebleven en Google werkt er hard aan om het tot een succes te maken. Google+ is zorgvuldig gelanceerd en groeide in eerste instantie via invites. Het ontwerp van Google+ zelf is mooi én rustig zodat de inhoud die de gebruikers plaatsen alle ruimte krijgt. Er zijn apps voor iPhone en Android. Ook is privacy vanaf het begin een belangrijk uitgangspunt geweest. Je kunt heel precies aangeven met wie je welke informatie deelt en ook nagaan hoe je profiel er voor iemand anders uit ziet. Google weegt verzoeken van de overheid om jouw gegevens zorgvuldig af. Daarnaast kun je alle informatie (foto’s, video’s, contactpersonen, profiel, statusupdates) die je in Google+ stopt gemakkelijk weer downloaden.

Google zegt goed te luisteren naar de feedback die gebruikers via “Feedback verzenden” (via het linkje onderaan de linker zijbalk) inbrengen. Google+ moet een succes worden, mensen besteden immers steeds meer online tijd in sociale netwerken. In de praktijk lijkt het een zwart gat en heb je voor gebruikersvragen meer aan enthousiaste anderen op de officiële Google+ Help Community.

Voor Android en iOS (iPhone/iPad) zijn er native Google+ apps die je kunt downloaden. Via de native apps kun je mensen ook uitnodigen voor een Hangout. De Android app maakt een extra optie aan in het standaard Share menu om snel dingen via een bericht op Google+ te delen en geeft de locatie van je vrienden weer op de kaart. Met een BlackBerry, Nokia of Windows Mobile devices kun je gebruik maken van de mobiele webinterface via http://google.com/+.

Navigeren door Google Plus

Via het zoekvak kun je Google+ doorzoeken. De teller helemaal rechts geeft het aantal ongelezen Google+-meldingen weer. Met de knop “+ Delen” kun je een bericht opstellen. Via je profielfoto kun je snel je eigen profiel raadplegen of omschakelen naar een van de Google+-bedrijfspagina’s die je beheert.

Vervolgens staat er één vaste horizontale menubalk bovenaan het scherm. De knop links opent een menu om te navigeren door de verschillende onderdelen van Google+. Het middelste gedeelte van de menubalk past zich daar vervolgens op aan. Rechts kun je contact opnemen met andere mensen via Hangout Het navigatiemenu aan de linkerkant verschijnt automatisch als je met je muis de menuknop aanwijst. De zijbalk verdwijnt ook weer vanzelf als je een keuze hebt gemaakt.

Zodra je scrollt past Google+ de elementen bovenaan de pagina aan. Het zoekveld, de knop om te delen en je profielfoto verdwijnen. De mogelijkheid om het navigatiemenu te openen, de teller voor meldingen en Hangout schuiven op naar de horizontale balk. Heel fraai.

Wat zoektips:

  • Via de Hangoutinstellingen “Nieuwe verzoeken aanpassen” kun je bepalen wie contact met je kan opnemen. Standaard zijn dat de mensen in jouw kringen. Je kunt dat aanpassen naar specifieke kringen.
  • Zoekopdrachten die je vaker uitvoert kun je bewaren met de knop “Deze zoekopdracht opslaan”. Je kunt deze vervolgens onder de knop Meer bovenaan de berichtenstroom op de startpagina terugvinden.
  • Je kunt specifiek zoeken naar Mensen en pagina’s, Communities, Google+ berichten, Foto’s, Hangouts, Evenementen, berichten uit je kringen en berichten van of naar jou.

Google+ ken de volgende sneltoetsen:

  • Volgende/vorige bericht: j/k
  • Huidige bericht uit- en invouwen: o
  • Volgende/vorige opmerking bij bericht: n/p
  • Reageren op een bericht: r
  • Nieuwe berichten laden: i
  • Zoeken: /
  • Feedback versturen: @
  • Navigatiemenu openen: pijltje naar links (vervolgens bladeren met pijltjes en kiezen met Enter)

Hieronder beschrijf ik eerst Hangouts en vervolgens de verschillende onderdelen van Google+ in de volgorde waarin ze in het navigatiemenu voorkomen.

Hangouts (videochat, videoconference)

Met Google+ Hangouts kun je chatten via tekst of video en foto’s uitwisselen. Je kunt een chat starten en vervolgen op verschillende apparaten: PC/laptop (Google Chrome), smartphone/tablet met camera voorop (iPhone/iPad 6.1+ of Android 2.3+). Google+ synchroniseert meldingen zodat je die maar één keer ziet. Als je wilt bewaart Google+ de chat geschiedenis zodat je kunt zien waar je het eerder over hebt gehad.

In een videochat verschijnt de persoon die aan het woord is automatisch groot in beeld. Hangouts verbetert de weergave om bijvoorbeeld tegenlicht van een raam te compenseren. De rest van de deelnemers is live zichtbaar in kleine pictogrammen in een rij daaronder. Aan een Hangout kunnen maximaal tien mensen tegelijkertijd deelnemen. Scholen, bedrijven en de overheid kunnen tot 15 gelijktijdige deelnemers en kunnen met Chromebox Hangout-videoconferencing aan een ruimte toevoegen.

In de praktijk schakelt Google+ ook naar een andere spreker als deze geluid maakt door te verzitten, slikken of te kuchen. Overweeg jezelf te “Muten” als je niet aan het woord wilt zijn. Doordat mensen vaak aantekeningen maken of een mailtje sturen tijdens een Hangout met meer dan vier deelnemers schakelt Google je microfoon automatisch uit als het lijkt alsof je aan het typen bent.

Tijdens het videobellen kun je het toetsenbord gebruiken om te chatten en met meerdere mensen tegelijkertijd:

Mensen gebruiken Google Hangouts voor van alles: brainstormen, huiskamerconcerten, muziek- en kooklessen en het laten zien van games (walkthrough). In Amerika verzorgen culturele instellingen zoals musea en dierentuinen virtuele rondleidingen (Virtual Field Trips) voor scholieren onder de vlag van het initiatief “Connected Classrooms on Google+”.

Als je een andere webbrowser dan Google Chrome gebruikt dan installeer je eerst eenmalig een kleine plugin voordat je Hangouts op PC of laptop kunt gebruiken (de installatie wijst zichzelf). Als je vervolgens aan hangout begint dan kun je eerst je microfoon en het beeld afstellen (camera positioneren en belichting in orde brengen). Daarna publiceert Google+ een update in je berichtenstroom dat je meedoet aan een hangout. Mensen die je (individueel of via een kring) hebt uitgenodigd kunnen je vanaf de link in die update vergezellen.

Tips:

  • Doven- en slechthorenden die gebarentaal gebruiken adviseert Google geluid te onderdrukken (muten). Met de toetscombinatie Shift+S kan deze persoon”Take the floor” activeren om centraal in beeld te komen.
  • Als je een minder snelle internetverbinding hebt dan kun je dat aangeven waardoor de thumbnails statisch worden en de beeldkwaliteit iets minder.
  • Met een snelle verbinding en HD-camera (720p) kun je je Hangout in HD voeren.
  • Via de site gphangouts kan iedereen publieke Hangouts met een onderwerp aankondigen en mensen vragen mee te doen. Dat is ook een handige manier om de functionaliteit gewoon eens uit te proberen. Let op op Hangouts die op dit moment gaande zijn aan de rechterkant van het scherm.
  • Je kunt je logo, bedrijfsnaam en naam tijdens een Hangout onderaan weergeven met de Hangout Toolbox.
  • Je kunt hangouts opnemen met de optie “Broadcast en record” die verschijnt na het starten van een Hangout. Of met software als ScreenCastle (online) of Pixetell (Windows applicatie à la Jing maar dan zonder tijdslimiet).
  • Via een standaard mobiele telefoon of zelfs vaste lijn kun je mensen uitnodigen op basis van telefoonnummer. Gratis bellen naar de Verenigde Staten en Canada en voor een laag bedrag naar de rest van de wereld.
  • Bedrijven die Google Apps gebruiken kunnen bepalen welke Hangouts-functionaliteiten mensen mogen gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld chats tot intern beperken, geschiedenis standaard niet bewaren en instellen dat collega’s elkaar kunnen benaderen zonder formele goedkeuring vooraf. Hangouts kan de namen van collega’s automatisch aanvullen op basis van de interne adressenlijst.
  • Er is een Hangouts Plugin voor Microsoft Outlook voor zakelijk gebruik.

De Hangouts-zijbalk aan de rechterkant kun je verbergen door te klikken op de groene knop met aanhalingstekens – je blijft gewoon bereikbaar. Wil je even niet bereikbaar zijn? Je kunt “Meldingen tijdelijk uitzetten” (Snooze).

Verschil met iMessage en Whatsapp

iMessage van Apple stuurt berichten naar andere Apple-gebruikers via internet: goedkoper dan SMS (herkenbaar aan een groene of blauwe weergave van de naam). iMessage werkt alleen voor Apple en videochat is een aparte app (Facetime). Via het populaire Whatsapp bereik je ook Android-gebruikers, alleen kun je er niet mee videobellen.

Google integreert met Hangouts de voormalige chats Messenger en Google Talk, bellen én SMS. Bellen naar de VS en Canada is gratis, voor andere nummers heb je Google Voice krediet nodig. Op Android kun je zelfs snel even je locatie doorsturen, met plattegrond.

Helpouts: mensen realtime verder helpen via video

Met Google Helpouts kun je eenvoudig hulp vragen van een professional. De professional kan de hulp gratis of tegen een vergoeding verlenen. In geval van een vergoeding staat de professional 20% af aan Google (inclusief transactiekosten) en heb je als gebruiker een 100% niet-goed-geld-terug-garantie..

Professionals die zich aansluiten bij Helpouts hebben met certificaten, training of ervaring aangetoond professional te zijn op een gebied als:

  • Arts & Music
  • Computers & Electronics
  • Cooking
  • Education
  • Fashion & Beauty
  • Fitness & Nutrition
  • Health & Counseling
  • Home & Garden

Certificaten of licenties van medische professionals verifieert Google.

Op dit moment kun je je als geïnteresseerde professional aanmelden. Gezien de betalingen naar verwachting via Google Wallet of credit card gaan verlopen neemt de betaalde dienstverlening wellicht niet zo’n vlucht in Nederland.

Hangouts On Air: je videochat uitzenden

Met Hangouts On Air kun je jouw Hangout (met eventueel wat deelnemers) uitzenden naar een groot publiek.  Mensen kunnen je uitzending volgen via je Google+- of YouTube-pagina of een embed op je website. Zo kun je live uitzenden naar een publiek van onbeperkte omvang. Kijkers kunnen tijdens een Hangout On Air vragen stellen en op gestelde vragen stemmen (Live Q&A). Vragen die je behandelt krijgen een tijdstempel in YouTube zodat een toekomstige kijker onder de video direct naar de vraag kan springen.

Een on-air hangout wordt als concept bewaard in YouTube waarna je hem kunt publiceren. Als uitzender van een Hangout on Air kun je zien hoeveel mensen er kijken, het geluid van deelnemers onderdrukken of andere deelnemers juist groot uitzenden. Bij Hangouts-on-Air kun je het geluid verbeteren door in de instellingen te kiezen voor Studio-Mode.

Google+ somt actuele openbare Live Hangouts On Air op en je kunt er zelf eentje starten.

De Google+ Startpagina

De Startpagina van Google+ waarin je relevante berichten volgt lijkt op de tegels van Pinterest. Google+ laat meer en bredere kolommen zien als je meer schermruimte hebt (responsive). Google+ geeft foto’s en video’s automatisch groter weer als ze belangrijk voor je zijn, bijvoorbeeld wegens de afzender, het onderwerp of de interactie met het bericht. Een beetje zoals je een bericht in Facebook met Highlight groter kunt weergeven op je tijdslijn. Als je de berichten liever in één kolom ziet dan kun je daarvoor kiezen via Meer > Streamindeling.

In het onderstaande screenshot zie je hoe Google+ eruit ziet als je inlogt of als je op “Startpagina” klikt. In het midden zie je dan de berichten die geplaatst zijn vanuit profielen van mensen of bedrijven die je volgt.

Google+ interface

Boven de berichtenstroom kun je ervoor kiezen om alleen berichten te zien van mensen die je in een specifieke kring hebt ingedeeld. De eerste paar kringen kun je direct aanklikken, de overige zijn te vinden onder het knopje “Meer”, samen met opgeslagen zoekopdrachten. Naast de berichtenstroom suggereert Google+ je mensen en pagina’s (profielen van bedrijven) om te volgen. Als er nieuwe berichten in de stream verschijnen dan laat Google+ (net als Pinterest) een knop met een teller zien. Als je daarop klikt dan ververst de pagina.

Rechtsboven verschijnen de mensen in de kring en, zodra Google daar voldoende informatie over heeft, trending topics. Bovenaan deze berichtenstroom kun je zelf een bericht plaatsen (“Deel je laatste nieuws”). Google+ adresseert dit bericht standaard aan de mensen in deze groep.

De rest van de pagina bestaat uit berichten. Je kunt berichten gemakkelijk waarderen met +1, erop reageren of delen. De opmerkingen kun je een +1 geven, de schrijven in je eigen reactie meenemen, of rapporteren voor spam/misbruik. Berichten die zijn geschreven in een taal die je niet spreekt vertaal je met een druk op de knop (via Google Translate).

Rechtsboven labelt Google+ het bericht met hashtags die in het bericht zijn gebruikt of hashtags die Google+ zelf bij het bericht heeft geplaatst. Als je op die hashtag klikt dan draait het kaartje om en laat Google+ je bladeren door gerelateerde berichten van die hashtag. De rest van de stream blijft in tact zodat je even snel kunt kijken of er interessante berichten te ontdekken zijn. Als je klikt op de hashtag zelf dan verandert je stream in een zoekopdracht op die hashtag.

Rechtsboven in de bovenhoek van een bericht kun je een menu openen om activiteit op het bericht weer te geven. Het kaartje draait dan weer – ook als je onderaan een bericht klikt op wie erop heeft gereageerd – en laat zien wie er op het bericht hebben gereageerd. Het menu bevat een link naar het bericht, een optie om het bericht te negeren, misbruik te rapporteren en de persoon uit je kringen te verwijderen.

Jouw Google Plus Profiel

Let op: Google de-activeert accounts die geen gebruik maken van hun echte naam. Maak als bedrijf géén profiel aan maar een Pagina.

Kijk eventueel eerst even rond op Google+ maar richt zo snel mogelijk je eigen Profiel in en plaats liefst één of meerdere openbaar toegankelijke updates. Als je mensen gaat volgen dan kijken zij vast even op je profielpagina om te zien of het de moeite waard is jou terug te volgen. En als je jezelf niet introduceert, geen foto op je profiel hebt en geen updates hebt geplaatst dan volgen mensen je hoogstwaarschijnlijk niet terug.

Klik op het tabje “Over” en vervolgens op de onderdelen die je wilt bewerken. In het veld Verhaal kun je gebruik maken van basisopmaak en links. Per stukje informatie kun je aangeven wie het mag zien: Openbaar (iedereen op het web), Uitgebreide kringen (vrienden van vrienden), Jouw kringen (mensen die je volgt), Alleen jij of alleen een aantal specifieke personen of kringen die je specificeert. Via de instellingen van Google+ kun je aangeven welke kringen je ziet als “Jouw kringen” – je zou bijvoorbeeld groepen kunnen uitsluiten die je eenzijdig volgt.

Kijk ook even of je de tabjes Foto’s, YouTube/Video’s, +1 en Beoordelingen zichtbaar wilt maken op je profiel. Het tabblad +1 somt linkjes naar webpagina’s op die je een +1 hebt gegeven. Je kunt ook je geboortedatum doorgeven aan Google zodat mensen in kringen die je daar toestemming voor geeft je kunnen feliciteren.

Plaats een scherpe profielfoto van minimaal 250×250 pixels. Als afbeelding boven je profiel kun je kiezen voor een omslagfoto van 2120×1192 pixels. Met de tool Social Media Image Maker kun je foto’s voor alle grote sociale  netwerken op maat maken en bewerken.

Stap je over vanaf Facebook? Met de extension Move Your Photos (voor webbrowser Google Chrome) kun je snel al je foto’s van Facebook overbrengen naar Picasa zodat je ze via een Google+ update kunt delen.

Als je bepaalde informatie of updates beperkt zichtbaar hebt gemaakt dan kun je met “Profiel bekijken als” controleren hoe jouw profielpagina er door de ogen van een andere Google+ gebruiker (of openbaar) uit ziet.

Google+ geeft op je profiel weer hoeveel weergaven (views) he hebt gehad. De teller loopt op als iemand je profiel bekijkt of wanneer een van je berichten bij iemand op het scherm belandt. Met de instelling “Weergeven hoe vaak je profiel en inhoud zijn bekeken.” kun je de teller verbergen.

Google stelt je een korte vanity URL (zoals https://plus.google.com/+PatrickMackaaij/) beschikbaar als je profiel voldoet aan de volgende vereisten:

  • Tien of meer volgers
  • Je account bestaat ten minste 30 dagen
  • Een profielfoto

De korte URL is een afgeleide van de naam van je pagina, via het blokje Links kun je alleen het gebruik van hoofdletters en diakritische tekens veranderen. Je kon al een kortere URL naar je profiel aanmaken met gplus.to (tool van derden, die van mij is http://gplus.to/mackaaij). Als je de redirect liever in eigen hand hebt en beschikt over een eigen domeinnaam dan kun je ook zelf een redirect maken.

N.B.: Je kunt een Google+-profiel deels (kringen plus geblokkeerde en genegeerde personen) migreren naar een ander account.

Google Auteurschap (Google Authorship)

Schrijf je zelf artikelen? Met Google Authorship herkent Google jouw artikelen over domeinen heen en kun je reputatie bij de zoekmachine opbouwen. De zoekmachine van Google geeft de naam de de auteur weer in de zoekresultaten, met een linkje naar het Google+-profiel. Tot juni 2014 liet Google ook de profielfoto van de auteur en het aantal volgers op Google+ zien.

Google Authorship

Auteurs kunnen, voor alle websites en blogs waar zij schrijven impressies en clicks vanuit Google Webmasters Tools opvragen. De verwachting is dat Google de koppeling op termijn gebruikt om de zoekresultaten te verbeteren door auteurs die artikelen schrijven op hun vakgebied mee te wegen.

Technisch zijn er een aantal manieren om de koppeling te leggen:

  1. Link ieder artikel op een blog door naar een auteurspagina op dezelfde website zelf. Vanaf die auteurspagina link je over-en-weer met je Google Profile.
  2. Als je de enige auteur bent dan kun je ook vanuit ieder artikel naar je eigen Google+-profiel linken met het extra link-attribuut rel=”author”. Vanaf je Google-profiel link je dan naar je blog.
  3. Als bovenstaande niet mogelijk of te ingewikkeld is én je beschikt over een e-mailadres van de website dan kun je je e-mailadres verifiëren bij Google. Ieder artikel moet dan wel een tekst bevatten als “door Patrick Mackaaij”.
  4. Tenslotte kun je handmatig met rel=author als URL-parameter vanaf ieder artikel linken naar je Google+-profiel:
    <a href=”https://plus.google.com/116430891109985255858?rel=author”>Google</a>

Google heeft de eerste twee implementaties van Google Auteurschap voor diverse platformen uitgelegd. WordPress-gebruikers hebben het gemakkelijk met de WordPress SEO Plugin van Yoast, daardoor kan Google+ ook netjes foto’s uit blogposts groot overnemen. Google heeft later de laatste twee implementaties via e-mail en een URL-parameter toegevoegd.

Met SlideShare werkt het – vanaf 5 volgers – ook. Koppel je Google+-profiel via SlideShare > Sharing > Connect en geef op je Google+-profiel aan dat je Bijdrager (Contributer) bent aan “http://www.slideshare.net”. Op SlideShare verschijnen de gekoppelde social media-profielen onder iedere presentatie in kleine grijze icoontjes. Die van Google+ linkt netjes terug naar je profiel met ?rel=author in de URL. Zie het stappenplan van SlideShare zelf voor een stap-voor-stap handleiding.

Klaar? Test met de Rich Snippets Testing Tool of alles goed is ingesteld. Als alles goed is ingesteld dan kun je Google Auteurschap (Authorship) aanvragen. Google let overigens ook op een goede herkenbare profielfoto van jezelf.

Het kan een paar weken duren voordat alles goed is geïndexeerd door Google. Op een gegeven moment zie je je foto vanzelf opduiken naast de zoekresultaten of krijg je vanuit Google een officiële melding per e-mail dat je Google Auteurschap goed is ingericht.

Werkt het niet of vraag je je iets specifieks af? Lees de veelgestelde vragen over rel=”author” of stel zelf een vraag in het Google Webmaster Forum.

Als je veel pagina’s met +1 op je domein hebt dan kun je met Google+ Content recommendations bezoekers met een smartphone attenderen andere interessante pagina’s op je website. Het balkje met de aanbeveling verschijnt onderaan het scherm als een bezoeker omhoog of langs een door jou aangegeven element scrollt.

Kijk of je op websites waar je publiceert kunt inloggen met Google+ Sign-In. Google’s Authorship program werkt bijvoorbeeld met SlideShare, WordPress, Typepad, About.com, WikiHow en Examiner.

Mensen: vinden en indelen in kringen

Via Mensen kun je mensen vinden en indelen in kringen om op de hoogte te blijven van hun berichten of ze gericht berichten aan te bieden. Google+ laat foto, naam, korte beschrijving en gemeenschappelijke volgers zien. Als je met je muis de knop Toevoegen aanwijst dan voeg je iemand direct aan je juiste kring(en) toe.

Standaard stelt Google kringen beschikbaar voor vrienden (friends), familie (family), kennissen (acquaintances) en overige mensen die je wilt volgen (following). Creatief gebruik van kringen: maak er één zonder mensen erin om updates voor jezelf te bookmarken om te bewaren of later te lezen. Of maak een kring met alleen het e-mailadres van een bepaalde dienst erin om daar updates mee te delen (= naartoe te sturen), zoals Evernote of je Facebook mobiele e-mailadres.

De namen van je kringen en dus ook de manier waarop je mensen hebt ingedeeld blijven altijd privé. Je kunt op je profielpagina wel laten zien wélke mensen je in kringen hebt ondergebracht. Daarbij kun je zelfs aangeven uit welke kringen je mensen wilt weergeven.

Google+ suggereert onder Mensen vinden aardig wat mensen op basis van je netwerk, Jou toegevoegd, Gmail-contactpersonen en (voormalige) collega’s en klasgenoten. Natuurlijk kun je zoeken door een naam in te typen.

Je kunt een adresboek exporteren uit Microsoft Outlook, Outlook Express, Apple Address Book of Thunderbird en vele andere services (zoals LinkedIn contactpersonen) die bestanden kunnen exporteren in een door komma’s gescheiden (.csv) of vCard (.vcf)-indeling en deze uploaden.

Contactpersonen exporteren uit Facebook

Facebook staat een export van contactpersonen niet rechtstreeks toe. Tot halverwege 2013 kon je gebruik maken van een (gratis) Yahoo! mail account en daar op het tabblad Contacts via Tools>Import je Facebook contactpersonen importeren. Vanuit Yahoo! kon Google+ je contactpersonen dan gewoon exporteren. Facebook-contactpersonen exporteren uit Yahoo! lijkt niet meer mogelijk maar omdat het onduidelijk is of het om een tijdelijk probleem of veranderde functionaliteit is mij nog niet helder. Dit alles is echt een klusje van nog geen 5 minuten. Na het importeren zie je wie al een Google+ account heeft en wie nog niet. Deze laatste groep kun je wel gewoon aan een kring toevoegen en via e-mail van je updates op de hoogte houden – of je kunt ze een uitnodiging voor Google+ sturen.

Op het tabblad Jou toegevoegd staan mensen die je “Nog niet in je kringen” hebt opgenomen zodat je kunt kijken of je deze mensen terug wilt volgen. Op het tabje Jouw kringen welke mensen je al in kringen hebt ingedeeld.

Om mensen in kringen in te delen klik je ze aan. Je kunt meerdere mensen in één keer aanklikken. Vervolgens sleep je ze naar één of meerdere kringen onderaan de pagina. Om een nieuwe kring aan te maken sleep je mensen naar de lege kring waarna je deze direct een naam en omschrijving kunt geven. Je kunt mensen uit een bepaalde kring snel selecteren om ook in een andere kring te slepen. Klik hiervoor op een kring en kies rechtsboven onder “Acties” voor “Alles selecteren”. Klik eventueel individuele mensen aan om ze uit de selectie te halen en sleep de selectie naar een andere/nieuwe kring.

Je kunt de volgorde van kringen veranderen door ze te verslepen, dit werkt door in het gedeelte waarin je updates bekijkt. Je kunt de sorteervolgorde veranderen en bijvoorbeeld genereerde en geblokkeerde mensen opvragen. Zoom de webbrowser uit door de Ctrl toets vast te houden en een of tweemaal op het minteken op je toetsenbord te drukken. Zo passen er wat meer kringen op het scherm. Inzoomen kan weer met Ctrl en het plusteken.

Heb je een kring samengesteld die handig is voor andere Google+-gebruikers? Je kunt de samenstelling van een kring op een specifiek moment delen door de kring aan te klikken en te kiezen voor Delen. Samen met een opmerking kun je je kring zo als bericht plaatsen zodat anderen de kring kunnen overnemen of integreren in een bestaande kring – dat bespaart hen weer wat tijd. Wijzigingen die je later in je kring aanbrengt worden niet meer meegenomen.

Als je Google Plus gebruikt via Google Apps dan kun je ook berichten delen met iedereen in je organisatie, zonder deze mensen expliciet aan een eigen kring toe te voegen. Of een gesloten Google+ Community voor het bedrijf aanmaken.

Andere manieren om interessante Google+ gebruikers te vinden

Nadat je je adresboeken hebt uitgepluisd en/of handmatig mensen hebt opgezocht via de standaard zoekfunctie van Google+ kun je de lijst van GPlusData doorzoeken op Google+ gebruikers. Je kunt zoeken op profielinformatie zoals naam, functie, woonplaats en introductie en de profielen doorbladeren op functie. Verder is er statistische informatie te vinden over de profielen: aantal gebruikers per land, geslacht, werkgever en functie. Ook op de sites Google+ Social Statistics en CircleCount kun je populaire gebruikers vinden, tezamen met een historische grafiek van het aantal volgers. Of blader eens door de kringen op Google+ Suggested Users of de lijst van Alltop Pluserati.

Als je jezelf nog niet terug kunt vinden op deze sites met lijsten van Google+ gebruikers dan kun je je eigen profiel toevoegen met het nummer van je Google profiel. Om dit Google ID te achterhalen klik je in Google+ op je eigen foto, het nummer verschijnt dan in de adresbalk van je webbrowser:

https://plus.google.com/116430891109985255858/posts

Verder kom je andere Google+ gebruikers op het spoor in je stream doordat zij reageren op updates van mensen die je volgt. Als je met je muis even boven een naam blijft hangen dan verschijnt de handige pop-up (hoovercard) met een mini-profiel. Via Toevoegen kun je iemand snel aan een of meerdere kringen toevoegen.

Mijn Google+ profiel is: +Patrick Mackaaij

Mensen negeren of rapporteren/blokkeren

Vanaf de profielpagina van een Google+-gebruiker kun je iemand blokkeren (pijltje achter de naam). Google+ verwijdert de gebruiker uit je kringen. Google attendeert de gebruiker hier niet op al kan deze wel opmerken dat het plaatsen van reacties bij jouw berichten onmogelijk is geworden. Je kunt de blokkering later altijd weer opheffen.

Via Mensen kun je overzicht van alle gebruikers die je hebt geblokkeerd of genegeerd opvragen (onder “Acties”).

Foto’s verbeteren en delen via Google+

Onder Foto’s kun je snel foto’s delen, terugvinden, organiseren en bewerken. Mooie foto’s worden niet genomen, maar gemaakt. En dat kost tijd, waardoor we het niet doen. Google+ heeft een aantal manieren om foto’s te verbeteren en het delen makkelijker te maken:

  • Auto Backup: automatisch uploaden van foto’s vanaf je smartphone of tablet via de apps op  iOS (iPhone/iPad) of Android.
  • Auto Highlight: suggereert automatisch de mooiste foto’s met hoogtepunten om je te helpen met kiezen welke je kunt delen. Google+ laat foto’s met belangrijke personen en landschappen zien en verbergt dubbele, onscherpe en slechte belichte foto’s.
  • Auto Enhance: automatische verbetering door zaken als helderheid, contrast en verzadiging aan te passen. Rechtsboven op een foto verschijnt een gedimd knopje “VERBETERD” – als je dat knopje ingedrukt houdt dan zie je de oorsponkelijke foto. Zo kun je snel beoordelen of je het eens bent met de verbetering. Zo niet dan kun je de verbetering terugdraaien door het knopje even aan te wijzen of de verbetering te finetunen.
  • Auto Awesome: voegt automatisch een verbeterde foto toe aan vergelijkbare foto’s, bijvoorbeeld een korte animatie, samengestelde groepsfoto waarop íedereen lacht, foto waarbij storende passanten zijn verwijderd, panorama, HRD, gecombineerde foto’s van een actie en combinatie. Zelfs een filmpje is mogelijk, compleet met effecten, overgangen en een soundtrack. Twinkle laat verlichting schitteren en snow zorgt voor dwarrelende sneeuwvlokjes op sneeuwfoto’s. Google+ Stories kan op basis van je foto’s, video’s en bezochte plaatsen automatisch een digitaal foto-album aanmaken. Van andere evenementen dan reizen maakt Google+ Movies een filmpje.

Auto Backup zorgt in de achtergrond, ook op iPhone, voor een automatische backup van je foto’s. Alleen foto’s waarvan de langste kant 2048 pixels of groter is – en video’s van meer dan 15 minuten of > 1080p – tellen mee ten opzichte van de schrijfruimte die je hebt bij Google – gratis 15GB. Via de instellingen van de app kun je aangeven of je foto’s in volledig formaat wilt uploaden of vooraf verkleinen. Je kunt eerder gemaakte foto’s en video’s op je mobiel met terugwerkende kracht uploaden naar Google+. Ook kun je instellen dat automatisch uploaden alleen via een WiFi-verbinding verloopt of als je mobiel aan het opladen is (om je data-abonnement en batterij te sparen). En als je naar een via Google+ gepland evenement gaat dan kun je eenvoudig foto’s en video’s delen met andere genodigden. De foto’s komen in eerste instantie in een afgeschermd album op Google+ terecht. Vanaf die plek, of met de iconen onderaan een update, kun je de foto’s en video’s vervolgens snel delen met anderen.

Met de Picasa-client werkt Auto Backup voor foto’s van SD-cards en je hebt offline toegang tot je foto’s. Als je een Google Chromebook hebt dan kun je daar Google+ Photos op installeren. Met een trucje kun je Google+ Photos onder Chrome op PC of Mac aan de gang krijgen.

Via de instellingen van Google+ kun je inzien hoeveel schijfruimte je nog over hebt, en automatisch optimaliseren (Auto Enhance) en automatisch fantastisch (Auto Awesome) uitschakelen.

Op PC of laptop kun je met de knop “Foto’s uploaden” foto’s uploaden in de allerhoogste kwaliteit. Je eigen foto’s kun je bewerken (bijsnijden, draaien, belichting, kleuren, scherper maken, grootte aanpassen), plus diverse effecten en versieringen toepassen via het menu Bewerken boven de foto. Ook kun je het opnieuw delen van foto-albums voorkomen. Bij foto’s van anderen kun je via dit menu de foto in volledig formaat (full size) downloaden.

Als Google gezichten op de foto(‘s) herkent dat verschijnt er een pop-up waar je efficiënt mensen kunt taggen. Aan de linkerkant klik je op alle foto’s van dezelfde persoon waarna je aan de rechterkant de naam invoert. Als je tags toevoegt, dan krijgen de mensen die je hebt getagt hiervan een melding. Ze kunnen dan de foto en het bijbehorende album bekijken.

Google+ maakt je foto’s automatisch vindbaar als er generieke concepten in voorkomen. Google+ herkent meer dan duizend concepten zoals zonsondergang (sunset), eten (food), bloemen (flowers), gebouwen (buildings), kamer (room), sneeuwman (snowman) en zwembad (pool) in zowel Engels als Nederlands. Zonder dat je er iets voor hoeft te doen. In de Engelse versie van Google kun je zelfs rechtstreeks vanuit de zoekmachine je foto’s zoeken als je in Google+ bent ingelogd, begin je query met [my photos].

Voor meer geavanceerde fotobewerkingen en filters kun je, in webbrowser Chrome, de foto bewerken. Voor Android en iPhone/iPad stelt Google de app Snapseed gratis beschikbaar, inclusief sterke filters zoals HDR Scape.

Foto’s op Google Drive kun je ook gebruiken op Google+. Schakel daarvoor Instellingen > Foto’s > Foto’s op Google Drive weergeven in je fotobibliotheek in. Mappen met JPG-, GIF-, WebP-, RAW- of videobestanden worden dan als album zichtbaar op Google+. Albums en foto’s die je vanuit Google+ verwijdert blijven op Google Drive bestaan. Andersom niet: bestanden die je verwijdert van Google Drive zijn vervolgens ook verdwenen uit Google+. De oorspronkelijke bestanden op Google Drive blijven altijd in tact (ook in geval van Auto Awesome en Automatische verbetering) en zijn alleen zichtbaar voor jezelf. Om foto’s te taggen, +1′s te geven, te bewerken of erop te reageren moet je eerst de foto delen.

Je kunt alle foto’s in een album in één keer downloaden. Open vanaf de Startpagina > Foto’s > Albums en kies het album. Kies vervolgens in het menu rechtsboven (het driehoekje naar beneden) voor Downloaden. Na downloaden kun je de foto’s in een andere applicatie gebruiken zoals Windows Live Fotogalerij of iPhoto.

Populair op Google+

Zien wat er op dit moment Populair op Google+! is. Google+ somt er ook je opgeslagen zoekopdrachten op en suggereert er ook wat communities, mensen en pagina’s om te volgen.

Via de instellingen rechtsboven kun je Posts weergeven in de updates op de Startpagina en doceren met Meer, Standaard, Minder. Handig als je populaire berichten in de gaten wilt houden want zo hoef je er niet apart op te klikken of aan te denken.

Communities: van gedachten wisselen met gelijkgestemden

Binnen Communities kun je praten met andere mensen over specifieke onderwerpen zoals bijvoorbeeld Evernote. Je kunt met een community ook berichten delen, gebeurtenissen plannen en een hangout starten. Let wel even op wat je verstuurt want je bereikt een hoop mensen die ervoor gekozen hebben de community te volgen, niet jou specifiek. Dus spam niet.

Een community is te doorzoeken op trefwoorden. Zodra je een bericht deelt met een community moet je ook aangeven in welke categorie je het bericht wilt plaatsen. Dit maakt het makkelijker om berichten later terug te vinden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Stel jezelf voor
  • Discussie/chat
  • Vragen
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Tips & Tricks

Per community kun je aangeven of je een melding wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn en of je de berichten terug wilt zien op je Startpagina. Via de instellingen van Google+ kun je aangeven of je wilt dat de berichten die je in een community plaatste op je profiel worden weergegeven – van gesloten communities zien alleen de communityleden de berichten.

Communities kunnen openbaar toegankelijk of juist gesloten zijn. De eigenaar kan leden als moderator aanwijzen. Moderators kunnen de community-instellingen bewerken (omschrijving en categorieën) beheren. Zij kunnen ook leden van de groep uitsluiten, verwijderen of promoveren tot moderator. Google+ heeft badges die je kunt gebruiken op je website om je community onder de aandacht te brengen.

Evenementen: mensen uitnodigen en onderling berichten en foto’s delen

Onder Evenementen kun je bladeren door afspraken waarvoor je bent uitgenodigd. Via dit onderdeel, maar ook direct vanuit een bericht, kun je ook zelf een “Afspraak maken” en mensen uitnodigen. Google levert tientallen bijzonder fraaie foto’s met subtiele animatie mee in de thema’s verjaardag, etentjes, barbecue, sport, dans, bioscoop of theater en wat abstracte patronen. Via Thema wijzigen kun je er sneller doorheen bladeren of een eigen foto kiezen of uploaden.

Bij een evenement hoort naast een titel en omschrijving natuurlijk een startdatum en -tijd. Een einddatum (en -tijd) kun je ook toevoegen. Google vult de Locatie automatisch aan, je kunt zoeken op namen van locaties en adressen. Ook aan virtuele ontmoetingen is gedacht: je kunt mensen ook uitnodigen voor een Google+ Hangout (of On Air). Via Afspraakopties>Geavanceerd kun je Extra velden weergeven: URL website, URL kaartverkoper, YouTube-URL, Verkeer- en parkeerinformatie.

De uitnodiging kun je versturen naar Mensen, kringen of e-mailadressen. Dus ook mensen zonder Google+ kun je gewoon een uitnodiging toesturen. Via afspraakopties kun je aangeven of jouw genodigden zelf ook weer mensen mogen uitnodigen. De genodigden kunnen aangeven niet of misschien te komen. Of de afspraak overnemen in hun agenda waarna zij vanuit de afspraak het evenement op Google+ weer kunnen openen.

Tips:

  • Controleer je instellingen van Google Calendar. “Uitnodigingen automatisch toevoegen aan mijn agenda” en “Geweigerde afspraken weergeven” wil je waarschijnlijk uitschakelen.
  • Vanuit een afspraak in Google Calendar kun je ook een Hangout starten.

De Google+ app op je mobiel geeft een melding als het evenement begint. Party Mode stelt voor om foto’s en video’s die je tijdens de gebeurtenis maakt automatisch met de andere aanwezigen te delen. Party Mode is eenvoudig weer uit te schakelen én schakelt zichzelf automatisch uit als het evenement afgelopen is. Het is ook mogelijk om handmatig foto’s aan de gebeurtenis toe te voegen. De video hieronder laat zien hoe Party Mode werkt.

De foto’s en video’s staan zo allemaal handig op één plek. Tijdens de gebeurtenis kun je ze als slideshow groot weergeven op een scherm. En na afloop is het handig om te sorteren op fotograaf en gefotografeerden. Als foto’s delen niet gewenst is dan kan de organisator via Afspraakopties>Basis “Gasten kunnen foto’s toevoegen” uitschakelen.

Pagina’s: bedrijfspagina’s op Google+

Bedrijven kunnen een Google+ Pagina aanmaken. Google+ gebruikers kunnen vervolgens op de hoogte blijven van berichten van het bedrijf en uitingen waarderen met +1. Bedrijven kunnen ook gebruik maken van Google+ Hangout. Voor beroemdheden, media, nonprofits, politici, sporters en universiteiten schetst Google gericht de mogelijkheden in de Google+ Community Guide.

Om Google+ als bedrijfspagina te gebruiken schakel je via de menu-optie Pagina’s of via je profielfoto rechtsboven naar de te beheren pagina. Of bezoek de pagina zelf terwijl je bent ingelogd met je persoonlijke profiel en klik op “Naar deze pagina” in de grijze balk die duidelijk verschijnt. Als je je pagina koppelt aan je website (of in geval van een lokaal bedrijf verifieert) dan kun je een verkorte +naam aanvragen zoals https://plus.google.com/+EenmanieromNL. De korte URL is een afgeleide van de naam van je pagina, via het blokje Links kun je alleen het gebruik van hoofdletters en diakritische tekens veranderen.

In advertenties via Google AdWords kun je je populariteit gebruiken (ad extensions). Daarnaast kun je onder de naam +Post Ads Google+-berichten en Hangouts promoten via het displaynetwerk.

Heb je als bedrijf een YouTube-kanaal? Dan kun je je Google+-pagina koppelen aan je YouTube-kanaal. Al je eigen openbare video’s worden dan zichtbaar op je Google+-pagina op het tabblad YouTube. Het grote voordeel van de koppeling is dat je via de Google+-pagina meerdere beheerders kunt aanwijzen. Volg de stappen nauwkeurig want voor je het weet heb je een nieuwe Google+pagina aangemaakt in plaats van een bestaande gelinkt. Op de Google+ Community “YouTube Google+ Integration” zou je terecht kunnen voor hulp maar die Community heeft mij destijds helaas weinig geholpen.

  1. Maak een Google+-profiel aan vanaf het Google-account welke je gebruikt om je YouTube-kanaal te beheren. Gebruik een persoonsnaam voor dit account zodat mensen dit persoonlijke profiel niet per ongeluk gaan volgen. Bij een zoekopdracht op Google+ verschijnen alleen “erkende” Google+-pagina’s, waarvoor je waarschijnlijk minimaal 100 volgers nodig hebt.
  2. Als je al eerdere een Google+-pagina hebt aangemaakt dan nodig je het nieuwe Google+-profiel uit als manager van de Google+-pagina.
  3. Koppel vervolgens de Google+-pagina vanaf de geavanceerde instellingen van YouTube.
  4. Koppelingen met een Google+-profiel kun je altijd ongedaan maken, koppelingen met een Google+-pagina zijn na 14 dagen beklonken. Controleer goed of het is zoals je het hebben wilt, verwacht niet binnen 14 dagen een magische oplossing of helpende hand via de genoemde Google+ Community.
  5. Als je een nieuwe Google+-pagina hebt aangemaakt dan is het via YouTube aangemaakt Google+-profiel waarschijnlijk eigenaar. Je kunt eigenaarschap overdragen aan andere managers zodra die minimaal twee weken als manager geregistreerd staan. Daarna kun je het Google+-profiel van het YouTube-kanaal verwijderen. Misschien zelfs het hele Google-account maar dat heb ik zelf nog niet aangedurfd.

Nadat je Google+-pagina is gekoppeld aan je website kun je je e-mailadres verifiëren met DKIM of SPF. Iemand die een e-mailbericht van jou of je YouTube-kanaal in Gmail ontvangt krijgt dan in de zijbalk direct de mogelijkheid aangeboden om je pagina te volgen.

Via de Pagina-instellingen kun je het beheer van de pagina (tot maximaal 50 beheerders) delen met andere Google+-gebruikers. Je kunt daar ook e-mailadressen invoeren die op de hoogte worden gesteld van notificaties. Voor je website kun je plugins downloaden voor het weergeven van +1, een badge of een knop om de webpagina te delen. Mobiele bezoekers kun je tijdens het lezen via een balk wijzen op andere relevante inhoud.

Google+ gebruikers die het bedrijf zijn gaan volgen kun je terugvinden bij je kringen. Google+ suggereert de kringen Volgen, Klanten, Vips, Teamleden maar misschien heb je meer aan iets als potentiële klanten, klanten, partners, medewerkers en ex-medewerkers om gericht mee te lezen danwel berichten uit te sturen.

Bedrijven kunnen alleen Google+ gebruikers aan kringen toevoegen of noemen in een bericht die het bedrijf al volgen. Op die manier voorkomt Google+ dat bedrijven hun Google+ Pagina gaan adverteren door willekeurig mensen in kringen op te nemen (=spam). Je kunt overigens wél zonder meer Google+ Pagina’s van andere bedrijven toevoegen aan kringen.

Google+ Pagina’s kunnen gevonden worden via de standaard zoekfunctionaliteit van Google+. Sommige bedrijfspagina’s kunnen direct geopend worden door met een + ervoor te zoeken, bijvoorbeeld +Google (deze manier van zoeken heet Direct Connect). Om je Google+ Pagina bekend te maken kun je ook een Google+ badge en/of +1-knop op je website plaatsen. Het over en weer van Google+ naar je website verwijzen verbetert de vindbaarheid van je website. De te volgen stappen vind je bij het bewerken van een bedrijfspagina op het tabblad onder “Over” – achter de website staat een knopje “Website koppelen”. Je kunt berichten op Google+ interactief maken zodat mensen direct vanuit Google+ kunnen bestellen of inschrijven. Er is een WordPress-plugin voor Google+ Interactive Posts.

Het Google+ profiel van Eenmanierom.nl is: +Eenmanierom.nl

Tips:

  • Google Mijn Bedrijf is de centrale plek voor bedrijfsinformatie. Het profiel met contactgegevens en openingstijden wordt weergegeven op Google Zoeken (rechterkant), Maps en Google+. Via Google Mijn Bedrijf kun je statistieken opvragen (Insights) over zichtbaarheid van je berichten, betrokkenheid van je publiek (delen, +1, reageren) en, bij meer dan 200 volgers, de demografische samenstelling van je volgers onderzoeken.
  • Je kunt van het bereik (de verspreiding) van een bericht op Google+ statistieken en een grafische animatie opvragen. Ripples van Openbare berichten kun je opvragen via het driehoekje rechtsboven in een bericht, de URL is dan: https://plus.google.com/ripples/details?activityid=postid
  • Vergeet niet het tabblad “Over mij” in te vullen en te voorzien van contactgegevens en links. En gebruik je de tabbladen foto en video wel of niet?
  • Let goed op onder welk account je een handeling (zoals reageren of +1) uitvoert!
  • Bovenstaande informatie is in meer detail uitgelegd in de Google+ Page Guide.
  • Bedrijven die Google Apps gebruiken kunnen met Google+ Domains API het gebruik vergemakkelijken en bijvoorbeeld cirkels inrichten voor medewerkers. Google Apps-gebruikers kunnen video’s uploaden naar YouTube die alleen zichtbaar zijn voor collega’s binnen hetzelfde domein.
  • Bedrijfspagina’s hebben een Dashboard die een centraal overzicht geeft over alle activiteiten op Google+.
  • Via het tabblad Publiek (Audience) kunnen bedrijven berichten afschermen voor bepaalde leeftijden, tot op een land nauwkeurig. Bijvoorbeeld in verband met de verkoop van alcohol.

Lokaal: bedrijven en instellingen met een locatie op Google+

Onder de knop Lokaal kun je bedrijven en instellingen in een omgeving van een plaats vinden. Denk aan restaurants, cafés, bars, hotels en vermaak. Google+ stemt de lijst zo mogelijk af op de plek waar je je nu bevindt. De lijst met locaties kun je doorzoeken op trefwoorden zoals “pizza” en filteren op plekken waar je vrienden een recensie over hebben gegeven. De gedachte hierachter is: “Place you’ll love, from people you trust.”

Op basis van foto’s die Google zelf heeft gemaakt voor Streetview zie je aan de rechterkant hoe de ingang van het bedrijf eruit ziet. Als het bedrijf de nog niet zelf vorm heeft gegeven dan zie de de plattegrond als afbeeldingen bovenaan de pagina, anders verplaatst deze naar onder de streetview-foto. Daaronder zie je OV-informatie en kun je doorklikken naar een routebeschrijving.

Google+-gebruikers kunnen een +1 geven, de pagina delen met kringen, een recentie schrijven of foto’s achterlaten.

Bij het schrijven van een recensie kun je als persoon een waardering van op een 4-punts schaalwaardering geven op punten als Kwaliteit, Uitstraling en Service geven. Google rekent die waardering om naar een 30-punts schaalwaarding van scoringsgids Zagat en laat die als score zien.

Berichten volgen op Google Plus

Berichten van mensen die je hebt toegevoegd aan een kring verschijnen in de algemene berichtenstroom. Als je veel mensen volgt dan kun je na verloop van tijd echt niet meer alles bijhouden, daar zul je aan moeten wennen. Vertrouw er gewoon op dat alles wat belangrijk is vanzelf nog een keer boven komt drijven doordat anderen de berichten opnieuw delen.

Als je veel mensen volgt dan zal algemene berichtenstroom op een gegeven moment veel updates bevatten. Door bovenaan de berichtenstroom op de naam van een kring te klikken zie je alleen de updates van mensen in die specifieke kring, bijvoorbeeld alles van familie.

Je gebruikt kringen dus om je eigen berichten gericht te delen én om gerichter berichten van anderen te volgen. Om bij te blijven kun je één kring aanmaken met specifieke mensen van wie je de berichten absoluut niet wilt missen. Dat kunnen dus zowel familie, vrienden, kennissen als bloggers zijn. Sorteer je twee meest belangrijke kringen links door ze te slepen – de eerste twee kringen verschijnen als knop bovenaan je berichtenstroom.

Tip: Met het toetsenbord navigeer je snel door updates. Gebruik de toetsen ‘j’ en ‘k’ om respectievelijk een update omlaag of omhoog te scrollen. Met Spatie en Shift+Spatie schuif je steeds één scherm op.

N.B.:

  • Mensen die jou volgen delen je ook in kringen in. Je kunt van elkaar niet zien in welke kringen je bent onderverdeeld. Dus het kan zijn dat jij een collega als vriend ziet terwijl deze collega jou toevoegt aan een kring met andere collega’s – of helemaal niet indeelt in een kring en zo jouw informatie niet ontvangt.
  • Als een bericht te vaak boven komt drijven dan kun je het verbergen via de opties rechtsboven in het bericht “Dit bericht negeren”.

Reageren op updates: +1, Opmerking (Comment) en Delen (Share)

Onderaan een bericht staan drie manieren om het extra aandacht te geven:

  1. +1
    Met +1 geef je aan dat je een bericht nuttig of leuk vindt (of gewoon dat je het gezien hebt). Verder hoog je de teller van +1’s op en kunnen anderen die het bericht mogen lezen zien dat jij op +1 hebt gedrukt. Nogmaals op +1 klikken maakt het weer ongedaan. Sinds juli 2013 doet een +1 meer. Wanneer je een bericht een +1 geeft, kunnen mensen in je uitgebreide kringen die jou ook in hun kringen hebben, deze +1 ‘activiteitsupdate’ zien in hun updates. Ze zien de activiteitsupdate alleen als ze toegang hadden tot het oorspronkelijke bericht. Activiteitsupdates kunnen ook zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google+ voor iedereen die het oorspronkelijke bericht kan bekijken. Via Instellingen > Apps en activiteiten beheren > tabblad Google kun je dit bereik indien gewenst inperken. Je kunt daar op het tab Logboek al je +1′s vinden.
  2. Delen – het icoon met het pijltje
    Via Delen neem je het bericht zelf over. Je plaatst het in je eigen stream en deelt het met je eigen kringen of contactpersonen. Kijk voordat je iets deelt ook even naar de mensen met wie het onderwerp momenteel is gedeeld (Beperkt/Limited, Uitgebreide kringen/Extended circles of Openbaar/Public). Bij “Beperkt” kun je ook precies zien wie er toegang hebben. Misschien is het dan wel niet de bedoeling dat je het item verder deelt?
  3. Opmerking toevoegen
    Onder een bericht kun je een “Opmerking toevoegen” – anderen die het bericht mogen lezen kunnen jouw opmerking zien. Opmerkingen worden netjes onder het bericht weergegeven. Als het er meer dan twee zijn dan kun je die zichtbaar maken met het linkje “x opmerkingen” (x comments). In plaats van op “Opmerking posten” te klikken kun je ook op de ENTER toets drukken. Vergeet niet dat je mensen specifiek in een opmerking kunt noemen om ze erbij te betrekken door hun naam te typen na een + of @. Opmerkingen kun je altijd achteraf bewerken of verwijderen.

N.B.:

  • Opmerkingen kun je wijzigen via het linkje “Bewerken”.
  • Op +1’s en Opmerkingen wordt de persoon die het bericht heeft geplaatst afhankelijk van zijn of haar instellingen van meldingen geattendeerd via e-mail of de mobiele telefoon.
  • Google hoogt de +1 teller op een webpagina op als iemand de webpagina zelf een +1 geeft, de webpagina noemt in een bericht (als URL of in het bericht zelf) of een bericht met de webpagina erin deelt.
  • Het tabblad +1 op je profiel heeft niets te maken met je reactie op berichten in je stream. Op je profiel komen linkjes naar webpagina’s te staan die je vanuit de zoekmachine Google of vanaf een specifieke webpagina een +1 hebt gegeven.
  • Berichten zijn niet te delen als de persoon die het bericht heeft geplaatst daarvoor heeft gekozen met “Dit bericht vergrendelen”.

Aanbevelingen uit jouw kringen – jouw profiel in onder andere advertenties

Vanaf 11 november 2013 laat maakt Google+ je aanbevelingen beter zichtbaar door ze op het juiste moment aan je netwerk te laten zien. In de praktijk laat Google+ je naam, foto en relevante opmerkingen zien onder een recensie of advertentie van een merk of product waarop je hebt gereageerd. Zo kan je netwerk profiteren van jouw acties op Google+.

Deze zogenaamde “Aanbevelingen uit jouw kringen” die je kunt in- en uitschakelen heeft bij de introductie negatieve reacties gekregen wegens gelijkenis met een soortgelijke functionaliteit die Facebook eerder introduceerde. Facebook bood echter geen opt-out, liegt over welke pagina’s je vrienden “liken”, betrekt ook minderjarigen en adverteert in je tijdlijn. In het geval van Google+ gaat het om acties die je daadwerkelijk hebt gedaan (+1, reageren, volgen) die je toch al wilde delen met je netwerk.

Sneller webpagina’s delen met snippets

Steeds meer Google websites beiden een slimme tekst en afbeelding aan op het moment dat je de pagina wilt delen – dat scheelt jou als gebruiker weer tekst intypen. Bij Google Maps bijvoorbeeld een verkleinde weergave van de kaart die actief was toen je de Share-knop gebruikte plus toelichting.

Eigenaren van websites kunnen zelf invulling geven aan de snippet van Google.

Je kunt berichten van Google+ insluiten (embedden) op je blog.

Zelf een bericht (update) plaatsen

Bovenaan de berichtenstroom of rechtsboven met de knop “+ Delen” kun je een bericht plaatsen. In een bericht kun je opmaak gebruiken om tekst vet, cursief of doorgehaald weer te geven:

  • *woord* –> woord
  • _woord_ –> woord
  • -woord- –> woord

Simon Laustsen heeft een handig Google+ Cheat Sheet gemaakt. De onderstaande versie is vertaald door Peter van der Tuin.

Google+ Cheat Sheet Dutch

Probeer ook af en toe eens een afbeelding uit een artikel te plaatsen als bericht. Voeg vervolgens als opmerking een korte omschrijving van en de link naar het artikel toe. Je volgers zien op deze manier een meer opvallende grotere versie van de afbeelding en kunnen via de link doorklikken naar het artikel.

Google+ Update

Foto’s, Video of Link stuur je met de update mee door op een van de pictogrammen onderaan de update te klikken (of door de bestanden gewoon in het tekstvak te slepen). Je kunt foto’s en video’s uploaden of gebruik maken van materiaal wat al ergens op Google+, Picasa of YouTube staat. Je kunt zelfs een Video opnemen met je webcam. Foto’s en video’s die je automatisch vanaf je mobiele telefoon hebt geüpload zijn ook onder handbereik. Het pictogram Evenement maakt van je bericht een uitnodiging voor een evenement.

Het is sneller om linkjes gewoon in de update te plakken of typen. Het tekstvenster gaat slim om met een link (URL van een webpagina). Als je een URL intypt of in het venster plakt dan haalt Google+ een beschrijving van deze pagina op. Ook kun je een van de afbeeldingen die op die webpagina staan meesturen waardoor je update meer opvalt in de berichtenstroom van mensen die jou volgen. Zo kun je overigens ook snel een YouTube video delen: gewoon het linkje plakken. SoundClound-linkjes werken ook en er volgen er vast snel meer.

Door hashtags te gebruiken (#trefwoord) kun je helpen berichten te groeperen. Google+ maakt daar automatisch een linkje van. Mensen die je bericht lezen kunnen dan op het woord klikken. Hashtags maken je berichten (ook buiten Google+) beter vindbaar en helpen de discussie tussen Google+-gebruikers op gang te houden. Google+ kent ook automatisch hashtags aan je bericht toe, zelfs op basis van foto’s. Je kunt de automatisch toegekende hashtags per stuk verwijderen of – via Instellingen – “Gerelateerde hashtags van Google toevoegen aan mijn nieuwe posts” uitschakelen.

Met het kleine driehoekje rechtsonderin kun je aangeven dat de update niet verder mag worden gedeeld (Dit bericht vergrendelen) of “Opmerkingen uitschakelen”.

Als je eerst een kring aanklikt in dan gaat Google ervan uit dat je je update ook met die kring wilt delen. Voeg eventueel kringen of mensen toe. Als je met de muis een van je kringen aanwijst dan kun je mensen “Ook een notificatie per e-mail sturen” – gebruik dit alleen als mensen je bericht echt moeten lezen en niet voor generieke updates. Mocht je mensen aan een kring hebben toegevoegd die nog geen Google+ hebben dan kan Google+ hen het bericht via e-mailbericht toesturen.

Nadat je een update hebt geplaatst kun je deze via het pijltje in de rechterbovenhoek bewerken of verwijderen. In de bovenste regel van een update kun je zien met wie de update is gedeeld  (Openbaar, kringen, beperkt of een Community). Naast “Link naar post” is de datum/tijd van plaatsing in het bericht zelf ook een linkje naar die specifieke update. Als het bericht is gedeeld dan kun je via “Echo-effect bekijken” de statistieken en een video van de verspreiding bekijken.

N.B.: Video’s die je upload in Google+ komen niet bij YouTube terecht terwijl YouTube wel een van de diensten van Google is. Je kunt via de instellingen van je YouTube account Google+ wel koppelen waardoor video’s die met je gedeeld worden ook op jouw YouTube homepage verschijnen.

Tips:

  • Binnen steeds meer Google sites kun je direct een update op Google+ plaatsen, rechtsboven met +Delen.
  • Met de extension Google +1 Button voor webbrowser Google Chrome kun je iedere website snel delen. Of bekijk de extension Start Google Plus voor Firefox/Chrome om een bericht ook op Facebook of Twitter te kunnen plaatsen. De extensie “Start Google Plus” kan ook foto’s van Facebook importeren en je streams van Twitter en Facebook integreren in Google Plus. Er is ook een Google Chrome extensie om een RSS-feed van een profiel of zoekopdracht te maken.
  • Documenten die je deelt van je Google Drive kunnen door mensen direct in de stream worden gebruikt, bijvoorbeeld een presentatie doorbladeren. Deel de documenten in Google Drive eerst “Openbaar op het web” of met “Iedereen met de link” en plak dan de URL van het document in een bericht op Google+.
  • Je kunt specifieke mensen bij een update betrekken door hun naam te typen na een + of @ – Google+ vult hun naam automatisch aan. Afhankelijk van hun instellingen van meldingen krijgen zij hiervan bericht via e-mail of op de mobiele telefoon.
  • Als je wilt voorkomen dat mensen je update verder delen, klik dan na het plaatsen van de update rechtsboven op het pijltje en kies voor “Opnieuw delen uitschakelen” (Disable reshare).
  • Je kunt de response op je laatste 200 updates analyseren om het beste tijdstip om te een bericht te plaatsen te achterhalen met Google+ Timing.
  • Als je als bedrijf Google Apps gebruikt dan kun je per bericht aangeven dat het niet verder gedeeld mag worden. Dat mag je ook als standaard-optie opleggen.
  • Als je je na het opslaan van een update bedenkt over de kringen met wie je het wilde delen dan moet je helaas de update verwijderen en opnieuw aanmaken.
  • Het is mogelijk om je Google+ updates automatisch over te nemen op Twitter met ManageFlitter. Deze dienst houdt je Google+ profiel in de gaten en neemt openbare updates periodiek over. De vraag is altijd of je volgers op andere netwerken zitten te wachten op updates met dezelfde inhoud in diezelfde frequentie.
  • Friends+Me kan berichten plaatsen op Twitter, Facebook (profiel, pagina en groep), LinkedIn (profiel, pagina en groep) en Tumblr, inclusief bit.ly-linkje en het uploaden van een foto. Je kunt berichten selectief plaatsen door hashtags te gebruiken. En per netwerk plaatsen een ander tijdstip, net als Buffer.

Google+ kun je via SMS bedienen. Na het activeren van SMS in de instellingen van Google+ kun je SMS-en naar 31640634835. Berichten die je plaatst deelt Google+ standaard alleen met je kringen, door +public toe te voegen deel je met iedereen. Reageren op opmerkingen is mogelijk, ook met +1. Als je bezorgd bent dat iemand zich voordoet als jou met jouw telefoonnummer (spoofing) dan kun je het plaatsen van berichten beveiligen met een pincode.

Meldingen (notifications) van gebeurtenissen

Google+ kan je via e-mail en de native mobile apps attenderen op gebeurtenissen. Bijvoorbeeld als mensen je toevoegen aan hun kringen zodat je kunt overwegen hen ook toe te voegen. Of als iemand je naam noemt in een update of uitnodigt voor een spel. Of als iemand een opmerking plaatst op een van jouw updates, of ná jou reageert op een update van iemand anders.

Via de instellingen van Google+ kun je aangeven van welke gebeurtenissen je een e-mailbericht of notificatie op je mobiel wilt ontvangen. Via “Wie mogen je meldingen sturen?” kun je instellen van welke Google+ gebruikers je dergelijke notificaties wilt ontvangen, standaard staat dat ingesteld op “Uitgebreide kringen”.

Om de meldingen ook te zien als je niet op Google+ zit kun je de extension Google+ Notifications voor Google Chrome installeren of de Google Toolbar voor Internet Explorer. De Windows applicaties GClient en G+ Notifier laten je ook updates volgen vanuit de Windows system tray.

N.B.: Sms meldingen zijn alleen mogelijk in Amerika en India. Als je Gmail gebruikt dan kun je vanuit een notificatie-email iemand eenvoudig aan je kringen toevoegen.

Search Plus Your World op Google.com

Als je ingelogd bent in Google+ dan personaliseert de zoekmachine van Google.com (Engelstalig) standaard je zoekresultaten. Google toont dan zoekresultaten op basis van je eerdere zoekopdrachten en berichten en profielen van gebruikers en bedrijven uit jouw Google+-netwerk. Aan de rechterkant suggereert de zoekmachine profielen van gebruikers en bedrijven die met het oog op jouw trefwoord interessant zijn.

De resultaten uit je eigen netwerk kun je herkennen aan een klein blauw poppetje voor het resultaat. Bovenaan de zoekresultaten kun je na een zoekopdracht inzoomen op resultaten uit je netwerk.

Na een zoekopdracht kun je ook aangeven dat je juist geen persoonlijke zoekresultaten wilt zien. Via de instellingen van Google kun je deze manier van zoeken als standaard instellen (Do not use personal results).

In de Engelstalige versie van Google zijn experimenten met verdere integratie gesignaleerd. Bijvoorbeeld mensen uit je netwerk bedanken voor het plussen van een pagina die daardoor bovenaan de zoekresultaten is gekomen, Google+ berichten in de zoekresultaten en de mogelijkheid tot het stellen van een vraag aan je netwerk na het uitvoeren van een zoekopdracht. Ook verschijnt onder de +1-knop op een website een lijstje met pagina’s die je vrienden een +1 hebben gegeven.

Gmail en Contacts

Via Google+ kunnen mensen elkaar een e-mailbericht sturen zonder elkaars e-mailadres te kennen. In principe werkt dat vanaf ieder Google+-account, tenzij de ontvanger de instelling E-mail via Google+ heeft beperkt tot Uitgebreide kringen, kringen of niemand. Als mensen die zich niet in jouw kringen bevinden je e-mailen via je profiel, moet je eerst akkoord gaan voordat ze je meer berichten kunnen sturen. Dat doe je door te reageren op het e-mailbericht of door ze toe te voegen aan een van je kringen. Je e-mailadres is daarna pas zichtbaar.

Gmail in Google Plus

Als je e-mail ontvangt in Gmail van iemand die Google+ gebruikt dan zie je aan de rechterkant zijn of haar laatste Google+ bericht. Je kunt ze vanaf daar ook direct toevoegen aan een kring om te volgen. Via de instellingen Gmail>Labels kun je aangeven dat je de namen van kringen in de lijst van e-mailberichten ziet. De kringen verschijnen in het menu aan de linkerkant zodat je je e-mailberichten of contactpersonen erop kunt filteren.

De contactgegevens die Google+ gebruikers met je delen worden automatisch bijgewerkt in Google Contacts zodra iemand ze wijzigt.

Vanuit Gmail kun je direct in het e-mailbericht zelf reageren op de meldingen die je van Google+ ontvangt. Zo kun je reageren met +1 of een reactie intypen. Reacties worden over-en-weer direct bijgewerkt. Met andere e-mailprogramma’s kun je reageren via standaard reply-optie.

Afbeeldingen die je via e-mail ontvangt kun je snel delen via Google+ met de optie Delen. Je hoeft de foto’s dus niet eerst te downloaden naar de computer om ze vervolgens te uploaden naar Google+. Videochats die je start vanuit Gmail zijn Google+ Hangouts.

Google+ Comments en posts via Blogger

Blog je met Blogger van Google? Dan kun je een via Blogger Dashboard Google+ koppelen. Nieuwe blogposts verschijnen automatisch op Google+. Reacties op jouw blogs op Google+ zie je dan in je reacties op Blogger terug. Bezoekers kunnen reacties indien gewenst delen met hun kringen in plaats van openbaar. En ze kunnen de reacties van anderen filteren op hun kringen, of topreacties. Als een bezoeker ervoor kiest om een reactie niet met jou te delen dan zie je die niet terug. Google hoopt hiermee de drempel om te reageren te verlagen wat het bezoekersaantal op jouw blog weer ten goede komt.

Reacties op YouTube

Op YouTube kunnen mensen via het tabblad Discussie op een kanaal en onderaan een video reacties plaatsen. Reacties die voor jou belangrijk zijn, staan bovenaan. Naast videomakers en populaire personen YouTube maakt hiervoor gebruik van je Google+-kringen. Mensen kunnen reacties delen met hun Google+-netwerk en net als daar de zichtbaarheid beperken tot bepaalde kringen.

Aanbevelingen op Google Play

Vraag aanbevelingen van jezelf en vrienden op van films, boeken en apps door in de Google Play Store app te tikken op een profielfoto.

Toekomstige ontwikkelingen van Google+

Google werkt hard aan de integratie van haar diensten. Onderstaande video geeft aan wat ons nog te wachten staat.

Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen kun je de releasenotes van Google+ in de gaten houden of  jezelf als beta-tester aanmelden voor het Google+ Platform Preview. Ontwikkelaars kunnen met de Google+ API aan de slag en onder andere inloggen via Google+ (ook via Janrain en Gigya), delen, +1 en Hangouts diep integreren en meten in hun applicaties, zie deze voorbeelden. Ontwikkelaars kunnen dit formulier invullen om op de hoogte te blijven van de geleidelijke ontsluiting van de API. Gebruik maken van de API loont, Google maakt bijvoorbeeld activiteiten in applicaties zichtbaar in de zoekmachine.

Kom je ergens niet uit? Raadpleeg dan de heldere helpinformatie van Google+. Je kunt ook een vraag stellen en daar +Google+ Help in noemen. Of lees in de Google+ handleiding voor zakelijke gebruikers waarom Google+ belangrijk is voor bedrijven en hoe je van start kunt gaan.

Summary
Reviewer
Patrick Mackaaij
Review Date
Reviewed Item
Google+
Author Rating
4

, , , , , , , , , , ,

Artikel laatst gewijzigd op zaterdag, 28 juni 2014

Gemaakt met WordPress. Ontworpen door Woo Themes