Content breakdown

Create Once Publish Everywhere (COPE) Adaptive Content

Noz Urbina presenteerde op 20 november 2014 tijdens het jaarlijkse congres Congres Content Marketing & Webredacatie 2014 “Geef je crossmediale aanpak vleugels”.

Consumenten lijken steeds handiger in het negeren van commerciële boodschappen die via een groeiend aantal kanalen op hen uitgestort worden. Terwijl technologie en content nog maar net klaar zijn om alle verschillende mobiele devices goed te ondersteunen, komen er alweer nieuwe trends aan als wearables en virtual reality.

Hoe kun je woord en beeld zo maken dat het net als Lego dynamisch op te bouwen is? Hoe zorg je dat die content daarnaast door de juiste persoon als waardevol en relevant wordt gezien? Om dat te bereiken moeten marketeers terug naar de basis. Ze moeten op een fundamenteel niveau nieuwe disciplines toepassen zoals content modellering, metadata en semantiek. Kortom: op naar een content strategie die de marketing van morgen optimaal ondersteunt!

De presentatie van Noz Urbina stond nog niet op SlideShare maar deze eerdere komt alvast een beetje in de buurt.

Noz vertelt al zo’n 14 jaar aan het uiteenrafelen van content te werken zodat het herbruikbaar is op verschillende kanalen. Met de huidige hoeveelheid apparaten zoals smartphones, tablets, smart watches en Google Glass is een cross-mediale aanpak noodzaak geworden.

Omnichannel gaat daarbij over het vertellen van verhalen, multichannel over het kanaal.

Het begint allemaal met het achterhalen van wie je klant is. En dan niet via analytics of persona’s maar de echte mens.

Zoekresultaten van Google

Als voorbeeld van wat nu al mogelijk is laat Noz een zoekopdracht op Google zien: “What time does asda sutton close?”. Daarbij is Asda een winkellocatie en Sutton een plaatsnaam. Google geeft boven de zoekresultaten direct antwoord door de openingstijden van de locatie weer te geven. De bezoeker komt dan niet eens meer op je website.

Maak content media-agnostisch

Om relevante informatie schaalbaar aan te bieden via diverse kanalen moet je de informatie opdelen in kleinere te benoemen eenheden. De delen voeg je vervolgens samen voor een specifiek kanaal of een specifieke gebruiker.

Op dit punt werd het een wat technisch verhaal. Doordat je bijvoorbeeld een whitepaper in Word of PDF gaat opbreken in een titel, auteur, publicatiedatum, versie, wijzigingsdatum etc. en die vervolgens samenvoegt.

De specifieke modellering die je nodig hebt is bedrijfsspecifiek. Al zijn er wel standaarden zoals schema.org waarmee je bijvoorbeeld de openingstijden voor een locatie kunt doorgeven aan Google.

Google heeft ook een mooie volgende stap beschikbaar om bezoekers over diverse apparaten te herkennen. Google Universal Analytics kan bijvoorbeeld iemand die zoekt via de smartphone en koopt via de laptop herkennen als één websitebezoeker. Je hebt minder unieke bezoekers dan je denkt.

Om het principe COPE (Create Once Publish Everywhere) in praktijk te brengen heb je waarschijnlijk een nieuw (soort) CMS nodig. Eentje die iets als onderstaand kan produceren.

Content breakdown

 

Als je momenteel diverse elementen in één document onder elkaar plaatst dan ben je er nog lang niet. Omdat het praktisch is om informatie in delen te laten vertalen hebben bedrijven die content laten vertalen vermoedelijk al een deel op orde. WordPress is met een beetje goede wil aardig op weg te helpen.

Geef een reactie

Je reactie verschijnt pas na goedkeuring. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.